Tesla coil en dergelijke Deel 6

Dit topic is gesloten

dat boek was wetenschappelijke expirementen voor huis tuin, en keuken

ik dacht dat dat een cap was die opgeladen was en dan ontladen werd over de spoel om er meer energie in te pompen...

Uh sine: niet iedereen doet het op de dimmer condensator way, ik zit nog gewoon met me 555 waarmee ik vermogen me bobine inpomp

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik ga eerst nog maar een paar aanpassingen maken aan mijn tesla coil. de secondaire komt nog een buis omheen waardoor hij geisoleerd word door een laag olie hierdoor kan ik mijn toroid hoger erop zetten (er kan zo nauwelijk corona van de bovenste draad komen) en hij is een stuk beter geisoleerd.
verder hoop ik ook dit weekend mijn srsg af te krijgen. dan maar weer eens testen om te zien of we voorbij die 2 meter komen (ook wat meer vermogen erin natuurlijk 1000 watt is veel te weinig :P )

@fry hoe voeg je zon excel sheet (van e-tesla) in mathcad in ?

zou dit kunnen? met een charge pump een cap laden tot zeg 200V en dan met een SCR ontladen door de bobine en er zo enkele kW doorsturen?

Dat boek was inderdaad iets met huis tuin en keuken experimenten schijne wel leuke dingen in te staan.
Zo ook hoe je een turbo van een auto omtoverd tot straalmotor en nog veel meer geinige dingen.

Ik kan maar geen wijs worden uit de variac (autotransformator) Het schijnt dat er van de primaire winding getakt wordt in dat ding Zal eens verder zoeken de aanhouder wint

Heb vanand even een begin gemaakt met de rsg heb de vaste elektrode houders gemaakt
Rond 40 masief rvs 316 TI
elektroden rond 10 rvs 309
Heb er aan de boven kant een inbus boutje in om te verstellen en vast te zetten

fotootjuh De punten zijn ook al iets geblakert ra ra ra :P

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=vaste%20punten.JPG

Ga toch maar stevig sparen voor een mmc ben die flessen prut helemaal zat :P

mmmzzzzlssss

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Jorrit.
Ik selecteer de data in excel en copy.

In mathlab scherm aanklikken zodat je een rood kruisje ziet.
Dan, Insert>Component>Input table>Finish
In de place holder (zwart vierkantje) bijv x invullen, x:=
Dan buiten het kader klikken. Dan rechts op de table klikken en paste table.
Weer buiten de table klikken en :
Insert>Graph>Contour plot.
Place holder x invullen.
Je ziet nu al de juiste grafiek. Dan rechts klikken op de graph.
Format>Special>Fill aanvinken, drawlines en autocontour uitvinken. Evt bij numer meer kleuren kiezen, eventueel numbered aanvinken.
Appearance>Fill options>Fill contours
Appearance>Line options>No lines
Ok

Sparks, als je de variac gebruikt om de spanning te regelen sluit je hem zo aan:

code:


               Variac
   O------------O
                |
               |C         HS trafo
               |C<------. ,----O
  230~         |C       )|(
                |       )|(
   O------------o-------' '----O

Een variac heeft 1 winding, over die winding staat 230V. Als de loper in het midden staat, staat er dus 115V tussen de loper en de andere kant van de winding.
Je kan de variac ook gebruiken als variabele spoel om de stroom te regelen, dan sluit je hem aan zoals in mijn schema op de vorige pagina.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

