EricP
mét CE
@EricP: In het voormalige gebied van de PGEM zit er altijd al een 3-fase kabel in de zekeringenkast/ HAK, ook met de meterkasten rug-aan-rug.
Dat kan hoor. Ik ken echt niet elke mogelijkheid in Nederland. Ik weet dat de buren van mijn grootmoeder destijds (70-er jaren) een 1-fase aansluiting hadden: ik heb er bij staan kijken toen er een monteur de hoofdzekering kwam vervangen na een sluiting in het broodrooster (die was mee gegaan met de zekering van de groep). In de HAK welgeteld 1 zekeringhouder...
De uitgang van een beltrafo mag dan kortsluitvast zijn, maar deze moet aan de primaire kant zeker wel gezekerd worden.
Aan de ene kant ben ik dat met je eens. Aan de andere kant... praktisch gezien kijkend naar hoe dun de draadjes van de primaire wikkeling zijn... voegt een B16 automaat daar iets toe? Maar goed... het is gewoon niet hoe je het maakt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 4 maart 2026 08:23:13 schreef Zeeuwsekees:
De reden dat een digitale meter wordt vervangen voor een digitale meter is waarschijnlijk omdat de oude op 2G netwerk communiceerde.
Mijn meter was in september gestopt met data doorgeven, maar volgens de monteur was het niet zoiets als "2G gaat er uit" dat de oorzaak was.
Via "mijnaansluiting.nl" kan je kijken wat je aansluiting hoort te zijn. Er is geen reden om een 1x25 aansluiting te hebben zoals in de openingspost. 3*25 is even duur.
Mogelijk kwam de liander monteur om de 3x25 op te leveren en kon hij niet met zekerheid vaststellen dat de fases in de installatie niet aan mekaar hingen. Ik kan me voorstellen dat het protocol dan voorschrijft om het zo te doen.
De hoofdschakelaar is normaal aangesloten dus hebben ze een brug in de meter gemaakt anders geeft hij geen 3 fasen aan op de meter. Dan hebben ze die andere 2 draden waarschijnlijk afgedopt die van de automaten komen.
@rew: mijn meter uit 2013 is om die reden vervangen. Deed het nog prima, maar 2G wordt uitgefaseerd.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op woensdag 4 maart 2026 19:51:11 schreef Blue Sky:
De hoofdschakelaar is normaal aangesloten dus hebben ze een brug in de meter gemaakt anders geeft hij geen 3 fasen aan op de meter. Dan hebben ze die andere 2 draden waarschijnlijk afgedopt die van de automaten komen.
Ja dat is de enige mogelijke conclusie. Maar waarom doe je dat als er gewoon een groepenkast met 3F hoofdschakelaar hangt?
Op donderdag 5 maart 2026 10:06:24 schreef Jochem:
Ja dat is de enige mogelijke conclusie. Maar waarom doe je dat als er gewoon een groepenkast met 3F hoofdschakelaar hangt?
Misschien een leerling monteur...
Daarbij komt ook nog dat alles op 1 automaat van 25A draait, dat is ook niet goed met al die groepen.
EricP
mét CE
Daarbij komt ook nog dat alles op 1 automaat van 25A draait, dat is ook niet goed met al die groepen.
Dat maakt natuurlijk geen zak uit. Prak meer op een automaat en je hebt minder (maar grotere) groepen (en dus ook minder zekeringen). De stroom die gaat lopen is niet anders.
@Jochem: Er zit ongetwijfeld een leuke combinatie van werkzaamheden, onhandig uitkomend in de tijd achter. Daarnaast zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat met al het gedram voor die spionagemeters een onderaannemer daar geweest is (het moest snel...). Die heeft als opdracht: meters 1-op-1 vervangen. En dat netjes gedaan. Jammer, er hing een 1-fase meter. Netjes gedaan wat de opdracht was. Oh, al wel een 3-fase zekeringkast. De burg naar onder (anders zeurt de meter), de hoofdschakelaar aansluiten. En gewon 1-fase laten - want zo was het.
