Hi,
Mijn autoradio geeft alleen nog maar geluid via tweeters, links & rechts. De lage en de mid tonen spelers doen niets meer, links en rechts. Ik vermoed dat de eindtrap defect is. De speakers zijn wel goed.
Nu zie ik dat er in de eindversterker een mosfet in zit en dan wel de TDA75610ALV. Dat specifieke type kan ik niet bestellen. Wel type die er op lijken zoals de TDA75610SLV of de TDA75610S-48x.
Maakt dat veel verschil? Ik haal dat niet 123 uit de datasheets.
Iemand hier die specifieke kennis over?
Alvast dank!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De TDA75610ALV is geen mosfet maar een eindversterker IC. Er zitten wel mosfets in maar die kun je niet vervangen.
Als de tweeters wel werken dan is het IC nog goed tenzij ze van de 4 uitgangen er 2 alleen voor tweeters hebben gebruikt. Ik ben niet thuis in auto apparatuur maar dat lijkt me niet gebruikelijk. Normaal gaat het het signaal uit eindversterker naar een box en daarin zit een filter wat alleen het hoog naar de tweeters stuurt en de rest doorlaat naar de rest. Dus ik zou eerst voor een draadbreuk naar de andere speakers zoeken of naar het cross-over filter kijken.
Op woensdag 8 april 2026 21:44:25 schreef fred101:
De TDA75610ALV is geen mosfet maar een eindversterker IC. Er zitten wel mosfets in maar die kun je niet vervangen.
Als de tweeters wel werken dan is het IC nog goed tenzij ze van de 4 uitgangen er 2 alleen voor tweeters hebben gebruikt. Ik ben niet thuis in auto apparatuur maar dat lijkt me niet gebruikelijk. Normaal gaat het het signaal uit eindversterker naar een box en daarin zit een filter wat alleen het hoog naar de tweeters stuurt en de rest doorlaat naar de rest. Dus ik zou eerst naar een draadbreuk ofzo naar de andere speakers zoeken of naar het filter kijken.
Hi Fred101,
Daar heb je een goed punt. Ik kom tot mijn mening omdat de TDA een 4-kanaals eindtrap is. En heb bedacht, 2 voor de tweeters en 2 voor t laag.
Dan zou de filter als vòòr de eindtrap zitten, dat is idd niet logisch.
Thx je reactie.
Komen de draden van de speakers , dus bas en tweeter, allemaal apart naar de radio?
Die TDA is best wel een slim ic, kan direct 4 speakers aansturen.
Ik zou eerst alle uitgangen van de radio allemaal los testen met een aparte luidspreker.
Dan weet je of het in de radio zit of elders.
En zelf dat ic vervangen vraagt wel wat handigheid en goed desoldeer en soldeerapparatuur.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Beste Tinus op de bsa, je gaat wel hard door de bocht 
Als je nou het merk en type autoradio hier neerzet, (foto typesticker) in plaats van aan te nemen dat het IC defect is en het een mosfet betreft, dan kunnen we je misschien nog beter en gericht helpen.
4 ch is gewoon Front L / R en Rear L / R
Je zit mijn inziens hier niet met een defecte radio maar met bv een draadbreuk
Of heeft VW mss toch ergens een (actief) scheidingsfilter verstopt dat defect is?
lijkt mij handig om eerst de luidsprekers eens te bekijken en door te meten. Als er een enkele kabel van versterker naar speaker loopt en je hoort alleen hoog, dan is de kabel in orde, dan is of je scheidingsfilter defect of de laag/midden speakers defect. dus meten aan de speaker kant is dan stap 1
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is natuurlijk geen Anatel (keuringsinstantie) maar een LG.
Wel grappig, ik kende LG niet als autoradioleverancier.
Verder sluit ik me aan bij de rest. Hoge tonen die ontbreken ligt niet aan de eindtrap. Ik zou eerst de instellingen van de toonregeling/equaliser nalopen en daarna de bekabeling en tweeters controleren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maarten, het is net andersom, hij krijgt alleen hoge tonen, maar de rest van het principe blijft natuurlijk gelijk.
Er zijn diverse manieren om alles te testen maar wat handig is ligt aan je kennis, ervaring en meet apparatuur. Daarnaast hoe goed je overal bij kunt.
Het is vreemd dat alle andere speakers niets doen maar wel heel zijn. Dat zouden dan 4 kabelbreuken tegelijk zijn. Daarnaast komt het geluid wel bij de tweeters aan en dat zullen de zelfde toevoer draden zijn als de gewone speakers. Dus iets in je analyse klopt niet.
Je weet het verschil tussen tweeters en gewone speakers? Jje weet hoe een HPF werkt? Kun die dingen herkennen of ben je een totale leek en waren dit gokken of nog erger gokken mbv AI?
Ik zou voor de zekerheid eerst de 4 uitgangen even testen met een gegarandeerd goede speaker. Die zijn zo goed als zeker in orde maar assumption is the mother....
Dan gebruik je 1 uitgang met een paar lang genoegen test snoeren om de ingebouwde speakers 1 voor 1 te testen. Dus connectors op de radio uitgang en een paar meter speaker kabel met krokodillen of connector die je ipv de originele bedrading aansluit. Dan weet je daarna of de speakers heel zijn
Stel dat de filters ergens apart zitten en dat het toch in de bedrading zit (dus aparte draden voor de gewone speakers vanaf dat losse "filter" dan moet je het daar zoeken . Maar dan blijft het vreemd dat alle gewone speakers niets doen.
De tweeters hoef je niet te testen want die hoor je dus die zijn goed. Daarom zal het HPF deel van het filter ook goed zijn.
Beschrijf te situatie eens. Is dit een originele installatie die altijd gewoon gewerkt heeft of ben je dit in je auto aan het inbouwen en werkt het na installatie niet? En zo ja, weet je echt wat je doet?
Allemaal goede tips!
Dank!
Stapje voor stapje.
Ik ga eerst de speakers doormeten. Dan ze stuk voor stuk per kanaal aansluiten en luisteren of het klinkt hoe het klinkt.
Dan dat moet iets zeggen over de staat van de speakers & amp.
Keep you posted!
Meet dat dan op de aansluitingen bij de radio.
Je zal de eerste niet zijn met een draadbreuk in de kabel bij de deur scharnieren.
Breukje wat af en toe open gaat, radio op stand teringherrie en dan gaat de radio kapot.
Dus meter er op en de deuren open en dicht doen een paar keer dan meet je de hele lus in een keer.