Bestellen bij Mouser/Farnell/Digkey: EUR 3 per productregel aan de douane betalen?

Nou zeg, wil ik een bestelling plaatsen bij Mouser en dan verschijnt er een melding over douanekosten:

EU De Minimis Regulation Update
Effective 1 July 2026, the under €150 duty exemption for consumer shipments has been eliminated. As a result, additional fees and import documentation may be required during customs clearance.

Om aan het bedrag voor gratis verzending te komen (EUR 75 ex. BTW dacht ik) vul ik mijn mandje altijd tot dat bedrag. Zitten dan soms wel 20 verschillende producten in het mandje.
Dan moet ik nu 20 x 3 = EUR 60 betalen aan de douane ?!
Of geldt dat alleen voor particulieren, en niet als ik bestel als bedrijf?

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (32%)]

Geldt alleen als het van buiten EU komt.
Binnen EU is vrij verkeer van goederen en diensten.

Dan ben je mooi klaar bij Mouser: had laatst een best-wel-volle mand, kwam in een keurige doos met als afzender Mouser, Texas.
Maar dat was vóór al deze heisa...

Ik weet niet of het ook voor USA geldt. Vermoed van niet, maar ben niet zeker.

Bij Mouser moet je ueberhaupt geluk hebben als je wat krijgt. Mijn laatste bestelling volledig geannuleerd omdat de eindgebruiker het moet bestellen... Wat ik voor vrijwel alles ook gewoon ben.

Op woensdag 1 juli 2026 17:12:40 schreef High met Henk:
Geldt alleen als het van buiten EU komt.

Zowel Mouser als Farnell als Digikey zitten buiten de EU... ;-)

Hoe vervelend het ook is, mijn advies is om de komende maanden niets van buiten de EU te bestellen, dus ook niet uit de VS of UK. Voor elektronica-componenten ben ik nu aan het shoppen bij TME, dat in Polen gevestigd is.

Farnell nederland is toch een nederlands bedrijf? (heeft een nederlands kvk nummer).
Zelfde geldt voor TME nederland en RS nederland...

Op woensdag 1 juli 2026 16:46:11 schreef Roland11:
Nou zeg, wil ik een bestelling plaatsen bij Mouser en dan verschijnt er een melding over douanekosten:

EU De Minimis Regulation Update
Effective 1 July 2026, the under €150 duty exemption for consumer shipments has been eliminated. As a result, additional fees and import documentation may be required during customs clearance.

Om aan het bedrag voor gratis verzending te komen (EUR 75 ex. BTW dacht ik) vul ik mijn mandje altijd tot dat bedrag. Zitten dan soms wel 20 verschillende producten in het mandje.
Dan moet ik nu 20 x 3 = EUR 60 betalen aan de douane ?!
Of geldt dat alleen voor particulieren, en niet als ik bestel als bedrijf?

Wat ze hier ook zeggen is dat je rekening moet houden met de extra kosten zodra het ingeklaard wordt. Dus niets lijkt er op dat zij het gaan regelen voor jou. Dus inklaringskosten van de vervoeder er nog bij.

Verder is jouw vraag hoe er gerekend gaat worden nauwelijks te beantwoorden.
Ik gaf al eerder aan dat het onduidelijk is hoe de productgroepen ingedeeld zijn (zeker voor elektronische componenten). Gaan de weerstanden, condensatoren, IC's, connectoren, etc. elk op een eigen hoopje, of is er één productgroep "Elektr. componenten"?
Dat gaat veel uitmaken.

Op woensdag 1 juli 2026 18:16:36 schreef Arco:
Farnell nederland is toch een nederlands bedrijf? (heeft een nederlands kvk nummer).
Zelfde geldt voor TME nederland en RS nederland...

Dat maakt volgens mij niet uit, de goederen moeten ingeklaard worden als ze van buiten de EU komen.

Farnell heeft distributiecenters in Belgie en Duitsland...

Ik schreef het al in het Ali draadje: welkom in de EU.
En de schaapjes accepteren het allemaal braaf.

