Op zaterdag 11 april 2026 07:49:37 schreef revado:
Is er niet iets zelf te maken?
Zet je woonplaats even in je gegevens.[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
Ik heb op dit moment iets kunnen maken van een haarspeld en in het gat voor het pinnetje geduwd. De andere kant zit in een niet aangesloten schroefgat (8) waardoor de klepel naar achter wordt getrokken.
P.S. dankje dat je ff wilde kijken!! 
Ik denk dat ik er maar een restauratieprojectje van maak. 
Ik ben momenteel bezig met het maken van het label dat vroeger op sommige heemaf-toestellen zat.
Aangezien ik hem ga koppelen met een cell2jack, dacht ik dat het leuk was om de Voice Assistant-functie als Operator erop te zetten.
Hieronder de voortgang (ff snel een labeltje gemaakt, dus don't mind het plakband
) voor zover en het oorspronkelijke label.
P.S Als iemand geintreseert is in oorsponkelijk label laat het mij weten!
Leuk gemaakt!
112 bestond toen nog niet, maar nu wel handig om er op te zetten.
Het oude informatienummer was 008, maar ook dat is al bijna "opa vertelt" 
Op zondag 12 april 2026 10:53:10 schreef revado:
Leuk gemaakt!
112 bestond toen nog niet, maar nu wel handig om er op te zetten.
Het oude informatienummer was 008, maar ook dat is al bijna "opa vertelt"
Klopt!, de cell2 jack gebruikt 1111 om de assistent (Gemini/Siri) van je telefoon te activeren zodat je daar informatie aan kunt vragen of commandos mee kunt geven.
Ah, vandaar die 1111.
Grappig.
Ik ben benieuwd hoe het werkt straks.
Een mooi geval van "ouderwets wordt weer nieuwerwets " 
nonius
set SCE to AUX.
Mooi dat hij weer werkt!
Het is een zeer mooi model telefoon, een prachtig ontwerp met cleane, strakke, minimalistische lijnen. Eigenlijk de mooiste telefoon aller tijden. Het wandmodel van de Type 1955 trekt daarentegen dan weer op helemaal niks, da's de lelijkheid zelve:
Ben ook benieuwd of de Cell2Jack bevalt. Ik kijk uit naar het verslag/terugkoppeling daarvan op het forum!
Dat wandtoestel heeft toch ook wel iets, apart model, maar toch.
Wat grappig is, op de aartdtoets staat groot PTT, maar het is geen Push to Talk Knopje 
nonius
set SCE to AUX.
Hi hi allemaal, er is weer een misterie 
Als de telefoon open ligt dan kan ik de pulsen van de kiesschijf horen in de hoorn
Als ik de vervolgens de telefoon dicht schroef dan hoor ik het helemaal niks door de Hoorn bij het terugdraaien van de kiesschijf.
Enig idee wat dat kan zijn? 
nonius
set SCE to AUX.
Telefoons zijn zeer hoogohmig, werken met hele hoge impedanties. Dat betekent dat je makkelijk 'overspraak' krijgt - geluiden hoort van electrische signalen die op allerlei 'rare' manieren binnenkomen (capacitief of inductie gekoppeld, of via héle hoge weerstanden). Er is niet veel nodig om in een telefoon 'rare' dingen te horen. Vroeger, in de tijd van de telefooncentrales, kon je soms ook hele gesprekken van onbekenden meeluisteren.
Mogelijk liepen er bij u wat draden langs andere draden toen de telefoon open lag?
Kleine mogelijkheid zouden ook nog de 'anti-klik'-diodes kunnen zijn (antiparallelle diodes, nr. 15 in het schema), die mogelijk lichtgevoelig zijn wanneer ze niet goed lichtdicht zijn. Lijkt me niet waarschijnlijk, maar ook weer niet onmogelijk.
Op maandag 13 april 2026 15:58:41 schreef revado:
Of de aarde draad ( groene ) is per ongeluk aangesloten en de aardtoets wordt ingedrukt door de kap( het PTT knopje Push Putjegraven- To Tentje- Talk tijdens Tukkie doen)
Even als test een papiertje tussen het contact doen, dat zit bovenop het toestel
[bijlage]
Groene draad zit helaas niet aangesloten
nonius
set SCE to AUX.
Groene draad zit helaas niet aangesloten
Weet u dat zeker? Want in deze foto meen ik toch te zien dat hij naar de kiesschijf gaat:
Is het trouwens geen normaal gedrag dat je het terugdraaien van de kiesschijf kunt horen? Ik meen me te herinneren dat dat bij mijn Type 1955 in elk geval wel was (aangesloten op een zelfbouw-centrale). Alles zit hier nog netjes opgeslagen in een verhuisdoos en ik ga het er niet uithalen om het even uit te proberen 
Linksom of rechtsom, het zou me sowieso niet storen dat je het kiezen wel of niet kunt horen.
