Hallo
Ik krijg van mijn poort een continu signaal als de poort geopend wordt (220V)om een licht te laten branden en wordt uitgeschakeld met het signaal poort sluiten .Ik zou graag dat signaal gebruiken en omzetten naar een kort impuls van 0.5 sec om de impuls relais van mijn garageverlichting ook te bedienen zodat bij open van de poort ook de garage verlichting werkt en uitgeschakeld kan worden met de knoppen van de garage verlichting. Welk component moet ik daarvoor gebruiken (merk op dat het signaal continu is wanneer de poort open staat) Alvast bedankt voor jullie antwoord(verlichting wordt bediend door 2 drukknoppen en een relais)

Een standaard tijd relais lijkt een gepaste oplossing?
Hiervan zijn er eindeloos veel; de eerste die uit "google" rolt is deze, functie "B".

Op dinsdag 31 maart 2026 18:33:58 schreef madmax54:
(verlichting wordt bediend door 2 drukknoppen en een relais)

Zijn dat 2 drukknoppen en een impulsrelais voor de verlichting ( 1 x drukken is aan, weer drukken is uit)?

Ja eenmaal drukken is aan ,nogmaals is uit

Dan kan je 2 dingen doen.
Een relais nemen spoel 230 volt, die door de motor aansturen en de contacten van het pulsrelais overbruggen.
Nadeel, uitschakelen kan dan niet met de drukknoppen zolang de deur open is, licht gaat aan met deur open en uit met deur dicht .
Andere oplossing, een extra led armatuur ophangen en dat via de motor voeden.
Een combi van licht drukknoppen en motor is niet simpel te maken.

Wat ik dan verwacht is dat je binnen twee weken een keer overdag vertrekt uit de garage, op de garagebediening duwt en dan zet de puls het licht aan totdat je ooit weer terugkomt.

Deze schakeling lijkt simpel, maar als je er over nadenkt kan het snel fout gaan (dus dat het niet doet wat je wilt). Ik denk dat je er met dat simpele relais niet bent.

Ik denk dat het het beste zou werken als je de verlichting in plaats van met dezelfde knop aan dan wel uit doen je met een start en stopknop werkt. Start is licht aan stop is licht uit. Je kan dan een tijdsrelais nemen zoals voorgesteld en deze ook als startknop laten werken. Je kan dan nog steeds je licht uit doen op elk moment en je kan het licht zowel zelf als via de poort aan doen. Het enige nadeel dat je dan nog hebt is dat als je op stop drukt net op het moment dat de puls van de garage opkomt, dat je licht mogelijk alsnog aan gaat als je je stop knop eerder los laat dan de puls ten einde is.

Eigenlijk moet je voor jezelf eerst heel goed uit maken hoe je wil dat het werkt. Dan kan je naar een oplossing zoeken.

Het nadeel van start-stop met dezelfde knop is dat de boel 'uit de pas' kan gaan lopen. (verkeerd-om)

Kijk even bij Shelly hun standaard doosje (1 gen 4) kan bijvoorbeeld al geconfigureerd worden om na een 230V spanning (op SW) een puls te geven. Je kan dan zelfs nog slimmigheid inbouwen om na 10 minuten nog een puls te geven zodat je licht ook vanzelf uitgaat.

https://www.shelly.com/collections/smart-switches-dimmers

Ik begrijp ook niet helemaal wat je wil bij vertrek. Je opent garagedeur, rijdt weg... en het licht blijft dan altijd aan? Zo'n pulsrelais is altijd lastig, welk systeempje je ook maakt er is altijd een kans dat je puls juist het licht uit zet in plaats van aan of andersom.

Misschien is de 1PM en/of het huidige pulsrelais van de verlichting vervangen door een Shelly handiger. Je kan dan bijvoorbeeld situaties afvangen die worden genoemd door revado en rew. Zoals licht dat al brandt als je de deur bedient. PM staat voor power monitor, deze kan dus 'zien' of je licht al brandt.

Edit: een PIR sensor lijkt me trouwens ook prima op zijn plek hier, maar dan moet je ook dat pulsrelais vervangen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (15%)]

het gaat vooral om bij thuiskomen s'avonds laat ,de poort open gaat en tergelijketijd het licht aangaat.

Hang er dan, zoals ik al suggereerdem gewoon een lamp bij gekoppeld aan de motor, dat is de makkelijkste weg.
Dat heb ik al zeker 30 jaar zo zitten.
Je hebt toch niet zo heel veel licht nodig bij uit en instappen?

Op woensdag 1 april 2026 18:01:33 schreef madmax54:
het gaat vooral om bij thuiskomen s'avonds laat ,de poort open gaat en tergelijketijd het licht aangaat.

Ik snap dat dat is wat je wilt. Maar wat je vraagt gaat zoals Arco het noemt: "uit de pas lopen", dat je licht aan is terwijl je dat niet wil.

Misschien dat "aan en na 5 minuten weer vanzelf uit" een regeling is die werkt.