Dit topic wordt steeds meer gevuld met aannames, maar daar komt geen oplossing mee.
De klant zal gewoon de netbeheerder moeten laten komen, alleen die kan het oplossen.
Als de klant betaalt voor 3x25, en dat ook wil hebben, zal dat er ook moeten komen.
Met EricP eens , het maakt niets uit hoeveel groepen er achter zitten.
Alleen is dat veel mooier te vederlen met 3 fasen.
Zolang je nu maar niet boven die 25A komt totaal.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op vrijdag 6 maart 2026 08:25:22 schreef revado:
Dit topic wordt steeds meer gevuld met aannames, maar daar komt geen oplossing mee.
De klant zal gewoon de netbeheerder moeten laten komen, alleen die kan het oplossen.
Zoals ik al had gezegd..
Op dinsdag 3 maart 2026 20:56:35 schreef Jochem:
Liander heeft inmiddels laten weten dat er binnen 4 weken iemand komt schouwen, want ze vonden het ook een vreemd verhaal...
Met EricP eens , het maakt niets uit hoeveel groepen er achter zitten.
Zolang je nu maar niet boven die 25A komt totaal.
En dat komen ze wel. Ze klaagden dat de hoofdzekering er bij veel gelijktijdig gebruik wel vaker uit ging. Dus ik vroeg is het altijd dezelfde? Want ik dacht dan maak ik de verdeling over de fasen wat anders. Ze zeiden van wel, altijd rechts. Toen gingen we even kijken en trof ik dit aan.
Ik zoek dus geen oplossing, maar was gewoon erg benieuwd naar de oorzaak.
EricP
mét CE
Nou, je ziet het wel goed: maak de verdeling wat anders 
Wat is er 'mooier' aan?
Als in: voor een huis (waar 3-fase gebruikers 'niet' voorkomen) heb ik liever een 'dikke' enkelfase dan 3 'dunnere' 3-fasen veters. Je kunt gewoon maximaal belasten zonder te hoeven puzzelen met wat-op-welke-fase.
De netbeheerder ziet het vast anders 
Zo was ik laatst op een bootje. Electrisch moet daar ook 'elke keer wat bij' en inmiddels zijn ze zo ver dat de hoofdzekering van het 'haven' generatortje (speelgoedsetje van 14kVA ofzo) zo nu en dan tript. En dat moest opgelost worden. Conclusie: ik kan het niet oplossen. Je hebt 4 wat dikkere (what's in a name?) 230V gebruikers. Daarvan zitten er hoe dan ook 2 op 1 fase. Jammer, komt dan boven de 20A. Terwijl je aan totaal vermogen genoeg beschikbaar hebt om dat gelijktijdig te kunnen doen...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 6 maart 2026 08:25:22 schreef revado:
Ik val in herhaling, maar ik verwacht dat op een bepaald moment de netbeheerder de zekeringen is komen installeeren en toen de installatie "ongeschikt" heeft beoordeeld om de andere twee fases aan te sluiten.
D'r zijn bij dat soort upgrade acties gevallen waarbij de netbeheerder-monteur formeel niet aan jou installatie mag komen, maar als je tactisch op het juiste moment vraagt of ie niet buiten een sigaretje wil gaan roken, dan kan je het zelf ter plekke oplossen. Maar dan moet je wel over die kennis beschikken.
Volgens mij is "een gewone elektro-klusser inhuren" nu de juiste stap. De netbeheerder is bereid om "voor niets" en "geld" langs te komen.
De vraag is of je je zorgen moet maken over de zegels. Zodra je installatie geschikt is voor 3 fasen, dan kan je ze verbreken en de zekeringen omhoog zetten.
Ik DENK dat je volgens de officiele gegevens op 3*25 zit. (1*25 is niet gebruikelijk!) dus geen haan die er naar kraait als je "zelf" de upgrade doet als je installatie geschikt is gemaakt. Controleer dat via "mijnaansluiting.nl".
