Ja inderdaad, de keuze is reuze haha. Het is ook een huurhuis. Ik zoek een beetje naar degelijke maar betaalbare oplossing. Maar ik kom er denk ik wel uit, bedankt voor je snelle antwoorden.

Graag gedaan.
Laat nog even weten hoe het er uit ziet als het klaar is, altijd leuk om te zien.

Op zondag 19 april 2026 15:36:34 schreef revado:
Graag gedaan.
Laat nog even weten hoe het er uit ziet als het klaar is, altijd leuk om te zien.

Zal ik doen. Zal wel even duren maar komt goed :)

Ja, die kan je ook prima gebruiken.

Ik gebruik m'n topic maar meteen even als documentatie :)

Ik ga het in eerste instantie zo doen:

De twee aardleks met kamrail verbonden, en beide setjes installatieautomaten ook beide met kamrails.

Van hoofdschakelaar naar aardlekautomaat en de aardleks met 6mm2 kabel. Volgens mij zit er een dubbele uitgang op die hoofdschakelaar dus het worden twee setjes losse kabels, of Y-kabels. Nog even zien of ik ze kant en klaar koop, of ze zelf ga krimpen (op maat, een stuk netter).

Onderdelen die ik dan moet toevoegen:

• 1x ABB hoofdschakelaar 2-P 40A SD202/40
  • 1x ABB Aardlekautomaat DS301C B16 1P+N 30mA (6kA)
  • 1x ABB installatieautomaat B16 1P+N SN 201 B16 (6kA)
  • Wat Elkutec 10mm2 kamrails
  • 6mm2 H07V2-K draad en adereindhulzen
  • YMVK-AS 2-aderig 4mm2 kabel
  • Buitenstopcontact

Lijkt mij prima.
Voor 2 x 6 mm2 kan je een twinaderhuls nemen als er geen dubbele uitgang op zit, bestel die voor de zekerheid meteen mee.
En een grondplaatje voor die schakelaar rechts :)

Op zondag 19 april 2026 15:31:32 schreef Ectholian:
[..] Het is ook een huurhuis.

Niets ten nadele van jou, maar is dat geen klus voor de verhuurder dan? Je loopt altijd kans dat je zoiets weer in originele staat moet herstellen bij inleveren van de sleutel/einde huurcontract.

En ik heb nu net geleerd dat ABB blijkbaar ook 1 module brede aardlek-automaten maakt...

Op maandag 20 april 2026 18:30:01 schreef revado:
Lijkt mij prima.
Voor 2 x 6 mm2 kan je een twinaderhuls nemen als er geen dubbele uitgang op zit, bestel die voor de zekerheid meteen mee.
En een grondplaatje voor die schakelaar rechts :)

Ja dat stopcontact en de lamp zit ook geen grondplaat achter. Dus dat gaan we isd meteen netjes doen zoals het hoort :)

Adereindhulsjes bestel ik idd ook mee maar heb niet al het kleine grut erbij gezet :)

Op maandag 20 april 2026 19:17:37 schreef weardguy:
[...]
Niets ten nadele van jou, maar is dat geen klus voor de verhuurder dan? Je loopt altijd kans dat je zoiets weer in originele staat moet herstellen bij inleveren van de sleutel/einde huurcontract.

En ik heb nu net geleerd dat ABB blijkbaar ook 1 module brede aardlek-automaten maakt...

Ja die 1 module brede zijn vrij nieuw geloof ik. Schijnen ook iets minder verlies te hebben (iets van 1.5W ipv 2.5 ofzo) en daarmee ook minder warmteontwikkeling.

Als ik verhuurder groepen laat toevoegen gooien ze weer maandelijks een laar euro bij de huur op ofzo. En die hatseflatsen alles er zo in. Ik wil het graag netjes hebben :) en geen verhuisplannen dus daar ben ik niet zo bang voor; maar in principe heb je wel gelijk :)

Dat is 2,83 watt bij die 1 module en 4,5 bij de 2 module brede ( even nagezocht) maar uiteraard alleen bij nominaal belasten.
En bij een belasting van ruim 3,5 kW maakt die 3 of 4 watt ook niets meer uit.

