Millenium II PLC van Crouzet probleem...

Hoi techneuten,

Voor mijn werk ben ik nu voor het eerst in contact gekomen met de Millenium II plc van Crouzet ( http://www.crouzet.com/m2+/nl/index.cfm?fil=24 ).

Het programeren hiervan is makkelijk te begrijpen, ik heb het nu redelijk door.
De bedoeling was om hier in de toekomst voor meer projecten gebruik van te gaan maken.

Maar nu komt het ik loop gelijk al tegen een probleem aan:

Ik heb 2 druksensoren met een nauwkeurigheid van 1 millibar deze sensor kan meten 0-1000 mbar.

De sensoren sturen 0-20ma uit de Milenium plc kan alleen overweg met signalen van 0-10 volt.
Dit probleem heb ik opgelost door een omvormertje er tussen te plaatsen 0-20ma > 0-10v

Maar nu las ik dat deze plc 0-10 volt opdeelt in 256 stappen :-(

Hier onstaat voor mij een groot probleem, klant eist een nauwkeurigheid van 1 millibar.

Als de sensor dus kan meten van 0-1000 mbar en ik uiteindelijk 0-10v aan de ingang heb van mijn plc en hij verdeelt dit in 256 stappen dan word de nauwkeurigheid van het meten ongeveer 4 millibar.

Of zie ik dit verkeerd?
Medewerker van Crouzet in Nederland wist me ook niet gelijk antwoord te geven.

Nu bedacht ik zelf dat ik eigenlijk alleen het gebied tussen 270 mbar en 330 mbar gebruik, ik zou deze 256 stappen willen verdelen over dit meetbereik om zo weer aan de nauwkeurigheid te komen die de klant eist van ons.

Wie weet of dit mogelijk is, of zou ik misschien extern een andere omvormer er tussen kunnen plaatsen die in het meetbereik 270 mbar-330mbar 0-10 volt uitstuurtmet een nauwkeurigheid van 1% en zit de sensor buiten dit bereik stuurt hij geen spanning uit met zoiets zou ik ook uit de voeten kunnen.

Wie o wie weet misschien de oplossing?
Ik kan zelf printen ontwikkelen en etsen dus dat is geen probleem, mocht het alleen hardwarematig op te lossen zijn.

Groeten,

Hielke

Gebruik een stabiele meetversterker met instelbare offset en versterking om de beschikbare dynamiek juist in te zetten. :)
Zijn volgens mij gewoon compleet als rail-module te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Aart op 5 februari 2005 13:27:16

of gewoon een programmeerbare kopen bij bv Phoenix

http://eshop.phoenixcontact.com/phoenix/treeViewClick.do?UID=202324&am…

kun je (laten) programmeren van 0-20mA^0-1000 mBar = 0-10Volt^200-400Mbar

Ben ik weer bedankt voor jullie supersnelle respons Aart en Peter!!!

Op die site van phoenix werkt de link niet als ik meer info wil hebben, beetje jammer.

is zo'n meetversterker niet eenvoudig zelf te maken dan?

Ik heb gegoogled en kom dan uit op diverse schema's van instrumentatie versterkers.
Maar voor wat betreft die instelbare offset spanning kan ik niet een twee drie wat vinden.

Kijk als ik alleen de spanning ga versterken heb ik dus kans dat ik boven de 10 volt uitkom en ik weet niet of die ingangen van de plc daar wel tegen kunnen.

Hallo techneuten,

Vandaag met Phoenix contact gebeld voor de module zoals Peter aangaf.
Maar daar zei de bewuste man dat wat ik wil niet werkt :-(
In de beschrijving staat ook niet echt dat dit tot de mogelijkheden behoort dat je hem in een bepaald gebied kan instellen.

Kijk een omvormertje die het siganaal van 0-20mA omvormt naar 0-10 volt heb ik al.

Weet iemand misschien nog meer leveranciers die meetversterkers kunnen leveren in een kleine behuizing ik moet het regelbereik hiervan kunnen instellen.

Dus nog even wat ik precies nodig heb:

een meetversterker die ik in kan stellen in een bepaald gebied die dan bijvoorbeeld 8-12mA omvormt naar 0-10Volt.

Eventueel een goed (getest) schema hiervoor zou ook welkom zijn, maar gezien de tijdsdruk die de klant ons oplegd liever een kant en klare module.

Ik zou er erg mee geholpen zijn omdat Crouzet mij dus geen oplossing kan geven, terwijl ze mij hadden verteld dat deze sensoren zouden gaan werken met deze plc sturing.

Groeten,

Hielke