Hoe werkt een knipperlichtrelais (clignoteur)?

Hallo,

Hoe werkt een knipperlichtrelais van bijvoorbeeld een auto?
Het gaat met name om de werking van zo'n relais.

bij voorbaat dank,
Hendrik

Het is òf een tijdrelais òf een bimetaal.

Er gaat stroom door het bimetaal dat als schakelaar dient. Door de stroom wordt hij warm waardoor hij krom trekt. Hierdoor is de schakeling onderbroken.
Nu gaat er geen stroom meer door heen waardoor hij weer recht trekt. Zodra hij weer in de oude stand komt, is de stroomkring weer gesloten waardoor er weer stroom gaat lopen.
Hierdoor wordt het bimetaal weer warm (en zo gaat het weer opnieuw)...........

En ik die dacht dat ze dat digitaal zouden opgelost hebben.

Dit verklaart echter niet waarom een pinker heel snel begint te knipperen wanneer de lamp stuk is.
Vermits de kring onderbroken is loopt er geen stroom en kan het metaal niet kromtrekken waardoor het contact blijft. Waarom begint het dan te snel knipperen?

Tegenwoordig zijn ze ook heel vaak electronisch hoor, vroeger zat er wel zo'n systeem op, maar op dit moment worden volgens mij alleen nog electronische toegepast.

Free the whales!

Er zijn nog meer oplossingen mogelijk.
Ik heb dat vergeten bij mn eerste post te zetten.

Op 7 april 2005 09:18:09 schreef Hendrik:
Het gaat met name om de werking van zo'n relais.

Een spoel en een ferro-metalen U-kern vormen samen een electromagneet. Die trekt een palletje met een contactpunt erop tegen een stilstaand contactpunt aan en zo kan er een stroom gaan lopen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ok bedankt, nu het aansluiten. Ik vond ergens een schema zoals je hieronder kunt zien.

http://heze.student.utwente.nl/schema.jpg

Als ik het schema zo lees dan loopt door de knipperlichtschakelaar aan het stuur dus de volledige stroom... Dit kan toch niet? Het relais is gemaakt voor 20 A; ik denk niet dat dit de bedoeling is toch?
Suggesties?

bedankt,
mvg Hendrik

free_electron

Silicon Member

Op 7 april 2005 09:38:34 schreef jesus_:
En ik die dacht dat ze dat digitaal zouden opgelost hebben.

Dit verklaart echter niet waarom een pinker heel snel begint te knipperen wanneer de lamp stuk is.
Vermits de kring onderbroken is loopt er geen stroom en kan het metaal niet kromtrekken waardoor het contact blijft. Waarom begint het dan te snel knipperen?

bij de oud emechanische zat er nog een reedcontact in met spoeltje eromheen. als er niet genoeg stroom werdt getrokken ( een van beide lampjes kapot ) dan werdt een gedeelte van het verwarmingselement dat het bimetaal liet plooien kortgesloten. de weerstand van at ding werdt ds kleiner waardoor het sneller opwarmde. dus rapper knipperen.

simepl niet.

tegenwoordig wordt dit met een ictje gedaan.
telefunken had er masa's. nu zijn knipprlichten meestal gesturd vanuit ene gewoon relais zonde electronica erin. de microprocessor in het dashboard stuurt het relais.

of in gesofisticerde wagens ( mercedes , bmw, alles van psa groem ( Peugeot citroen ) zit er gewoon en blok electronica in de lichtblokken. 12 volt erop , can / van of lin bus eraan en data sturen maar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

is het schema van hierboven juist of niet?
Het gaat om een Mercury Cougar uit 1967.
Wordt de schakelaar met of zonder een extra relais geschakeld? Zijn de richtingsaanwijzers er echt voor gemaakt om zoveel stroom te kunnen trekken?

mvg Hendrik

Schema klopt, zeker voor een oudere wagen/motor/bromfiets.

+ in het relais, draad naar links-rechts schakelaar, via de lampen naar de massa.

En 2*21 W op 12V is 3.5A, dus dat valt toch best mee om gewoon te schakelen?

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op zondag 10 april 2005 13:22:06

En hoe doen ze het dan met de alarmlichten?

Goede vraag :-D

Apart relais, ofwel zit er een voor links en rechts apart, en worden die dan samen aangeschakeld.
Ik weet het in elk geval niet want ik houd me meest bezig met bromfiets en daar heb je dat probleem niet :D

Edit:

Nog even aangepast:
http://users.telenet.be/daxpagina/andere/co/schema.jpg

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op zondag 10 april 2005 18:22:52

Op 10 april 2005 11:11:18 schreef free_electron:
[...]

bij de oud emechanische zat er nog een reedcontact in met spoeltje eromheen. als er niet genoeg stroom werdt getrokken ( een van beide lampjes kapot ) dan werdt een gedeelte van het verwarmingselement dat het bimetaal liet plooien kortgesloten. de weerstand van at ding werdt ds kleiner waardoor het sneller opwarmde. dus rapper knipperen.

simepl niet.

Dit klopt niet hoor! als een gedeelte van de weerstand kortgesloten wordt dan zal hij juist minder fel gaan opwarmen.

