Welke BMS heb je eigenlijk, want die zijn gemaakt voor cellen in serie. Je kan dus maar 1 blok monitoren van de 4 die je parallel gaat zetten.
[Bericht gewijzigd door stortbak op (97%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
En daarom wil hij alles parallel zetten, wat prima kan, als de kabels waarmee je dat doet dit genoeg zijn, en alle cellen in redelijke conditie. Het helpt ook als je niet probeert de maximale capaciteit te gebruiken.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (20%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 6 mei 2026 00:31:02 schreef r-p:
Mochten ze allemaal redelijk tot goed zijn, dan ga ik alle vier de 4S accu's parallel zetten en deze gaan dan via de balanceerdraden op celniveau parallel geschakeld worden (JK 300A BMS met 2A balanceerstroom).
Dus, eenmaal in serie ga je die seriegroepen parallel schakelen aan andere seriegroepen? Je merkt aan de verwarring hier dat het handig is dit soort dingen schematisch te tonen, want ook ik werd in eerste instantie op het verkeerde been gezet.
Zelf zou ik gewoon de cellen eerst individueel controleren. Dat kost tijd, maar betaalt zich terug in een uitgebalanceerd totaalpakket.
Op woensdag 6 mei 2026 00:31:02 schreef r-p:
* Ik heb >10 H4 lampen met doorgebrande dimlicht gloeidraad liggen, dus 2 x groot licht parallel is ongeveer 10A belasting en dan elk uur even de spanning per cel opschrijven zou een idee moeten geven
Een idee, maar ik zou zelf met een constante stroom werken, want bij afnemende spanning neemt ook de stroom af. Neem je van een cel z'n nominaal opgedrukte stroom af, dan zal 'ie dat pakweg een uur vol kunnen houden. Neem de helft minder af en hij zou het best eens 66% langer uit kunnen houden.
Een cel die minder belast wordt houdt het dus langer uit, waardoor je mogelijk een vertekend beeld krijgt.
Hoewel de constant-stroom vereiste bij de BMS-systemen die ik gebruik vooral gehanteerd wordt om het geheugen van het BMS in te stellen (een initiële waarde van de interne weerstand van elke cel en de maximum capaciteit van het pack) zullen ze niet voor niets voor een constante stroom gekozen hebben 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
"deze gaan dan via de balanceerdraden op celniveau parallel geschakeld worden"
Ik snap werkelijk niet waarom dit zo moeilijk is om te begrijpen...
Je kunt de cellen belasten met een weerstand, en dan de spanning loggen in de tijd, dan kun je de capaciteit uitrekenen. Belasten met lampen is niet handig, omdat de weerstand daarvan varieert met de temperatuur.
Deze manier is tegenwoordig als gevaarlijk bestempeld, een bms kan prima 1 cel monitoren en alarmeren indien nodig. Bij meerdere cellen parallel loop je de kans dat 1 cel defect gaat en door de andere cellen in thermal runaway geduwd wordt. Voor dat je parallel staande cellen tever in spanning zakken.
een voorbeeld van een samengestelde lfp
https://youtu.be/6LbBryib8yY
SparkyGSX
Op zaterdag 9 mei 2026 20:23:47 schreef Peter112:
Deze manier is tegenwoordig als gevaarlijk bestempeld, een bms kan prima 1 cel monitoren en alarmeren indien nodig.
Door wie? Die failure mode kan net zo goed voorkomen bij enkele grote cellen, dat is niet fundamenteel anders dan cellen parallel zetten.
Daarbij staan in elke elektrische auto, fiets, etc. cellen gewoon hard parallel, die dan echt niet elke cel apart monitoren met een BMS.
Toen ik een BMS systeem voor luchtvaart mee heb ontworpen, hadden we wel een temperatuursensor op elke cel, maar dat waren hele grote cilindrische cellen in serie, geen cellen parallel.
Volgens mij is het gebruikelijk dat je cellen in serie zet tot het gewenste voltage en dat samenstel parallel voor capaciteit. Dit is in ieder geval gebruikelijk voor thuisaccu's. En daar is het BMS dan ook op ingericht.
Dus in geval van dit topic: 1-4, 5-8, 9-12 en 13-16 staan in serie als 4x 12V batterij. Daarbij 1, 5, 9 en 13 hangen samen aan de min en 4,8,12 en 16 aan de plus.
