Op dinsdag 3 maart 2026 16:01:07 schreef bbuster:
Iemand een idee of zoiets als dit werkt?
STANLEY – DN200/8/6

Of moet het een heel ander idee zijn? Of kan het zelfs een stuk compacter / goedkoper?

Ik heb die combinatie, werkt al jaren prima - Weller WDD81V met dsx80 en Stanley compressortje. Kan idd ook gebruikt worden om banden te blazen of iets stofvrij te maken.
Maakt wel wat herrie...als je geconcentreerd bezig bent en plots maakt hij druk... voordeel is dat je (ik toch) spanningsloos desoldeerd ;)

We hebben bij de Eleshop de ZD-8965 gekocht. Zomaar om eens te proberen. Werkt echt goed. Beter dan onze Wellers. Alleen het verwijderen van het glaasje om hem leeg te maken gaat niet makkelijk. Maar wat wil je voor dat geld. Een losse Weller desoldeerbout zonder station kost 355 Euro. Dit kost compleet 100 Euro. Ik zou het wel weten....

Ik kan die weller kopen voor 150€, dus vandaar mijn gedachten, maar als ik nog een relatief grote compressor moet kopen die flinke herrie maakt en altijd ergens moet staan vraag ik me ook af of het het waard is. Tenzij de weller heel veel beter werkt, maar dat weet ik dus ook niet

De vacuumpomp.
Zoiets als dit:
https://m.media-amazon.com/images/I/41Nmsq1LDyL._AC_.jpg
Weller zelf gebruikt deze
https://www.weller-tools.com/sites/default/files/styles/product_details_image_full_l/public/products/images/2026-01/WEL_T0058759730_IMG_MAIN_01.webp?itok=GlG7DzHx
of deze
https://www.weller-tools.com/sites/default/files/styles/product_details_image_full_l/public/products/images/2026-02/WEL_T0058739707_IMG_MAIN_01.webp?itok=7nIA0_RX

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (16%)]

Ik zou zelf niet met een zuigercompressor willen werken als perslucht voor een desoldeerbout (tenminste, niet met de compressor in dezelfde ruimte). Dan liever m'n airbrush-compressor, dat is een membraancompressor en dus lekker stil, maar wel een stuk duurder.

Weller heeft volgens mij ook hetzelfde station mét vacuumpompje. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik liever losse perslucht heb uit m'n airbrushcompressor, dan het luidruchtige geratel van het interne pompje ;)

Let goed op wat betreft de punten van die bouten: volgens mij zijn er inmiddels twee versies van. De ene is een quick-release variant, de ander moet echt vastgeschroefd worden.

Ik vind de DXV80 zelf niets (ik heb liever de punt onder een hoek ten opzichte van de bout) en heb liever zo'n bijna-haakse bout.

Weller zal vast wel eens de plank misgeslagen hebben, maar mijn ervaring met hun desoldeerspul is dat het over het algemeen prima werkt.

Vooral hun verbetering van de DS80 naar DSX80 (naast een compatibiliteitsdingetje geloof ik, want volgens mij kan een DSX80 niet op een station, ontworpen voor DS80 bouten) is echt merkbaar: de losse punten die vroeger klemvast in de bout gedraaid moesten worden (maar naar mijn mening nooit heel erg overtuigend klemden) waren toch wel wat verstoppingsgevoelig. De nieuwe punten hebben een buisje tot in het opvangreservoir zitten. Daardoor wordt niet alleen de punt beter verwarmd, maar de kans op verstopping is ook kleiner geworden.

Jammer is dan weer dat de zeshoek-kop van de punt kleiner is geworden en het uitneem- en invoer-handstuk, meegeleverd met de DS80, om ingeschakeld en wel punten te wisselen, daardoor niet past en je met een idioot tangetje aan de gang moet.

Op dinsdag 3 maart 2026 17:29:33 schreef fatbeard:
De vacuumpomp.
Zoiets als dit:
[afbeelding]
Weller zelf gebruikt deze
[afbeelding]
of deze
[afbeelding]

De weller manual zegt tussen de 400 en 600 kpa perslucht. De module van amazon geeft 85kpa. Kan ik hier dan uberhaupt iets mee?

