Op maandag 6 april 2026 19:12:33 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Is het niet: de sterconfiguratie voor 380, en de driehoek voor 220 V?

(e: Normaal gesproken bedoel ik; hier ligt het sowieso ingewikkelder snap ik)

Inderdaad driehoek is normaal gezien de laagste spanning. Al valt er hier niet veel te driehoeken (althans, niet voor een lagere spanning) ... dus dan blijven eigenlijk maar twee opties.

1. Een 400V 3~ aansluiting voorzien
2. De motor vervangen door een 230/400 type en er een VFD voor zetten.

1,75pk is +- 1,3kW Dus dat moet lukken op een enkele fase.

dan wordt het denk ik toch een andere motor ik had namelijk een aanvraag ingediend voor 380 bij me thuis te laten bij zetten in de stoppen. kast
alleen nu kreeg ik van liander terug dat dat niet gaat lukken omdat hij stroomnet dat niet aankan ..........
kon nog wel 3 jaar duren voordat het zou kunnen hadden ze het over

Je motor is een twee-toeren motor met een zg,. Dahlanderwikkeling.
Die kan alleen maar op 3 fase 380V (of 400V)
Met een F.O. 1 fase 230 Volt IN en 3x 230V uit gaat het niet werken.
Helaas het is niet anders.

Je kunt wel 3x230V (uit een F.O.) op de motor aansluiten, maar dat gaat ten koste van heel veel kracht (koppel). Alleen als je alleen maar klein spul draait zou je dat kunnen proberen.
Magneetschakelaars moeten er dan uit.
Is er 1 magneetschakelaar voor een koelmiddelpompje? Dan moet je die vervangen door een 230V type.

Zou een (spaar) trafo van 1 x 230 naar 1 x 400 volt en daar een FO achter van 1 x 400 naar 3 x 400 volt een oplossing kunnen zijn ?

Voor de prijs van een trafo heb je ook een nieuwe motor denk ik.

Alweer 19 jaar geleden een gelijksoortig topic, gelijksoortig probleem.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/50388

Ik zou bij een paar oudijzer handelaren gaan kijken. Als je ergens een geschikt exemplaar vind, de oudijzer man een merkje in de buitenkant laten slaan, zodat je em kan terugbrengen als ie defect blijkt te zijn.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (47%)]

Een 380V motor op een 230V regelaar gaat natuurlijk prima, maar dan moet je hem wel juist instellen.

Je nominale toerental word lager, geen 1410RPM meer maar 850RPM, dus je moet je nominale frequentie op de regelaar instellen als 30Hz.
Als je de nominale frequentie op 50Hz laat staan betekent dat dat de motor een veel te lage spanning krijgt en dan verlies je heel erg veel vermogen. Je moet dus gelijk ook 30Hz als maximum aanhouden. Daar boven kan wel, maar dan verlies je koppel.

Op maandag 6 april 2026 21:58:13 schreef Toeternietoe:
Je kunt wel 3x230V (uit een F.O.) op de motor aansluiten, maar dat gaat ten koste van heel veel kracht (koppel).

Het koppel blijft exact gelijk, alleen het toerental gaat omlaag, meer niet.

Op maandag 6 april 2026 22:37:17 schreef mvdk:
Alweer 19 jaar geleden een gelijksoortig topic, gelijksoortig probleem.

Nee, daar wou TS 230 omzetten naar 400V, dat lukt niet met een FO. Hier wil TS een 400V motor laten draaien op een 230V FO en dat gaat prima.

Met gewone motoren is het wel uiterst ongebruikelijk. Andersom komt vaker voor: een 230V motor op 400V om zo de nominale frequentie omhoog te krijgen. En het regelbereik te vergroten.

Met servomotoren komt het vaker voor, 400V servo's op een 230V drive. Dat zijn meestal 3000 of 6000RPM motoren en als je dat toerental niet nodig hebt is er geen enkel probleem.

Zolang je geen hoge snelheden van die draaibank, of indirect kracht, want dit ding heeft meerdere toerentallen die je naast die dahlander met een riemschijf en wellicht nog tandwielkast kunt kiezen.

Dus het kan, met een vette asterisk dat je toch zomaar 40% inlevert.

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]

Op dinsdag 7 april 2026 08:44:14 schreef Sine:
Dus het kan, met een vette asterisk dat je toch zomaar 40% inlevert.

40% toerental. Verder maakt het niet uit.

Ja en nee, er zit een overbrenging achter, dus je kunt perfect een gewenst toerental halen. (ik ben geen draaier, maar er was iets met feeds and speeds) Maar dat is dan met 40% minder koppel.
Dan heb je nog de geintjes met wikkeling isolatie en VFD's, en het gebrek aan koeling omdat je toerental een stuk lager ligt.