Blijkbaar is dan het idee om 2,6,10 en 14 door te verbinden, evenals 3,7,11 en 15, zodat het voltage van de cellen gelijk blijft?
Op zaterdag 9 mei 2026 19:14:46 schreef weardguy:
[...]
Zelf zou ik gewoon de cellen eerst individueel controleren. Dat kost tijd, maar betaalt zich terug in een uitgebalanceerd totaalpakket.
[...]
Sparky heeft goed door wat ik van plan ben. Alle accu's die ik wil gebruiken zijn oud, MAAR ook uit hetzelfde (48V) pakket dus hopelijk vergelijkbaar verouderd. Dan (en alleen dan) is parallel schakelen toch nauwelijks spannender dan de miljoenen fietsaccu's die dat ook doen?
Uit praktische overwegingen start ik met 4 cellen in serie die ik via een B6 lader ga opladen en balanceren en dan met twee 60W autolampen ga ontladen, dus ongeveer met 10A. Dan gewoon elk uur elke celspanning meten en noteren om te kijken of de cellen gelijkmatig ontladen en dit apart voor 4S1P blok A, 4S1P blok B, 4S1P blok C en 4S1P blok D doen. Pas hierna beslis ik of ik de blokken parallel wil gaan zetten door middel van minimaal 2,5mm^2. Misschien ook wel met 6mm^2 solarkabel of flexibel installatiekabel die ik allebei op voorraad heb (uiteraard na alles op gelijk laadniveau gebracht te hebben). Dan het JK BMS aansluiten. (NKON link maar besteld via Ali, op Ali als 4S-8Sverkocht, op NKON als 3S-8S).
SparkyGSX
Lijkt me een prima plan, als de cellen redelijk hetzelfde zijn zie ik daar geen probleem in. Als ik het goed begrijp heb je nog 4 andere cellen, zolang die onderling nagenoeg gelijk zijn (en dezelfde chemie) kun je die ook parallel zetten in dit pakket; cellen die parallel staan hoeven niet hetzelfde te zijn.
Op zaterdag 9 mei 2026 17:32:42 schreef SparkyGSX:
En daarom wil hij alles parallel zetten, wat prima kan, als de kabels waarmee je dat doet dit genoeg zijn, en alle cellen in redelijke conditie.
Kan alleen als hij alles demonteert en anders koppelt met "busbars", zowel in serie als in parallel.
Niet langs elkaar maar de kopse kanten tegen elkaar. (per accu) en daarna alles parallel.
.
accu1 - accu2 - accu3 - accu4
.
min ---- min ---- min ---- min----> BMS 0V------------> min
plus --- plus --- plus --- plus----> BMS 3V
.
min ---- min ---- min ---- min
plus --- plus --- plus --- plus----> BMS 6V
.
plus --- plus --- plus --- plus---> BMS 9V
.
plus --- plus --- plus --- plus----> BMS 12V -------------> plus
Bij een Tesla accupack van 24 volt staan 72 cellen parallel. De BMS zit met de dunst mogelijke draad aangesloten. Dat is dus slechts een bewaking.
Ik zie weinig BMS systemen daadwerkelijk belanceren. Ze zetten t pack uit bij onderspanning of overspanning van een cel, maar daadwerkelijk proberen om een mindere cel te compenseren .....
Op dinsdag 12 mei 2026 09:50:12 schreef EgbertG:
Bij een Tesla accupack van 24 volt staan 72 cellen parallel. De BMS zit met de dunst mogelijke draad aangesloten. Dat is dus slechts een bewaking.Ik zie weinig BMS systemen daadwerkelijk belanceren. Ze zetten t pack uit bij onderspanning of overspanning van een cel, maar daadwerkelijk proberen om een mindere cel te compenseren .....
Bij Lipo heeft balanceren weinig zin: wanneer je een aantal lipo cellen parallel samen oplaadt tot 3.6v en ze daarna los maakt van elkaar, zullen sommigen redelijk lang op 3.60v blijven; anderen zullen snel dalen tot 3.40v en alle waarden tussenin.
Na een iets langere tijd zullen alle cellen rond de 3.40v zijn.
Op die manier balanceren Lipo's zichzelf en bevatten de meeste BMS'en voor Lipo geen balancering; dit heeft trouwens geen nut.
Bij Liion wordt meestal passieve balancing toegepast; Liion's zijn veel meer identiek aan elkaar en daar heeft balancing wel zin.