Op vrijdag 6 maart 2026 09:36:03 schreef EricP:
Als in: voor een huis (waar 3-fase gebruikers 'niet' voorkomen) heb ik liever een 'dikke' enkelfase dan 3 'dunnere' 3-fasen veters. Je kunt gewoon maximaal belasten zonder te hoeven puzzelen met wat-op-welke-fase.
De netbeheerder ziet het vast anders
Je hebt helemaal gelijk: 1*75 is "makkelijker" dan 3*25. De netbeheerder maakt het ook weinig uit. De netbeheerder zal het ook weinig uitmaken: Dat middelt binnen de wijk voldoende uit.
Maar... woonhuizen zijn volgens mij uitgerust met driefase kabels geschikt, volgens de netbeheerder, "tot 35A". Dus je kan "zonder graven" kiezen voor 1x35, of 3*25 of 3*35 (veel duurder).
[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]
Op vrijdag 6 maart 2026 09:36:03 schreef EricP:
Wat is er 'mooier' aan?
Wasmachine op L1, droger op L2, vaatwasser op; L3 en boilers en oven etc ook zo verdelen?
Mooi toch ? 
EricP
mét CE
Volgens mij is "een gewone elektro-klusser inhuren" nu de juiste stap. De netbeheerder is bereid om "voor niets" en "geld" langs te komen.
En wat moet die dan gaan doen? Dit zit nadrukkelijk tussen de hoofdzekeringen en de meter. Dat kun je uiteraard zelf, maar het 'moet' wel weer verzegeld worden...
Wasmachine op L1, droger op L2, vaatwasser op; L3 en boilers en oven etc ook zo verdelen?
Mooi toch ?
Wat is er mooi aan? L1 op 60A zekeren. De wasmachine op L1, de droger op L1, de vaatwasser op L1. En ze zien allemaal nog steeds 230V...
Nogmaals, de netbeheerder zal er een andere kijk op hebben. Maar 3 fasen is voor enkel fase apparaten alleen maar onhandig.
rew
Ik denk nog steeds dat het voor de netbeheerder weinig uitmaakt. 120 huizen op 3*25 kunnen "toevallig" een onbalans hebben omdat een zwik mensen dezelfde fase belasten. (iedereen heeft de waterkoker op dezelfde fase aangesloten en zet in de pauze van de voetbalwedstrijd thee.) Hetzelfde risico loop je als je 120 huizen op 1*75 hebt aangesloten. Dan zijn het toevallig de huis-mod-3 = 0 die "toevallig" tegelijk de waterkoker moeten aanzetten om een onbalans te creeren. Het is allemaal erg onwaarschijnlijk dat er een significante onbalans onstaat.
EricP
mét CE
Moet je ze niet - zoals in mijn voorbeeld - allemaal op L1 zetten 
Maar zonder gekheid... de voedingskabel naar de stapel stenen moet dan dikker zijn. Kost meer koper. Het idee met 3-fasen was nou juist dat je met 50% meer koper 200% meer vermogen kon transporteren tov. enkel fase.
Dat gaat met enkel-fase-met-nul al weer wat mank, daar zit je op 100% meer koper en 200% meer vermogen tov. enkel fase...
rew
Precies. Daarom hebben de netbeheerders besloten om standaard (geschikt voor) 3*35A kabels te leggen. Geschikt tot 24kW.
Waar we hier bijvoorbeeld "1*35" roepen doen ze het in Frankrijk met de max kVA. Je kan dan 3kVA, 6kVA, 9kVA, 12kVA etc. kiezen. Eigenlijk beter.
En ons "laag tarief" netbeheerskosten is dus "tot 18.4kVA".
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
Op vrijdag 6 maart 2026 07:41:07 schreef EricP:
Dat maakt natuurlijk geen zak uit. Prak meer op een automaat en je hebt minder (maar grotere) groepen (en dus ook minder zekeringen). De stroom die gaat lopen is niet anders.
