Linkerkanaal van vintage versterker Duson PA 100 valt soms weg.

Dank !
Ik ga aan de slag om het relais te verwijderen en eens zien of het door een kwalitatieve soortgelijke kwa afmetingen vervangen kan worden.
Een Finder 40.52.7.024.5000. ………Voor mij is dat hogere wiskunde, maar wellicht een universeel relais dat vaak wordt toegepast?
Bij welke elektronica website kan je daar het beste voor terecht ?

Kijk eens wat er op het huidige relais staat ... dan kunnen we een geschikte vervanger zoeken (wellicht is de gebruikte nog leverbaar)

Dat is een 621D012 12V dubbel wissel, niet verguld.

Dat exacte type wordt niet meer gemaakt, een vervanger is bijvoorbeeld de Finder 40.52.7.024.5000 die wel vergulde contacten heeft.

https://www.tme.eu/en/details/40.52.7.012.5000/miniature-electromagnet…
https://www.elektrobode.nl/products/finder-relais-2w-8a-12vdc-s-40-52-…

Als je geen zin hebt om met de bout te zwaaien (en de halve versterker te demonteren) kun je dat strookje papier met alcohol nog eens proberen.

Op maandag 17 augustus 2026 13:28:49 schreef SparkyXXL:
[...]
Dit klopt helemaal!!

Je bedoelt dat het niet van lange duur is?

Dat bewijst (naar mijn mening) nog steeds niet dat het luidspreker-relais de boosdoener is. Zou nog steeds de volume potmeter kunnen zijn. Als je de volume potmeter een paar keer flink hoger en lager draait, komt het geluid dan terug? Als dat zo is, dan zou de volume potmeter mijn eerste verdachte zijn.

Als een luidspreker relais slecht contact zou maken, dan vind ik het vreemd dat het geluid terugkomt wanneer je de volume potmeter verdraait.

De TS schrijft:

Als ik het volume een paar klikjes luider zet komt het signaal links weer terug, om op later tijdstip weer uit te vallen.

Dat is typisch wat je ziet bij het schoonbakken van een speakerrelais.

Op maandag 17 augustus 2026 15:12:36 schreef Sine:
De TS schrijft:
[...]

Dat is typisch wat je ziet bij het schoonbakken van een speakerrelais.

Schoonbakken? Misschien, maar als er iets mis is met de volume potmeter, dan zou je denk ik het zelfde zien / horen.

EDIT1: Het zou helpen als de TS kan zeggen of het geluid tijdelijk terugkomt bij het draaien aan de volume potmeter van de Duson eindversterker, of bij het varieren van het volume op een voorversterker.

EDIT2: Kwam er zojuist achter dat de PA 100 een geintegreerde versterker is. Anyway, voor mij is het geen uitgemaakte zaak dat het luidspreker relais de boosdoener is.

Op maandag 17 augustus 2026 15:15:51 schreef CornelisJ:
[...]
Schoonbakken? Misschien, maar als er iets mis is met de volume potmeter, dan zou je denk ik het zelfde zien / horen.

Nee, dat is echt anders dan een krakende potmeter. In luide passages komt het geluid ook terug zonder de pot aan te raken waardoor het ook 'vanzelf' in en uit kan hakkelen. Als je dat ooit meemaakt weet je meteen wat ik bedoel.

Het apparaat heeft een geïntegreerde voorversterker, dus die test gaat niet lukken.

De pot is in '24 vervangen, en het is een 'run of the mill' relais uit '92, ik weet wel waar ik mijn geld op zet ;) Ik heb er genoeg vervangen ondertussen.

Ik heb als tussenoplossing toch even de boel uit elkaar gesoldeerd, en geprobeerd de printplaat om te draaien, zodat ik wat beter bij het relais kon het kapje was er al af. Even wat strookjes ruw papier genat met wat contactspray en langs de relaiscontacten gehaald, en de boel in elkaar gesoldeerd: hij speelt nu al een uur weergaloos !!!! ( ik hoop en denk idd dat dit het probleem was.
Veel dank ieder !!!
Ik heb voor de zekerheid toch maar een (verguld) relais besteld, en weet nu het probleem te fiksen, mocht het weer voorkomen.
Hartelijke groet en tot aan de volgende klus !!

