Gezocht: Motorola Transistor

Ik heb hier een kapotte Philips versterker waar een eindtrap in kapot is. Het probleem is dat ik niet weet waar ik hetzelfde model, of een vervangend model, kan krijgen. Het is er een van Motorola met het opschrift TE 1296 7927. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,
Niels

Zoeken op 2SD1296 ? misschien een BDX64B

LDmicro user.

Ken dit nummer zo ff niet, kun je iets meer over de transistor vertellen:

- vermoedelijk NPN of PNP?
- behuizing.
- productiedatum of anders hoe oud is je versterker?
- was die opdruk alles wat erop stond?

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

De transistor heeft een TO-3 behuizing. Hij komt uit een Philips 602 AM/FM Stereo Receiver. De eindtrap (links) bestaat uit een motorola transistor met het opschrift TE 1296 7927 (deze is kapot) en een motorola transistor met het opschrift TE 1296 8027. Dat is ook alles wat op de transistors staat. Ik weet eigenlijk niet hoe ik moet meten of een tor PNP of NPN, maar ik heb de nog wel werkende tor met de multimeter in het Ohmbereik gemeten tussen welke aansluitingen geleiding was en welke geen geleiding. Ik vermoedt dat de kapotte tor een NPN tor is.

Hier is een foto van de kapotte eindtor:
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Eindtor.jpg

KT88

Overleden

Het zou natuurlijk ook nog een semi-complementaire eindtrap kunnen zijn, waarbij de drivers NPN en PNP zijn en de powertransistors alleen NPN.
In dat geval zou je rustig 2N3055 of BDY90 oid. kunnen nemen.
Dan wel allebei vervangen!

TE1296 lijkt mij het typenummer, de andere getallen lijken op productiedata (jaren 79 en 80 )

[Bericht gewijzigd door KT88 op woensdag 2 maart 2005 20:47:24

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

wat is de exacte type nr? achterop het typeplaatje kijken daar staat vaak wat anders.

mark

KT88

Overleden

Hm......zie net dat de 2N1296 een Ge-NPN transistor is in een TO3 behuizing.
80 V, 3A, 25 W. Daar is geen direct Europees equivalent van voorzover ik kan zien.
Als dat hem inderdaad is, dan zal vervanging door 2N3055 zeker tot biasproblemen kunnen leiden.

Vind het wel gek, in 1980 nog een apparaat met Ge-torren uitbrengen, en dan nog semi complementair ook.......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Amateur19

Overleden

Weer zo'n TechnicalEngineer van Motorola met nummer 1296 die een tor heeft bedacht, er zijn er dan een stuk of wat van gemaakt (100-1000) en worden dan na verloop van tijd aan de hoogste bieder in een partij verkocht.(vroeger tenminste)

Dit is geen grapje!!!!!! Veel vaker meegemaakt toen ik nog reparaties uitvoerde.

Soms zie je ze nog wel eens terug met hetzelfde nummer maar dan met de letters MJE ervoor, maar ook in dit geval kan ik daar niets op vinden.(3 uur in eigen documenten gezocht)

GR Richard

PS. Vooral in Professional audio van de jaren '70 en '80 kom je dit tegen. Soms wel maar meestal niet te herleiden, zonder schema van het betreffende app.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Hugo Welther

Moderator

Hier loopt dezelfde discussie http://www.elektronik-kompendium.de/forum/board_entry.php?id=563&p…

even Crtl-F op TE1296 doen

zou een darlington zijn?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
KT88

Overleden

Nope, verderop in de thread blijkt dat het een 2N3055 equivalent is.
Dan is het toch een semi-complementaire eindtrap.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
fzwart

Golden Member

Misschien dezelfde transistor van het andere kanaal doormeten? Kom je er in ieder geval achter of het een germanium of darlington transistor is. Die 7927 code is de productiedatum (week 27 van 1979)

[Bericht gewijzigd door fzwart op woensdag 2 maart 2005 22:36:34

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Bedankt voor de snelle reacties!

Maar ik heb het probleem nog steeds niet opgelost. Ik heb eerder al eens gezegd dat het waarschijnlijk een NPN tor is, maar dat is ook niet zeker. Want als het laatste getal de productiedatum is, zou de eindtrap (links en rechts bij elkaar) uit vier dezelfde torren bestaan. Ik ben al eens bij de electronicazzak geweest, maar na een half uur zoeken in allerlei boeken en op internet, hebben ze me daar ook niet verder kunnen helpen.

P.S. Hoe meet ik of het een darlington- of een germaniumtransistor is?

KT88

Overleden

Op 3 maart 2005 16:38:18 schreef electrofreak:... zou de eindtrap (links en rechts bij elkaar) uit vier dezelfde torren bestaan. Ik ben al eens bij de electronicazzak geweest, maar na een half uur zoeken in allerlei boeken en op internet, hebben ze me daar ook niet verder kunnen helpen.