Ik heb nog nooit wat van Farnell gehad wat uit Duitsland kwam. Wel uit Frankrijk. Ook uit UK.
Farnell is al een tijdje uit de gratie. Haalt te vaak hun levertijden niet, site is echt niet meer wat het ooit was. En het enige wat ze in Nederland nog hebben is een telefoonnummer, zo lijkt het. Jammer, het was vroeger echt een fijne leverancier waar toch zo nu en dan 15-20k per jaar geshopt werd...
Het wordt steeds meer behelpen. Helaas.

Op woensdag 1 juli 2026 18:39:41 schreef EricP:
Ik schreef het al in het Ali draadje: welkom in de EU.
En de schaapjes accepteren het allemaal braaf.

Ik heb nog nooit wat van Farnell gehad wat uit Duitsland kwam. Wel uit Frankrijk. Ook uit UK.
Farnell is al een tijdje uit de gratie. Haalt te vaak hun levertijden niet, site is echt niet meer wat het ooit was. En het enige wat ze in Nederland nog hebben is een telefoonnummer, zo lijkt het. Jammer, het was vroeger echt een fijne leverancier waar toch zo nu en dan 15-20k per jaar geshopt werd...
Het wordt steeds meer behelpen. Helaas.

+1

En af en toe uit de US, maar nooit duitsland.
Farnell is niks meer inderdaad.
Ik koop nog wel eens een en ander aan componenten bij RS, die leveren wel netjes op tijd.

Blijkbaar gelden die regels niet voor landen waarmee een free trade agreement is gesloten...
https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/content/free-trade-agr…

Ik koop nog wel eens een en ander aan componenten bij RS, die leveren wel netjes op tijd.

Ik weet niet hoe het nu is, maar dat is sinds 2023 een soort 'last resort' (als het anders niet wil. Of het is niet belangrijk...). Ook die haalde 1 op de 2 bestellingen hun levertijd niet. Da's onhandig als bootje weer naar zee moet - meermaals een 800km gereden om bij een conculega of aan de balie van Reichelt nog wat spulletjes te halen omdat RS de kat stuurde. (waarop ik dan denk... zeg dan gewoon dat je er een week over gaat doen. Dan bestel ik het niet en verspil ik geen 2 dagen met wachten).
Het is wel eens beter geweest en wellicht is het inmiddels weer beter...

Mouser verzend vanuit de VS, en er is geen free trade verdrag met de VS. Voor Farnell (UK) werkt dat wel.

De groepering van producten gaat op basis van de (10-cijferige) Taric code. Die kun je opzoeken bij de douane:
https://tarief.douane.nl/ite-tariff-public/#/taric/nomenclature/sbn?sd…

En daar word onderscheid gemaakt tussen de gektste dingen (transistors vs triac, maar FET versus bipolair weer niet).

Ik heb even mij laatste Mouser-factuur erbij gepakt en daar vallen mij twee dingen op:
- Er zijn heel veel tareifcodes:
(zekeringen: 8536109090, zekeringhouders: 8536901000, losse Faston steker: 8536901000, isolatiehoesje daarvoor: 8538909999)
- Het BTW nummer van Mouser is Frans.
- Onder de "shipping information" staat:

Belastingvrije intracommunautaire levering.

Nu zijn de belastingdienst(BTW) en de Douane (importheffingen) natuurlijk heel verschillende dingen, maar toch....

Bij de douane staat (https://www.douane.nl/onderwerpen/invoer-en-uitvoer/invoer/aangifte-do…):
"Dit zijn goederen met een waarde van maximaal € 150 die een verkoper van buiten de EU rechtstreeks levert aan een consument in de EU."

Als je een BTW nummer hebt is het natuurlijk per definitie geen levering aan een consument. Maar wellicht dat je met een levering van >150€ er ook van verlost bent (Maar wel 2.5% importheffing en €30 handling fee kwijt bent...)

Update: Zowel Mouser als Farnell vermelden het Taric nummer op de website bij ieder product

Die lijst(en) zijn opgesteld door figuren die er totaal geen verstand van hebben en inmiddels hopeloos verouderd...