De cellen zijn Li-ion in een Tesla pack. Met passief balancing bedoel je het gelijk trekken in de niet laadtoestand?
Op dinsdag 12 mei 2026 10:27:43 schreef EgbertG:
De cellen zijn Li-ion in een Tesla pack. Met passief balancing bedoel je het gelijk trekken in de niet laadtoestand?
Het onderwerp ging toch over Lipo cellen,vanwaar nu plots tesla pack liion?
SparkyGSX
Op dinsdag 12 mei 2026 09:11:13 schreef stortbak:
[...]
Kan alleen als hij alles demonteert en anders koppelt met "busbars", zowel in serie als in parallel.
Niet langs elkaar maar de kopse kanten tegen elkaar. (per accu) en daarna alles parallel.
De grootste stroom loopt door de serie verbindingen, en dat zijn de bestaande, dikke verbindingen. De dwarsverbindingen kunnen prima met kabels worden gemaakt, zolang je maar zorgt dat die wel een redelijke stroom kan voeren, afhankelijk van de verwachte belasting, en daar heb ik nog geen cijfers van gezien.
Ik bracht dat in vanwege de manier waarop een BMS ook vaak werkt. Het is vaak slechts bewaking.
Dat evt. balanceren gaat met dermate lage stromen dat je met dunne draadjes aftakkingen kunt maken
naar je BMS.
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (38%)]
Op dinsdag 12 mei 2026 11:37:34 schreef SparkyGSX:
[...]De grootste stroom loopt door de serie verbindingen, en dat zijn de bestaande, dikke verbindingen. De dwarsverbindingen kunnen prima met kabels worden gemaakt, zolang je maar zorgt dat die wel een redelijke stroom kan voeren, afhankelijk van de verwachte belasting, en daar heb ik nog geen cijfers van gezien.
Je krijgt een matrix, zolang alles min of meer gelijk op en neer gaat, loopt er onderling weinig stroom. Maar als er een cel tegen zijn limieten gaat aanlopen, hoe gaat de stroom dan lopen?
Stel dat van de vier cellen en er drie praktisch leeg zijn en één cel nog niet. Mijn gevoel zegt dat dan het vollle vermogen wat wordt gevraagd door die dwarsverbinding gaat.
Bij dit soort accu's heb je het al snel over honderden amperes, maar dat is een balanceerdraadje vam 2, 5mm2 wel genoeg?
Als het BMS toch nog gekocht moet worden, waarom niet vier BMS-en voor 12V, zodat je elke cel kan volgen en je zeker bent dat je geen limieten overschrijdt?
Als een BMS al balanceert - actief of passief - dan zijn die stromen significant lager dan de laadstroom wanneer het spul voldoende in balans is.
Ik ken geen BMS die alleen de legere cellen met full power oplaadt.
Op dinsdag 12 mei 2026 09:59:41 schreef Luc6580:
[...]Bij Liion wordt meestal passieve balancing toegepast
Onzin. Elke LFP met een JK BMS doet actief.
Op dinsdag 12 mei 2026 11:35:44 schreef Luc6580:
[...]
Het onderwerp ging toch over Lipo
NEE !
Er is een enorm verschil tussen Lipo en LiFePo.
Lipo is meestal modelbouw en die fikken nogal eens uit.
LiFePo is wat in elke "veilige" thuisbatterij zit.
Op dinsdag 12 mei 2026 13:11:56 schreef stortbak:
[...]
Onzin. Elke LFP met een JK BMS doet actief.
Inderdaad, JK BMS heeft actieve balancing.
De meeste fietsbatterijen hebben passieve balancing tussen 4,20 en 4.25v per cel met meestal 20 tot 65mA.
Op dinsdag 12 mei 2026 12:59:47 schreef EgbertG:
Als een BMS al balanceert - actief of passief - dan zijn die stromen significant lager dan de laadstroom wanneer het spul voldoende in balans is.Ik ken geen BMS die alleen de legere cellen met full power oplaadt.
In dit geval wil TS cellen parallel verbinden om zo het voltage gelijk te houden. Hier heeft het BMS invloed op. Het BMS ziet alleen de spanning van de cellen, maar niet de stroom die tussen parallel geschakelde cellen loopt.
