DeLorean CRAIG W460 autoradio werkt niet goed

Op dinsdag 3 maart 2026 22:59:12 schreef Sens:
Goedenavond,

Dat ronddraaien in cirkels begin ik te herkennen...

Tijdens het testen is transistor Q402 geploft; direct was de FM-ruis weg. Die ga ik dus vervangen.
Verder heb ik gezien dat de zener-diode WZ-096 er nogal gehavend uitzag en in 2 richtingen stroom doorliet. Vervangen dus... kijken wat dat oplevert...

Oops dit is niet handig, maar helaas wel dingen die gebeuren. Mijn eerste ervaring met het repareren van autoradio's was ook niet echt goed. Autoradio's zijn erg kwetsbaar voor fouten. Een kleine vergissing en de handel fikt er meteen uit. Maar wat die elco's betreft. Inderdaad alleen als het echt moet en defect zijn. Vaak zijn ze stuk maar niet eens de oorzaak van het probleem waar je naar opzoek bent. Ik begin meestal met het meten van de voedingsspanningen. En dan meet ik de dc component maar ook met een scoop de eventuele rimpel. Als het een gelijkspannings apparaat betreft zoals hier een autoradio hoef je natuurlijk niet een 50 of 100Hz rimpel te zoeken. Maar je kunt wel ruis zien en eventuele ongewenste oscillaties. Dan kun je aan zien of een versterkertrap werkt. Het is al gezegd: Maak eerst het audio deel goed. Ga dan verder met de RF delen mixers enz. Deel alles op in de kleinere deelschakelingen. Zoek uit hoe het werkt en test de schakelingen dan afzonderlijk. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met kijken of de noodzakelijke oscillatoren functioneren. Zonder de oscillatoren werken de mixers niet. Dan ontvang je alleen een ruismuur op de 455KHz (of 456 KHz als een andere standaard wordt gebruikt.) Je hoort dan ook echt niets. En echt, het probleem kan zo klein zijn als een foliecondensatortje van een halve cent.

Ik heb een paar maanden geleden een analoge drive (voor een gelijkstroommotor van 3,5MW) gerepareerd. Het is een paar weken zoeken geweest waarbij we voor elke pcb een test of simulatie opstelling hebben gemaakt en met een scoop en frequentie generator hebben gemeten of de TTL timing en comparator circuits goed werkten. Daar bleek dus een print niet goed te werken doordat een 1nF condensator defect was. Dat condensatortje vertraagde op een erg vieze manier de ringteller een klein beetje waardoor de thyristoren exact op het juiste moment open gestuurd worden. Deze drive is in tegenstelling tot de moderne drives die zijn uitgerust met moderne digitale electronica, 'er zit meestal gewoon een hele computer in' met een complete soort van analoge computer uitgerust. We hebben speciaal door siemens nieuwe super snelle zekeringen en nieuwe thyristoren laten maken omdat ook die niet meer gemaakt worden.

Fabrikant bestaat niet meer. Alles is inmiddels 50 jaar oud. Er zijn geen schema's. Verder is het een elf meter lange rij 19 inch kasten vol met nu ouderwetse technologie als hele dikke thyristoren enzo. Het is ook onmogelijk en levensgevaarlijk om even proef te draaien en te meten. Vandaar voor elke printkaart een eigen testopstelling. Uiteindelijk dus een condensatortje gevonden

In die autoradio kun je ook proberen elke deelschakeling apart te nemen en testen. Probleem is waarschijnlijk dat alles dicht op elkaar en lastig te bereiken is. Gelukkig is het maar een lage spanning en is de kans op een coupe cremated hier erg klein. Mij bekruipt overigens het gevoel dat delen van de schakeling gewoon niet aangaan omdat de bandkeuze schakelaars niet (goed) werken. Heb niet in het schema gekeken maar die bandkeuzeschakelaars kunnen ook pindioden zijn. Een defect spoeltje of weerstandje kan dit probleem dan al veroorzaken.

Dank voor jullie uitgebreide en leerzame antwoorden!

In feite is er 1 transistor "kapotgerepareerd" (geweldige term trouwens!!!), die ik gemakkelijk kan vervangen.
De diode had al op de BBQ gelegen en neem ik ook mee.

Het audio gedeelte werkt wel (op beide kanalen), maar alleen voor de cassette speler. Dus dat is in orde.

Bij het indrukken van het FM/AM knopje zie ik het juiste lampje aan/uit gaan en hoor ook een andere ruis. Dus ik denk dat het probleem niet in de keuzeschakelaar zit.
Ik denk meer in de voeding van het radiogedeelte.

