Behalve wat ze niet beheren, dan toch.

Op maandag 2 maart 2026 18:31:39 schreef maartenbakker:
In principe gaat de RDI (voormalig AT) daarover, denk ik. Anders kunnen zij je wellicht doorverwijzen.

Is dat zo?
In principe gaat de RDI toch alleen over "alle signalen die de ether in gaan"
behalve dan defensie misschien.

Iemand die via een GSM netwerk anderen telefonisch lastig valt, zet nog steeds legaal dat signaal in de lucht.
Inhoudelijk is hij/zij dan toch wel fout bezig maar daar gaan volgens mij de providers over.

Vaste lijnen worden nog wel gebruikt en om een beller te blokkeren:

Op de website of app van de telco kan dat.

Mensen die bijv. gestalkt worden kunnen om die reden ook een ander telefoonnummer van de telco krijgen. Maar dat is hier nvt (en OT)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (56%)]

Op maandag 2 maart 2026 20:37:11 schreef BRNRDS:
KPN beheert alles.

Nee, hoor, er zijn heel veel andere telco ( voip) providers die helemaal los staan van KPN.

En laat TS eerst eens aangeven wat zijn probleem is, dan is er mogelijk een meer gericht antwoord te geven.

Op maandag 2 maart 2026 20:37:11 schreef BRNRDS:
KPN beheert alles.

In mijn woonplaats beginnen alle vaste abonneenummers van oudsher (PTT/KPN) met 45.
Toen ik hier 8 jaar terug kwam wonen was er net glasvezel (privaat netwerk, geen KPN) aangelegd en heb ik een vast nummer aangevraagd bij mijn provider.
Mijn nummer begint met 76.
Ergens moet er dus bepaald zijn wie welke nummers (reeksen) mag uitgeven.
Is dat KPN?

Dat doet de nummercentrale, IN .
Dat is eigenlijk gewoon een DNS server voor telefoonnummers.
Die geeft aan welk nummer naar welke provider geleid moet worden.

Oké, maar mijn vraag ging over de uitgifte van nummers.

De ACM geeft ze uit aan telco's

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers

[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]

@rob040 Providers hebben voor zover ik weet eigen blokken toegewezen gekregen, maar een nummer kan na uitgifte principe naar elke provider meeverhuizen.

Op maandag 2 maart 2026 20:51:10 schreef vergeten:
[...]
Is dat zo?
In principe gaat de RDI toch alleen over "alle signalen die de ether in gaan"
behalve dan defensie misschien.

Ja en nee. Ik denk bij nader inzien inderdaad niet dat je ze over indiviuduele misbruikers lastig kunt vallen maar ze gaan wel degelijk over alle infra inclusief de bekabelde.

Op maandag 2 maart 2026 21:28:14 schreef rob040:
Oké, maar mijn vraag ging over de uitgifte van nummers.

Je hebt niet aangegeven welke soort nummers je bedoelde.

Er is onderscheid tussen vaste lijnen (koperdraad=KPN) dat doet/deed KPN als enige. Nu zijn er op IP gebaseerde telefoonnummers dat bepaald de provider.
Er zullen wel afspraken over zijn gemaakt wie uit welke bundels nummers mag uitgeven, vermoed ik.

Maar door de nummerportabiliteit gaat dat op den duur door elkaar lopen en kan je niet meer ervan uitgaan dat die nummers, jaren na eerste uitgifte, nog steeds bij de originele aanbieder zitten.

Op maandag 2 maart 2026 21:34:28 schreef Sine:
De ACM geeft ze uit aan telco's

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers

Dank je, dat is wat ik zocht.
Maar dan is ook mijn conclusie dat KPN niet alles beheert. ;-)

ik heb in de jaren rond 2010 vele ISDN lijnen omgezet naar het toenmalige tele2.
Die leverden al een voip verbinding met een modem met 4 ISDN poorten voor ISDN 2, of een andere uitvoering voor ISDN 20/30 ( wat ze nog steeds leveren, ik heb een klant waar nog steed een werkende ISDN 20 lijn zit.
De telefoonnummers van de klant werden geporteerd naar tele2.
De nummerblokken van tele2 begonnen in bijna ieder netnummergebied met 750 of 751, maar de nummers van de klanten gingen ook mee.
Met de teloorgang van ISDN 2 en ISDN 30 bij KPN en de gedwongen omzetting naar Voip zijn er heel veel bedrijven overgestapt naar ander voip aanbieders.
Waar een nummer is ondergebracht is dus niet zomaar te zeggen.
De ACM geeft nummerblokken uit aan telco providers om nieuw uit te delen, maar welk nummer bij welk nummer waar is ondergebracht houden ze zich niet mee bezig verder.
Dat staat in de nationale nummercentrale ( die volgens mij wel onder technisch beheer valt van Routit, en dat is weer KPN).

Op maandag 2 maart 2026 18:17:47 schreef picturemaker:
Wie mag een lastige klant die daar heel veel overlast veroorzaakt van het vaste telefoonnet afsluiten ?

Definieer overlast. Is het radio emissie, spam telefoontjes, een ex-vriend die blijft bellen, een wanbetaler?

Aangezien jij en ik niet bepalen wat lastig en overlast is ga ik er van uit dat afsluiten aan de rechter is.

Op dinsdag 3 maart 2026 14:49:59 schreef GJ_:
Aangezien jij en ik niet bepalen wat lastig en overlast is ga ik er van uit dat afsluiten aan de rechter is.

precies.
En afsluiten is ook redelijk zinloos.
Iedereen kan zo een paar prepaid simkaartjes kopen, of in een paar minuten een prepaid voipnummer aanmaken, of een nummer spoofen...
Daar is de herkomst lastig van te achterhalen.

TS blijft trouwens ook opvallend stil...

Is een vaste telefoon nog een basis recht? Zoals gas, water en licht?

Op dinsdag 3 maart 2026 19:45:45 schreef benleentje:

Nope. Gas en electriciteit kunnen worden afgesloten https://www.google.com/search?q=afsluiten+van+gas+en+elektriciteit+rec…

Nee, natuurlijk niet. Maar dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat ze zomaar je contract kunnen/willen/moeten beeindigen omdat iemand dat nodig vind.
Ik twijfel er niet aan dat TS heel erg veel last heeft van de vermeende lastpakken, maar de ernst daarvan kunnen wij en zijn telecomprovider niet beoordelen aan de hand van de door hem/haar aangeleverde informatie. Het zal ergens tussen ¨licht irritant¨ en "levensbedreigend" zitten. Een rechter kan bepalen waar op deze schaal de hinder zich bevind en of aktie noodzakelijk is.

Op dinsdag 3 maart 2026 19:45:45 schreef benleentje:

Nee, maar KPN Netwerk geniet voor zover ik begrijp net als PostNL op basis daarvan nog steeds rechten die de concurrent niet heeft. Bij PostNL is dat bijvoorbeeld foutparkeren. KPN Netwerk zou ik op moeten zoeken.

Als je eerder genoemd blokkeerkastje aansluit, hoef je bij een verdacht gesprek alleen een knop te drukken.
(om 't in de toekomst te blokkeren... )