De kathodes worden waarschijnlijk pas aangestuurd bij het aanleggen van een videosignaal aan de video-ingang van de monitor anders worden deze gemute.
Op woensdag 2 september 2026 15:17:14 schreef luukluukluuk:
EDIT: Als ik G2 volledig open draai wordt het beeld wel iets witter, betekent dit dat groen wel werkt?
Hoogstwaarschijnlijk klopt de convergentie / focus van RGB dan niet meer en gaan de R en B electronenbundels ook het G fosfor belichten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat hij uit zijn kleurzuiverheid loopt bij het draaien aan de G2 lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Verder begrijp ik dat de monitor OSD heeft, dus dan is er geen ingangssignaal nodig.
Nu blijkt dat de 190V ontbreekt, zal die eerst hersteld moeten worden om nog verdere tests of zinnige uitspraken te kunnen doen.
Ik ben de komende aantal dagen weer niet thuis, maar volgende week heb ik tijd om de print na te lopen op het 190V pad.
Gaat wel een taaie klus worden aangezien ik geen service manual tot mijn beschikking heb maar het zij zo 
Op woensdag 2 september 2026 18:41:52 schreef maartenbakker:
Dat hij uit zijn kleurzuiverheid loopt bij het draaien aan de G2 lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Verder begrijp ik dat de monitor OSD heeft, dus dan is er geen ingangssignaal nodig.
Een hogere G2 spanning geeft een hogere accelleratie van de kathode electronen naar de anode, focus/convergentie/geometrie kunnen daardoor verschuiven.
De OSD is niet zichtbaar, ook niet bij verhoogde G2.
Dat er meer defect is is reëel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heb je ooit meegemaakt dat de kleurzuiverheid om zeep ging bij het omhoogdraaien van de G2 spanning terwijl het beeld scherp genoeg is om terugslaglijnen te zien? Wat je schrijft klopt opzich, maar lijkt me bij deze instellingen en bij dit beeld onwaarschijnlijk.
Laten we de TS niet het bos in sturen, dus ik sluit me aan bij jouw laatste zin. Er is meer stuk. Tot nu toe dus in elk geval de +190V. Waarom de buis dan afgeknepen wordt, durf ik niet direct te zeggen. Mogelijk dat G1 niet aan massa hangt zoals bij veel normale TV's.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Ik denk niet dat er veel aan de hand is, beeld vertoont wel groen en geen video klopt daar er ook geen 190V is die hebbje nodig voor de roosters. Is buisje slech heb ik er nog wel 1
Geen 190V en een vonkende lijntrafo, kan misschien toch wel meer aan de hand zijn.
Zonder de juiste Service Manual is het ploeteren om alles goed na te kunnen lopen en het defect of de defecten te verhelpen.
Pfhoe, + 190 komt van HV trafo , via veiligheids weerstand naar diode en Elco overheen dus zo moeilijk ook weer niet…
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
/OT <Barco-kapotte fles> Nee, niet voor de ouwe rotten in het vak
10 zo niet 100 tallen gerepareerd zonder schema, een Telefunken KTV SM/schema kopen was 15 gulden en moest je 2 dagen wachten.... Altijd leuk als er onbekende B&O, Gründig, Pye, Siemens binnen kwam. Philips repareerde je met je ogen dicht 
Buiten de tips om viel me na vergroten van deze foto toch iets vreemds op.
De gloeidraden zijn in de schermroosters van de kleurenkanonnen opgenomen maar dit lijkt meer op een sluiting/onderbreking van het groene kleurenkanon.
Dat kan verklaren waarom het groene kleurenkanon bij opdraaien van de G2 spanning niet mee doet en bij hoog opdraaien van de G2 spanning een veel te lage emissie heeft.
Het wegvallen van de 190 volt lijn kan met die sluiting van doen hebben maar dan is sowieso het ic van de groene kleurenversterker defect.
nonius
set SCE to AUX.
Er bestaan apparaten voor om beeldbuizen te testen en evt. te herstellen/regenereren (binnen grenzen). Misschien best eens bij een TV-reparateur langsgaan, of mogelijk dat er hier mensen met zo'n apparaat in de buurt van OP zitten.
https://crtdatabase.com/faq/introduction-to-crt-testers Met zo'n apparaat heb je direct uitsluitsel (komt wel enige kennis en ervaring bij kijken).
Vorig jaar op een beurs heb ik nog even staan twijfelen om zo'n beeldbuistester te kopen, maar realistisch gezien verwacht ik niet veel beeldbuizen meer tegen te gaan komen in mijn leven. Misschien hooguit nog een enkele keer in de besturing van een oude Deckel freesbank o.i.d., daar kan het nog de moeite zijn om de machine aan de praat te houden. Maar voor mensen die oude beeldbuis-TV's in de running willen houden mogelijk nog wel interressant.
Maar, op het moment dat een flyback-trafo heeft staan sproeien naar laagspannings-electronica (IC's e.d.) dan denk ik dat het een uitdaging gaat worden. Maar soms kun je geluk hebben.
Op vrijdag 4 september 2026 14:01:44 schreef smd:
Pfhoe, + 190 komt van HV trafo , via veiligheids weerstand naar diode en Elco overheen dus zo moeilijk ook weer niet…
Op vrijdag 4 september 2026 14:09:42 schreef RAAF12:
/OT <Barco-kapotte fles> Nee, niet voor de ouwe rotten in het vak10 zo niet 100 tallen gerepareerd zonder schema, een Telefunken KTV SM/schema kopen was 15 gulden en moest je 2 dagen wachten.... Altijd leuk als er onbekende B&O, Gründig, Pye, Siemens binnen kwam. Philips repareerde je met je ogen dicht
Voor vaklui kan deze reparatie gesneden koek zijn maar voor iemand die dit nog nooit of slechts enkele malen heeft gedaan wordt het ploeteren zonder Service Manual.
