Hallo iedereen,
Heb enkele thuisbatterijen van Pylontech laagvoltage 48volt. Type Force L1. Hier zitten 4 packs lfp batterijen in van 12,8v in serie gekoppeld. Helaas door lange stockage waren deze te diep ontladen. Deze met labovoeding opgeladen, maar is toch een iets mis gelopen in de print helaas. Je vindt hiervan geen onderdelen los van.
Het component op de print is doorgebrand, maar is zo klein dat ik niet kan lezen wat erop staat, ook niet met vergrootglas.
Kent hier iemand iets van? Op de 3de foto zie je het component dat verbrand is, deze wat ingezoomd met gsm: erboven staat u39 en onder r496.
Mvg Sebbe
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo te zien staat er nog leesbare opdruk want het gat zit bij pin 1. Maar dan moet je eventuele coating wegwassen en het pcb onder een hoek houden om het te kunnen lezen of een zaklamp onder een hoek houden. Dat vergt wat ervaring, net als zo'n onderdeel vervangen.
De vraag is of dit het enige is wat kapot is. Wat heb je fout gedaan, (polariteit, te hoge spanning ?) Hoeveel spanning heb je waarop gezet. Dit zijn erg gevaarlijke experimenten als je niet echt weet wat je doet.
Ik denk dat het smps controller is.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Als ik het goed zie denk ik dat dit eerder een FET is in 8 pins behuizing, gezien meerdere pinnen op zelfde spoor aangesloten zijn. Maar het is niet duidelijk genoeg om dit met zekerheid te zeggen.
Dat dit IC kapot is kan mogelijk ook gevolgschade hebben op je print. Je vervangt dit ic en dan verbrand het mogelijk weer omdat er nog iets in sluiting ligt. Hier ga je toch eerst aan de slag moeten met een multimeter.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (52%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
CrossFireX
Het is net als van een zekering, je kan dit niet zomaar vervangen zonder te weten dat er ergens nog iets in sluiting ligt. Het onderdeel moet eraf en dan ga je toch moeten meten of er verder in de kring geen sluiting is, anders rookt je nieuwe ic zo weer op.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (36%)]
nonius
set SCE to AUX.
Het lijkt me dat pootje 1 de Gate is; het is ook bij dat pootje dat het er nogal zwartgeblakerd uitziet, en waar er een flinke krater in de behuizing zit.
Zonder twijfel is dit ding (hoogstwaarschijnlijk inderdaad een FET) defect; vraag is of de electronica die de FET aanstuurt ook schade heeft opgelopen.
Zitten er elders op de print eenzelfde FET/onderdeel, waar de opdruk nog wel van te lezen is? Zo niet, dan één van de andere (vermoedelijk dezelfde) printplaten van de andere accu's bekijken.
[Edit: twijfel nu toch een beetje of het een FET is; dan zou je eerder een opdruk Q39 verwachten dan U39; dat laatste suggereert toch weer meer een IC....]
CrossFireX
Hoe dan ook het moet er eerst uitgesoldeerd worden en dan beginnen met meten. Want nu kan je niet zomaar 1 op 1 het ding vervangen en hopen dat het goed gaat. Als je dat risico toch wil nemen, bestel dan maar wat ic extra.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]
Op dinsdag 2 juni 2026 23:10:32 schreef fred101:
Zo te zien staat er nog leesbare opdruk want het gat zit bij pin 1. Maar dan moet je eventuele coating wegwassen en het pcb onder een hoek houden om het te kunnen lezen of een zaklamp onder een hoek houden. Dat vergt wat ervaring, net als zo'n onderdeel vervangen.De vraag is of dit het enige is wat kapot is. Wat heb je fout gedaan, (polariteit, te hoge spanning ?) Hoeveel spanning heb je waarop gezet. Dit zijn erg gevaarlijke experimenten als je niet echt weet wat je doet.
Ik denk dat het smps controller is.
Danku voor de reactie, ik had contact met pylontech Frankrijk en die hadden me een handleiding gestuurd om deze manueel bij te laden, dan moest je een paar bruggetjes maken en dan laden eerst met 46v, dan 48v en dan naar 52v op 2a.
Maar kreeg hierna geen verbinding met de bmu, waarna ik zag dat dit component verbrand was, daarna alles uit elkaar gehaald en cel per cel gemeten en geladen en hier was 1 cel die niet zijn voltage haalde. Dus veronderstel dat er daar iets is mis gegaan.
