Wat kost zoiets tegenwoordig?

Ik zou zelf eerder denken om gewoon een regelbare (lab) voeding te gebruiken.

Houdt er rekening mee dat de transformator dubbel geïsoleerd moet zijn wegens de aanraakbaarheid van de sporen.

Een 12V of 14V 1A of 2A DC transformator. Een PWM schakeling met een 555 en een 3 standen schakelaar om de spanning af te zetten en de polariteit om te draaien en je kan weer verder. De trein gaat nog eens beter vertrekken ook. Nu heb je al zeg maar een volt of 4-5 nodig voor de trein ook maar in beweging komt.

En mogelijk is de originele trafo ook kortsluitvast - dat moet u kunnen zien aan de opdruk (technische info) op de voeding.

Volgens mij zijn de veiligheidseisen eraan ongeveer zoals die van een beltrafo?

Op dinsdag 7 april 2026 23:34:18 schreef revado:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m2375…

Is dat hem?

Jep da ism.

wat ik vooral vreemd vind aan die trafo`s bij bvb conrad, dat de stroomsterkte niet mee omhoog gaat met het vermogen. hoe kot dat eigenlijk?
Ik denk toch dat ik er zo eentje ga in foefelen.
Merci voor alle advies en tips!!

Zou ik zelf liever die kopen op MP voor die 15 euro.
Dan heb je een beetje stoombegrenzing wat Nonius ook al zegt.
De originele trafo's hebben meestal inderdaad een spleet in de kern, net als een beltrafo voor dat doel.
Met een andere trafo moet je daar zelf iets voor bedenken.
Als er een stukje metaal op de rails valt, of een motortje blokkeert dan is dat wel een veilig idee :)

Als er een stukje metaal op de rails valt [...]

De jonge, ca. 8-jarige nonius had van z'n oudere neef (toen student ET aan de TU-Delft) geleerd dat je de trein óók kon laten stoppen door met een schroevendraaier de beide railssporen met elkaar te verbinden.

Vader was 'not amused' toen hij zag wat ik deed. Mompelde iets over 'kortsluiting' en 'niet meer doen'. Was volgens mij de eerste keer dat ik het woord kortsluiting hoorde (zonder uiteraard te weten wat het was).

Enfin, kinderen doen soms rare dingen(*). Daar hoort zo'n trafo gewoon tegen te kunnen, zonder kapot te gaan of risico voor het kind op te leveren. Die Fleischmann-trafo heb ik nog steeds en hij werkt ook nog. Onverwoestbaar. Dat ding is wat mishandeld geweest.

(* zoals die ene keer dat nonius, van diezelfde neef, had geleerd dat je een 9V-batterij met je tong kon checken. Nonius had het briljante idee om zo ook te checken waarom z'n Fleischmann-treintje het niet deed op de 16V AC-aansluiting (wit/zwart). Daarbij bijna m'n tong afgebeten. (16Vac = 22.5Vpk....))

Inderdaad, wat Revado zegt: voor hetzelfde geld als een nieuwe losse trafo heb je een complete, originele Lima (of Fleischmann) trafo. Dan weet je zeker dat het veilig en kortsluitvast is.

Op dinsdag 7 april 2026 23:29:51 schreef Kortsluiting_Online:

Ik zou zelf eerder denken om gewoon een regelbare (lab) voeding te gebruiken.

Geen goed en praktisch plan. _/-\o_
Zie je het al voor je een labvoeding met draaiknoppen naast een hobby spoorbaantje. Zoon of dochterlief draait hem naar 30 volt en de elektrische loc wordt eenmalig een stoomlock met stinkende rookpluim.

Zoon of dochterlief draait hem naar 30 volt

TGV!

Zou ik toch eerder op zoek gaan naar een Fleischmann of Roco transformator dan een Lima of Jouef. De 2 eersten zijn toch van een andere categorie dan de 2 laatsten.

Bij Fleischmann op zoek gaan naar rijregelaar 6720 en transformator 6710 of regeltransformator 6735 of 6755. 6735 staan er vele op marktplaats voor <20€.