Bedankt voor de reacties, maar het vaste definitieve antwoord heb ik nog niet gehoord. Wie weet precies hoe dit nou werkt? Wie weet hoe het in auto's wordt toegepast?Meerdere Relais?

mvg Hendrik

Oja, het bovenstaande schema zal nooit werken zoals het moet. De knipperlichten zitten aan elkaar vast. Dit zal vast niet de bedoeling zijn...

free_electron

Silicon Member

Op 10 april 2005 14:36:06 schreef murphy:
[...]
Dit klopt niet hoor! als een gedeelte van de weerstand kortgesloten wordt dan zal hij juist minder fel gaan opwarmen.

al eens 2 minuten nagedacht ?

als je gedeelte kortsluit dan daalt zijn weerstand . := hogere stroom : boel wordt warmer

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Had nog een beetje tijd over, tussen 2 ontsnappingen in Parijs-Roubaix :)
PWM zonder halfgeleiders :) :)
http://www.imagehosting.us/himages/ihnp-380310thumb.gif
Klikbaar

LDmicro user.

Op 10 april 2005 15:45:38 schreef free_electron:
[...]

al eens 2 minuten nagedacht ?

als je gedeelte kortsluit dan daalt zijn weerstand . := hogere stroom : boel wordt warmer

Denk er maar eens langer over dan 2 minuten: je vergeet dat de weerstand waar je het over hebt in serie staat met de (pinker)-lampjes dus de stroom zal nauwelijks verhogen en als je de wet van Ohm kent dan weet je dat in dit geval de spanning over de halve weerstand ook maar de halve spanning gaat zijn en vermits het vermogen gelijk is aan het produkt van spanning en stroom zal in dit geval het vermogen ongeveer de helft gaan zijn.

free_electron

Silicon Member

toch wel.
de coil weerstand is verwaarloosbaar ten opzichte van de weerstand van de lampjes.
als een lampje springt. dan halveert de stroom. ( de twee lampjes voor en achter staan paralell.
de stroom van 1 lampje is niet genoeg om het reed contact aan te houden. dat valt af en sluit zo een deel van de gloei weerstand kort (ja het was een normal closed contact). die gloei weerstand vor het bimetaal staat overigens niet in het lamp pad maar op een aparte tak ( bimetaal is dubbelpolig. een pool is voor lampen aan/af , andere pool staat in serie met zijn eigen gloeidraad en hangt aan +12 volt.

tenminste zo zaten die relais van renault toch vroeger in elkaar. ik heb er zo 10 tallen gesloopt om het reed buisje eruit te halen. twas altijd de gloeidraad die doorbrandde en dat was gepuntlast dus dat vloog in de vuilbak. mijn pa raapte die uit ( was magazijnier in grote garage ) ik kreeg alle defecte electrisch prul. maar voor beginnende electronicus ( was toen jaar of 8 ) waren reedcontactjes o-zo-cool om mee te prutsen.

dit was ongeveer het schema :

gloeidraad      bimetaal
            van          opent
          bimetaal     bij warmen
+12v -+---nnn+nn--------bimetaal------------- grond
      |      |
      +---/--+ < reed contact
      |   :
      |   :        
      +--[ ]--------------//------------> naar 2 lampen
        spoel           schakeleer
     reedcontact        mechanisch 
                       gekoppeld met
                       bimetaal ( beweegt me )

die knipperdozen hadden 3 aansluitingen.
er zat altijd 12 volt op. een poot trok je naar de grond via de schakelaar op het dashboard. de andere poot trok je naar ofwel linkerlampen of rechterlampen. ik spreek over dozen van ui tde jaren 70. zwarte van sagem of zoiets.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 10 april 2005 18:30:02

Indien Renault-pinkerdozen echt op deze manier werkten dan klopt het inderdaad, echter bij een "normale" pinkerdoos ging je stelling niet op. Ik heb vroeger verschillende wagens ontmanteld maar nooit zo een tegen gekomen, ik heb er hier nog liggen uit de jaren 60 (6 volt) maar steeds werkten ze zoals op het schema van MGP, ook al hebben ze 3 aansluitingen. Waarom zou Renault zo "tegendraads" gewerkt hebben terwijl het toch veel eenvoudiger kon?

free_electron

Silicon Member

werkten ze zoals op het schema van MGP, ook al hebben ze 3 aansluitingen. Waarom zou Renault zo "tegendraads" gewerkt hebben terwijl het toch veel eenvoudiger kon?

tjah. twas dan ook een frans merk. Die gebruiken ook nog altijd secam. ik weet nog van mijn pa dat je absoluut de originel moest steken. een van ander merk werkte niet. ( zekering sprong )

twas trouwens van een R12

oke mensen, bedankt voor jullie reactie, ik denk dat ik ondertussen genoeg weet.

mvg Hendrik

nou, ik weet niet genoeg:-). ik zit deze topic ook te bekijken enzo en ben ook wel benieuwd hoe de "normale" timer relais werkt. het gaat mij om het feit als er een lampje kapot gaat en er minder stroom gaat lopen dat dat ding op snel knipperen over gaat. hoe weet die timer dat dan? zit er een stroom meter in? ik wil wel es zo'n schema zien.
Ik heb het niet over de oude bimetaal relais, dat snp ik wel, maar dat wordt in deze tijd echt niet meer toegepast.

Michel

Op 11 april 2005 14:50:03 schreef Hoihoi:
hoe weet die timer dat dan? zit er een stroom meter in?

Inderdaad. In serie met het knippercontact zit een weerstand, en de spanning over die weerstand bepaalt de knipperfrequentie, met inachtneming van een minimum en een maximum frequentie.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com