Voor de EU-regel zijn die regels niet relevant. Daar komt per verschillend lineitem gewoon 3 euro bij.

Daaroverheen komen dan deze regels door het afschaffen van de 150 Euro grens + de BTW en handelingskosten van de vervoerder.

Effectief gaat er praktisch niemand nog bestellen bij niet EU-webwinkels vanwege de kosten.

Op woensdag 1 juli 2026 19:32:34 schreef Roland van Leusden:
Voor de EU-regel zijn die regels niet relevant. Daar komt per verschillend lineitem gewoon 3 euro bij.

Die regels zijn heel relevant, want die 3 euro gaat per TARIC code, niet per lineitem.

Ik bestel bij Mouser.nl en betaal in Euros op een NL bankrekening en dat geldt ook voor Farnell. Dus ik bestel en importeer niet iets uit het buitenland. (de goederen komen wel uit het buitenland maar ik importeer het niet) Mouser.com (usa) levert op papier aan mouser.nl en mouser.nl levert aan mij. Zo heb ik het jaren terug begrepen toen ik ineens met invoer te maken kreeg omdat ik per ongeluk bij Mouser.com had besteld en aan hun usa rekening moest betalen. Ook de belasting dienst vertelde me dat toen.

Mouser is de enige waar het bij mij bijna altijd goed gaat en als er iets toch fout gaat werd het snel en goed opgelost. Farnell is de laatste tijd een drama.

@Fred: Dat zijn losstaande dingen:
Als jij eigenaar bent van een auto in Duitsland, en die verkoopt aan een fransman die hem naar Spanje haalt dan wordt de auto van Duitsland geexporteerd, en in Spanje geimporteerd, terwijl de betaling van Frankrijk naar Nederland gaat. En dat is dan zonder douane want EU, maar het principe blijft.

De Belastingdienst weet niets van import/export, behalve als het om BTW gaat. En dat is met B2B vaak vrij simpel, er wordt geen BTW geheven.

Mouser kan prima het eigendom overdragen aan een Franse fiscaal vertegenwoordiger, terwijl jij de importeur blijft.

Maar dat zijn allemaal voorbeelden van Business to business transacties, en daar is die 3€ regel niet op van toepassing. Dat betekent niet dat Mouser hem niet zal toepassen, want Mouser moet die 3€ afdragen aan de EU, niet jij.

Zo werd het mij ook uitgelegd toen ik ze ooit eens belde (overigens om iets heel anders). Als het factuuradres in de EU is, wordt het automatisch een EU-levering, zo begreep ik het ongeveer.

Bij Mouser wordt je goed geholpen ja, maar je merkt ook direct dat het er allemaal Amerikaans aan toe gaat ;)

Wat ik hier niet lees: laten we eens iets collectief starten als protest, want ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet in de gaten heb gehouden, maar 3 euro per TARIC code kan lelijk uitpakken als je onderdeeltjes zelfs per 100 net een paar euro kosten.

Het is weer eens bedacht door iemand die niet verder gekeken heeft. Tegelijkertijd denk ik dat dit min of meer het fatbike-probleem is: alleen een helmplicht voor fatbikes kan niet omdat het op papier gewoon een fiets met elektrische ondersteuning is zoals alle gewone elektrische fietsen. En zo is het (gok ik) juridisch niet mogelijk om deze extra heffing alleen op te leggen voor leveringen uit bepaalde landen (aan de andere kant is er ook genoeg wat wel heel specifiek niet voor elk land geldt, maar ik ben geen jurist)

Op woensdag 1 juli 2026 21:14:50 schreef blurp:
Maar dat zijn allemaal voorbeelden van Business to business transacties, en daar is die 3€ regel niet op van toepassing. Dat betekent niet dat Mouser hem niet zal toepassen, want Mouser moet die 3€ afdragen aan de EU, niet jij.

