ga(af) fietsen!

Lucky Luke

Special Member

ik wil op mijn fiet sde verlichting wat aanpassen:

de bedoeling is:

LED achterlicht

gewoon "lamp" voorlicht

en iets dat regelt dat de verlichting als ik stilsta doorbrand.

en dan niet doorbrand in de zin van stukgaan, maar ik bedoel gewoon verderbrand.

dat led achterlicht van hier ben ik mee bezig
en ik heb voor de rest een ideetje, getekend in croc. clips. maar in AA circuit krijg ik t niet voor elkaar.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

spanning dynamo gelijkrichten, hele dikke C (Goldcap ofzo) ertussen als buffer en daarna pas je verlichting... Zo kun je het wel een paar seconden volhouden denk ik...

Anders een idee met de meterkastverlichting op de site. Gewoon een batterij meenemen in de schakeling die dan gebruikt wordt als de dynamo geen stroom meer levert, maar zodra je weer gaat fietsen de batterij weer afgeschakeld wordt.

May The Force be with you...
klein is fijn

Moderator

Op 1 maart 2005 13:17:02 schreef The Force:
spanning dynamo gelijkrichten, hele dikke C (Goldcap ofzo) ertussen als buffer en daarna pas je verlichting... Zo kun je het wel een paar seconden volhouden denk ik...

Jammer alleen dat er ongeveer 8,4V uit de bruggelijkrichter komt, en dat de meeste Goldcaps maar tot 5V aankunnen.

toverwoord van de week: regelaar!!
Heb je toch nodig om het geheel wat te stabiliseren...

Anoniem

http://www.circuitsonline.net/forum/view/18902

lees dat topic eens door daar heb ik een schema gepost die je kan helpen

euhm... een diode ..en daarna dikke condensator parallel derop.. en dan de LED's ?

@ STARTOURS: Kun jij je schema wat verduidelijken? Ik zie een half gelijkgerichte wisselspanning die gebufferd wordt door 2 C's (Eclo's?!) maar die zijn ook in serie geschakeld?! Ik zeg niet dat dit niet kan werken, maar het lijkt me niet "standaard"...
Kun je niet beter volledig gelijkrichten en dan die spanning bufferen, terug regelen naar gewenste spanning en daarna een "standlicht" C plaatsen?

Op 1 maart 2005 17:45:06 schreef FuriousGlenn:
euhm... een diode ..en daarna dikke condensator parallel derop.. en dan de LED's ?

Kan ook, maar dan veranderd de spanning te veel rijdens het sneller/langzamer rijden. M.i. is voor een mooie stabiele verlichting een regelaar nodig...

High met Henk

Special Member

ehh regelaar?????

dan moet je 3 V spanningsval hebben, low drop makt het minder erg, maar bij langzaamfietsen heb je geen licht

beter een weerstand en een zenertje antiparallel over de led's

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
klein is fijn

Moderator

Vandaar ook dat schema van startours, dat is een spanningsverdubbelaar aan het begin. Hiermee zit je al een stuk sneller aan de minimaal 8V.

High met Henk

Special Member

hmmm
tja 2 voorschakel weerstand en een zenerdiode, hoe heftig kan het zijn?? alleen per led, spanningsverdubbelaar levert nl rendementsverliezen die ik liever niet zou hebben

Lucky Luke

Special Member

o ...

en als het kan: zo simpel mogelijk.

een schema dat ik niet snap qua werking bouwen gaat nog.
(schema's lezen kan ik zo onderhand wel denk ik)

maar het werkend krijgen...
en uitleggen aan nieuwsgierige lui op school...

fijn dat jullie me willen helpen, maar vergeet niet, dat ik een "beginnend hobyist" ben.

dwz: verstand van de wet van ohm is aanwezig, maar vraag me niet hoe snel een condensator oplaad.

ofwel: weet hoe iets werkt, mits er geen "zwarte duizendpoten" in zitten

ofwel: kunnende solderen, maar verder...

ofwel: heeft multimeter, doch gebruikt m maar half.

gelijkrichten zat ik al aan te denken, en dan iets met een relais.

maar die schakeling van de meterkastverlichting zat ook nog wel ergens als idee in mn achterhoofd...

ik zal m nog ff doorkijken dat ik weet waar we t over hebben, kan dan iemand zeggen hoe ik m aan zou moeten passen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

het schema van mij is een omvormer die teven dient als gelijk richter op deze manier maakt de omvormer van gemiddeld 6 volt gemiddeld 12 volt de omvormer word vaak toegepast en werkt prima de spanning is gelijk en de uitgnags spanning is hooggenoeg voor een 5v vaste spannings regelaar op deze manier zul je geen licht sterkte schommeling hebben als je even wat minder hard fietst en de omvormer is zelfs in staat een kleine 12 volt accu te laden het schema werkp prima ik heb het zelf meerdere malen toegepast bij fietsen

Lucky Luke

Special Member

lichtsterkteschomeling is geen probleem hoor, daar zit ik niet mee.

kan ik gewoon het schema van de meterkastverlichting nemen en dan ipv aan de belvoeding aan mn dynamo hangen?

of moet ik dan nog een weerstand aanpassen opdat de leds even fel blijven branden?

en moet er verder nog iets veranderd worden om het op dei lagere fietsdynomospanning te laten werken?

en kan het nog iets simpeler (minder componenten=minder groot=makkelijker onder zadel te proppen tegen regen& is simpeler te begrijpen hoe t werkt*)

*= ik zou t wel kunnen bouwen, maar weet toch graag de preciese werking, dan kan ik dat later miss. nog ergens anders voor gebriuken (ja ik leer graag wat nieuws, zeker over electro!)

