Op woensdag 8 april 2026 09:32:14 schreef blackdog:

Besparen, wat meestal veel geld oplevert.
Besparen, denk eens aan alcohol, roken, drugs, veel onnodige voedingsmiddelen met suikers enz,
levert de zuinige gebruiker vaak meer op dan de paar Watt van b.v. wat adapters en het is gezonder! Win-Win! :+

Een aandachtspunt is ook je koeler/vriezer, ik duw dat ding nooit vol en hou de temperaturen zinnig, voor het vries gedeelte op -17 en voor de koelkast op 7C.
Ik zorg er voor dat het voedsel goed roteert, dus ik koop niet zoveel spul dat het maanden in de vriezer ligt, het zelfde geld voor het eten in het koeldeel,
Mijn huishouden is natuurlijk wat anders dan een gezin van 4 tot 6 a 7 personen, maar daar is vaak aardig wat te besparen met een beetje wil en inzicht.

Groet,
Bram

Veranderen kost geld !
Ik verdien het meeste door bewezen spullen te onderhouden en repareren.
Nieuw is vaak nét even anders zodat je bijkomende kosten hebt. En vergeet de moeite en kosten voor afvoer niet.
Als je repareert leer je je spullen kennen en kan je er steeds beter en langer mee vooruit.
Meestal kan je met een afdankertje (van bv Marktplaats) van 2 slechte apparaten jarenlang 1 goede maken en behouden.

Soms moet/wil je vernieuwen, bijvoorbeeld energie zuiniger. Maar vaak wegen de veranderkosten niet op tegen de energiebesparingswinst.

Op woensdag 8 april 2026 07:21:47 schreef harry61:
[...]

Zoiets heb ik dus ook .

Zou je het nummer van een slimme meter kunnen achterhalen, just for fun! Het zit in de 0970 reeks.

Wat besparen betreft als er meer te besteden valt wordt er meer geconsumeerd. Er zitten hier zo te lezen geen arme mensen die naar de voedselbank ofzo gaan of nooit op vakantie gaan. Dus dan is het makkelijk praten 'ik ben gesteld op mijn comfort en dat mag wat kosten' Ik heb leren afzien in oa. het leger en ben daardoor wat flexibeler dan de meesten onder ons. Prins Bernard senior stookte zijn paleis op tot tegen de 30 graden, vond ie lekker, die warmte. Tja. Ik wil maar zeggen wie het breed heeft laat het breed hangen.

Oeps koffiehok opmerking. Mag wel gemoved worden.....

Bram, die 5 kWh is alleen maar het loosverbruik van mijn walstroomtrafo (delta ster 17 kVA), de rest komt daar bovenop.