Ik heb een adapter met uitgangsspanning 12 VDC, 1,2A.
De uitgangsspanning wil ik verlagen naar 9 VDC.
Hoe kan ik dit het beste doen?

Het beste wat je kan doen is naar de kringloop gaan en kijken of ze daar een 9Vdc adapter hebben.
Je kan deze schakeling met een 7809 of 78S09 bouwen.

Dat is vaak wel mogelijk maar zonder enige verdere info weet mijn kristallen bol niet hoe dat bij de jouwe moet. En vaak vereist het een stuk reverse engineering en ervaring/kennis van smps's. Heb je dat niet dan kun je beter een 9V voeding ergens kopen.

TS heeft 't niet over een SMPS adapter, dus da's onbekend...

En hoeveel stroom moet er kunnen geleverd worden? Dat wordt bepaald door het te voeden apparaat.

edit @hieronder: de verwittigingen aangaande veiligheid zijn helemaal terecht. Maar niets belet de topicstarter om een toverdoosje te maken met de passende bedrading en daar een 7809 in te stoppen, wel met aandacht voor de koeling. O.a. daarom vroeg ik naar de gewenste stroomsterkte.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (47%)]

Op woensdag 3 juni 2026 12:11:18 schreef JosSch:
Ik heb een adapter met uitgangsspanning 12 VDC, 1,2A.
Hoe kan ik dit het beste doen?

Als je niet weet hoe zoiets moet, dan weet je ook niet hoe het veilig moet.
Een adapter is een netgevoed apparaat. 230V AC is levensgevaarlijk vanwege elektrische schok.
Meestal krijg je de adapters ook niet zonder schade aan de behuizing open.
Kortom laat die 12V adapter maar liggen.

Koop gewoon een adapter: https://www.123accu.nl/DR-Universele-adapter-regelbaar-3V-tot-12V-1-5A…

Maar goed, elektronica vind je leuk, die pret wil ik je niet ontzeggen, dus sleutel eerst maar eens wat aan apparaten waar na het openen geen gevaarlijke spanningen aanraakbaar zijn.

Op woensdag 3 juni 2026 13:17:39 schreef kojazz:
[...]
Maar goed, elektronica vind je leuk, die pret wil ik je niet ontzeggen, dus sleutel eerst maar eens wat aan apparaten waar na het openen geen gevaarlijke spanningen aanraakbaar zijn.

Zoals een adapter waar je simpelweg een buck converter achter zet? Hij hoeft helemaal niet open om er 9V van te maken.

Natuurlijk hangt het wel een beetje af van wat je ermee wilt gaan voeden.

Misschien eerst even wachten tot TS zegt wat voor adapter het is voordat we adviezen geven... :+
(een lineaire adapter door een switcher vervangen vindt niet ieder apparaat leuk...)

Een lineaire regelaar of een buck convertor achter een adapter zetten, dat noemen ze het paard achter de wagen spannen.
Beter is het om op zoek te gaan naar een adapter die direct de gewenste spanning geeft.
En als je toch met dit ding aan de slag wil, maak hem open en zoek uit hoe het schema in elkaar zit. Als dat is gelukt is de volgende stap het beoordelen of aanpassen van de spanning wel mogelijk is.

Ik dacht eraan de uitgangsspanning te kunnen verlagen naar 9V 1,2A.

er zijn verschillende mogelijkheden.

is het een zware adapter, als in: zit er een transfo in of lijkt het een printplaat met electronica.

bij transfo voeding: 7809 er eventueel achter. of een stel diodes (elke diode is 0,6V spanningsval). 5tal diodes in serie is 3V spanningsval en ga je van 12V naar 'ongeveer' 9V.

bij een schakelende voeding: je kan hetzelfde als hierboven gebruiken, maar ook intern in de voeding kan je de meetweerstanden gaan zoeken en die beinvloeden. die weerstanden zijn meestal heel precies.