Ik bedoel dat als je alle groepen gaat belasten vliegt die 25A er direct uit. Je kunt wel 30 groepen hebben maar als je maar 2 gebruikt maakt die 25 A inderdaad geen zak uit.
Wat kabels betreft, standaard wordt nu 4x6 of 4x10 gebruikt, afhankelijk van de lengte. Heb je 3x80 A nodig dan wordt er een 4x16 aangelegd.
Op vrijdag 6 maart 2026 15:20:48 schreef EricP:
[...]En wat moet die dan gaan doen? Dit zit nadrukkelijk tussen de hoofdzekeringen en de meter. Dat kun je uiteraard zelf, maar het 'moet' wel weer verzegeld worden...[...]Wat is er mooi aan? L1 op 60A zekeren. De wasmachine op L1, de droger op L1, de vaatwasser op L1. En ze zien allemaal nog steeds 230V...Nogmaals, de netbeheerder zal er een andere kijk op hebben. Maar 3 fasen is voor enkel fase apparaten alleen maar onhandig.
Volgens mij heeft de klant waar TS het over heeft een C25 hoofdzekering automaat...
Dus waar jij die 60 A ( zal dan 63 worden) vandaan haalt? Niet van toepassing in dit topic.
EricP
mét CE
Ik bedoel dat als je alle groepen gaat belasten vliegt die 25A er direct uit. Je kunt wel 30 groepen hebben maar als je maar 2 gebruikt maakt die 25 A inderdaad geen zak uit.
Het maakt toch geen zak uit hoeveel groepen er zijn? Je gaat toch niet allemaal groepen van 1 WCD een eigen zekering geven? (alhoewel je die trent wel steeds meer ziet...). Dan zitten er opeens 10 zekeringen in een kast. Het lijkt heel ruig. Met 10 kleine groepjes erachter... Die eigenlijk ook prima tot 4 groepen op 4 zekeringen gecombineerd hadden kunnen worden...
Dus waar jij die 60 A ( zal dan 63 worden) vandaan haalt? Niet van toepassing in dit topic.
Begrijpend lezen en niet alleen 'scannen' scheelt heeeeel veel!
Op dinsdag 3 maart 2026 21:27:15 schreef keebrev:
[...]Tegenwoordig dok je eerst wat €€€, voordat ze komen. Zijn ze er en zit geen hoofdschakelaar, jammer dan en ze maken gelijk rechtsomkeerd. Aanvraag vervallen. Volgende keer kan je weer je knip open trekken voor €€€....
Edit: Dat was in de 3fasen kWh-meter schaarste periode. Vandaag een 3f hoofdschakelaar geplaatst: er moet weer eerst een fotootje geupload worden van een geplaatste 3P+N hoofdschakelaar voordat Liander komt.
Ook leuk:
Verwacht je niet in een woning uit 1978.
EricP
mét CE
Neu. Dat is wat ik al eerder schreef... Je loopt soms best nog tegen - met de kijk van vandaag - rare situaties aan. Als je de historie kent, dan heeft dat eigenlijk altijd wel een reden.
Die is leuk, een meskast met 6 kwadraat kabel
Wat is er mis met 6mm2 draad? Mespatronen zijn er zeker vanaf 10A - en ik denk dat wanneer je wat zoekt, je lager ook nog wel kunt vinden.
Op zaterdag 7 maart 2026 06:58:51 schreef EricP:
Wat is er mis met 6mm2 draad? Mespatronen zijn er zeker vanaf 10A - en ik denk dat wanneer je wat zoekt, je lager ook nog wel kunt vinden.
We dwalen af maar in het gebied van het vroegere PEB Friesland, nu Liander ben ik dit nog nooit tegengekomen. Meskasten kom je hier veel in bedrijven en boerderijen tegen met meestal een 50 kwadraat aluminium kabel maar nooit in een normale woning.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ben ook weleens een set DIII houders tegengekomen die er overduidelijk waren ingeplakt met kit. andere woningen in die straat hadden 3x DII in die kast..