De elektronicazak op de hoek...die houden we d'r in! ;-)
Bij die elektroboeren werken jochies die nog nooit iets anders hebben gezien dan een complementaire eindtrap, al dan niet in IC-vorm, als ze die al ooit hebben gezien..... Daar hoef je het dus niet van te hebben ;-)

In vroeger tijden, zo toen ik nog de leeftijd had van die puistekoppies die nu achter de toonbank staan, waren complementaire transistors nog duur en lastig te maken.
De oplossing was een semi-complementaire eindtrap.
De drivers zijn hierbij complementair, dus PNP en NPN, maar de eindtorren zijn van een geslacht, hier dus NPN.
(zie bijv. ook de Quad 303)

Hee, ik heb dat hierboven ook al 2 keer gezegd geloof ik.... ;-)

P.S. Hoe meet ik of het een darlington- of een germaniumtransistor is?

De doorlaatspanningen van de BE-diodeovergangen.
Ge= 0.2V
Si= 0.6V
Darlington (Si) = 2 x 0.6V = 1.2 V.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Oh ja, dit was ik nog vergeten erbij te zetten: aan de onderkant van de transistor staat bij het ene pootje een B en bij het andere pootje een E.
Misschien helpt dit ook nog een beetje? En ik zal staks, na school wel eens meten. Daar heb ik nu even geen tijd voor.
En ik heb mij toch vergist met de typenummers: de eindtrap bestaat uit een TE 1296 en een Te 1297. Dus misschien bestaat het dus toch uit een NPN-tor en een PNP-tor.

Groetjes, Niels

P.S. Over die elctronicazaak...Het zijn wat oudere mensen en ze zien eruit alsof ze er verstand van hebben.

[Bericht gewijzigd door electrofreak op vrijdag 4 maart 2005 14:09:33

Ik heb gemeten en ik ben dit te weten gekomen: de TE 1296 is NPN en de TE 1297 is PNP, dus de kapotte tor is ook NPN.

Groetjes, Niels

KT88

Overleden

OK, neem dan 2N3055 en 2N2955, of MJ15023 en MJ15024.
Anders een van de vele 2SA/2SC equivalenten.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Bedankt!!

Hier kan niets bij mis gaan (qua vermogen en zo.)? En moet ik dus alle vier de eindtorren vervangen?

Groetjes, Niels

High met Henk

Special Member

Op 4 maart 2005 20:30:11 schreef KT88:
OK, neem dan 2N3055 en 2N2955, of MJ15023 en MJ15024.
Anders een van de vele 2SA/2SC equivalenten.

2n3055 en mj2955 toch? die zijn nl complementair

let hier ff op. denk dat je foutje maakt KT88

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hugo Welther

Moderator

@HmH de 2N2955 bestaat in 2 versies.

Een TO18 torretje uit de jaren 60. Max 100mA o.i.d. en een latere versie de complementaire tor van de 2N3055.

De TO3 versie http://www.chipdocs.com/datasheets/datasheet-pdf/UTC/2N2955.html

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 4 maart 2005 20:58:18

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

das dus om het overzichtelijk te houden.

enfin de 2n2955 en de mj2955 zijn ook in specs gelijk aan elkaar als ik zo ff heel snel kijk
dus die kan hij ook nemen en is beter te verkrijgen

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 4 maart 2005 21:18:26

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
KT88

Overleden

Op 4 maart 2005 20:43:48 schreef electrofreak:
Hier kan niets bij mis gaan (qua vermogen en zo.)? En moet ik dus alle vier de eindtorren vervangen?

In principe alleen de beide torren in het defecte kanaal.
Overigens weet ik niet of de 2N2955 nog vlot verkrijgbaar is, de MJ2955 kan dan inderdaad een alternatief zijn.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dus de 2N3055 als vervanging voor de TE 1296 (NPN)en MJ2955 als vervanging voor de TE1297 (PNP)?

[Bericht gewijzigd door electrofreak op vrijdag 4 maart 2005 21:42:16

KT88

Overleden

Huh? Zowel 2N3055 als MJ2955 zijn in TO-3......

EDIT: yep, dat klopt, 3055 is NPN en 2955 is PNP.

[Bericht gewijzigd door KT88 op vrijdag 4 maart 2005 21:43:19

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ja, sorry. Ik was in verwarring met de MJE2955.

Ik ga vanmiddag de torren halen. Misschien is het beter om ze meteen alle vier te vervangen, dan kan ik ook geen verschil krijgen (in geluidsproductie) tussen links en rechts.

[Bericht gewijzigd door electrofreak op zaterdag 5 maart 2005 11:30:54