En is zo’n airbrush motor dan voldoende en veel stiller? Ik zie die ook een stuk goedkoper op amazon

Als je heel handig bent kan je van een oude koelkast compressor ook een prima luchtcompressor maken die wel stil is.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155545

In dat topic lees ik juist dat het niet genoeg is voor desoldeerstations? Maar ook dan denk ik dat het iets te exteem wordt voor het minimale gebruik

Op dinsdag 3 maart 2026 17:01:25 schreef bbuster:
Ik kan die weller kopen voor 150€, dus vandaar mijn gedachten, maar als ik nog een relatief grote compressor moet kopen die flinke herrie maakt en altijd ergens moet staan vraag ik me ook af of het het waard is. Tenzij de weller heel veel beter werkt, maar dat weet ik dus ook niet

Er zijn ook kleine stille compressors, bijvoorbeeld gebruikt door tandartsen.

Als ik google kom ik niet echt op budgetvriendelijke tandarts compressors uit

Kennis van me heeft deze laatst gekocht en er een halve Acorn Archimedes mee uit elkaar gehaald :
https://www.eleshop.nl/desolderingstation-zd-915.html

Iedereen heeft het over een kleine compressor, maar het is niet alleen de druk maar vooral ook het debiet wat bepalend is: het ding verbruikt 35 liter per minuut. En daarmee bereikt-ie dan maximaal een 'vacuum' van 55kPa, dat vacuum is waar het uiteindelijk om gaat.

Het idee is om niet perslucht te gebruiken om een vacuum te maken, maar om een pomp dat direct zelf te laten doen; zoals de grotere Weller desoldeerstations (WR2, WR3) dat ook doen; die 'doen' in de basisuitvoering 70kPa, met een -optionele- extra vacuumpomp 50kPa.

De perslucht varianten zijn bedoeld voor grote werkplaatsen waar toch al een grote compressor staat, om het motorgeluid te minimaliseren: stel je tien van die dingen voor die de godganse dag staan te ronken. Dan is wat licht gesis een stuk beter voor het gehoor, en ze gaan nog eens langer mee ook omdat er geen bewegende delen in zitten.
Helaas drukt Weller de geluidsdruk uit in bar wat zich niet laat omrekenen naar dBa...

M.a.w, zo’n €31 amazon pomp werkt dan prima? Of begrijp ik het dan niet

Ik gebruik al 5 jaar de ZD-8915.
Enkele keren per maand.
Prijs was destijds €99
Als extra toen ook schoonmaak naalden, reserve set glazen buisje en reserve filters gekocht.
Ik kan er achter elkaar alle pootjes van een 40 pins IC voet mee "leegmaken".
Het schoonmaken (hij zuigt niet meer) is even een handigheidje.
En gebruik de tip om een koperen cent halverwege de veer te plaatsen.
De meeste opgezogen tin slaat hier op neer.
En het viltje in het buisje moet ik toch wel vaak schoonmaken/vervangen.
En wanneer het apparaat in functie is maakt de compressor toch wel redelijke herrie.
ruud

Bij een ZD/Atten met de oude veer de centtruuk uithalen of de veer weggooien ;). Die is zonder baffle waardeloos. De nieuwe modelen hebben een andere veer die véél opener is, geen idee of ze nog iets nuttigs doen.
Vergeet bij een ZD/Atten ook niet deze achterin het pistool schoon te maken, waar de afzuiging haaks naar beneden gaat, als je veel iets met flux/lak desoldeert.

Bij de modelen met het filterhuis op het front is het verstandig om de dop niet te strak aan te draaien O-) . Lag bij mij snel in tweeën, ik heb dat opgelost met een los JBC filter.

De lopende kosten zijn bij Weller een stuk hoger, en zelfs hoger dan bij een JBC (bij 'verstandig' gebruik = tijdig schoonmaken), maar voelt een stuk goedkoper/fragieler aan. Er zijn weinig spareparts.

Btw: Er is een type Weller desoldeerstation dat minder zuigt als de bout bijstookt... typenr moet ik even navragen.

hoe professioneel wil je het gebruiken?

