hallo
ik wil de HD LED meter in m'n pc bouwen maar kan het kwaad als ik de draden van het moederbord naar de optocoupler verkeerd om aansluit??? en kan ik de led die er al inzit gewoon erbij aansluiten of sloop ik dan m'n moederbord (is toch gemaakt voor 1 led)???
Danny
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Op zo 08-09-2002 18:47:43 schreef Danny:
hallo
ik wil de HD LED meter in m'n pc bouwen maar kan het kwaad als ik de draden van het moederbord naar de optocoupler verkeerd om aansluit??? en kan ik de led die er al inzit gewoon erbij aansluiten of sloop ik dan m'n moederbord (is toch gemaakt voor 1 led)???Danny
Ehh gewoon goed opletten dat je hem niet verkeerd aansluit
en ik zou de originele led vervangen door de vu meter anders gaat hij meer stroom trekken
Op zo 08-09-2002 18:59:12 schreef MiTcHeLL:
[...]
Ehh gewoon goed opletten dat je hem niet verkeerd aansluit
en ik zou de originele led vervangen door de vu meter anders gaat hij meer stroom trekken
Als ik de orginele led erbij wil hebben hoe moet ik dat dan doen?? gewoon met een weerstand van 1k tussen de min en pin 4 van de optocoupler??
Danny
TijN
Hatseflaser 4 life............
Op zo 08-09-2002 19:52:57 schreef Danny:
[...]
Als ik de orginele led erbij wil hebben hoe moet ik dat dan doen?? gewoon met een weerstand van 1k tussen de min en pin 4 van de optocoupler??
Danny
Nope dat hoef niet hoor.. ik heb zo'n ding ook gebouwd en ik heb de optocoupler parallel aan mijn hdd ledje zitten.. werkt goed. En tijdens het testen goed uit kijken dat je geen sluiting maakt op de uitgangen van da IC2, het zijn gevoelige uitgangen.. bij mij zijn waren er al 2 kapot tijdens het testen.. 
ik kan op de site van conrad de cny 17 niet vinden welke kan ik dan gebruiken? Kan ik dan de cny 64, 65 of 66 gebruiken
goeidag dames en heren,
ik probeer ook de HD led vu meter te bouwen het probleem waar ik tegen aan loop is het ic wat er op zit, of ik moet hem gaan halen bij een electronica zaak of een vervangend ic vinden, heeft er iemand een idee welk ic ik ook zou kunnen gebruiken in plaats van de 3914. en als we dan tog bezig zijn is er ook en vervanger voor de cny17??
alvast bedankt Jaap
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Ik snap je probleem niet. Je moet het gaan halen bij de elektroboer of een vervangende zoeken. Nouja, eh, waarom probeer je het 1e niet eerst.
omdat ik een hele hoop ander ic's heb maar nou juist die niet dus ik wilde even kijken of ik er een had die het zelfde doet snapie (en het is natuurlijk goedkoper)
mischien een heel stupiede vraag en ik zit waarschijnlijk weer eens met mijn ogen dicht te surfen maar kan ik ook een schakeling plaatsen op deze site??
[Bericht gewijzigd door zakhooi op ]
Shake It baby
Kleinere vrouwen en snelle wagens hebben een ding overeen. Ze scheuren zo lekker.
Ik kan je wel een tip geven maar dan moet je wel ff opletten 
Je hebt hier op de site ook een loop licht die werkt met een 74xx chip. Wat je zou kunnen doen is dus een loop licht maken als HDD led dat die dus op de snel heid van je HDD pulseerd. (Let dan wel ff op enige aanpassingen in beide schema's)
Wat je ook kan doen is een ander logaritmisch IC gebruiken. Die waarschijnelijk wel andere pn-outs heeft, maarja in de electro techniek moet je aanpassingen kunnen maken.
suc6 en hou het forum op de hoogte
ik was net heel toevalig bezig met het loop licht maar ik niet de goede transistors ik de bc547c maar ik moet de bc 547b:( hebben volgens mij zijn ze aardig hetzelfde maar ik heb geen idee hoe ik erachter kan komen en ik heb het andere ic ook niet de ca 3130 maar je hebt wel gelijk het zou in principe moeten werken alleen als de hdd led lang aanstaat gaat hij denk ik wel lopen ik denk dat ik de dure oplossing maar neem en het ic koop weet je mischien wel een vervanger voor de cny17|:( en ik denk niet dat je het 74XX ic bedoelt maar het 40XX ic om precies te zijn 4017:+
nou je had het over BC 547B en over BC 547C.
