Eigen FM-zender

Voor een profielwerkstuk (VWO) wil ik een eigen FM-zendertje bouwen. Is dit erg moeilijk om te doen? Ik zoek iets dat niet te groot is, zodat ik het ook nog ergens voor kan gebruiken :P. Het bereik hoeft niet groot te zijn, ik wil namelijk geen problemen krijgen met de Heren Van De Wet. Bovendien moet ie dus ook niet te moeilijk zijn om te maken en ook graag niet te duur :P.

Ik had al wat draadjes hier op t forum gezien, maar die waren zou oud dat de URL's allemaal al verlopen waren.

Iamand die zich herkend in het profiel? Alvast bedankt!

klein is fijn

Moderator

Heel makkelijk om te bouwen: http://users.pandora.be/ranzigen/td_circuits/
Alleen, als je de mogelijkheid hebt, doe het in smd, en martel die chip niet zo zoals Thomas heeft gedaan...

Tedde

AKA ripkip

Het is voor je profiel werkstuk, al enig idee wat je eraan gaat onderzoeken? De theorie erachter (radio golven) is lang niet zo eenvoudig..

HF blijft kriebelen !!

Wat is smd? *schaam schaam* ik ben nog niet zo vergevorderd in het elektronica-gebeuren, en heb er ook zo snel geen artikel van kunnen vinden hier.....

@ ripkip: uuhm eigenlijk had ik de onderzoeksvraag "welke weg legt het signaal af tussen zender en luisteraar?", en daarmee dus ook de weg tussen zender en zendmasten (via satellieten denk ik), want dat weet ik ook niet en lijkt me toch interessant om te weten. Maar dat is dus te ingewikkeld denk je? Een paginaatje of 20 is niet ongebruikelijk hoor.
Heb jij misschien nog andere ideeën voor een onderzoeksvraag?

Op 5 juni 2005 12:55:45 schreef Alive FM:
Wat is smd? *schaam schaam* ik ben nog niet zo vergevorderd in het elektronica-gebeuren, en heb er ook zo snel geen artikel van kunnen vinden hier.....

SMD = Surface Mounted Devices.
Dit zijn (miniatuur) componenten zonder aansluitdraad, die op de koperzijde van de print worden gemonteerd. Deze componenten hebben dus geen gaatjes in de PCB nodig.
Kijk hier voor enkele voorbeelden.

Deze componenten hebben dus geen gaatjes in de PCB nodig.

Dus wat ik er van begrijp is dat je je eigen printplaat maakt en daar alles op plakt. Klop dat? Is dat niet wat moeilijk voor iemand die tot nu toe alleen wat verloopkabels in elkaar heeft gesoldeert? En wat is het voordeel hiervan, behalve dat het wat compacter is en er netter uitziet?

Oh en die quote heb ik neergezet omdat ik me afvroeg van PCB is.... Vergeten de vraag er onder te zetten :P

Op 5 juni 2005 14:20:14 schreef Alive FM:
Oh en die quote heb ik neergezet omdat ik me afvroeg van PCB is.... Vergeten de vraag er onder te zetten :P

PCB is printed circuit board of terwijl printplaat.

Als de onderzoeksvraag is: "Welke weg legt het signaal af tussen zender en luisteraar?", dan vraag ik me af of het maken van een FM-zender daarop een antwoord gaat geven.

Misschien kun je als onderzoeksvraag iets kiezen in de trant van: "Is het met relatief weinig kennis en eenvoudige componenten mogelijk een FM-zender te bouwen voor informatievoorziening in onderontwikkelde of afgelegen gebieden?". Helaas zou ook daarvoor even Googlen voldoende zijn maar goed.

Okee, maar wat is nou het voordeel van SMD tegenover alle componenten op bijv. spijkertjes solderen? (behalve compacter/netter).

En ik wou niet de vraag beantwoorden na het maken van zo'n radiotransmitter hoor ;). Heb al aardig wat informatie gekregen van onder meer de TU Delft en na wat googelen, boeken en universiteitsbezoekjes etc denk ik dat ik wel aardig antwoord op de vraag kan geven.
Ik geloof niet dat het verplicht is, maar het is zo'n beetje standaard om een praktijkgedeelte te doen bij je verslag als je een natuur-profiel doet (dus met natuur- en scheikunde). Vaak is dat een proef, maar dit leek me leuker en ik denk toch zeker dat ik met het maken van een eigen transmitter een hoop kan leren!

Als iemand anders nog suggesties heeft is dat natuurlijk altijd welkom.

klein is fijn

Moderator

Op 5 juni 2005 15:17:48 schreef Alive FM:
Okee, maar wat is nou het voordeel van SMD tegenover alle componenten op bijv. spijkertjes solderen? (behalve compacter/netter).

Kreun, spijkertjes... Maar het voordeel? Kleiner! En klein is fijn! Omdat het kleiner is kost het minder en je hebt minder last van storing. Het grootste voordeel: Geen gaatjes meer hoeven boren in je printplaten! Oei, wat haatte ik dat vroeger...
Nadeel is dat het lastiger te maken is voor de hobbyist vinden sommige...