Weer een probleem opgelost! Goed bezig :)

Soms kunnen ze het schoongemaakt best een tijd uithouden, maar ik zou er inderdaad niet op vertrouwen.

Als je gaat vervangen, neem dan het andere kanaal ook meteen mee. Dat relais is immers even oud. Kost je dan maar één keer gepruts ;)

Vaak is het simpel te vinden of het relais het probleem is door er een paar tikjes op te geven met de achterkant van een schroevendraaier.
Maar hier is het duidelijk.
Ik zou ze beide vervangen tzt. probleem komt weer terug.

Op maandag 17 augustus 2026 16:09:01 schreef Sine:
Weer een probleem opgelost! Goed bezig :)

Soms kunnen ze het schoongemaakt best een tijd uithouden, maar ik zou er inderdaad niet op vertrouwen.

Als je gaat vervangen, neem dan het andere kanaal ook meteen mee. Dat relais is immers even oud. Kost je dan maar één keer gepruts ;)

Dat ga ik zeker doen !

Als de vraagsteller even aangeeft in welke regio hij woont, is het makkelijker om iemand te vinden die hem wellicht kan helpen.
Misschien is het voor de moderators ook een idee om dit bij het profiel vd leden te plaatsen.
Dat zou een stuk makkelijker voor evt behulpzame leden zijn.

Goed idee !!
Ik woon omgeving Den Haag- Rijswijk.
Ik heb een fijne dig soldeerbout en soldeerzuigpompje: kan ik met deze spullen die luidspreker relais vervangen ? Ik zie op YT filmpjes ook wel gasten die het met een soort mini soldeerföhn doen.

Op maandag 17 augustus 2026 23:21:36 schreef SparkyXXL:
Goed idee !!
Ik heb een fijne dig soldeerbout en soldeerzuigpompje: kan ik met deze spullen die luidspreker relais vervangen?

De printsporen kunnen breed zijn die nemen dan veel (soldeerbout)warmte op, het wordt dan niet heet genoeg.
Een soldeerbout van >45+ watt is wel nodig en een korte dikke punt zodat je goed warmte kan toevoegen.

Ik zie op YT filmpjes ook wel gasten die het met een soort mini soldeerföhn doen.

Dat is een heteluchtbout, daar zal het wat moeilijker mee gaan door de brede printsporen.

Op maandag 17 augustus 2026 22:07:30 schreef Vonkentrekker:
Misschien is het voor de moderators ook een idee om dit bij het profiel vd leden te plaatsen.
Dat zou een stuk makkelijker voor evt behulpzame leden zijn.

Dat staat er al, maar het eenieder vrij om dat al dan niet in te vullen.

Op maandag 17 augustus 2026 23:21:36 schreef SparkyXXL:
Goed idee !!
Ik woon omgeving Den Haag- Rijswijk.
Ik heb een fijne dig soldeerbout en soldeerzuigpompje: kan ik met deze spullen die luidspreker relais vervangen ? Ik zie op YT filmpjes ook wel gasten die het met een soort mini soldeerföhn doen.

Dit is een enkelzijdige print, dat moet met een stevige bout en tinzuiger lukken.

Op dinsdag 18 augustus 2026 08:23:52 schreef Sine:
[...]
Dat staat er al, maar het eenieder vrij om dat al dan niet in te vullen.

[...]

Misschien een 'wervende' tooltip toevoegen in de trand van "Dit invullen kan helpen om hulp te krijgen bij reparaties en projecten" ?

Op dinsdag 18 augustus 2026 09:39:02 schreef fatbeard:
[...]
Misschien een 'wervende' tooltip toevoegen in de trand van "Dit invullen kan helpen om hulp te krijgen bij reparaties en projecten" ?

Tja, als men dat zelf niet kan bedenken .. dan kan ik het ook niet helpen. Je wilt / moet dat in ieder geval niet dwingend maken naar mijn mening.