ok ik wil dus ook een tesla gaan maken. heb een jacobsladder al gemaakt met mijn nst'tje van 7000V 50mA. alleen ik zat nog met enkele vraagjes:
1==> Voor de primaire spoel lees ik overal dat je het beste van die koperen verwarmingsbuis kunt gebruiken. nou had ik dus berekend dat ik ongeveer 6 a 7 meter buis nodig had, maar er zijn alleen maar buizen van 5 meter verkrijgbaar of vergis ik me hierin? hoe hebben jullie dit dan opgelost?
2==> En dan nog ff over de MMC cap: om mijn mmc cap te maken moet ik zorge dat ik voldoende capaciteit heb en dat ik genoeg in serie zet zodat ze bestand zijn tegen het hoge voltage. Nou zat ik te denken, als ik nou 0,1uF nodig heb BIJVOORBEELD, en ik koop dan 11 x 0,1uF 650 AC condensators dan heb ik in principe voldoende, maar ik kan bijvoorbeeld ook een x aantal keer (11 in serie) parallel schakelen met een lagere capaciteit, bijvoorbeeld 0,047uF zodat ik ook de benodigde capaciteit krijg, maar wat is nou het beste of maakt dit niets uit? zo min mogelijk is nl het goedkoopste, maarja ik wil natuurlijk wel iets moois te zien krijgen als ik klaar ben he.
3==> en dan nog de emailledraad voor de secundaire ben ik van plan om 0,4 mm te nemen, en met een dia van 10 cm heb ik dan ong. 0,10*3,14*1000=314 meter nodig, waar kan ik dat halen bij een elektrobedrijf ofzo? want ik had nl op conrad gekeken en daar hadde ze als grootste lengte 23m of moet ik dat aan elkaar gaan solderen? en die 0,4 zou dat voldoende zijn of raden jullie kleiner/groter aan?

Bijvoorbaad heel hartelijk dank,
mzzl bart

hee mensen ik kwam een documenteren tegen over onze grote vriend tesla “Tesla - Master Of Lightning” best wel interessant wist niet dat hij zo veel heeft betekend en nu nog!! Maar als iemand interesse heeft moet je me ff een mail sturen.

hallo

@ bartobart

De gamma hier heeft wicu buis op rollen van 25 meter
staan trouwens op een andere plek als de 5 meter rollen
meende dat die 25 meter 12 mm iets van 70 euro koste

mmc als je condensators in serie set gaat het voltage inderdaad omhoog maarrrr de capiciteit gaat naar beneden
dus 11x650volt=7150volt
maar ja aangezien je de capiciteit deelt door 11 zul je ook 11 strengen van die caps nodig hebben
Bovendien is niet elke condensator geschikt voor het misbruik in een tesla coil
Bij tesla's wordt meestal een steviger type gebruikt
Zitten rond de 3 euro per stuk

Wikkel draad kun je meestal wel regelen via een wikkel bedrijf dat motoren en trafos's etc wikkelt
prijs zit zo rond de 9 euro ex btw per kilo

Heb je ook de specificaties van je tesla bij de hand dan kun je mischien het hier eens op het forum plakken en de mensen hun gedachten er over laten gaan
Voor eventueel advies , verbeteringen , etc.

succes verder met de bouw

edit: dat met die variac klopt zoals ik hem aangesloten heb
alleen de trafo die ik nu gebruik is 110 volt en bij de halft begint ie al meer vermogen te trekken als de variac aankan zal dus dan de stroom ook moeten begrenzen met de andere variac maar weet nu in ieder geval zeker dat ik goed zit

[Bericht gewijzigd door Sparks op donderdag 31 maart 2005 16:28:29

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ok bedankt in ieder geval, ben nog aan het rekenen met formules van deepfriedneon maar als ik klaar ben dan zal ik wel ff schemaatje posten. WIMA FKP1 zijn dat goeie?

wima fkp1 is geschikt voor gebruik in een mmc jah.
kijk ook eens op http://www.classictesla.com/java/javatc.html
hier staan een complete java script tesla caluclator.

voor wikkeldraad zou je een wat bedrijven in de buurt afmoeten bellen. (transformator en electromotor bedrijven) op deze manier kun je er meestal wel goedkoop aankomen.

voor de primaire kun je wel meerdere stukken buis aan elkaar zetten. ik heb voor mijn primaire 3 stukken laskabel (8 mm dik) gebruikt wie ik met stukjes koperbuis van ook 8 mm aanelkaar gemaakt heb.

