Pcb maken .

Alleen berichten met de trefwoorden “belichten eigen print iets” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste CO-ers .

Na lang zoeken in mijn directe omgeving en daarbuiten heb ik een aantal electronicazaken gevonden , doch geen enkele kon mij helpen met het belichten en etsen van een printplaatje .
Nu luidt mijn vraag : is er iemand die een printje wil maken voor mij .
Uiteraard tegen een vergoeding .
Ik zal het ontwerp op kalkpapier tekenen en opsturen , ook het boren zal ik voor mijn rekening nemen .
Dus enkel ontwikkelen en etsen .
Ik nu heb enkel een ontwerp gemaakt met Express PCB .
Ik woon in België rond de zone Gent (9000) .
Het zou zonde zijn van het geld als ik mij voor eenmalig gebruik alle toebehoren moet kopen voor het maken van pcb's .

Alvast bedankt .

Email = titorules@hotmail.com.

Het schema tekenen is niet zo veel werk , dus als ik met Express PCB niet verder kan dan doe ik het wel met de hand.
Het is wel al een hele tijd geleden .
Het betreft een printje met 3 kleine LM317 voedingen erop .
Ik schat ongeveer zo'n 6 op 8 cm.
Past perfect in een standaard briefomslag . :P

fripster

Golden Member

hoi,

Eagle heeft een schematekenprogramma en een printlayout deel plus autorouter. Deze autorouter werkt redelijk goed voor simpele printjes. Probeer maar ff uit. Ik kan alleen maar werken vanuit HPGL plotterfiles omdat ik de lijntjes direct op het koper plot met een vlakbedplotter. Ik belicht en ontwikkel dan ook niet. (op deze manier ook niet nodig, veel te omslachtig). Zelf tekenen op papier heeft voor mij dan ook geen zin.

Als je een laserprinter hebt kun je die gebruiken om via de opstrijkmethode je lijntjes op het koper te krijgen. Google maar 'ns op 'Press-n-Peel' om een idee te krijgen.

ik hoor het wel.

groeten,

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
free_electron

Silicon Member

Fotografish is ook niet zo moeilijk. Koop gewoon transparanten voor een inkjet printer. Druk af in spiegelbeeld.

op printje, 15 minuten in de zon
ontwikkelen in sterk verdunde gootsteenontstopper ( effe kijken of die wel uit natronloog gemaakt is ) anders zakje ontwikkelaar kopen in hobbyshop.
en etsen maar

voor meer uitleg over hoe en waarom ; de PCB FAQ

http://www.vincenthimpe.com/electronics/pcbfaq/The_PCB_Faq_3_0.html

Laserprinters gebruiken een thermisch proces dat de transparant vervormd. op een 40 pin ic zit al teveel tolerantie.

ik maak zelfs regelmatig borden met SMD ( tot 0.8 millimeter pitch ) op deze manier. No problem.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Nog een laatste vraagje ,

Ik heb al de componenten op een eurocard pcb geplaatst en aan de hand daarvan de opstelling en printontwerp gemaakt en verbeterd.

Ik ben nu het eigenlijke ontwerp(de koperbaantjes) aan het tekenen in Visio .

Ik zoek de exacte afstand tussen de centerpunten van de eilandjes .
Dus niet de afstand tussen 2 eilandjes in
Als ik 2,5mm neem dan klopt het patroon niet meer na een gaatje of 10-15 .

Dank u .

Op 7 januari 2005 11:43:40 schreef Tito Rules:
Nog een laatste vraagje ,

Ik heb al de componenten op een eurocard pcb geplaatst en aan de hand daarvan de opstelling en printontwerp gemaakt en verbeterd.

Ik ben nu het eigenlijke ontwerp(de koperbaantjes) aan het tekenen in Visio .

Ik zoek de exacte afstand tussen de centerpunten van de eilandjes .
Dus niet de afstand tussen 2 eilandjes in
Als ik 2,5mm neem dan klopt het patroon niet meer na een gaatje of 10-15

Doe niet zoveel moeite.
In onderstaande link kun je een progje downloaden (free) waar je gemakkelijk een printje kunt tekenen zonder veel moeite.
Welliswaar in het frans maar het werkt zeer goed.
Gebruik dat zelf regelmatig.

http://b.urbani.free.fr/pagetci/tci.htm

LDmicro user.