Ja, maar dat was zo uit m'n hoofd even het grootste verschil los van de breedte :)

Ik vraag me af waarom ze de buitenkabel richting berging gecombineerd hebben met een gewone groep (die lasdoos waar stopcontact van afgetakt is), ipv die buitenkabel direct de meterkast in te voeren. Of is dat laatste niet gebruikelijk?

Ik was liever die lasdoos ook kwijt maar dat gaat niet aangezien die kabel naar de berging niet lang genoeg is om direct de meterkast in te voeren :(

[Bericht gewijzigd door Ectholian op (27%)]

Dat was makkelijker :)
Je kan die kabel toch in een extra lasdoos oplassen en verlengen?

Op dinsdag 21 april 2026 14:52:58 schreef revado:
Dat was makkelijker :)
Je kan die kabel toch in een extra lasdoos oplassen en verlengen?

Ja, 'dat is makkelijker' zie ik helaas te veel hahaha.

Het mooiste is denk ik om de buitenkabel richting berging uiteindelijk ook op een aparte aardlekautomaat te plaatsen, en de rest van die groep (hal/overloop enzo) direct aan de bovenkant de meterkast in te voeren. En dan kan die grote lasdoos (stopcontact gaat daar sowieso weg) vervangen worden voor een wat kleinere en dan die bergings-buitenkabel oplassen naar vd-draad en dat direct de meterkast in.

Maar ik ga het denk ik wat gefaseerd doen want het wordt steeds groter haha. Eerst die hoofdschakelaar, aardlekautomaat voor buitenstopcontact en nieuwe groep voor meterkast (modem enzo).

Wat is eigenlijk gangbaar voor die buitenkabel: ymvk-as heeft zo'n aardlitze, daar zal dan een adereindhuls aan moeten voor in de aardingsrail? Ik zie dat veel electriciens ook gewoon ymvk 3x2.5 kabel gebruiken als de kabel door fundering direct omhoog langs de muur loopt (in slagvaste buis); is dat wel helemaal 'zuiver' ?

Op dinsdag 21 april 2026 15:08:58 schreef Ectholian:
Wat is eigenlijk gangbaar voor die buitenkabel: ymvk-as heeft zo'n aardlitze, daar zal dan een adereindhuls aan moeten voor in de aardingsrail? ?

Je kan de kabel verlengen met draden in buis. De aardlitze verbind je dan aan de groen/gele draad met een Wago klem met met zo'n heveltje. Dan hoeft er geen adereindhuls op de litze.

Op dinsdag 21 april 2026 15:14:09 schreef KlaasZ:
[...]Je kan de kabel verlengen met draden in buis. De aardlitze verbind je dan aan de groen/gele draad met een Wago klem met met zo'n heveltje. Dan hoeft er geen adereindhuls op de litze.

Lasklemmen in buis? Ten eerste past dat toch niet, zelfs niet in 19mm buis? Ten tweede; is dat uberhaupt toegestaan? Ik dacht dat je 'lassen' alleen in lasdozen mocht doen :)

De nieuwe kabel ga ik gewoon bovenin de meterkast invoeren; ik heb altijd het liefste zo min mogelijk 'overgangen'.

KlaasZ bedoelt uiteraard draad in buis naar een lasdoos en daar over naar de grondkabel :)
Daar voor de aardlitze inderdaad een Wago 221-412 gebruiken.
En als de kabel lang genoeg is om in de kast te komen kan de draad in de rail met een adereindhuls.
Maar een lasdoos er tussen is helemaal niet erg als "scheidingspunt".
En op een eigen aardlekautomaat zetten, dan kan de algemene er niet uit gaan als er iets mis is met de buitengroep.

[Bericht gewijzigd door revado op (15%)]

Op dinsdag 21 april 2026 16:15:57 schreef revado:
KlaasZ bedoelt uiteraard draad in buis naar een lasdoos en daar over naar de grondkabel :)
Daar voor de aardlitze inderdaad een Wago 221-412 gebruiken.
En als de kabel lang genoeg is om in de kast te komen kan de draad in de rail met een adereindhuls.
Maar een lasdoos er tussen is helemaal niet erg als "scheidingspunt".
En op een eigen aardlekautomaat zetten, dan kan de algemene er niet uit gaan als er iets mis is met de buitengroep.