CrossFireX
Wat er precies mis gegaan is, is van hieruit moeilijk te zeggen. Maar een cel die het voltage niet haalt zal niet dit ic in rook laten opgaan. Het moet bij de handeling van het laden iets mis gegaan zijn.
Hoe dan ook de aanwijzing blijft hetzelfde, dit ic moet eruit gesoldeerd worden en dan zal er gemeten moeten worden of er verder nog iets stuk is of in sluiting ligt. Mijn ervaringen leren me dat er meestal verder of terug in de kring nog iets stuk is, en dat kan je soms niet zien met het blote oog.
Of je neemt het risico en soldeert er gewoon een nieuw ic in. Maar nu moet je eerst nog weten welk ic dit is, kan die firma je niet verder helpen? zij gaan het wel weten.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
Het loshalen zal wel lukken, maar met welk product kan ik het best de wax wat weghalen om te zien of ik dan iets kan aflezen? Kan wel wat doormeten, al weet ik niet voor alles de waarden natuurlijk. Ben wel wat technisch aangelegd, maar geen expert in elektronica.
CrossFireX
Met IPA afpoetsen en met bvb witte koelpasta kan je de letters beter zichtbaar maken, en een goed vergrootglas. Als dat niet lukt kan je eventueel de firma vragen, zij gaan het wel weten welk ic dit is. Anders blijft het zoeken naar een speld in hooiberg, tenzij je misschien iemand kan vinden die ook zo een bordje heeft en je kan zeggen welk type dit is. Of ergens een foto op internet van deze print als je geluk hebt, anders is die firma de enige die je verder kan helpen.
Over dat meten moet je niet veel weten, je mag enkel geen kortsluiting zien van en naar het ic, maar zonder schema is dat een nachtmerrie. Daarom kan het dus helpen als we eerst weten welk ic dit is, dan weet je al wat je wel en niet mag meten. Kan die firma je niet helpen met een schema misschien? Je weet immers nooit of ze bereid zijn om je te helpen als je dit vriendelijk vraagt.
Zal deze mss beter eerst loshalen en dan wat opkuisen. Er juist naast, zit er nog eentje met dezelfde maten, maar hier staat een ander nr naast, dus zal wel niet dezelfde zijn.
Firma wil helaas niet helpen, die willen uiteraard gewoon een nieuwe komplete unit verkopen.
CrossFireX
ja je kan maar proberen, na kuisen helpt soms nat maken met wat speeksel om dit te kunnen lezen, maar de beste methode is lichtjes inwrijven met witte koelpasta om de letters of cijfers duidelijker te maken. Als we dan het type weten ben je al een stap verder.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
Ok bedankt, ga deze morgen proberen los te halen en wat op te kuisen. Heb nog dezelfde batterijen, maar daar kan ik het ook niet aflezen.
CrossFireX
als je nog dezelfde hebt liggen maakt dat dingen wat makkelijker, dan kan je makkelijk vergelijken of er ja of nee kortsluiting is. Je kan die ic ook eens proberen met wat koelpasta duidelijk te maken. Anders zou ik daar ook dit ic voorzichtig los halen en dan kan je 1 op 1 vergelijken of er geen kortsluiting is. Zorg wel dat alles stroomloos is voordat je iets los soldeert!! Ook geen accu aangesloten natuurlijk. Want als je sluiting maakt met je bout heb je kans dat je bout weg smelt voor je ogen met die cellen!
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lijkt eerder op een switcher IC als ik kijk wat er omheen zit.
In ieder geval iets van National (Semiconductor).
[Bericht gewijzigd door henri62 op (29%)]
Dat is idd ook een optie, al wil ik dit wel als laatst optie houden, zou niet graag hebben dat nadien deze print ook defect geraakt .
Alvast bedankt voor de tips. Morgen me wat mee bezig houden.
CrossFireX
Neem er je tijd voor, dan gaat dat wel goed komen! Ja met die spoel en diode zie ik ook dat het best een dc dc converter kan zijn die een spanning moet opwekken.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (53%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het is zeer zeker een IC en geen FET: het ding heet U39 (U.. is de aanduiding voor ICs, FETS heten Q..).
Het heeft wel wat weinig afzonderlijke aansluitingen, ik tel er maar 5. Kàn een switcher zijn, maar daarvoor ligt de spoel (die verdacht veel op een common-mode spoel lijkt) eigenlijk te ver weg...
Die coating is met IPA vrijwel zeker niet te verwijderen, daarvoor heb je thinner of aceton nodig (was getekend: Bin d'Aire-Dunndad).