SparkyGSX
Op dinsdag 12 mei 2026 12:25:16 schreef Zeeuwsekees:
Stel dat van de vier cellen en er drie praktisch leeg zijn en één cel nog niet. Mijn gevoel zegt dat dan het vollle vermogen wat wordt gevraagd door die dwarsverbinding gaat.
Misschien even iets minder gevoel en iets meer natuurkunde. Leg eens uit hoe 4 cellen parallel kunnen staan, en daarbij 3 cellen "praktisch leeg" kunnen zijn en de 4de niet? Ik neem even aan dat de temperatuur van de cellen hetzelfde is.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 12 mei 2026 13:42:29 schreef Luc6580:
[...]
Inderdaad, JK BMS heeft actieve balancing.
De meeste fietsbatterijen hebben passieve balancing tussen 4,20 en 4.25v per cel met meestal 20 tot 65mA.
De paar fietsaccu's die ik van binnen heb gezien niet hoor. Die balanceren gewoon actief. Dat moet ook wel, want zelfs al zit er een externe MOSFET omdat de AFE's of fuel gagues maar heel beperkt vermogen af kunnen fakkelen, dan nog duurt het ontladen van een celgroep van 10-15 Ah anders wel erg lang.
Daarom wordt er al tijdens het laden gebalanceerd. Maar daarbij wordt een celgroep gewoon wat afgeremd door 'm te belasten, niet door energie uit die celgroep naar de andere cellen te sturen. Bij grotere vermogens/stromen zal dat vast wel gebeuren, maar niet bij fietsaccu's.
@ Zeeuwsekees: bij een goed BMS maakt het helemaal niet uit hoe de cellen parallel geschakeld worden. Dat BMS weet aan de hand van een inleerproces zeer nauwkeurig hoe elke celgroep presteert en hoeft dus echt niet te weten hoeveel stroom er tussen cellen onderling loopt.
Ik zie nog steeds geen noodzaak om het op deze manier op te lossen in plaats van de cellen gewoon hard parallel te zetten met stevige bedrading en die groepen vervolgens in serie te schakelen zoals gebruikelijk is in bijzonder veel toepassingen.
Als je wil weten hoe goed elke individuele cel is, moet je die ook gewoon individueel aan de tand voelen. Kost wat tijd, maar betaalt zich echt terug. Ik heb mijn packs ook op een redelijk primitieve manier zo goed mogelijk samengesteld uit cellen die qua interne weerstand in parallelschakeling praktisch gelijk aan elkaar zijn. Dat kost echt wel wat tijd en rekenen (en ik heb nog geen formule gevonden/bedacht om dat makkelijker te doen maar ik ontbeer dan ook een wiskundeknobbel) maar nog niet 1 pack toont meer dan 11 mV onbalans en met wat langduriger opladen komen ze gewoon weer tot op 3 mV nauwkeurig bij elkaar in de buurt.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 12 mei 2026 17:24:16 schreef SparkyGSX:
[...] Misschien even iets minder gevoel en iets meer natuurkunde. Leg eens uit hoe 4 cellen parallel kunnen staan, en daarbij 3 cellen "praktisch leeg" kunnen zijn en de 4de niet? Ik neem even aan dat de temperatuur van de cellen hetzelfde is.
Toch niet zo heel moeilijk wat zie je als parallel. Een 2,5mm2 draad je is hier ook parallel maar volstrekt ongeschikt voor de mogelijke stroom die er kan lopen. En aan een bms kan je toch maar 0,5mm direct op die connector hebben.
Daarom zie ik 2 manieren. OP alles met een geschikte lage impedantie (weerstand) aan elkaar zetten met waarschijnlijk minimaal 50mm2 of gewoon 4 aparte bms voor elke accu erop zetten. Maat Ts had het al over 1500W op 12V = 125A dus vandaar 50mm2 maar de converter kan maximaal 3kva en hoeveel piekstroom kan die. IK zou denken 500A oid.
Wat ik hier vooral zie is de opvatting over wat nu parallel is. Voor mij is dat gewoon met nikkelstrip direct gelast of met een vorm van busbar of dik koper. Maar met slecht 2,5mm2 zet je de boel via de bms ook parallel maar dat kan gewoon niet. Voor de bms waarschijnlijk ook een probleem want tegen welke cel zit die nu aan te kijken als er 4 cellen op een iets andere waarde staan. Alleen daarom al moet je de boel met dik koper parallel zetten zou ik denken.