Haha toch wel. Ik dacht al :)

Ja, ik zat eerst nog te denken: ik kan die nieuwe buitenkabel ook bij die andere grondkabel erin lassen en op alamat, en de hal/overloop overzetten naar normale groep. Maar dan heb ik berging en buitenstopcontact voortuin op 1 groep en als er dan wat mis is weet ik nog niet of het voortuin/berging is :)

Maar hoe zit het met ymvk (in slagvaste buis langs gevel) kabel gebruiken ipv ymvk-as? Is dat wel OK of niet? Kan daar niet echt een eenduidig antwoord over vinden.

In een mantelbuis in de grond mag wel, maar in de grond beter ymvk-as gebruiken, die is beter beschermd.
Langs de gevel bovengronds is ymvk in buis prima.
Samen in een lasdoos en dan naar de groepenkast op een enkele alamat kan ook, dan is de lasdoos juist weer een makkelijk punt om te meten.
Maar zou inderdaad 2 alamats gebruiken, een voor de schuur en een voor de buiten wcd.
Je bent nu toch bezig.

Net nog even gekeken. Maar in die lasdoos waar de bergins-buitenkabel binnenkomt: dat is een 2x2.5mm2 kabel en de aardlitze is met een kroonsteentje verbonden met VD-aarde draad. Daar maar een hevel-wago op zetten :)

Vwb de nieuwe kabel naar buiten: dus dan beter gewoon 2x4mm2 (beetje extra voor de zekerheid ;) ) ymvk-as kabel gebruiken en dan voor de netheid het stukje boven de grond in een pvc buisje.

Dan buiten ook een lasdoos, 4mm2 krijg je niet in een gewone WCD...

Op dinsdag 21 april 2026 17:34:15 schreef revado:
Dan buiten ook een lasdoos, 4mm2 krijg je niet in een gewone WCD...

Ohja dat is wel een goede hahaha daar helemaal niet aan gedacht. Dan wordt het 2x2.5mm2 ymvk-as :) dat is ook genoeg voor 16A groepje. En het is maar een stukje van 5 a 6 meter kabellengte.

Nou, de plannen moeten wat gewijzigd worden want schijnbaar mogen we van de verhuurder helemaal geen kraantjes of stopcontacten in de voortuin plaatsen.... want ze willen een uniform aanzicht behouden. Dat her en der allemaal containers in de voortuin staan is blijkbaar wel prima voor het aanzicht :D.

Ik wil nu iig stopcontact en verlichting in meterkast verbeteren en toch de berging op een aparte aardlekautomaat plaatsen. Afgelopen weekend daar wat stopcontacten en nieuwe verlichting geplaatst (ip65, omdat het kan). Berging is niet geisoleerd en ik zag wat aanslag op een open kroonsteentje (!!) die verstopt was in de tussenwand van een houten (!!) berging. Dat ook maar meteen gefixed met een lasdoos en wago's.

Nu zat ik nog even te kijken en ik kwam die ABB Flexline automaten tegen. Wat is daar de mening een beetje over? Scheelt boel geknooi met schroeven op moment draaien enzo en met die inklik kamrail ziet het er wel erg strak uit. Is een fractie duurder.

Inklik van ABB lijkt mij busboard te zijn.
Van wegblijven.
Notoire storingsveroorzakers na verloop van tijd.

Op woensdag 6 mei 2026 11:01:48 schreef Jinny:
Inklik van ABB lijkt mij busboard te zijn.
Van wegblijven.
Notoire storingsveroorzakers na verloop van tijd.

Nee het is geen busboard. Die storingsgevoeligheid van busboard is me bekend dus die skip ik al :)

Deze klik je gewoon op de dinrail; de kammen onderin klikken erin en aan de uitvoer van een automaat bijv. kun je flex of vaste kern draad invoeren (flex door de klem open te duwen, en vaste kern door net als bij wago hem erin te duwen). De aanvoer van een automaat onderin is wel met een kooiklem.

Wat ik bedoel met dat inklikken van de kam: onder die normale abb groepen moet je de kam en de aanvoerleiding in 1 kooiklem proppen. bij die flexline dingen is de kamrail gewoon klikken en kun je de aanvoer op een aparte kooiklem aansluiten.

[Bericht gewijzigd door Ectholian op (17%)]