@ bobbyb
Ik heb een werkstuk over Nikola Tesla gemaakt :)
Zo kwam ik op het idee om een kleine tesla coil te bouwen ;) Dus als jij er interesse naar hebt :P ?

@ bartobart
Ben ook wel benieuwd naar wat specs van je hele coil, maar ben je 15? Dan ben je echt goed bezig, weet al vet veel van coilen af zo te zien :)

heb mijn fase shifter klaar , gemaakt volgens
http://members.aol.com/futuret/page3.html
Wanneer ik de variac verdraai gaat de uitgangspanning omhoog tot wel 315 V, ik geloof nooit dat dat de bedoeling is.
iemand een idee??
gegevens: motor 400 W, 36 micro farad caps 450 v,
variac 10 amp
Ik heb alleen de weerstand niet geplaatst om dat ik die nog niet heb, maar dat is toch een bleeder, of niet?

@DCTeslaCoil
Nee ik ben 19 maar da is van mijn emeeuwadres. weetnie hoe ik mun naam moet verander kan niet bij gegevens wijzigen of wel?

Dat is zeker niet de bedoeling ZAQ, Bij mij is het max 245 V en ik heb zo'n 80 graden shift.
Het luistert vrij nou, een paar uF meer en ik kreeg ook een te hoge spanning.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

hey daar is mijn intresse weer gewekt
Fase shifter.. das een stuk makkelijker als mechanisch geklooi
Hmmzz nieuwe optie op m'n tesla
ga morgen proberen de sparkgap klaar te krijgen
Is er trouwens ook een manier om de cap uit te rekenen voor de fase shifter?
ik heb een 250 watt 3000 rpm motor
Hoeveel watt hebben jullie met wat voor cap.
Dan zou ik julie cap kunnen delen door jullie vermogen
En de gemiddelde uitkomst keer mijn vermogen doen
Dan zou ik ongeveer goed moeten zitten :D

Ik heb trouwens vanaaf ff geprutst met een static sparkgap
en die tijdens het gebruik verstelbaar gemaakt
En dan sta je toch verstelt hoeveel een sparkgap doet in de zin van uitgaande vermogen van de coil
En dat het meeste toch geregeld wordt in dat kleine stukje tussen precies goed en te wijd
Maar helemaal op zijn wijdst heeft iets minder resultaat als waneer je hem een tikkie nauwer maakt
En tevens verstelt gestaan hoe snel je m 12 bouten warm stookt met zo'n vonkje
Getuige de gladde plekken op duim en wijsvinger:P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Heb wat caps van mijn fase shifter gehaalt (nu 12 micro farad) en werkt nu prima, heb nog geen spanning gemeten.

ps. heb inderdaad tussen de 80 en 90 graden shift.

Ik heb 14 uF op een 125 W motor. Ik denk dat het wattage van de motor niet zo heel belangrijk is eigenlijk. Meer hoe zwaar je de motor belast. Wij belasten de motor ongeveer hetzelfde.
Amerikanen hebben een 4 keer zo grote capaciteit nodig omdat ze met 110 V werken. John freau heeft 47 uF, dus dat klopt wel aardig.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

als ik het omreken
hebben jullie behoorlijk verschil in cap
Volgens mij belasten wij niet zo zeer de motor
hooguit de luchtweerstand van de schijf met elektroden
Ga wel eens wat proberen als de tijd rijp is :P

ik heb net even ontdekt dat ik 970 ampere vonk
Verklaart ook meteen waarom ik laatst last van m'n ogen had
lasoog achtig gevoel

Heb net ook even mijn tesla zoals hij nu is door java tc gehaald
Kom nu op 65 Khz is dat niet erg laag? of maakt dat niet zoveel uit i.v.m. sparkgap etc