Je kunt natuurlijk prima proberen of je met die beperkingen kunt leven.
Ander zet je hier heel makkelijk een ander motortje op, en dan heb je nog de bonus van een regelbaar toerental als je een VFD gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Op dinsdag 7 april 2026 08:51:19 schreef Sine:
Dan heb je nog de geintjes met wikkeling isolatie en VFD's, en het gebrek aan koeling omdat je toerental een stuk lager ligt.

Voor langdurig draaien is het minimaal verantwoorde toerental inderdaad nog steeds 10 tot 15Hz, dus je hebt maar een klein regelbereik.

Het gewenste toerental hangt af van de gewenste snijsnelheid en dus ook van de diameter. Met hogere toerentallen ben je dus vaak wel bezig met kleine diameters en dus is het benodigde koppel dan vaak ook wel lager. Maar je hebt gelijk, als je het lagere toerental gaat compenseren met een andere overbrenging heb je uiteraard 40% minder koppel.

Dat mag TS allemaal zelf beoordelen. Ik wil alleen aangeven dat een 400V motor prima draait op een 230V drive, met enkele beperkingen.

Als je de nominale frequentie op 50Hz laat staan betekent dat dat de motor een veel te lage spanning krijgt en dan verlies je heel erg veel vermogen. Je moet dus gelijk ook 30Hz als maximum aanhouden. Daar boven kan wel, maar dan verlies je koppel.

Dit klopt helemaal echter alleen als je dat vermogen en koppel ook echt nodig zou hebben. Op mijn draaibank stuur ik tot 100Hz en dat werk voor een draaibank prima. Ik merk eigenlijk alleen dat ik op hele lage toerentallen te weinig koppel heb. En dan schakel ik gewoon extra tandwielen op de hoofdas bij.

Je hebt inderdaad gelijk dat je in het gebied 0 tot 30Hz de 400V motor kan gebruiken op een 230V net.
Maar een draaibank is gemaakt om te verspanen, als je dat op een vlotte manier wil doen, heb je toch wel het oorspronkelijke vermogen nodig.

Het doet me denken aan een fiets met platte banden. Daarmee kan je perfect mee rijden, maar gemakkelijk is toch anders.

Een 1.5kW 1500RPM 230/400V motor (as diameter 24 mm), een nieuwe voetplaat en een frequentie sturing 1.5 of 2.2 kW 230V 1-fazig naar 230V 3-fazig, samen met een remweerstand. Daar moet je naar op zoek.
.

Zou zo iets dan geschikt zijn ?

Op dinsdag 7 april 2026 08:51:19 schreef Sine:

Dat is geen enkel probleem, wij maakten lasmanipulatoren en daar kwam een extra ventilator achter. De standaard koelvin werd verwijdert, in de laagste stand draaide die dingen maar op 10Hz.

Dat is dus blijkbaar wel een probleem, want je het er wat aan moeten doen om het op te lossen ;)

Op dinsdag 7 april 2026 15:26:51 schreef Kevin g:
Zou zo iets dan geschikt zijn ?
[bijlage][bijlage]

Als je het toerental niet wilt kunnen regelen is dat ook een optie, dan heb je de hele VFD niet nodig. Je bent dan wel je lage toerental kwijt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (62%)]

Op dinsdag 7 april 2026 16:28:02 schreef Sine:
Dat is dus blijkbaar wel een probleem, want je het er wat aan moeten doen om het op te lossen ;)

Ja, zo lust ik er nog wel één. ;)

Maar een draaibank is gemaakt om te verspanen, als je dat op een vlotte manier wil doen, heb je toch wel het oorspronkelijke vermogen nodig.

In mijn beleving valt dat meestal erg mee en alleen op de hele lage toerentallen heb je dat koppel echt nodig.

Je vraag of je éénfasige motor met 60% aanloopkoppel geschikt is om de draaibank aan te drijven.
Dat is een moeilijke vraag.

Je hebt eenfasige motoren met een laag aanloopkoppel, deze kunnen geruime tijd (12-20 sec ?) het aanloopkoppel van 60% leveren.

Verder heb je éénfasige motoren met een hoog aanloopkoppel, deze zijn voorzien van een startcondensator en kunnen gedurende korte tijd (5-8 sec ?)
een aanloopkoppel van +/- 120 % leveren.

Een driefazige motor kan gedurende 12-20 sec een aanloopkoppel leveren van +/- 180%

Een frequentie sturing met een driefazige motor kan gedurende langere tijd een aanloopkoppel leveren van +/- 180% omdat tijdens het aanlopen het toerental begrensd kan worden. De motor versnelt niet tot 1500 T/min maar de snelheid wordt door de frequentie sturing begrensd tot de toegelaten maximum motorstroom.

