Experimenteer board

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

eerst en vooral, de naam is "breadboard".

Ik heb zelf zo'n grote gekocht (ik denk ongeveer 20€)
Ik heb er nog geen problemen mee gehad, wat wel raar is dat de 2 zijkanten kunnen verschuiven (soms een beetje onhandig) maar voor de rest geen problemen. :-)

greetz

Ex nihilo nihil fit — "Je krijgt niets voor niets."

Een breadboard heet zoiets. //Je was me voor

Ik raad je aan om de linker versie te kopen. Deze is lang, en je hebt aan beide zijden lijnen lopen voor je voeding.
Let er wel op dat je sommmige componenten er niet in kunt zetten i.v.m. de dikte van de pootjes. Zo'n gaatje is dan snel kapot. Je kan er ook contactproblemen mee hebben, maar het voordeel is dan ook dat je ze niet hoeft te solderen.
Meestal zit op de achterkant een plakzijde. Ik raad je aan om deze niet te gebruiken. Daaraan zitten vaak de contactrijen aan vast.
Geen idee wat de prijs er van zou zijn.

[Bericht gewijzigd door Onbekend op donderdag 30 december 2004 17:58:54

Ik heb er ook een paar. Waar je op moet letten is:

1. zijn de gaatjes groot genoeg, bij eentje zijn de gaatjes te dun voor een normale diode (1n4001)
2. Ik weet niet waar je het wil kopen, maar als het kan ff kijken of je ook zeer dunne draadjes makklelijk erin kan krijgen, ik heb de ervaring dat dat lastig is.
3. Koop er eentje met een contactrails ernaast (die + en -). Dit is echt heel erg handig, en zeker nodig.
4. kijk naar de capaciteit tussen de laagjes. Voor radio-doeleinden zijn ze niet zo erg geschikt als die capaciteit te groot is (vanwege genereerneigingen).

Verder zijn ze ideaal. Ik bouw altijd alles met die dingen. Je kan lekker raak experimenteren, zonder dat je de hele tijd weer dingen los moet solderen. En je hebt aan één zo'n dingetje niet genoeg. Ik had eerst een equivalent van 5x die linkse nodig voor mijn dubbelsuper. (niet echt veel succes op zo'n breadboard, omdat alles op elkaar stoort, maar ook omdat de telefoon van de buren precies op de MF van mijn ontvanger uitzond, waardoor ik tijdens het bellen van de buren geen ontvangst meer had (behalve de telefoongesprekken die ik door de muur ook wel versta)).

Free the whales!

Op 30 december 2004 18:52:54 schreef zweetvoetje:
[...]

Ik heb er ooit eentje gratis gekregen :D

Same here, van mn school! Gewoon voortgezet onderwijs, en ze hadden zo'n pakket van Dirksen opleidingen. Veel te ingewikkeld voor HAVO of VWO dus... Dus een breadboard met nog wat onderdelen :P

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Misschien dan nog een tip: ik gebruik zelf ook m'n breadboard, en nietjes uit mijn niet-machine passen precies in de gaatjes.
dus deze gebruik ik meestal voor de voeding van IC's. Hoerdoor blijft het nog een beetje overzichtelijk. (al lukt dat niet altijd)

There can be only one .: QUEEN :.

Breadboards zijn het handigste wat er is:) Vroeger zat ik steeds te klooien met die irri krokodillenkabeltjes (nu nog beetje)