Het is het zelfde zelfde alleen de Stroomversterking van BC 547C is meer dan BC 547B.
Dus eigenlijk moet het werken.
Jayant.
als ik het goed begrijp heb ik het ic ca3130 niet nodig maar zet je de ingang van de led direct op de clock ingang van de 4017?? of niet...
ik ga het gewoon proberen en als het niet werkt kwak ik de hele zooi in de grijz container en praat er niemand meer over en dan ga ik het andere ic wel kopen, iniedergeval bedankt voor je hulp.
helaas!!!:-(

het werkt niet de ledjes gaan alleen maar knipperen, als er iemand weet welk ic ik dan kan gebruiken zeg het me aub
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Sorry hoor, maar ik vind het een beetje vreemd. Je kan toch gewoon ff gaan kopen wat je moet hebben, en niet moeilijk blijven doen met het zoeken naar een vervanger. Je kunt nou eenmaal niet alles altijd gebruiken van wat je al hebt en moet soms nou eenmaal wat nieuws aanschaffen.
De transistoren met a, b of c vermelding erachter zijn vrijwel hetzelfde. De specificaties zijn hetzelfde en ze hebben dezelfde werking. Er is echter 1 verschil, namelijk de kwaliteit. B is gemiddeld en de anderen zijn iets slechter of beter.
Nadat ze zijn gefabriceerd worden ze getest en dan word er een stempel op gedrukt van de kwaliteit. Net zoals bij eieren zal ik maar zeggen. 
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Shake It baby
Kleinere vrouwen en snelle wagens hebben een ding overeen. Ze scheuren zo lekker.
Als je toch alleen eerst schema's wil testen gebruik ik altijd onderdelen uit oude apparatuur. Wanneer die het niet doen, dan kijk ik welk onderdeel er wel eens kapot zou kunnen zijn, dan probeer ik het nogmaals met oud spul. Daarna koop ik pas nieuwe IC's e.d.
Bastiaan
Op 20 november 2002 11:45:35 schreef zakhooi:
mischiem heb je wel gelijk ik koop de hele hap wel het zal wel geen rib uit mn lijf zijn denk ik:P
Je mag van mij best een vervanger zoeken totdat het er eentje is die je al hebt, alleen zodra dit meer moeite gaat kosten dan een nieuwe kopen moet je gaan opletten. 
ik zou graag een vervanger willen zoeken maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen, Heb jij een idee??
Bastiaan
Op 20 november 2002 12:21:53 schreef zakhooi:
ik zou graag een vervanger willen zoeken maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen, Heb jij een idee??
Nee, want dan had je het allang gehoort van me. 
Dennis Stekelenburg
No pain no gain
De LM3914 is een specifiek VU-meter IC, er zullen dus weinig (tot geen) equivalente IC's verkrijgbaar zijn.
Je zou de LM3914 wel kunnen vervangen door een weerstandsnetwerkje met comparators (zou werkt de LM3914 immers van binnen ook), dit is wel goedkoper maar maakt de schakeling weer complexer, met alle gevolgen van dien.
Mijn advies: ga gewoon een LM3914 halen, kost zo rond de 4 euro (bij conrad).
Groetjes Dennis
okeoke ik ga alles wel halen maar nu heb ik op internet opgezocht welke ic's ik moet hebben en er zijn echt een stuk of 34 verschillende van de optocouplers
welke mag ik kiezen
CNY17-4.300 € 1,06
CNY17F-3X001 € 1,45
CNY17-F3X016 € 1,41
CNY17-1 € 0,45
CNY17-2 € 0,42
CNY17-3 € 0,42
CNY17-1.300 € 0,76
CNY17-2.300 € 0,91
CNY17-3.300 € 0,84
CNY17-1-M € 1,17
CNY17-2-M € 1,17