Heb nu ook een cap van 0.05 uf om de boel te tunen
Zit er dan ook over te denken om een nieuwe primair te maken Dit om met een lagere cap uit te komen

Heb trouwens vanaaf ook de stoppen van de buren en van mijzelf er in 1 keer uitgejast
Even een sparkgap in serie met hun groep en mijn groep
ongelukkige samenloop van omstandigheden zullen we maar zeggen

We knoeien vrolijk verder :P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Mischien een intresante link omdat 3 fasen motoren makkelijker te krijgen zijn als de 220 motoren :D
Altijd handig als je een zwaardere motor hebt liggen voor je sparkgap

http://home.att.net/~waterfront-woods/Articles/phaseconverter.htm

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@fry.
Ik ga nu mijn secondaire (11 cm) in een buis van 12.5 cm zetten en dan opvullen met olie. Hierdoor krijg ik een stuk betere isolatie. Nu vroeg ik me af. mijn secondaire is nu ongeveer 60 cm hoog (50 cm gewonden) kan ik nu de buis wie er om heen gaat bijvoorbeeld 80 cm maken zodat de toroids er een stuk hoger op komen te liggen. hierdoor krijg ik een lagere frequentie en de afstand tot de strike rail word groter. normaal kan dat niet doordat je dan top turn corona krijgt enzo maar als dat hele stuk onder olie zit moet het toch mogelijk zijn of niet ?

De toroid 30cm boven de laatste winding is wel veel. Ik zou denk ik de secondaire met windingen om de cm door zetten tot boven in. Anders wordt het E-veld toch wel er hoog. Gooi het anders eens in E tesla en kijk hoeveel kv/mm je krijgt bij je top winding, dan kun je beter inschatten of het te isoleren valt.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

oke bedankt. maar ik denk dat 10 cm ofzo toch nog wel moet lukken of niet. Ik ga nog wel eens spelen met e-tesla kreeg hem laatst nog niet goed maar moet nog wel lukken:)

Je secundaire in de olie.
Das een mooi idee om toch dat beetje extra eruit te persen
Wat fry zegt is idd strak idee de wikkelingen grof doorzetten naar boven
Dan wordt de corona een stuk minder als waneer je de draad recht omhoog doet (heb ik ff getest vanmiddag recht omhoog krijg je een felle corona rond de laatste wikkeling en grof doorzetten veel minder corona het wordt als het ware verspreid over die groffe windingen)
Ga je er een open resevoir van maken iets met ontluchting?
of hermetisch afgesloten?

De fase shifter is iets waar ik mee bezig ga heb vanmiddag het een en ander geprobeert door de schijf maar een paar graden te verzetten boek je al een heel ander resultaat.
Tevens heb ik zwaardere stoppen nodig heb vanmiddag de 16 amp stop doorverbonden waardoor ik alleen nog de 25 amp hoofdzekering ervoor had en zelfs die werdt nog warm

ja ja ik weet het dat mag niet :P

Ik heb ook uit ten treure geprobeert foto's te maken van de coil in werking maar m'n cam verekt het gewoon heb hem ook geprobeert ingepakt met alu folie but no luck

dus maar ff een paar kiekjes in ruste (fuji finepix a204)

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=sparkgap-1.JPG

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=condensator-1.JPG

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=opstelling-1.JPG

Het is allemaal ietwat rommelig maar het werkt
Kan het voorlopig ook weinig beter opstellen ivm de hoogte
Het plan is de primaire op 4 pvc pijpen op een zelfde diam houten schijf te zetten op wieltjes
en daar onderin de spargap en cap. de standaart opstelling zeg maar.
Ik moet zeggen dat de srsg een hele verbetering is de vonken zijn een stuk intenser.
alleen het wil nu niet meer zo ver als voorheen het knettert nu vrolijk heen en weer op de betonnen zolder (30 cm hoger)

mmzzzzllssss

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Dit topic is gesloten