Ik vraag me af of Mouser dat moet. Ze mogen het en het is in belang van de klant.
Doen ze het niet, dan zal de douane de lokale vervoerder vragen (opdragen) om het alsnog te innen. Die doet dat natuurlijk graag en zet er een aanzienlijke fee bovenop.

Een maand of 2 geleden 3 softstarters uit China laten komen, je gelooft het niet maar de tariefcode viel onder een 0% tarief (wat ik wel verassend vond). Kwam niks bij ook niet na de levering.
Had ik wel van te voren opgezocht voor ik ze besteld had, anders waren ze wel te duur geworden. ;) De verzendkosten waren trouwens $26.

Als het goed is gebruikt mouser het DDP-systeem

En wat ik via google heb gevonden is dit.

Nee, bij Mouser betaal je deze € 3 per orderregel/productcategorie niet direct bij het afrekenen.De nieuwe Europese regelgeving van € 3 per productcategorie (die vandaag op 1 juli 2026 is ingegaan) is specifiek ontworpen voor consumenten-e-commerceplatformen die onder de IOSS-regeling vallen (zoals AliExpress of Temu) om oneerlijke concurrentie van goedkope pakketjes tegen te gaan.Bij Mouser Electronics werkt dit anders om de volgende redenen:Waarom je bij Mouser geen € 3 per regel betaaltGeen consumenten-B2C e-commerce (IOSS): De € 3 heffing is een interim-maatregel die gekoppeld is aan e-commerce zendingen onder de € 150 die via IOSS of de 'Special Arrangements' worden ingeklaard. Mouser maakt gebruik van de DDP-verzendmethode (Delivered Duty Paid) via een commercieel douanecontract.Zakelijke bulk-inklaring: Mouser klaart zendingen niet per individuele orderregel van een consument via de post (PostNL) in. Zij bundelen zendingen commercieel via eigen douane-agenten (meestal via UPS of FedEx), waarbij de inklaring als één grote zakelijke vrachtpost wordt afgehandeld.Vaste productprijzen: De douanerechten en inklaring zijn al verwerkt in de productprijzen die je op de website ziet. Mouser voegt bij het afrekenen in je winkelmandje dus geen losse toeslag van € 3 per orderregel toe. Een order met 20 verschillende soorten weerstanden en condensatoren krijgt bij Mouser geen extra heffing van € 60 aan de kassa.Wat betaal je dan wél direct bij Mouser?Als je bij Mouser afrekent, betaal je exact wat er in je winkelmandje staat:De stuksprijs van de componenten (inclusief eventuele Amerikaanse importtarieven die Mouser zelf al heeft doorberekend).De 21% Nederlandse btw.Eventuele verzendkosten (gratis bij bestellingen boven de € 50).Je ziet dus geen extra regels met "+ € 3 douaneheffing" verschijnen bij de checkout, ongeacht hoeveel verschillende componenten (orderregels) je bestelt.

Het verschil tussen DDP en IOSS bij buitenlandse bestellingen:

DDP-systeem (o.a. Mouser / DigiKey):Hierbij is de verzender volledig verantwoordelijk voor de douane-afhandeling, vrachtbrieven en transportrisico's tot aan de deur. De zending is vooraf digitaal aangemeld, gekoppeld en de inklaring is financieel volledig afgekocht. PostNL komt hier meestal niet aan te pas; de distributie in NL wordt door dedicated koeriers (zoals FedEx, UPS of DHL Express) afgehandeld zonder extra kosten of administratieve orderregel-toeslagen aan de deur.

Je betaal geen 3,- afhandelingskosten per orderregel

IOSS-systeem (o.a. AliExpress / JLCPCB):Hierbij rekent de webshop uitsluitend vooraf de 21% btw met je af. Je blijft als besteller echter zelf de juridische importeur. PostNL (of een andere postbezorger) moet het pakket bij binnenkomst in NL handmatig scannen, matchen en registreren in hun eigen IT-systemen. Voor deze administratieve handeling en data-verwerking rekenen zij hun eigen verwerkingstoeslag per zending of per orderregel.

Je betaal hier dus wel 3,- afhandelingskosten per orderregel