Tesla coil en dergelijke Deel 6

Dit topic is gesloten

@weardguy
zo moeilijk is het niet om aan wikkeldraad te komen hoor.
ik kan het anders misschien wel voor je halen moet je alleen wel de verzendkosten betalen. je kunt gewoon ff de gouden gids openslaan zoek naar transformator wikkel bedrijven of bedrijfen wie electromotoren herwikkelen. zit hier een bedrijf kun je gewoon draad bestellen je betaalt dan 10 euro per kilo. om je even een indruk te geven van hoeveel dat is 1 kilo 0.2 mm draad is rond de 2200 meter draad oftewel 2.2 km :)

een pic van mijn secondaire is niet zo spectaculair hoor. je ziet gewoon een aantal zwarte punten wie ik er nu al grotendeel af aan het schuren ben kijken of hij nog een beetje te redden is en 2 grote zwarte plekken waar een vonk van mijn primaire dwars door de lak heen ging. en ook een aantal sporen van vonken van mijn toroid naar secondaire.

Eindelijk heb ik door hoe ik foto's moet maken van mijn TC in bedrijf.

@Sparks
Zinkspray doet wonderen

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tc2003.jpg

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tc2004.jpg

En nu nog een frame uit een filmpje
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=second%20light%20tc2_0001.jpg

ps vonklengte eerste twee foto's ruim een meter, laatste foto 80 cm en allemaal met uitbreekpunt

@ zaq

Dat ziet er leuk uit wordt tijd voor een buitenritje denk ik want je schuurtje wordt te klein
Wat bedoelde je met zinkspray ben je ook aan het spuiten geweest?

Ik ken dat probleem ik kan tot 60 a 70 cm komen en dan gaan de vonken naar het betonnen plafond

Nog maar eens een fotootje dan :P

http://www.expandctss.com/upload/?page=download&file=tesla%20again.JPG

Hopend dat ik binnenkort betere caps heb en een mooi buitenplekje kan vinden want alles van ijzer bezit ineens een prikkelende lading als dat ding draait

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@Sparks

Heb mijn raam van de garage dichtgespoten, hoef ik niet meer te wachten tot het donker is om foto's te maken.

ik heb zojuist me eerste tesla gemaakt en dacht eerst niet dat t wat zou worden eigenlijk :P
heb namelijk zonder formules en dergelijke gewoon 3 cm op een pvc buis met dun draad vol gewikkeld en er een andere buis omheen gedaan en hij doet t ook nog :P

maar er komt jammergenoeg minder uit dan er in gaat :P :D
maar ik kan er al gloeilampen mee laten oplichten :P

edit 1 :v3rgeten te zeggen dit is tot nu toe zonder aarding
edit 2 : met aarding is t effect veel minder :@

@ elektrogek

Je zou je tesla zo als hij nu is eens in de java kunnen gooien kun je ongeveer zien hoe hij gestemd is

En kun je eventueel wat met je primaire of met je caps rotzooien

En waar zijn de foto's van het apparaat
Altijd leuk om wat te zien van waar je mee bezig bent

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ik vat de dingen die je moet invullen voor geen meter :P

maar hij doet t nu al beter heb de sparggap kleiner gemaakt

heb je ook al een ventilator of iets dergelijks op je sparkgap?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

nee dat niet
ik heb pics komen er zo aan :P

de tesla coil
primair 4 wikkelingen
sec gok ik op 500
http://members.lycos.nl/devilmastah/tc.JPG

de vonk/corona (jammergenoeg onscherp)
http://members.lycos.nl/devilmastah/sparks.JPG

Sparkgap en reageerbuizencap
http://members.lycos.nl/devilmastah/capspark.JPG

zo blijkt maar weer
hoe rommeliger het eruitziet hoe beter het werkt:P

Je zou niet zeggen dat het een cap is lijkt meer op een broodje shoarma om mee te nemen :D

Je zou voor de spargap eens kunnen proberen om er nog een spijker tussen te slaan zodat je twee vonkbruggen hebt
Heeft bij mij wel geholpen ik had eerst 1 elektrode die bleef eigenlijk gewoon branden
daarna met 5 elektroden geprobeert was het resultaat een stuk beter ook een ventilator helpt bij het doven van de vonkbrug

Beste hier werkt een roterende spargap maar daarintegen is roterend bij jorrit niet een echt succes

Ik zou me als ik jouw was toch eens gaan verdiepen in java tc heeft mij erg geholpen daar ik niet over een scoop en dergelijken beschik om het ding te tunen

Is gewoon een kwestie van bouwen in de java tc gooien kijken wat er fout is en heel nauwkeurig werken wat betreft aantal wikkelingen ruimte daartussen en de grotte van de cap en voeding

Als je precies de java tc aan houd moeten de meetresultaten ongeveer gelijk zijn volgens de geleerden
Dus dat betekent voor mij precies bouwen wat java zegt en dan doormiddel van hier en daar wat aan veranderen in kleine stapjes de resultaten verbeteren

