Ik heb een hanglamp met halogeenstaafje (230 volt) met halogeen dimmer.
Nu heb ik de halogeen vervangen door een dimbare LED (230 volt); R7s aansluiting. Met de oude ‘verkeerde’ halogeendimmer kan ik de lamp (10 Watt) op vol vermogen laten branden, maar met de nieuwe LED dimmer is er maar één stand: zwak. In de lamp zit geen trafo oid.
(Het is een duodimmer 2x 0-100 Watt: op het andere contactpunt met LED ‘peer’ van 5 Watt werkt het wel).
Voor mij is het een raadsel, voor de leverancier van de dimmer ook. Heeft iemand een suggestie?
Dank.
RBDdimmer.h, PSM, FPM, PWM-regelingen.
Bij het aansturen van een ‘analoge’ 230 VAC-triac-regeling vanuit het digitale domein (de controller) is de timing behoorlijk kritisch. Hoewel een triac-fase-aansnijding-regeling op zich zeer eenvoudig is, ziet men in de praktijk dat -zodra digitaal meten en regelen toegevoegd wordt-, er een gecompliceerde programmering ontstaat, met termen als ‘Pulse Skip Modulation (PSM)’ , ‘Phase Shift Modulation (PSM)’, ‘Pulse Step Modulation (PSM)’, ‘Pulse Frequency Modulation (PFM)’, ‘Pulse Width Modulation (PWM)’, enz., tot het gebruik van interrupts en directe controller-register-toegang en -manipulatie aan toe.
Een extra veroorzaker van misverstanden en complexiteit zijn de moderne ledlampen. De eenvoudige fase-aansnijdings-dimmer (‘RL-typen’) is ideaal bij gebruik van halogeen-, gloeilampen en/of ohmse verwarmings-elementen. Maar, de oorspronkelijke 230VAC ledlamp is vanwege de ‘diode’ eigenlijk een DC-apparaat. De led-verlichtings-lichtkleur-en straal-eigenschappen zijn dan ook totaal anders dan die van een gloeilamp, en hoewel ‘230 VAC LEDlamp’, is de normale fase-aansnijding dan nog nauwelijks zinvol te gebruiken (maximaal 10% effectief regelbereik). De speciale ‘230VAC dimbare ledlampen’ hebben bij fase-aansnijding een maximaal effectief regelbereik van slechts 40%.
Fase-afsnijding-dimmers (‘RC-typen’) zijn niet met een triac te maken, en vraagt om een complexere schakeling en speciaal componenten zoals FET’s, IGBT’s o.i.d. Bij fase-afsnijding is de RF-verstoring fors lager (uit is uit). Fase-afsnij-dimmers zijn geschikt voor gloeilampen, 230 volt halogeen, 12 volt halogeen, dimbare LED lampen en dimbare spaarlampen. Met een dimbereik van 100% kun je de lamp helemaal dimmen tot hij uit is.
Let op; de meeste fase-afsnijdingsdimmers zijn totaal ongeschikt voor het schakelen van inductieve lasten, zoals motoren.
Hoewel de RBDdimmer-voorbeelden prima werken, is het juist bij aanvullende programmering dat RBDdimmer.h (en ook LiquidCrystal.h) telkens weer roet in het eten gooit.
Dank voor de reactie, maar als leek kan ik hier weinig mee. Nu weet ik nog niet hoe ik te werk moet gaan: andere dimmer? Andere lamp? Plafond openbreken op zoek naar trafo oid?
Op maandag 4 mei 2026 11:31:33 schreef Erres:
Dank voor de reactie, maar als leek kan ik hier weinig mee. Nu weet ik nog niet hoe ik te werk moet gaan: andere dimmer? Andere lamp? Plafond openbreken op zoek naar trafo oid?
Waarom op zoek gaan naar transfo???
De lamp is toch 230v?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Halogeendimmers hebben meestal een minimum belasting nodig (staat op de dimmer, 10w zal wel te weinig zijn)
Daarbij vinden de meeste ledlampen fase-aansnijding (zoals in een conventionele halogeendimmer) helemaal niet fijn...
Dank voor de reactie.
230V = 230V, dat klopt, maar zoals Sherlock Holmes zei: als het waarschijnlijke is uitgesloten, dan geldt het onwaarschijnlijke.
Het andere contactpunt is een paar meter verderop.
Het is deze dimmer:
Led duo dimmer inbouw 2x 0-100W | Fase aan- en afsnijding (RLC) | 123led huismerk
Voor LED heb je C nodig, en idealiter fase afsnijding, dat zullen de meeste oudere dimmers niet zijn.
Eigenlijk heb je gewoon een LED dimmer nodig, maar dat kan tricky worden in een duo uitvoering.
Op maandag 4 mei 2026 12:30:53 schreef Sine:
Voor LED heb je C nodig, en idealiter fase afsnijding, dat zullen de meeste oudere dimmers niet zijn.Eigenlijk heb je gewoon een LED dimmer nodig, maar dat kan tricky worden in een duo uitvoering.
