spanningsdeler geeft vreemde spanningen

om een relais te testen heb ik 9V nodig, en aangezien ik niet beschik over een 9v voeding heb ik hier op het forum gezocht hoe ik makkelijk een spanningsdeler kan maken. ik heb de volgende schakeling op een breadboard gebouwd:

code:



      +----+---------+ Vin = 12V
      |    |
     .-.   |+
     | |  === 22 uF
  1M | |  /-\
     '-'   |
      |    |
      +----+---------+ Vuit = 9V
     .-.   |+
     | |  === 22 uF
  1M | |  /-\
     '-'   |
      |    |
      |    |
     .-.   |
     | |   |
  1M | |   |
     '-'   |
      |    |
      |    |
     .-.   |
     | |   |
  1M | |   |
     '-'   |
      |    |
      +----+---------+ GND

de waardes van de elco's zijn willekeurig, en de weerstanden staan in de verhouding 1:3 om 3/4 van de 12V over te houden.

In principe werkt deze schakeling prima, de uitgang heeft onbelast een waarde van bijna 9V. Als ik het relais op de uitgang hang schakelt deze. niets aan de hand dus. als ik echter de spanning over het relais meet geeft de multimeter 2,68 V aan. is hier een logische verklaring voor? of klopt de schakeling gewoon niet?

De beredenering klopt.
De dimensionering klopt niet.
Je hebt geen rekening gehouden met de verbruiker.
Deze gebruikt een stroom I bij een spanning V.
Je kan hiermee de belasting(weerstand) R berekenen.

R= V/I

Als de R nu veel kleiner is, als de 3x1M(wat mij niet verbaast bij een relais), dan klopt je spanningdeler niet meer.

Edit
Neem een 7809 met 2 x 100n condensatoren en klaar ben je.
zie http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

[Bericht gewijzigd door Willie Worteltje op dinsdag 10 mei 2005 15:32:46

Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

was er al achter gekomen dat het makkelijker zou gaan met een 7809, maar heb de condensatoren niet op voorraad. werkt het ook met andere waardes?

is het trouwens niet raar dat een 12V relais al schakelt bij nog geen 3 Volt? of schakelt hij op de in de condensator opgeslagen 9V en is de 3V genoeg om het relais op zijn plaats te houden?

elmowww

Golden Member

Geef eens wat meer info over je relays.

Werkspanning: 9V
wat is de weerstand van je spoel? of de stroom die er doorloopt?

Dan kan je even een voorschakelweerstandje berekenen, verstook je ook geen stroom meer in je spanningsdeler...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

waarom meet je niet gewoon de weerstand van de relais en zet je daar 1/3 van die waarde als weerstand voor

Je kunt ook die weerstanden uit je tekening gebruiken met een tor (ipv een 7809) (maar dan ca. 330 ohm ipv 1M en zonder condensators (waarom die C's?!)) en aan de basis van een NPN hangen. Die tor zet je boven het relais (dus Vcc - c e - relais - Gnd)

edit:

Op 10 mei 2005 14:21:43 schreef longview:
Als ik het relais op de uitgang hang schakelt deze. niets aan de hand dus.

Ohw... sorry, hij deed het al :)

[Bericht gewijzigd door ikkedus op dinsdag 10 mei 2005 16:40:30

Enkele woorden:

- bron impedantie
- thevenin

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

de bedoeling was om te testen of het relais (12V) ook zou werken op een spanning van 9V. test geslaagd dus :)
kwamen alleen wat vragen in me op vanwege de lage spanning
maar vragen zijn nu opgelost, bedankt!

Henry S.

Moderator

De c's zijn niet nodig :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 mei 2005 17:58:45

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

probeerde de schakeling eerst zonder condensators. toen schakelde het relais niet (vanwege de te hoge weerstand in de spanningsdeler)
toen ik condensators over de spanningsdeler zette en daarna het relais opnieuw aansloot schakelde deze wel (vanwege de 9V waarmee de condensators geladen waren toen de 9V-lijn nog onbelast was)
de schakeling werkt dus niet zonder condensator over de 9V-lijn en GND :)
maar was eigenlijk een foutje inderdaad, aangezien de spanningsdeler normaal gesproken helemaal niet werkt met de weerstand van het relais en een simpele voorschakelweerstand voor het relais beter had gewerkt

Vaak zijn vergissingen en toevalligheden een aanleiding voor nieuwe 'uitvindingen' :)

Die C kan namelijk heel erg nuttig zijn bij een juiste dimensionering in combinatie met een voorschakelweerstand. Wat je er mee kan bereiken is een laag stroomverbruik wanneer een relais langere tijd ingeschakeld moet blijven. Relais die dus niet vaak schakelen.

Voorschakel weerstand berekenen, d.m.v. RC formule de benodigde capaciteit berekenen, zodat het ontladen net lang genoeg duurt om de bekrachtigingstijd van het relais te overbruggen :) Van sommige relais is in de datasheets de 'hold' spanning/stroom opgegeven, de minimale spanning/stroom die nodig is om het relais blijvend contact te laten maken.