Op woensdag 8 april 2026 21:49:27 schreef revado:

Dan heb je een beetje stoombegrenzing wat Nonius ook al zegt.
De originele trafo's hebben meestal inderdaad een spleet in de kern, net als een beltrafo voor dat doel.

die regelbare trafo's voor autootjes en treinen gebruikten vaak een weerstand met bimetaaltcontact als overstroombegrenzer. ( Ik heb in mijn jonge jaren oa een marklin en een lego regeltrafo opengeprutst, uit nieuwsgierigheid :-) ).
bij een te lange overstroom gaat het bimetaaltje voor een zekere tijd open.

Mogelijk is hier nog ergens een vrij zware 'titan' transformator te vinden. Even uit het hoofd zoals deze. Ik wil er wel eens naar kijken. Wegens overstap naar EDiTS=>MR-Direct=>BiDiB niet meer bruikbaar.

Op woensdag 8 april 2026 20:14:03 schreef Nonkel Bob:
[...]

Jep da ism.

wat ik vooral vreemd vind aan die trafo`s bij bvb conrad, dat de stroomsterkte niet mee omhoog gaat met het vermogen. hoe kot dat eigenlijk?

Ik begrijp niet echt waarop je uw observatie baseert, maar Je moet het in zijn geheel bekijken; de uitgangspanning en stroom spelen ook een rol. Het éne kan niet zonder het andere.

Schijnbaar vermogen S = U x I uitgedrukt in VA

Mocht je interesse hebben, ik heb hier nog een fleischmann transformator 715.
Heb gemeten wisselspanning onbelast 0 tot 19 volt gelijk en 17 volt wissel.
OP de trafo staat 0 tot 14 volt eff gelijk 7.5 va en 14 volt wissel 7 va.
gr. winand

Op dinsdag 7 april 2026 21:31:28 schreef KlaasZ:
Dat wou ik ook zeggen. Die 0,25A uitgangsstroom is voor een modeltrein wel erg krap.

Dat weet je niet. Zolang je het "modeltrein" noemt kan het 0, H0 of nog kleiner zijn.

Mijn modeltrein doet ongeveer 60W bij 20V (3A). Dus ja, dan is 0.25A en 3W wel erg weinig.

@Winands, Fleischmann werkt op gelijkstroom, zoals kennelijk TS z'n ding ook. Da's goed. Die 14VAC is denk ik om wissels te bedienen.

@TS: meer vermogen mag altijd. Minder kans op herhaling van de "doorgebrand" gebeurtenissen.

@TS: P = vermogen (Watt) = U (spanning) * I (Stroom). D'r zijn "subtiliteiten" waardoor sommigen "VA" ipv "W" roepen (zoals robbe), en in de trafowereld wordt dat vaak gedaan. Maar goed het verschil is subtiel en nu niet van belang. Bij jou trafo klopt het gewoon heel redelijk 12.5V * 0.25A = 3.2 VA. Dat zal echt "bij nader inzien" bij alle conrad trafos gewoon het geval zijn.

Op woensdag 8 april 2026 22:30:13 schreef nonius:
[... spanning te hoog ... ]

TGV!

Mijn modeltrein komt van origine uit Canada. 110V! De bijbehorende trafo moet dus na terugkomst in europa op een verhuistrafo. Dus trein weer opgebouwd, aangesloten op de verhuistrafo: Werkt prima. Ik afgeleid, even weg kom ik terug: trein gaat als een dolle! Had mijn kleine broertje van 7 de verhuistrafo er tussenuit gehaald en hem direct in de 220 geprikt... Binnen een paar seconde brandt dan de 110V trafo door. Ik was te laat.

[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]

Hallo REW
De gelijkspanning is inderdaad voor de treinen.
De wisselspanning voor wissels en gloeilampjes.

Zo ver ik mij kan herinneren was Lima en Jouef uitsluitend H0. O was toen uitsluitend LGB (Hornby). En dat is nog de de grootste leverancier voor dat formaat.

Lima en Jouef waren ook de typische treintjes die als speelgoed gegeven werden door de sint. Vaak alleen een cirkeltje op batterijen met een locomotiefje en enkele super lichte wagonnetjes met kunststof wieltjes en asjes. Ze waren een stuk goedkoper als Fleischmann, Roco, Trix of Märklin. Ze waren ook minder gedetailleerd. De motor maakte een boel herrie en stoorde zowat elke radio.

