Diode type en poling AEG T65771NIH1 wasdroger

Vandaag heb ik een nieuwe motor in mijn AEG T65771NIH1 wasdroger geplaatst. Omdat de droger van binnen vol met stof zat, heb ik deze grondig schoongemaakt. Ook de hoofdprintplaat heb ik losgekoppeld gehad om schoon te maken. Bij het opnieuw aansluiten heb ik mogelijk één van de twee stekkers van het bedieningspaneel op de verkeerde plek teruggezet. Hierdoor is een diode op de printplaat doorgebrand.

Na doormeten van de paden lijkt het erop dat er verder geen schade is. Nu wil ik de diode graag vervangen door een nieuwe 1N4148W. Het enige wat ik niet kan achterhalen is aan welke kant de plus- en minpool moet komen. Heeft iemand een idee of wellicht een schema beschikbaar? En is de 1N4148W de juiste vervangende diode?

Hoe weet je dat het 1N4148W is ? Dat is een diode die meestal voor kleinsignalen wordt gebruikt.

Ik werk nooit aan wasmachines maar wat ik zelf zou doen is uitzoeken wat de functie van die connector is (inkomend of uitgaand en voeding of bv een sensor, relais of schakelaar. Dan kun je uitvogelen wat de functie van de diode is. (staat hij in serie of parallel aan de connector)

Dan meten wat er evt voor spanning op die connector staat(als het een inkomende lijn is) . En dan weet je de functie van de diode en dus ook de polariteit.

Wat is de functie van die verkeerde stekker en hoeveel spanning stond daar op?

Waar ik alleen bang voor ben is dat er meer stuk is. Om een diode zo te frituren is er veel meer stroom doorheen gegaan dan hij aankan. Die stroom is mogelijk door veel meer andere onderdelen gegaan. (stroom houdt niet ergens spontaan op die loopt rond van de ene connector pin naar de andere en door alles wat daar tussen zit.

Daarnaast kan de spanning veel te hoog zijn geweest wat ook een hoop onderdelen kan vermoorden zonder dat je dat ziet.

Als je de restanten van die diode weghaalt ben dan voorzichtig. Grote kans dat de soldeerpads nu niet meer goed vast zitten. En als het PCB er tussen zwart is verbrand dan moet je dat allemaal wegfrezen want die koolresten geleiden.

Maar mogelijk leest een van de witgoed monteurs jou post ook en die weet vast wel wat er fout kan zijn als hij weet we4lke connectors je waar verkeerd hebt aangesloten en of het idd een 1N4148 diode is.

Hier moet het mee lukken. Zie foto vh schema.

Als ik goed zie staat de diode over de 15v (op print staat een 1 en op het schema staat +15v bij pin 1) Dus ofwel is het een overspanningsbeveiliging, ofwel een ompoolbeveiliging. In beide gevallen niet noodzakelijk lijkt me. Kun je even kijken waar de andere kant van de diode naartoe gaat?

Wel extra attentie op de nummering. Op je UI print. (User interface aka bedieningsprint) zie ik nummeringen. Op het schema ook maar de nummers op de vermogen print staan omgekeerd 8)7
Opgelet dus!

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

dat was een Zender diode van 18V..