Het is een LED dimmer.
Kun je nog iets instellen aan die dimmer??
[Bericht gewijzigd door Sine op (83%)]
Op maandag 4 mei 2026 12:41:01 schreef Sine:
Kun je nog iets instellen aan die dimmer??Zo nee kan de conclusie enkel zijn dat die dimmer niet geschikt is.
Je switchen van fase-aan-afsnijding, en je kunt minimum instellen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Fase-afsnijding kiezen en minimum zo laag mogelijk...
(is dat minimum de minimale belasting, of de minimale dimstand?)
[Bericht gewijzigd door Arco op (38%)]
Ik vermoed eens dat je deze hebt:
https://www.123led.nl/123led-Led-duo-dimmer-inbouw-2x-0-100W-Fase-aan-…
(altijd handig om dat in je startpost te vermelden, dan hoeven we niet te gokken waar je naar zit te kijken)
En die zul je op 'c' moeten instellen, ofwel afsnijding,. als het dan nog niet werkt is de dimmer op de een of andere manier niet geschikt voor deze lamp.
[Bericht gewijzigd door Sine op (26%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Eerst nog even een (hopelijk correcte) beschrijving van uw installatie:
Dubbele RC dimmer (hopelijk goed ingesteld) met op beide uitgangen een dimbare LED lamp (A en B)aangesloten.
De ene lamp is perfect dimbaar, de ander niet.
Als dit correct is, ver wissel dan eens de lampen van plaats.
Blijft nu dezelfde lamp correct werken en de andere niet; dan zal de niet correct werkende waarschijnlijk niet geschikt zijn om te dimmen; het is ons niet bekend of deze 2 lampen identiek zijn.
Blijft echter hetzelfde lichtpunt niet goed werken,dan is die uitgang van de dimmer waarschijnlijk defect.
Om daar zeker van te zijn; om uit te sluiten dat het in de bekabeling tussen dimmer en lichtpunt zit;zou je op de dimmer de 2 uitgangen moeten omwisselen en het probleem zou zich moeten verplaatsen van lichtpunt.
Is dit niet het geval, dan moet je het zoeken in de bekabeling tussen dimmer en niet correct werkend lichtpunt.
Succes met zoeken.
Dank voor alle reacties.
De leverancier van de LED-lamp zegt kort samengevat, dat ik de lamp in eerste instante met verkeerde setting hebt gebruikt, en dat hij daarom kapot is. Dom van mij. Heb een nieuwe besteld….
Citaat:
Onze dimbare LED lampen werken alleen op fase aansnijding (leading edge - R,L) LED dimmers.
Daar waarschuwen we ook bewust voor op de productpagina, zodat uhier niet alleen van op de hoogte bent maar ook eventuele vragen zou kunnen stellen.
Het is namelijk een andere techniek waardoor de LED lampen defect zullen raken, ook als het fase afsnijding LED zou zijn.
Helaas is de LED lamp door gebruik van verkeerde dimmers helaas al beschadigd, dat blijkt oo uit hoe hij reageert helaas.
Vreemd en verbazend.
Ofwel, daar geloof ik niks van, fase AFsnijding is veel minder belastend voor de lampen.Als men een lamp krijgt uitgevonden die daar niet tegen kan dan is het gewoon bagger spul.
-edit-
Stiekem ben ik erg benieuwd wat voor een lamp je gebruikt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
lijkt mij ook nogal twijfelachtig; het bewijzen is een ander verhaal.
Dus de 2 uitgangen werken met een geschikte lamp?
Werkt de lamp nog als je die aansluit zonder dimmer?
link naar de lamp?
Arco
Special Member
Verkeerde instelling zou nooit een lamp om zeep moeten kunnen helpen...
Hooguit dat 'ie niet goed dimt (blijft aan of uit of hikt)
De lamp doet het voluit op de oude 'verkeerde' halogeendimmer (maar is moeilijk te regelen).
Ik heb nog eens naar de verpakking gekeken: daar staat geen waarschuwing of aanwijzing hoe te gebruiken op. Ik overweeg een klacht in te dienen, maar wacht even de nieuwe lamp af.
Het is deze: gekozen omdat de meeste R7-LEDS niet in mijn armatuur passen.
https://www.ledshop-groenovatie.com/R7S-LED-Lamp-10W-Warm-Wit-118mm-36…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
niet echt een mysterie, B ledlampen en dimmen is een ramp in het geheel. vandaar dat de gewone ledlamp wel dimt. lamp geheel ombouwen of zet er een merk led lichtbron in. als de lichtbron niet past door dat los te klikken glazen ronde kapje over de r7s staaf, die kan vervallen want dat was voor de hitte van de halogeenlamp.
De ledvervangers van de bekende merken zijn allen niet te dimmen.
Ik zou er inderdaad een ander soort lichtbron in bouwen en dit ding terug sturen.
Hij is immers niet stuk!
het zou mij verwonderen indien het met de nieuwe lamp en oude dimmer nu wel prima zou werken; maar je weet maar nooit...