De 'magie' die je misschien nog zoekt heet een monostabiel. Deze basis hier getoond is relatief eenvoudig een 'lichtnet interface' aan vast te brouwen met een relais in de uitgang en een optocoupler aan de ingang.

lamp aan de motor hangen dat werkt niet ,want als de poort zich sluit sta je in het donker terug dan moet nog 50m in het donker lopen

Ondertussen gevonden! heb een tijdsrelais geprogrammeerd op een enkele puls van 0.5sec zelfs als de tijdsrelais op spanning blijft krijg ik maar 1 puls, dat signaal heb ik naar de teleruptor gestuurd en dat werkt perfect zelfs als de poort terug dicht gaat blijft het licht branden en kan ik het uitdoen met de drukknoppen .
Aart bedankt voor de tip
GRT

Tot je per ongeluk een keer de drukknop indrukt met open deur, dan werkt het ineens omgekeerd omdat het pulsrelais dan verkeerd om staat!
Daar was door Arco ook al voor gewaarschuwd.

Heeft die aansluiting van de motor geen naloop tijd ?
Anders kan je die timer, aangestuurd door de deur, ook een extra lamp een minuut of wat laten branden.

Ik werk niet met de spanning van de motor ,maar met de extra contactpunten op de sturing die een externe lamp toelaat aan te sluiten , bij openen ging het licht aan ,maar het probleem was als ik het commando poort sluiten gaf het licht ook werd uitgeschakeld ,zodat ik toch in het donker mijn weg moest vervolgen. Met signaal om te vormen naar een eenmalige puls en zo de teleruptor te bedienen , heeft het afvallen van de spanning geen invloed meer, en inderdaad wanneer de poort 2x kort na elkaar wordt geopent kan dit een probleem geven , maar pas na het uitstappen sluit ik de poort met de vaste knop en niet meer met de afstands bediening ,het licht moet ik toch altijd uit doen met drukknop van het garage licht. Om overdag het licht niet te laten branden heb ik een schemersensor voor de impulstimer geplaatst ,en een tijds klok op de N van de lamp geplaatst zodat het licht na 5min uitschakeld enzo is blijven branden is ook van de baan

Als je dat bestaande kontakt gebruikt i.c.m. een uitschakelvertraging krijg je hetzelfde resultaat.
Met minder ingewikkelde spullen (en dus minder problemen of storingen).

Start stop met 1 knop gaat gegarandeerd soms mis, Murphy werkt ook in 't donkier... :+

Op vrijdag 3 april 2026 11:17:55 schreef Arco:
Start stop met 1 knop gaat gegarandeerd soms mis, Murphy werkt ook in 't donkier... :+

Dat probleem zul je kunnen oplossen door een 230V relais met een breek contact parallel over de lamp te zetten, het breek contact zet je in serie met de puls die van de poort komt.
Als het licht eenmaal brand dan wordt de puls ven de poort gewoon genegeerd.

Als je niet aan de 230V installatie wil prutsen zal je het ook kunnen oplossen met een lichtsensor die kort bij de lamp geplaatst word.

Op donderdag 2 april 2026 10:28:18 schreef madmax54:
lamp aan de motor hangen dat werkt niet ,want als de poort zich sluit sta je in het donker terug dan moet nog 50m in het donker lopen

Dan zet je er een afvalvertraagde timer tussen, als je die bijvoorbeeld op twee minuten (of langer) insteld kun je in het licht je 50 meter overbruggen.

Is die garage dan 50 meter lang?

Het licht gaat aan als:
Het donker is
Het licht uit is
De poort dicht is
De motor draait

Je hebt eigenlijk geen 0,5 sec puls nodig, een contact "motor draait" is voldoende.
Zodra deze draait gaat licht aan en bijgevolg de spanning van de teleruptor af

Die "teleruptor" is toch een bistabiel relais?
1 puls is aan, een 2e weer uit, etc.?
Die kan je dus niet resetten met een onderbreek contact.
Een keer de drukknop per ongeluk drukken en het werkt verkeerdom.
Ik zou heel simpel dat ding weghalen en door een timer vervangen, aangestuurd door de drukknoppen en door de motor.
Dan start je het licht en dat gaat altijd weer uit na x tijd.
Wil je de optie van constant licht zet je er een schakelaar overheen.
Eventueel die fotocel er tussen voor overdag.
Ik heb het idee dat het een algemene parkeergarage is vanwege die 50 meter.
Daar zou ik dan hoe dan ook een of meer noodarmaturen 24/7 laten branden.

dit is mijn oplossing die perfect werkt.

Mooi dat het werkt. Maar had een zelfbekrachtigend relais niet eenvoudiger geweest? Bij mijn zaagtafel heb ik een drukknop, die ik indruk en loslaat (puls) en daarna houdt het relais zichzelf in stand totdat de stroomkring wordt onderbroken. Dat onderbreken kan zowel met een timer als een drukknop als een lichtcel.