Gelukkig staan er in het schema nogal wat spanningen aangegeven op verschillende punten, die je kunt nameten. Zo probeer ik te achterhalen waar het probleem zit.

Op dinsdag 3 maart 2026 14:03:36 schreef Bobosje:
Een gerenommeerd merk zoals "Panasonic Industry" die elco's produceren zijn er helder over, na 15 jaar zijn elco's afgeschreven en kunnen ze allerlei defecten gaan vertonen :

Do not use the product for a period longer than its specified service life. A capacitor with its service life ended may cause the following problems: rapid degradation of the product characteristics, short circuit, unnecessary activation of the pressure valve, electrolytic solution leakage, etc. Note that the estimated service life is not longer than 15 years due to the limited environment-resistant property of the sealing rubber.

De theorie en de praktijk lopen vaak vér uiteen. Panasonic geeft die informatie voor professionele gebruikers en toepassing in courante apparatuur.

We hebben het hier over een 'antieke' autoradio die al láng is afgeschreven, en totaal niet bedrijfskritisch is.

Verder zijn het niet alleen elco's die stuk gaan, maar ook IC's en transistoren. Voorbeeld: de transistoren in Philicorda gm752 orgels. Dat zijn snap-in transistoren. In ieder orgeltje dat ik op de werkbank krijg met een defect, zijn er wel 1 of 2 kapot.
Ook heb ik al meerdere keren gewone foliecondensatoren (!) moeten vervangen in philicorda's.

Maar ik ga de eigenaar écht niet zeggen 'Deze transistoren zijn slecht, ze moeten er állemaal uit want ik moet er altijd wel een paar vervangen!'. Dat is A. riskant want pertinax printplaten laten nogal gauw hun printbaantjes los bij het desolderen van transistoren en B. gewoon verkwistend. Kost veel tijd.

Wat ik wel doe, is een diagnose stellen en repareren. Werkt een noot op het keyboard helemaal niet, dan is er een oscillator of clippertransistor defect. Ontbreken de lagere octaven van dezelfde noot, dan is er een delertransistor kapot. Die vervang je, en dan werkt het allemaal weer prima. Misschien dat er over 10 of 15 jaar weer een transistor stuk gaat, maar dan is dat maar zo. Die orgeltjes zijn ook al lang economisch afgeschreven.

De elco's in die orgeltjes zijn 9 van de 10x nog prima. Het is mogelijk dat ze niet aan de specificaties meer voldoen, maar de praktijk wijst uit dat ze in de schakeling nog prima voldoen. Nog nooit eentje van vervangen.

Ik heb ook 2 autoradio's (ca. 1975 en 1995) liggen. Beide werken prima met de originele elco's. De oudste heeft wel wat bijgeluidjes, maar ik denk dat dat eerder afregeling-gerelateerd is, dan elco-gerelateerd. Dat zou ik diagnosticeren door te zien of er iets oscilleert wat niet hoort te oscilleren (kan elcogerelateerd zijn, ontkoppeling) maar dan zou ik specifiek de ontkoppelelco van de oscillerende trap vervangen. Ook een autocassettespeler uit ca. 1975 werkt feilloos.
Een Audiosonic autoradiootje uit de 80s heb ik uitgebreid getest, en werkend verkocht. Nooit klachten gehad van de koper. Volgens mij zelfs op dit forum.

Ten slotte: denk ook eens na over de electronica in de auto zelf. Daar zitten talloze elco's in. ECU's bereiken inmiddels ook de leeftijd van 40 jaar en zitten ruim over de houdbaarheidsdatum van de elcos. Maar geen hond die er aan denkt om bij een motorisch probleem met een 40 jaar oude auto, éérst maar eens de ECU te gaan recappen.

Er zijn bepaalde situaties waarbij ik wel tot recappen of het vervangen van een volledige set transistoren over ga, zoals bij hifi apparatuur waarbij ieder subtiel verschil onwenselijk is (MFB speakers bijvoorbeeld), of de TRANSISTOREN met zwarte pootjes in Akai jaren 70 bandrecorders (2sc458 en 1917 uit mijn hoofd). Maar dat zijn specifieke types torren, de rest van de transistoren blijft lekker zitten waar die zitten.

Alles in mijn 1972 Pioneer SA-500 is nog origineel en klinkt (Met 2 KEF's eraan) beter als menig moderne versterker. Enige wat ik ooit gedaan heb is de schakelaars wat TLC gegeven met K61 maar dat is zeker 10 jaar geleden. En ik denk dat ik ooit een film cap vervangen heb. Hij staat nu al weer een paar dagen de hele dag aan na 3 jaar rust. (daarvoor stond hij dagelijks aan in mijn vorige werkplaats)