TS zou eens de gloeispanning op de beeldbuisvoetpinnen extern (met een losse voeding en van het net ontkoppelde monitor) kunnen aanbieden (met verwijderde CRT-PCB) en dan nogmaals goed rondom en loodrecht tussen de beeldbuisvoetpinnen door in de beeldbuisnek kijken of er drie duidelijk zichtbare gloeidraden branden.
Zonder te weten of ze daadwerkelijk alle drie branden blijven we in rondjes draaiien...
maartenbakker
Golden Member
We blijven alleen in rondjes draaien omdat we op twee benen hinken. Zoals bekend ben ik geen voorstander van in de nek turen. Je moet dan wel heel zeker van je zaak zijn dat je ziet wat je ziet. Meten is weten, testen is een goede tweede.
Als je de hypothese zou willen toetsen dat de +190V ontbreekt door een sluiting in een kleureindtrap dan kun je dat gewoon meten. Ik gebruik meestal de diodestand, daar zie je sluitingen vaak beter op.
Het is trouwens ronduit onzin dat het ploeteren zou zijn om zonder servicemanual een als zodanig gemarkeerde voedingslijn te volgen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Op vrijdag 4 september 2026 17:03:00 schreef Bobosje:
[...][...]
Voor vaklui kan deze reparatie gesneden koek zijn maar voor iemand die dit nog nooit of slechts enkele malen heeft gedaan wordt het ploeteren zonder Service Manual.
Nou ja vaklui, die beroepsmatig repareren in een 9 tot 5 setting? Dan was (ben) is meer een hobbist die regelmatig kapot bruin spul kreeg toegeschoven, en soms auto en scheeps elektronica. Ploeteren vind ik, net als Maarten ook wel een zwaar woord. iemand komt hier hulp vragen dat is prima. Maar als je een beetje verdiept in een gelijkend schema (had ie al gevonden) dan lijkt het me niet zo moeilijk om te vinden waar die spanning vandaan komt. Lang verhaal kort 
Eigenlijk heb je in dit geval zelfs geen schema nodig. Een datasheet van de gebruikte beeldbuis is voldoende. Maar die kon ik ook niet (eenvoudig = gratis) vinden op internet.
Quote TS:
"Ik heb nog nooit met een beeldbuismonitor gewerkt, dus ik ben hier een relatieve leek in (wel weet ik dat de buis ontladen moet worden, etc.)"
Het is ploeteren voor iemand die TV/monitor reparaties niet vaak doet of nooit gedaan heeft.
Je moet inderdaad eerst weten hoe een TV werkt.
Ik heb het geleerd met het boek "Zo werkt de TV" van E. Aisberg.
maartenbakker
Golden Member
Voor het volgen van een op minstens 1 punt gemarkeerde voedingslijn, maakt het toch niet heel veel uit om wat voor apparaat het gaat? Wat een bizarre discussie.
Voor het trekken van conclusies uit metingen en observaties, moet je natuurlijk wel wat kennis van het apparaat hebben, en daarom helpen we de TS daarmee.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]
Als je een printplaat hebt en er staat op enig punt aangegeven dat daar 190V dient te staan, dan heb je voor die meting geen (een kleine) opleiding nodig. Maar het is wel handig als je kan bedenken wat voor beeld je krijgt als die 190V niet aanwezig is. En hoe repareer je die 190V? Dan is globale kennis hoe een TV of monitor werkt nooit weg. Dat hoef je nu niet uit een boekje te lezen, maar dat vind je wel op internet (bijvoorbeeld via CO).
Het gaat niet alleen om die 190V.
Er is nog niet eens goed vastgesteld of alle drie de gloeidraden in de beeldbuis branden.
Verder is nog niet vastgesteld waar het sproeien van de lijntrafo vandaan kwam, bevat de lijntrafo behuizing nu wel of niet een scheurtje of pinhole.
Zijn alle voedingsspanningen intact?
Etc. etc.
Zonder gestructureerd foutzoeken / diagnose stellen blijft het ploeteren.
Mijn gevoel zegt dat groen het wel doet, alleen afknippunt ligt stuk lager, kan buis nog wel op werken. Eerst de +190 weer goed breien.. Of naar een andere hobbyist brengen die ervaren is...
maartenbakker
Golden Member
Het bleek inderdaad relatief simpel te zijn om de 190+ te traceren, gewoon het lijntje volgen vanaf de connector op het mainboard.
Gaat langs een ontkoppelcondensator, weerstand, diode, en dan naar de lijntrafo. Heb alleen nog geen tijd gehad om deze componenten door te meten, maar dat zal ook niet zo lang duren.
Mijn vermoeden is dat de weerstand zo'n doorbrandweerstand is, dus als deze inderdaad doorgebrand is zal het even foutzoeken zijn op het nekbord.
Op donderdag 3 september 2026 22:09:36 schreef smd:
<knip> Is buisje slech heb ik er nog wel 1
Mocht de buis idd stuk zijn kan je zeker een PB van me verwachten 
[Bericht gewijzigd door luukluukluuk op (19%)]