De vraag die je je moet stellen is hoe groot is het aanloopkoppel dat ik nodig heb om 1) het werkstuk, 2) de klauwplaat, 3) de achterliggende tandwielen en 3) de aandrijfspil voor de langsslede te bewegen te brengen.

Dit is volgens mij enkele proefondervindelijk vast te stellen.
Het zal in ieder geval afhankelijk zijn van de gewenste toerental van de klauwplaat en de massatraagheid van het werkstuk.

Zit er een soort "embrayage" of hoe heet zo iets in deftig nederlands op de draaibank (slipkoppeling) ? Hiermee zou je de motor onafhankelijk van de massatraagheid van de draaibank kunnen laten draaien.

@ benleentje : ik zou zeggen als de spanen gloeiend heet en blauw verkleuren heb je veel vermogen nodig. Dit is normaal bij hoog toerental en "grote" spanen.

Even kijken wat "Dahlander" ook alweer is...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor

Oh, dat type...

Dus dan wordt de motor omgeschakelt tussen "driehoek" en "dubbel ster".

Ik vraag me af of het kan werken om de motor in "dubbel driehoek" te zetten, met de wikkelingen parallel in plaats van in serie.

Ik weet niet of dit een redelijke kans van slagen heeft, maar het lijkt mij de moeite waard om het uit te proberen. Als je dan voorzichtig test met de frequentie regelaar alleen op lage toerentallen (ook lage effectieve spanning) test, kun je kijken of de tempearatuur van de motor in orde blijft.

Ik heb ook zo'n Hembrug Ai draaibank met precies dezelfde 3 standen aandrijving .
Ik gebruik hem met een 1 ph 240 V regelaar meestal op stand III .
Geen grote stalen werkstukken maar vooral aluminium onderdelen .

Het maximale vermogen is leuk voor productiewerk, waarbij tijd=geld. Dan gaat het erom zo optimaal mogelijk te verspanen. Met flinke koeling, optimale snijsnelheid, snedediepte en voeding, zodat je ook optimale krullen krijgt die zoveel mogelijk warmte afvoeren.

Hobbyisten (en bedrijven) die zuinig zijn op hun machine verspanen veel conservatiever. Dat komt de levensduur en nauwkeurigheid ten goede. Een boekhouder wil ongetwijfeld dat er veel agressiever wordt verspaand dan een techneut graag ziet.

Die Hembrugjes zijn mooie machines. Als ik er eentje had zou ik hem niet afraggen. Tegelijkertijd zou ik ook wel voldoende motorvermogen achter de hand willen hebben, dus ik zou toch niet al teveel lager gaan zitten dan wat de fabrikant oorspronkelijk als 'optimaal' beschouwde.... Ik zie zelf liever een zware motor die het op z'n dooie akkertje redt, dan een lichte motor die altijd op z'n tenen moet lopen. Dat geldt nog veel sterker wanneer motor & inverter Chinese producten zijn.

Belangrijkste is nog wel: scherpe snijbeitels. Anders neemt het vermogen (en de warmteontwikkeling) gelijk flink toe.

Op woensdag 8 april 2026 17:45:10 schreef nonius: Ik zie zelf liever een zware motor die het op z'n dooie akkertje redt, dan een lichte motor die altijd op z'n tenen moet lopen. .

Dat is nogal een risico voor de tandwielkast natuurlijk. Ik gebruik ook wel eens servo's met een iets te lichte kast, maar dan zorg ik toch echt wel voor een afdoende koppelbegrenzing om te voorkomen dat ik die kast sloop.

Inderdaad, GJ, heb me wat onduidelijk uitgedrukt. Met 'zwaar' bedoelde ik eigenlijk het originele vermogen wat de fabrikant in gedachte had toen hij de draaibank ontwierp/bouwde. Een beetje meer zou ik ook wel aandurven. Maar een 10kW motor (los van het ruimtegebrek) is niet wat ik hier in gedachte had toen ik de bovenstaande opmerking maakte :)

Alles binnen het redelijke.

Op woensdag 8 april 2026 13:52:48 schreef Trust:
Ik heb ook zo'n Hembrug Ai draaibank met precies dezelfde 3 standen aandrijving .
Ik gebruik hem met een 1 ph 240 V regelaar meestal op stand III .
Geen grote stalen werkstukken maar vooral aluminium onderdelen .

Mag ik vragen wat voor regelaar jij gebruikt ? En hoe je dat hebt aangesloten ? Mvg