Op donderdag 9 april 2026 14:30:52 schreef rew:
[...]Dat weet je niet.

Hoe kan je nou weten wat ik weet? ;)
Modeltreintjes vragen niet veel stroom, maar meestal is het toch net iets meer dan 0,25A

Op donderdag 9 april 2026 11:21:25 schreef kris van damme:
die regelbare trafo's voor autootjes en treinen gebruikten vaak een weerstand met bimetaaltcontact als overstroombegrenzer. ( Ik heb in mijn jonge jaren oa een marklin en een lego regeltrafo opengeprutst, uit nieuwsgierigheid :-) ).
bij een te lange overstroom gaat het bimetaaltje voor een zekere tijd open.

Precies. Dat was ook mijn eerste sloop-actie denk ik, toen ik een Trix-Express trafo liet vallen en er toen allemaal gerammel hoorbaar was.

Open gemaakt en gezien dat het keramieken lichaam rondom het bi-metaalschakelaartje aan gruzelementen was.

Toen gekeken hoe dat vage onderdeeltje met 'draadje met contacten om z'n eigen draadje heen gewikkeld' werkte. Ik meen me te herinneren dat ik dat als 7-jarig jochie gewoon deed door de stekker weer in het stopcontact te steken, terwijl de behuizing van de trafo gesloopt was en me dat op een (terechte) uitbrander van m'n pa kwam te staan.

Op donderdag 9 april 2026 14:30:52 schreef rew:
[...]Dat weet je niet. Zolang je het "modeltrein" noemt kan het 0, H0 of nog kleiner zijn.

Mijn modeltrein doet ongeveer 60W bij 20V (3A). Dus ja, dan is 0.25A en 3W wel erg weinig.

Allememaggisch, 60 Watt? Wat was dat voor buitensporig modeltreintje? :D

Nu on-topic: ik heb ooit van Piko een 4 VA trafo gehad. Die waren ook niet opgewassen tegen hele gemiddelde H0 treinen en werden na een minuut of 5 spelen zo warm dat het bi-metaalcontact opende. Die werden al snel vervangen door de transformators van m'n (toen) net overleden grootvader. 13 VA sterke gevallen. Toen was het over met het 'rijden > bruut een seconde of 5 tot stilstand komen > 5 seconden rijden > weer bruut tot stilstand komen'.

@ Topicstarter: gewoon een transformator op marktplaats kopen of kijken of er in uw regio ergens een modeltreinbeurs is waar dat soort zaken te koop zijn, heeft u iets meer zekerheid en misschien nog wat advies. Ik gok dat u in België woont, dus dan kan ik u echt niet helpen wat betreft gangbare adressen om de data en locaties van dat soort beurzen op te zoeken.

Of even een advertentie ophangen op het prikbord bij de lokale Albert Heijn. D'r liggen nog zoveel van die treintrafo's stof te vergaren bij mensen op de zolder, en een evt. verkoper zit altijd in de buurt.

Ik gok dat u in België woont,

En ik gok daarbovenop dat hij ook nog met Tante Terry is getrouwd :p

Op donderdag 9 april 2026 17:17:19 schreef weardguy:
[...]
Allememaggisch, 60 Watt? Wat was dat voor buitensporig

twee x groter dan marklin en fleischmann. De fleischmann kan op de middenrail en 1 van de zij rails rijden...

Met andere woorden 0 of 1:45 met een spoorbreedte van 32mm. H0 is 1:87 met een spoorbreedte van 16,5mm.

Hmmm. Ik meet eerder 17.5(*) en 35. Maar de batterij van m'n schuifmaat was op. Ik meet de pitch tussen de rails. Of moet je tussen de rails meten? Dat is voor een trein natuurlijk relevanter.

(*) D'r blijkt een fleishman bocht in m'n treindoos te liggen.

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

Nem 310 is de norm voor de DC spoorbreedte, sporen en wielen.
Nem 340 voor Märklin en midden geleider.