Zie bijlage .... wat zou dit kunnen zijn?
( Google leverde mij niets bruikbaars op )

dus toch!

Dat is goed nieuws .... ik zat al te zoeken op AD8835.

Dank voor je snelle reactie - ik kan verder met de reparatie nu.

Speciaal omgenummerd dus op bestelling. Wat was daar handig aan?

Inmiddels ontdekt dat dit IC er met de tinzuiger niet uit zal gaan .....
Pootjes doorknippen weinig ruimte voor.

Wat is nu een aanpak? Pootjes doorslijpen, maar dan komt er ijzervijlzel ....

Op zaterdag 28 februari 2026 15:57:47 schreef EgbertG:
Dat is goed nieuws .... ik zat al te zoeken op AD8835.

De twee motorola chips zijn van 1989, week 32, dus een chip pal daarnaast uit 1988, week 35 is helemaal niet raar: die heeft kennelijk een jaar langer ergens op een plank gelegen.

Op zaterdag 28 februari 2026 17:23:21 schreef EgbertG:
Speciaal omgenummerd dus op bestelling. Wat was daar handig aan?

Inmiddels ontdekt dat dit IC er met de tinzuiger niet uit zal gaan .....
Pootjes doorknippen weinig ruimte voor.

Wat is nu een aanpak? Pootjes doorslijpen, maar dan komt er ijzervijlzel ....

Weet je zeker dat die stuk is? Ik haal ere pas onderdelen (destructief) af als ik zeker weet dat het defect is EN ik dezelfde nieuwe chip echt in mijn handen heb.

PS: Een goede desoldeermachine gebruiken, dan vliegt ie er zo uit zonder het PCB te slopen.

@Arco, hoe kom je aan die lijst?

Nee vind ik ook niks handigs aan, intern in je bedrijf kun je wel eigen codes gebruiken maar om dat ook bij de leveranciers te laten omnummeren is echt bewust reparateurs frustreren.

is echt bewust reparateurs frustreren.

Wat natuurlijk weer erg prettig is, want dan komen ze die onderdelen bij JOU halen. Uiteraard voor 20x jouw inkoopprijs.

Verder kan ik me voorstellen dat het geselecteerde chips zijn. Ik ben ooit met een TEK scope bezig geweest met een rotte tor. Uiteindelijk was dat een omgenummerde 2N3055. Echter, een random 2N3055 deed het daar niet. Het ding bleek - als je wat zoekt op usenet - geselecteerd op versterking.

Hoe dat ding eruit halen? OF een mooie DIL desoldeer 'punt' voor de bout, waardoor je alle pootjes tegelijk kunt verwarmen. OF een fatsoenlijk desoldeer station zodat je ze ook echt los krijgt. Dat zijn de 2 smaken die er zijn.
Slijpen is echt een 'last resort'. Naast koperslijpsel, loop je ook het risico op statische electriciteit. Chippie eruit, de buren overleden. Dus zolang er nog 2 andere opties zijn, is het geen goed idee. En eh 'ik heb voor die andere opties het gereedschap niet' maakt het 'idee' niet beter.

Dat IC knip je er met een scherp kniptangetje zo uit. Wel aan de bovenkant knippen en niet net boven de print proberen te knippen. Dus tangetje haaks op het breedste stukje net naast de behuizing van het IC.
Daarna pak je met een pincet en de soldeerbout de achtergebleven pinnetjes er zo uit.

Wat voor tangetje heb jij daarvoor? Ik kreeg geen grip.

Uiteindelijk op deze manier gelukt. Zie bijlage.

En ja, ik wist vrij zeker dat deze defect was en inmiddels is dat ook
zeker, want het apparaat werkt weer!

Op zondag 1 maart 2026 09:53:57 schreef KGE:
Dat IC knip je er met een scherp kniptangetje zo uit. Wel aan de bovenkant knippen en niet net boven de print proberen te knippen. Dus tangetje haaks op het breedste stukje net naast de behuizing van het IC.
Daarna pak je met een pincet en de soldeerbout de achtergebleven pinnetjes er zo uit.

Dat is inderdaad de enige goede oplossing,zo hoog mogelijk knippen met een vlijmscherm minikniptangetje..
Nog beter is een goed desoldeerstation, maar dat niet iedereen die heeft staan is logisch.

Leveranciers onderdelen met jouw nummer laten nummeren is ook een manier om de specs te garanderen. Als een IC geselecteerd is (zoals sommige op de lijst van Arco) of custom, dan zie je dat op die manier meteen. Of zelfs alleen maar als het bijvoorbeeld 100% getest is door de leverancier of HP zelf, van een specifieke door HP geverifieerde maskerrevisie of op de juiste manier op voorraad gehouden, of wat dan ook.

Als het was om bewust reparatie moeilijk te maken, dan hadden ze het ook wel gedaan met alle andere IC's.

dus mijn SA zal nu vermoedelijk niet meer aan de specs voldoen met deze willekeurige AD7523 ...

Dat is niet gezegd, jouw nieuwe IC zou zelfs beter kunnen zijn dan het oude.

Er staat in de lijst van Arco flash2b niet specifiek bij dat het geselecteerd was dus de verschillen kunnen triviaal geweest zijn.