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ff een vraag over java tc

wat is de wall en ground radius ?

btw kan een dvd speler die 5 meter verderop staat door een tc van dit formaat kappot gaan
hij doet t namelijk opeens niet meer (zit glukkig nog garantie op )

ik vul bij ground en wall radius en de andere radiusen altijd 500 in Want ik ga van buiten werken uit

er staat wel een help vraagtekentje bij
als het goed is staat daarin wel een schetsje van wat er bedoelt wordt

dvd speler stuk lijkt me sterk met zo'n laag vermogen maar je weet maar nooit
Bij mij gaat telkens de gloeilamp in de schuur stuk
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=lamp.JPG

op de een of andere manier slaat het poeder aan de binnenkant neer op de gloeidraad als de tesla aanstaat

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Sine

Moderator

hmmm, da's apart !

heldere gloeilamp gebruiken dan maar ?

mzz
strange met die gloeilamp
maandag maar de dvd wegbrengen en is kijken of ie er niet tegen kan want zo nee breng ik m weer weg
maar ben nu toch wat scheiterig geworden wat me pc 2 meter verderop betreft :S

Heldere gloeilamp......
Dat had ik zelf ook kunnen bedenken drie gloeilampen terug.......
Zo zie je maar soms zie je de simpelste dingen over het hoofd
:d

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ff een vragie hoe wikkelen jullie de secundaire spoelen altijd?

op pagina 4 van dit deel van het forum staat een voorbeeldje
Aan beide kanten van de pvc pijp een dop met een asje eraan monteren dat ophangen tussen een paar planken met gaten of wat je veel ziet tussen twee planken dragers
acu boormachine aan 1 kant op het asje je rol draad ergens ophangen dat ie makkelijk wil afrollen en gaan met die banaan.

Ik heb de mijne gewikkeld op een draaibank het resultaat staat op pagina 5 van dit deel

mmzzllsssss

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

:Phoe kan t draad dan ooit zo netjes terecht komen

Hmmzzz een kwestie van de draad geleiden met je handjes en hopen dat je er handigheid in krijgt
De eerste keer was bij mij ook niet zo'n succes na 10 cm weer terug afgewikkeld en toen weer proberen.
Op een gegeven moment krijg je vanzelf de smaak te pakken

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

coile is leuk :P

heb nu nog een kleinere gemaakt die het beter doet dan de eerste

3 cm op een 1.5 diameter reageerbuis

@electrogek. Ik wikkel mijn spoelen ook altijd zo als sparks zecht. Je moet zorgen dat de spoel waar de draad op zit niet helemaal vrij kan draaien. Als je deze iets tegenhoud en de draad iets schuin laat lopen naar de secondaire kun je hem er zo perfect en strak op draaien.

@zaq.
mooie foto's al. Misschien dat het nog kan helpen om je break out punt iets minder lang te maken en iets dikker. een deurknop of iets wat er op lijkt werkt meestal ook wel goed. Ik heb een toroid gebruikt van mijn oude tesla als breakout punt om vonken naar mijn primaire en strikerail te verminderen zoals te zien is op de foto's een paar blz terug.
het voordeel van een dikkere en kortere break out punt is dat het voltage dat in je toroid opgebouwd word hoger is wat dus weer zorgt voor langere vonken :)

edit:
Fry, zou jij toevallig binnenkort weer een aantal caps kunnen bestellen. sparks wil er geloof ik 60 en ik heb ook nog wel interesse in iets van 13 stuks en een jongen hier uit de buurt wil er misschien ook nog wel wat. Als je dat nog wilt zou je dan ff een meeltje kunnen sturen ofzo computer is geformateerd en ben je email adres kwijt dus.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zondag 17 april 2005 16:44:51

@Jorrit
Bedankt voor de tip, ga hier morgen mee aan de gang.
Heb ook een andere ssg gemaakt zoals hier beschreven.
http://www.hot-streamer.com/greg/frames.htm
Verder ga ik de bekabeling een stuk dikker uitvoeren.
BTW Je kunt de caps bij REL ook zonder BTW nummer bestellen (minimaal 50 stuks en je moet vooruit betalen) heb ik ook gedaan.
Heb nog wel mail adressen en telefoon nummers.

Mooi dat ze nu wel zonder btw nummer leveren, bij mij deden ze daar heel moeilijk over. Maar dat komt goed uit, over 3 weken ben ik 6 weken op vakantie, dus bestellen via mij had niet erg opgeschoten denk ik.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

er komen zo nieuwe pics van me 2e 1/2 uur coil die t beter doet dan de andere :P

8 cm hoog 1 cm diameter sec gewonden met 0.2 mm draad
primair 6 wikkelingen met 1 mm draad op wc rol

Dit topic is gesloten