met die meetweerstanden meet die voeding de uitgangsspanning en stuurt daarbij de ingang aan.
als je één van die weerstanden parallel een andere weerstand over soldeer, krijg je een andere uitgangsspanning.
soms hebben zulke voeding ook gewoon een regelschroefje dat je kan terugdraaien naar 9V.

bv je hebt weerstanden 110K en 10K. die 12V wordt dan herleid naar 1V.
zou je die 10K verkleine, dan krijg je een lagere uitgangsspanning

Is een zwarte adapter met trafo.
Is me nu wel duidelijk, bedankt allemaal

Bij een trafo adapter kan de spanning onbelast nog een stuk hoger zijn. (een 12v adapter kan dan best 15v of wat meer afgeven...
De 12v is de spanning die de adapter levert bij nominale belasting.

Op woensdag 3 juni 2026 12:27:01 schreef ohm pi:
Het beste wat je kan doen is naar de kringloop gaan en kijken of ze daar een 9Vdc adapter hebben.
Je kan deze schakeling met een 7809 of 78S09 bouwen.

De transformator, bruggelijkrichter en afvlakelco van 2200 uF kan je weglaten.

Op woensdag 3 juni 2026 15:20:25 schreef ohm pi:
[...]De transformator, bruggelijkrichter en afvlakelco van 2200 uF kan je weglaten.

Daarentegen wel opletten een 2 ampere-exemplaar te gebruiken, 78S09, dus, en deze op een flinke koelplaat te monteren.

Op woensdag 3 juni 2026 13:51:47 schreef JosSch:

Geef nou gewoon eens op voor welk apparaat(je) die 9 volt nodig hebt.
En geef ook op welke stroom dat apparaatje bij die 9 volt wil gebruiken.
Nog mooier geef op welk apparaat(je) (foto merk/typeplaatje) het precies is dan kan er beter geadviseerd worden.
Nu zijn er allerlei onbekendheden, dat lokt gissen, aannames en speculeren uit. _/-\o_

Op woensdag 3 juni 2026 14:53:13 schreef JosSch:
Is een zwarte adapter met trafo.

Daar bestaan er wel 1.000.000+ van.

Daar bestaan er wel 1.000.000+ van.

... en dan tel je de donkergrijze nog niet mee.

Op woensdag 3 juni 2026 16:38:13 schreef Paulinha_B:
[...]

Daarentegen wel opletten een 2 ampere-exemplaar te gebruiken, 78S09, dus, en deze op een flinke koelplaat te monteren.

Hij heeft 1,2A nodig. Dit is minder dan de 1,5A die een standaard L7809 aan kan. Alleen een aantal oude merken/types kunnen maar 1A aan. Echter als de belasting hier geen problemen mee heeft, zou ik er een simpele buck converter aanhangen. Een Ali-express printje met een LM25xx erop ofzo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Op woensdag 3 juni 2026 18:30:47 schreef maartenbakker:
[...]
Hij heeft 1,2A nodig.

Dat schrijft hij niet, in de startpost staat:

Ik HEB een adapter met uitgangsspanning 12 VDC, 1,2A.

En even verder

Maar niets over wat die adapter nou moet gaan voeden.

Het is toch ook niet belangrijk wat die adapter moet gaan voeden ts wil enkel de spanning verlagen naar 9V. Waarom alles moeilijker maken dan het is?

@vergeten: Daaruit maak ik op dat 1,2A voldoende is, dus een L7809 zou een van de vele mogelijke oplossingen zijn.

Met een buck converter kun je de maximale stroom in theorie zelfs nog wat opkrikken, maar dat is dus niet nodig.

@Benleentje: dat bepaalt o.a. of je lineair wilt gaan of buck. Ik heb een duidelijke voorkeur voor buck, als er daadwerkelijk 1,2A geleverd moet gaan worden, maar lineair is opzich mogelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]