En het hoeft er natuurlijk niet meteen met straat en huisnummer in, liever niet zelfs ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (56%)]

Op maandag 17 augustus 2026 16:09:01 schreef Sine:

Het is dacht ik 1 relais (duppelpolig), niet twee.

Niet met een heteluchtbout proberen, dat is voor smd. Je schroeit er de print mee. Met litze en een bijtelpuntje, of met een goede tinzuiger, moet het ook lukken.

Er zijn ook slechte tinzuigers, ik had er jaren een, waardoor ik het idee had dat ze allemaal niet werken. Lag aan mijn exemplaar, dat uit zo’n soldeer-startset kwam. Ik heb nu iets van Atten, dat werkt wèl. Hoef je dus niet een door een YouTuber gepromoot duur ding te hebben.
(Een AT-E330A is een euro of 5)

Op maandag 17 augustus 2026 14:57:06 schreef Sine:
Dat is een 621D012 12V dubbel wissel, niet verguld.

Dat exacte type wordt niet meer gemaakt, een vervanger is bijvoorbeeld de Finder 40.52.7.024.012.5000 die wel vergulde contacten heeft.

https://www.tme.eu/en/details/40.52.7.012.5000/miniature-electromagnet…
https://www.elektrobode.nl/products/finder-relais-2w-8a-12vdc-s-40-52-…

Je links wijzen naar de 012, ik neem aan dat je die bedoeld (en ik vermoed dat het de spoelspanning is).

Dus als TS via een van de links besteld heeft, heeft ‘ie de goeie, maar als ‘ie op typenummer gezocht heeft heeft ‘ie waarschijnlijk de 24 V spoel variant.

Idd een flinke bout bout gebruiken bijv. een Weller 50W en met zuiglitze eraf halen evt extra tin en vloeimiddel toevoegen om het copperwire goed te laten sucken zodat al het tin weg is, dat kan ook met een old skole stuk resin=hars uit de violenwinkel. De fabrikant heeft het geld binnen en laten reparateurs het vuile werk doen ;-)

Op dinsdag 18 augustus 2026 10:01:51 schreef Roland11:
[...]Het is dacht ik 1 relais (duppelpolig), niet twee.

Als ik het goed zie heeft iedere versterker print er eentje, het is inderdaad een dubbelpolig relais, wellicht hebben ze de contacten prallel staan

Op dinsdag 18 augustus 2026 10:03:51 schreef Lucky Luke:
Niet met een heteluchtbout proberen, dat is voor smd. Je schroeit er de print mee. Met litze en een bijtelpuntje, of met een goede tinzuiger, moet het ook lukken.

Er zijn ook slechte tinzuigers, ik had er jaren een, waardoor ik het idee had dat ze allemaal niet werken. Lag aan mijn exemplaar, dat uit zo’n soldeer-startset kwam. Ik heb nu iets van Atten, dat werkt wèl. Hoef je dus niet een door een YouTuber gepromoot duur ding te hebben.
(Een AT-E330A is een euro of 5)

[...]
Je links wijzen naar de 012, ik neem aan dat je die bedoeld (en ik vermoed dat het de spoelspanning is).

Dus als TS via een van de links besteld heeft, heeft ‘ie de goeie, maar als ‘ie op typenummer gezocht heeft heeft ‘ie waarschijnlijk de 24 V spoel variant.

Ik heb 2Finder luidspreker relais besteld bij Elektobode…vlgns de link van Sine wèl 2 weken levertijd maar dat is geen probleem.

Op dinsdag 18 augustus 2026 10:50:59 schreef RAAF12:
Idd een flinke bout bout gebruiken bijv. een Weller 50W en met zuiglitze eraf halen evt extra tin en vloeimiddel toevoegen om het copperwire goed te laten sucken zodat al het tin weg is, dat kan ook met een old skole stuk resin=hars uit de violenwinkel. De fabrikant heeft het geld binnen en laten reparateurs het vuile werk doen ;-)

Ik heb deze fijne soldeerbout, waarbij een kleine tinafzuiger geleverd werd