Ik vind weller ruk en zeker met die WD81V heb ik nachtmerries.
De noodzaak voor een externe compressor is ook super onhandig.
Ben groot JBC fan ik heb daar mijn soldeer bouten ook van. MAar voor desolderen en hete lucht vond ik die simpelweg de investering niet waard.
Ik heb ook de ZD-8915 en dat is echt een prima prijs kwaliteit ding.
Zorgen dat hij goed warm is voor dat je gaat zuigen en soms juist even wat extra tin met goede flux toevoegen eerst zodat je alles lekker vloeiend krijgt voor je gaat zuigen.

Ik zou zeggen lekker die ZD-8915 proberen. bevalt hij niet kun je hem hier vast wel slijten aan iemand.

Je gaat toch helemaal niet allemaal willen klooien met oplossingen voor een compressor. gewoon een desoldeerbout waar alles in zit

Totaal niet professioneel, puur hobbymatig. Mijn vader heeft zo’n zd-915 maar heel fijn vond ik die niet, vandaar dat ik voor iets anders kijk. Ik zie wel de zd-8965, blijkbaar is dat de nieuwe versie maar of hij beter is dan de 8915 weet ik niet.

Ik heb een JBC Soldeerstation maar helaas zijn die idd niet goedkoop en is een desoldeerstation ver buiten bijn budget aangezien het hobbymatig gebruikt gaat worden. Ik denk dat die weller idd te onhandig en prijzig gaat worden voor wat het is

het is idd geen JBC desoldeerstation, maar ik heb met die weller gewerkt en daar vind ik hem zeker niet voor onder doen

Op dinsdag 3 maart 2026 17:44:07 schreef bbuster:
[...]

De weller manual zegt tussen de 400 en 600 kpa perslucht. De module van amazon geeft 85kpa. Kan ik hier dan uberhaupt iets mee?

Zegt Weller dat echt?? De Amazon module is een VACUUMPOMP en geen COMPRESSOR. De 85 kPa is de onderduk die deze vacuumpomp kan maken. 1 bar staat gelijk aan 100 kPa... Dus hoger dan 100 kPa kun je niet komen ;-)
85 kPa lijkt me heel netjes, dat is 85% vacuum.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (14%)]

Perslucht van 4 tot 6 bar is niets ongewooons, de meeste aspirators hebben dat gewoon nodig om tot een bruikbare onderdruk te komen...

Een afgedankte koelkastcompressor kan ook een bruikbare onderdruk leveren, per slot van rekening moet de gecomprimeerde lucht ergens vandaan komen...

Bij de module van Amazon (de vacuumpomp) gaat het om het VACUUM wat deze pompt kan maken, dat is maximaal 100 kPa bij absoluut vacuum. En vervolgens lezen we "max. onderdruk 55 kPa". Dus: de 85 kPa van de Amazon vacuumpomp lijkt me heel netjes en voldoende voor deze toepassing.
In de handleiding van Weller wordt zowel de (over)druk die een COMPRESSOR kan leveren die perslucht maakt en de ONDERDRUK die geleverd wordt.
En dat zijn natuurlijk 2 heel verschillende dingen (waarvan de waarden door de OP door elkaar heen werden gebruikt) ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (23%)]

Bedankt voor de reacties, aangezien de positiviteit over de weller toch redelijk minimaal is denk ik dat ik voor zo'n "goedkope" module van eleshop ga wat helemaal compleet is, alleen de vraag, voor welke ga ik, er zijn 3 in dezelfde prijs waarvan ik de ZD-915 heb gebruikt bij mijn vader.

De overige 2 zijn ongeveer even duur maar wel "nieuwer"

- ZD-8915
- ZD-8965
- ZD-915

Op woensdag 4 maart 2026 00:41:20 schreef Henry S.:
Btw: Er is een type Weller desoldeerstation dat minder zuigt als de bout bijstookt... typenr moet ik even navragen.

Dit heb ik even nagevraagd: Het betreft het WXR3 station (soldeer, desoldeer, hete lucht). Als je de hete lucht bout gebruikt, is het (on)handig om de Vac even los te halen. Dit omdat anders de flow van de hete lucht bout wat magertjes is.

