Beste,

Normaal houd ik me niet bezig met witgoed, maar mijn wasmachine heeft het begeven. Het gaat om een Haier (±5 jaar oud, destijds een van de goedkopere modellen).

Symptomen:

- Foutcode F7
- Machine start wel (neemt water in)
- Zodra de trommel moet gaan draaien -> direct F7
- Reset (stroom er langere tijd af) helpt niet

Mijn vermoeden zit richting motor (koolborstels?) of de aansturing daarvan.

Zijn hier mensen die dit herkennen en kunnen zeggen waar ik het beste moet beginnen met meten/vervangen?

En ook praktisch:

- Waar halen jullie onderdelen voor dit soort machines?
- Is dit nog de moeite om te repareren, of typisch economisch total loss?

Koolborstels vervangen wil ik nog wel proberen, maar als het meer wordt houdt het voor mij wel op.

Alvast bedankt!
(En ja, ook een kleine poging om iets minder weg te gooien ?)

Heeft deze wel koolborstels of een inverter motor? Kijk naar de aansturing of kabelboom, vaak bij stekkers een breukje

Voor zij die het interesant vinden, ik heb hem open gemaakt. In mijn ogen zien de koolborstels er nog best prima uit. Dus ik verwacht dat daar geen issue zit. Ook de connectoren zitten allemaal nog op hun plek. Ik denk dat het einde oefening is. Even spelen kan wel, maar wil binnenkort toch wel weer een wasje kunnen draaien.

Voor de liefhebbers nog wat foto's

Motor is stuk. Er is een kap uit de eerste koolborstel. Dat duidt op motor wikkeling issue. Andere koolborstel ziet er gebarsten uit.
Dat behoort 1 groot glanzend oppervlak te zijn. Geen half afgebeten...

Je bedoelt de contacten op de rotor, dat die moeten glanzen? Zou de motor nog te koop zijn?

Ik zal morgen nog eens zoeken.

nee, het koolstofborstel contact oppervlak moet egaal glanzend zijn.
Leg je vinger op de collector en draai met de motor. Zitten er onregelmatigheden op die lammellen?
Voorlopig gaan we uit van veronderstellingen. Nog niet te veel aankopen

[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]

Het anker opzuiveren met een stuk P1000 schuurpapier en nieuwe koolborstels?
Zo heb ik al heel veel motoren weer opgeknapt.
Helemaal eens met EricN dat die koolborstels aan het slijtdeel mooi moeten glanzen, maar ook het anker moet glad zijn en niet zo donker en vies.
Een koolborstel die klemt ( die ene is gescheurd) kan dit veroorzaken omdat deze gaat vonken.
Of zijn deze motoren bekend met problemen met de wikkelingen?

Daar voel ik wel wat voor, wellicht kan ik de contacten schoonmaken. Met de huidige koolborstels (wellicht ook even opgeschuurt) Als het dan werkt, weet ik dat de electronica verder nog in orde is.

Kleine update, de contacten zijn nu weer koper kleurig. Er was wat water in de machine gelopen omdat ik hem opzekop had gezet om bij de motor te kunnen. Dus laat hem even drogen in de zon voordat ik hem test.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (35%)]

Hmmm net aan het testen, maar er gebeurt toch wel wat vreemds. De motor geeft telkens vol gas lijkt het wel.

https://youtube.com/shorts/tQZVvBsB-xw?feature=share

Mn gevoel zegt dat de snelheidsregelaar zn werk niet lekker kan doen, wellicht een stukje feedback stuk?

[Bericht gewijzigd door hardbass op (25%)]

Nog een laaste update,

Een paar dagen terug wilde ik weer testen, maar gaf weer dezelfde foutcode. Toch maar besloten om een nieuwe machine aan te schaffen. In ieder geval bedankt voor de suggesties.

draadbreuk tacho sensor of tachosensor zelf defect

Of de tacho sensor losgekomen van de motor (net een beetje eraf geschoven), heb ik ook al eens meegemaakt. Terugduwen en een beetje vastlijmen was toen de fix.

Helaas te laat voor de TS.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (16%)]