Toch zou ik de hele telefoon-bedrading eens nalopen om zeker te zijn dat alles conform is. Blijkbaar is de aard-schakelaar nu ook al niet aangesloten?
Op maandag 13 april 2026 18:03:24 schreef revado:
Misschien is er iets bij geknutseld, druk eens op die toets met de kap er af als test.
Heb hem ff vastgesoldeerd en dan hoor ik een soort zoem (met de hoorn op de haak) anders geberut er niks
Op maandag 13 april 2026 18:06:02 schreef nonius:
[...]Weet u dat zeker? Want in deze foto meen ik toch te zien dat hij naar de kiesschijf gaat:
[bijlage][bijlage]
Is het trouwens geen normaal gedrag dat je het terugdraaien van de kiesschijf kunt horen? Ik meen me te herinneren dat dat bij mijn Type 1955 in elk geval wel was (aangesloten op een zelfbouw-centrale). Alles zit hier nog netjes opgeslagen in een verhuisdoos en ik ga het er niet uithalen om het even uit te proberen
Linksom of rechtsom, het zou me sowieso niet storen dat je het kiezen wel of niet kunt horen.
Toch zou ik de hele telefoon-bedrading eens nalopen om zeker te zijn dat alles conform is. Blijkbaar is de aard-schakelaar nu ook al niet aangesloten?
Dat is het ding juist, ik hoor niks terwijl ik dat normaal wel hoor
Op maandag 13 april 2026 18:21:04 schreef Flinn Lute:
[...]Heb hem ff vastgesoldeerd en dan hoor ik een soort zoem (met de hoorn op de haak) anders geberut er niks
Dan is er toch iets aan veranderd, misschien hebben ze ooit die knop gebruikt ok een ander toestel op te roepen. Raad was een truukje voor met wisselspanning, maar dat was niet officieel.
Die 2 stukjes geel plakband links en rechts horen er ook niet in.
De kiesschijf overbrugt normaal het luisterdeel met 2 en 3 zodra je de schijf een stukje draait.
Toch maar even verder alles nalopen zoals Nonius ook al aangeeft.
Op maandag 13 april 2026 18:54:10 schreef revado:
[...]Dan is er toch iets aan veranderd, misschien hebben ze ooit die knop gebruikt ok een ander toestel op te roepen. Raad was een truukje voor met wisselspanning, maar dat was niet officieel.
Die 2 stukjes geel plakband links en rechts horen er ook niet in.
De kiesschijf overbrugt normaal het luisterdeel met 2 en 3 zodra je de schijf een stukje draait.
Toch maar even verder alles nalopen zoals Nonius ook al aangeeft.
Dat zal inderdaad wel kloppen aangezien hij eerst in serie geschakeld stond (gele draad)
Dan zou ik zeggen: pak je DMM en meten maar, schema's zijn er al.
Die haarpin die je in de bel hebt geprikt maakt toch geen ellende...?
Op maandag 13 april 2026 23:14:42 schreef revado:
Die haarpin die je in de bel hebt geprikt maakt toch geen ellende...?
Nope, heb ik al uitgeprobeerd maar dat doet helemaal niks.
Ik houd jullie op de hoogte!
nonius
set SCE to AUX.
Zojuist kwam ik bij het zoeken naar een paar flinke voedingselco's in een doos op zolder per toeval ook nog deze elco tegen:
Overduidelijk afkomstig uit een telefoon die ik ooit gesloopt zal hebben, waarschijnlijk een T-65. Maar wat me opviel was het merk: Leclanché. Die kende ik alleen van de Leclanché-cellen. Nooit geweten dat ze ook elco's maakten, en dat zelfs redelijk recent (1976)....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is zeker een "bel " condensator , maar ind e T65 zaten zover ik weet altijd gele bekende dingen.
De T65 had al een printplaat.
nonius
set SCE to AUX.
Twee missers voor de prijs van één....
Inderdaad, geen elco (ik had eigenlijk een niet-gepolariseerde elco in gedachten). Ook geen idee meer waar hij uit afkomstig was - ik ging uit van een T65, omdat ik me niet kon voorstellen dat ik een andere telefoon zou gesloopt hebben. Maar inderdaad, die kleine gele blokjes (zoals ook in Revado's externe bel, eerder in de thread) zijn waarschijnlijker.
Dan weet ik ook niet meer waar het uit kwam en hoe het ding in m'n rommelbakje is beland. Geen schande, als je bedenkt dat ik al vanaf m'n 6 alles sloopte wat los en vast zat.....
Enfin, wat me echt verbaasde was het merk van de condensator.