Het ergste wat je kunt doen is over- of gehaast te werk gaan, @CrossFireX's advies is zeer juist.
fred101
Golden Member
Je hoeft die tweede niet los te solderen. Haal eerst het PCB maar eruit, dat moet toch. Dan op onderstaande manieren proberen te lezen wat er op staat. Lukt dat niet dan eerst de kapotte maar weghalen (met een hete luchtbout, wel het kleine spul er rond omheen afplakken met alutape of kapton.) Met een gewone bout en litse kan ook maar dat vergt heel veel ervaring, het laatste wat je wil is dat het IC uit elkaar valt of de nu extra kwetsbare pads los laten en afbreken.
Het lezen: Dat IC (is volgens mij toch geen fet want dan had het Q moeten zijn) onder strijklicht en stereo microscoop of goede loep onder verschillende hoeken bekijken. Onder de juiste hoek wordt het leesbaar. Het gat zit bij poot 1 en daar staat meestal geen tekst. Lukt dat niet om zichtbaar te maken dan met ipa poetsen, lukt dat niet dan met aceton proberen. Koelpasta help alleen bij gelaserde tekst niet bij opgedrukt maar het kan geen kwaad. Onder een hoek aflezen is mij nog altijd gewoon gelukt en ik doe dat heel veel want van bijna alles wat ik repareer zijn geen schemas en dan is datasheets zoeken de enige manier.
Is de tekst weg gebrand dan het andere pcb loshalen en dat op de zelfde manieren proberen te lezen. Dat tweede IC hoeft er echt niet af om te kunnen lezen ik heb al honderden, zoniet duizenden keren smd onderdelen zo gelezen zonder desolderen en de kans dat je dat molt zonder echt goed gereedschap en veel ervaring, is gewoon te groot. Soms is het siliconen achtige coating en krap je het er met je nagel zo af. soms is een druppel ipa op de coating en de juiste hoek al genoeg om het wel te kunnen lezen. Soms moet je poetsen met aceton maar dat heb ik nog nooit hoeven doen en bijna elk board wat ik ter reparatie krijg is gecoat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De zoektocht moet te doen zijn:
Je weet dat pin 5-6-7 aan elkaar zitten, evenals pin 2-3.
De zware diode zit tussen 8 en 5/6/7.
Heb deze eruit gehaald, bovenkant helaas wat beschadigd door het opwarmen.
Als ik het zo bekijk, dan zit ze 1 apart
2,3,4,6,7,8 samen aan de ene kant van diode D100 en 5 loopt aan de andere kant van de diode.
Zou dit kunnen kloppen?
Diode d100 is helaas ook stuk, blokkeerd langs beide kanten.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
moet wel leesbaar zijn onder hoek. ik kan hier precies al een N logo herkennen en dan iets van 3319 lijkt mij.
LM331 ofzo of een SM3319 (mosfet)
die N lijkt ferm op die van national semiconductor
k heb het eens aan AI gevraagd met bovesnte fotos
In step-down regulators, the markings you saw ("3319" or "13U9") correspond exactly to industry-standard buck controller families:
The TI / National Semiconductor LM2xxx / LM3xxx Series: Because you noted National Semiconductor origin, this is highly likely an LM25085, LM25088, LM3150, or LM34919 step-down controller. When National Semi (and later Texas Instruments) laser-etches these SOIC-8 power chips, they include a specialized abbreviation of the part code alongside a date code suffix (e.g., 34919 matching your memory of 3319).
The MPS (Monolithic Power Systems) MPxxxx Family: MPS makes popular buck regulators (like the MP2315 or MP1495) where the top markings use an internal 4-digit layout code like I3U9 or 3319 rather than the full consumer part number.
Check if the capacitors C183 or C184 are shorted to ground.Check if the diode D100 is shorted.Check if the inductor L14 is shorted or melted underneath.
en AI denkt hier dan vooral aan een 48V to 3,3 of 5V voeding voor de stuur electronica
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
SM3319 en MPxxxx vallen af, want die zijn niet van NS. LM klinkt plausibel.
Welke AI heb je gebruikt?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 3 juni 2026 09:54:19 schreef Sebbew:
Heb deze eruit gehaald, bovenkant helaas wat beschadigd door het opwarmen.Als ik het zo bekijk, dan zit ze 1 apart
2,3,4,6,7,8 samen aan de ene kant van diode D100 en 5 loopt aan de andere kant van de diode.
Zou dit kunnen kloppen?
Nee,
Op de foto zitten niet 6,7,8 maar 5,6,7 aan elkaar...