Ben blij dat je SA het weer doet en die lijst die ik (als eerste) linkte is handig om te bewaren als je nog meer HP ICs tegenkomt.

Ik heb (rond de tijd dat dit ding gemaakt werd) gewerkt bij een bedrijf waar ze in die tijd een probleem hadden: Prototype werkt, productie apparaat werkt niet.

Bleek er een 7805 chip in te zitten waarbij ene fabrikant wel en andere fabrikant NIET werkte. Dus voortaan werd er "fabrikant XYZ" op de "in te kopen onderdelen voor dit project" bijgezet.

Maar wat grotere bedrijven kunnen doen is een intern nummer aan toekennen en dan aan de fabrikant vragen om juist dat unieke nummer op de chips te zetten. Enerzijds staat dan je eigen "stock keeping number" op iedere chip, en anderzijds is de kans op fouten met verkeerde chips dus minder.

En wat ik me net bedacht: het kan ook nog dat een IC dat oorspronkelijk custom was, later als standaardtype op de markt is gebracht.

Op zaterdag 28 februari 2026 23:04:44 schreef henri62:
[...] Weet je zeker dat die stuk is? Ik haal ere pas onderdelen (destructief) af als ik zeker weet dat het defect is EN ik dezelfde nieuwe chip echt in mijn handen heb.

PS: Een goede desoldeermachine gebruiken, dan vliegt ie er zo uit zonder het PCB te slopen.

@Arco, hoe kom je aan die lijst?

Die komt uit de eerste link die al eerder door flash2b werd geplaatst.

Omnummeren doen veel grote firma's weet je zeker dat het juiste reparatiedeel voorhanden is. Zie je ook veel met auto onderdelen, bijv. injectors waar tig verbeterde versies van zijn, de dealer heeft de laatste versie. De verkoper om de hoek kan oudere verkopen.

Op zondag 1 maart 2026 14:28:19 schreef rew:
Bleek er een 7805 chip in te zitten waarbij ene fabrikant wel en andere fabrikant NIET werkte. Dus voortaan werd er "fabrikant XYZ" op de "in te kopen onderdelen voor dit project" bijgezet.

Maar wat grotere bedrijven kunnen doen is een intern nummer aan toekennen en dan aan de fabrikant vragen om juist dat unieke nummer op de chips te zetten. Enerzijds staat dan je eigen "stock keeping number" op iedere chip, en anderzijds is de kans op fouten met verkeerde chips dus minder.

Iedere zichzelf serieus nemende ontwerper schrijft toch de componenten tot op manufacturer-niveau voor?

Als ik een stuklijst maak voor een ontwerp met een 1K Through Hole weerstand dan staat daar "Vishay MRS25000C1001FCT00"

Ik weet dat er heel veel andere 1K weerstanden zijn, en waarschijnlijk zijn de meesten geschikt. Maar de specs van deze specifieke weerstand heb ik gecontroleerd en de rest niet.

Een ontwerp met "7805" als enige specificatie voor de spanningsregelaar is geen professioneel ontwerp. Daar hoef je geen groot bedrijf voor te zijn.

@maarten, hieronder:
Ik heb als zelfstandige (kleiner bedrijf kan haast niet) wel eens een ontwerp voor ABB gemaakt. ABB produceert en verkoopt het nu. Geen idee welke bonenteller zich ermee bemoeit, maar ik heb er geen controle over anders dan via de stuklijst.

[Bericht gewijzigd door blurp op (10%)]

Als je geen groot bedrijf bent, heb je ook geen bonentellers die dat andere type voor 3 cent minder elders inkopen...

Verder is het voor reparatie belangrijk. Dan kun je wel het juiste onderdeel verpakken in een zakje of doosje met jouw nummer erop (zoals Philips meestal deed) maar je kunt dat nummer natuurlijk ook op het onderdeel drukken.

Wat meer volledige info staat hier: http://matthieu.benoit.free.fr/cross.htm

Ik heb ook een master list, maar die is te groot (22.9 MB) voor hier.
Gelukkig ook beschikbaar op het web: http://www.schroedle.de/Manuals/hp_2/3457A/pdf/hp_xref-free.pdf...
Oops... iets te krap door de bocht: registratie vereist.

Stuur me een maar PM als je de lijst wilt.

|:( die masterlist staat dus in de eerste link van flash2b...

Op zondag 1 maart 2026 17:08:40 schreef RAAF12:
[...]
Die komt uit de eerste link die al eerder door flash2b gegeven werd.

Daar kwam 'ie niet vandaan, maar van een of andere Noorse site. (wel hetzelfde document, had ik al lang...)

Op zondag 1 maart 2026 10:42:39 schreef EgbertG:
Wat voor tangetje heb jij daarvoor? Ik kreeg geen grip.

Uiteindelijk op deze manier gelukt. Zie bijlage.

En ja, ik wist vrij zeker dat deze defect was en inmiddels is dat ook
zeker, want het apparaat werkt weer!

Mosterd na de maaltijd: de goedkope Ali kniptangetjes (die blauwe) zijn vrij puntig en scherp en overleven meerdere IC's. Wel een veiligheidsbril opzetten want het staal van die tangetjes is ook knetterhard en breekbaar.

Beter en duurder zijn de merktangetjes zoals Piergincomi (zie foto, ook die slijten helaas redelijk snel) of Knipex.