Bij desolderen is de techniek en de nozzle het belangrijkste (er van uitgaande dat de bout voldoende vermogen heeft) Ik krijg met mijn Pace met de verkeerde maat nozzle ook niks los (en dat ding krijgt, als je het goed doet, alles los)

De nozzle binnenmaat moet de grote van het through hole gat zijn. De buiten diameter minimaal de grote van het soldeer eilandje. Ik gebruik een stuk of 10 verschillende. Een normale nozzle in 3 diameters, een lange smalle voor wanneer er weinig ruimte is, ook in 3 diameters. Een high power (is een grotere klont metaal voor wanneer er veel warmte verlies is) in de grootste maat (grootste van de 3 maten) en een extra grote voor bv relais en pootjes van spade-terminals. Dan een stofzuiger punt (hele grote buitendiameter en binnen diameter met vlakke onderkant om traces/pads schoon te zuigen. Daarnaast nog een aantal DIY punten gemaakt uit versleten pace SX90 punten welke ik opboor en er zo SX70 punten in pers. Dat zijn lange rechte en gebogen buisjes in diverse diameters. Die gebruik ik bv oom SMD pads leeg te zuigen of als er weinig ruimte is.

Techniek: Eerst de verbinding met verse soldeer her-solderen. Juiste maat nozzle erover, grofweg 3 seconden erop, dan begint de tin te smelten. Dan 3 tot 5 seconden het pootje met nozzle rond draaien terwijl je de pomp laat werken. Al draaiend en zuigend de bout optillen. Als de gaten doorgemetaliseerd zijn en heel krap (vooral bij vierkante pinnen die strak in het gat zitten) dan krijg je altijd rewetting. Soms kun je die heel voorzichtig "breken" door het pootje met een pincet wat radiaal te bewegen tot je het voelt breken. Dit "breken" vergt voornamelijk een berg ervaring net zoals sommige mensen altijd bouten doldraaien en andere mensen nooit.

Als het om IC's gaat dan voel ik met dat pincet of alle pootjes loszitten. Is dat het geval dan gebruik ik een mini "koevoetje" van Wiha om het heel voorzichtig op te lichten. Normaal gesproken kost dat absoluut geen kracht dus gaat het niet vanzelf dan zit er toch nog een pootje vast.
In enkelzijdige en dubbelzijdige oude pcb's zonder doormetalisering en zonder printlak moet je vreselijk goed uitkijken. Zo snel mogelijk en absoluut niet drukken. want die pads vallen er al af als je er naar kijkt. Vooral op die bruine "kartonnen" pcbs uit consumenten apparatuur.

Pace heeft op you tube een aantal goede turorials staan uit de jaren 80 ofzo. Daar heb ik het van geleerd. Ik heb al duizenden pootjes gedesoldeerd. Het is echt een hele grote uitzondering als ik een pad beschadig. Dan zijn het meestal "foute" pads (een veel kleine buitendiameter tov de binnen diameter waardoor er nauwelijks lijm onder zit en het heel moeilijk is om de tin te laten smelten. Ik voeg dan tin toe net als bij normaal solderen.

Lukt het niet in 1 keer. Soldeer de pin dan weer vast en probeer het opnieuw.
Als het PCB een conformal coating heeft, krab deze dan eerst onder en boven weg want als die de bovenkant afsluit valt er niks te zuigen, er moet lucht door de via kunnen zuigen welke de tin mee neemt.

Een goede desoldeerpomp heeft een soort "start-pulse" Het vacuum wordt eerst intern opgebouwd en dan pas gaat er een "klep" open (dat gaat heel snel dus het is lastig te achterhalen of een station dat doet) waardoor de eerste zuiging met een schok gaat. Dit is verre weg het belangrijkste deel van het zuigen. En een van de redenen dat veel goedkope stations alleen met "makkelijke" desolderingen overweg kunnen (grote gaten, geen oude tin, geen brede sporen/vlakken en geen multilayer met grote vlakken) Mijn pace zuigt gewoon zonder moeite de tin van de poten van koelprofielen af of stroken afscherm blik.