High met Henk

Special Member

ehh startours, ik heb even gekeken en vond dit schema

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=fietsled.JPG

en zie alleen een gelijkrichter, wat afvlakelco's een regelaar en een led + voorschakelweerstand, dit brand toch niet als je langzaamtrapt??

wat ik dus zou doen is die regelaar eruit halen hier, dan een zenerdiode anti-parallel aan die weerstand en led en nog een weerstand na die elco, om de stroom door die gelijkrichter en de led te beperken.

bijv zoiets dus

code:

------R1------------+-----------|
                    |           |
                    |          R2
                   zener        |
                    |          led
                    |           |
--------------------+-----------|

R1 = (Umax - Uzener) / (max continu stroom zener)

R2 = (Uzener - Uled) / (stroom door LED)

Duidelijk toch??

Lucky Luke

Special Member

voor startours wel denk ik, maar voor mij...

ik zei: simpel

dit zei ik niet om jullie af te kraken of "de gerhard uit te hangen", maar omdat ik graag iets wil bouwen, dat ik niet aleen kan solderen, maar waarvan ik de werking ik begrijp, zodat het ook op andere plekken dan iop mn fiets toe te passen is.

dus leek mij die meterkastverlichting (linkje: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/109 )

een goed idee.

maar wat moet ik er nog aan aanpassen om optimaal te kunnen genieten van fel led licht?

en hoe neem ik ook mn voorlicht er in op? die leds vormen mn achterlicht en die schakelaar die ervoor zit moet bij de batterijen, denk ik. maar mn voorlamp, gewoon paralel aan de led's?

nee want die leds hebben nog een weerstand voor zich, maar welke?

em hoe schakeld dat ding over met 1 transistor, ik zie t echt niet...

dus kan ook iemand me de werking van dat ding uitleggen (simpel, maar wel met veel info)

High met Henk

Special Member

ehh nou 4 componenten zijn toch niet moeilijk

je neemt deel van startours zijn schakeling tot de regelaar en dan mijn schakeling erachter.

moet haast wel werken

lijkt me simpeler dan de meterkastverlichting

componenten:

2 dioden,
3 elco's,
1 zener diode,
2 weerstanden,
1 led

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 1 maart 2005 21:43:50

Lucky Luke

Special Member

ja maar weten hoe t werkt vind ik ook interesant.

en dat snap ik hiet niet...

bij de meterkast ook niet, maar dat lijkt me simpeler uit te leggen als iemand het me wil uitleggen.

ik ken de werking van een transistor min of meer maa dit zag ik nooit eerder

High met Henk

Special Member

nou ik maak de meest eenvoudige spanningsregelaar.

de spanning kan nooit groter worden dan de zenerspanning en die weerstand beperkt de stroom zodat de zener nooit kapot kan gaan.

lijkt me toch eigenlijk heel erg simpel

Lucky Luke

Special Member

nu weet ik dus ook weer wat een zener is.

een spanningsbegrenzer.

OK. weer wat geleerd vandaag.

o en het mag ook niet al te duur worden, ik moet nl ook nog een nieuwe soldeerbout bekostigen en heb helaas niet zo'n ruim budget

High met Henk

Special Member

hmm voordeel is dus idd dat hij de spanning begrenst en niet echt regelt, dus bij lagere ingangsspanning zet hij die over de uitgang, waardoor je led toch spanning krijgt

dat achterste gedeelte is gewoon een led + voorschakelweerstand

Lucky Luke

Special Member

mwww klinkt goed, maar het gaat om het overschakelen op 2 batterijen van 1,2 volt (of drie, of vier, maar niet meer) in serie, als ik voor een stoplicht sta, niet om een stabiel brandend licht

Anoniem

Op 1 maart 2005 20:30:32 schreef High met Henk:

en zie alleen een gelijkrichter, wat afvlakelco's een regelaar en een led + voorschakelweerstand, dit brand toch niet als je langzaamtrapt??

@ HmH de regelaar zal op de uitgang altijd een stabielle spanning hebben omdat de omvormer een hogere spanning maakt die genoeg is voor de regelaar zal ook bij wat langzamer fietsen de spanning op de ingang van de regelaar genoeg zijn om 5 v te maken

het maakt daarbij niet uit dat er op de ingang een spanning staat die niet altijd het zelfde is als er bv 12 op de ingang staat komt er 5 volt uit maar ook als er op de ingang maar 8 volt staat zal er op de uitgang ook 5 volt uitkomen en bij het stilstaan ken je met bv een klein relais overschakelen naar baterij of accu

High met Henk

Special Member

hmm, tja, maar als er minder dan die 8 V op de ingang staat, dus 5 V, dan brand er niets. Bij mijn oplossing, stuur je dan ook die 5 V nog door. echter dat van die accu had ik niet meegekregen, dan maakt het idd niet zoveel meer uit

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 2 maart 2005 07:38:12

Lucky Luke

Special Member

t moet gewoon overschakelen als ik voor een stoplicht sta, zo min mogelijk onderdelen hebben, zo simpel mogelijk zijn, en het mag best tot gevolg hebben dat mn lamp als ik langzaam fiets (dus echt langzaam (onder 5km/u) dat ie dan op batterijen overschakeld. hij hoeft niet ervoor te zorgen dat mn lamp erg stabiel brand. als het maar niet zulke hoge piekn geeft dat mn ledachterlicht keduuk gaat.