Minder storingen?? Voor mij als leek lijkt het logischer dat als er een beetje ruimte tussen de componenten zit ze elkaar juist niet beïnvloeden, of heb ik dat nou fout?

En spijkertjes lijkt me juist veel simpeler! Gewoon op een intelligente (en compacte :P) manier op een plankje spijkeren en de boel er tussen solderen. :P Ben ook maar een leek hoor, en het hoeft allemaal niet zo professioneel... Als ik maar een goedwerkende FM-transmitter heb :P.

Henry S.

Moderator

Neem dan een standaard rasterprintje, voorgeboord en voorvertind, af te zagen tot de maten die je nodig hebt. Plankje en spijkers is so 60's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fzwart

Golden Member

Je hebt wel hele kleine spijkertjes nodig om die MAX2605 uit bovenstaande link er op te kunnen solderen ....
Ik heb 'm eens een keer gesampled, maar allemachtig, wat is die meuk klein. "In mijn tijd" zat er tenminste nog twee millimeter tussen de pootjes van een IC :-)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
klein is fijn

Moderator

Op 5 juni 2005 16:15:57 schreef fzwart:
Je hebt wel hele kleine spijkertjes nodig om die MAX2605 uit bovenstaande link er op te kunnen solderen ....
Ik heb 'm eens een keer gesampled, maar allemachtig, wat is die meuk klein. "In mijn tijd" zat er tenminste nog twee millimeter tussen de pootjes van een IC :-)

Vroeguh, toen...;) Met de goede middelen is die MAX2606 nog prima te solderen hoor.

BTW, Golden member? Was dashttp://images.sugababes.nl//smiles/confused.gif Das nieuw?

KT88

Overleden

Op 5 juni 2005 16:47:50 schreef klein is fijn:
Vroeguh, toen...;) Met de goede middelen is die MAX2606 nog prima te solderen hoor.

Vroegâh.......las toevallig pas een oude Radio Bulletin waarin wordt geklaagd dat men het solderen aan die kleine Noval-buisvoeten zo moeilijk vond, er kwamen steeds klodders tin tussen de pootjes terecht ;-)

BTW, Golden member? Was das[afbeelding] Das nieuw?

Dat geeft bepaalde privileges, zoals met een stretched limo vervoerd worden naar de Radio Vlooienmarkt op 12 juni in Utrecht ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
klein is fijn

Moderator

Op 5 juni 2005 16:51:21 schreef KT88:
Dat geeft bepaalde privileges, zoals met een stretched limo vervoerd worden naar de Radio Vlooienmarkt op 12 juni in Utrecht ;-)

Hier heb ik maar een ding op te zeggen:...

Op 5 juni 2005 16:15:57 schreef fzwart:
Je hebt wel hele kleine spijkertjes nodig om die MAX2605 uit bovenstaande link er op te kunnen solderen ....
Ik heb 'm eens een keer gesampled, maar allemachtig, wat is die meuk klein. "In mijn tijd" zat er tenminste nog twee millimeter tussen de pootjes van een IC :-)

En daar heb je hij-die-de-lompe-vragen-steltm weer ;)! Wat de ruk is een MAX2605??

Lucky Luke

Golden Member

wat is dat golden member gebeuren, het word toch ook geen rommelforum hier? wiens idee is dat nu weer?

straks krijgen we zeker ook nog awfull member, junior member, no member, re- member e.d. en zo'n foeilelijke balk sterren?

wat een [sensuur]!!!!!!!!!!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Op 5 juni 2005 16:59:30 schreef Lucky luke:
wat is dat golden member gebeuren, het word toch ook geen rommelforum hier? wiens idee is dat nu weer?

straks krijgen we zeker ook nog awfull member, junior member, no member, re- member e.d. en zo'n foeilelijke balk sterren?

wat een [sensuur]!!!!!!!!!!

Bij deze ben je genomimeerd voor "most irritating member":P;).

KT88

Overleden

Op 5 juni 2005 16:59:09 schreef Alive FM:
En daar heb je hij-die-de-lompe-vragen-steltm weer ;)! Wat de ruk is een MAX2605??

Ik denk een typefout, het IC uit bovenstaande link is een MAX 2606.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Lucky Luke

Golden Member

Op 5 juni 2005 17:02:21 schreef klein is fijn:
[...]
Bij deze ben je genomimeerd voor "most irritating member":P;).

* Lucky Luke gaat keihard lachen om deze onzin!

die titel is voor evil aedon, hoewel wat ie zegt vaak wel nuttig is...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 5 juni 2005 17:05:36

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 5 juni 2005 17:02:49 schreef KT88:
[...]
Ik denk een typefout, het IC uit bovenstaande link is een MAX 2606.

Kan iemand dit bevestigen? En wat is dan zo'n MAX 2606.....?

Op 5 juni 2005 16:59:09 schreef Alive FM:
[...]
En daar heb je hij-die-de-lompe-vragen-steltm weer ;)! Wat de ruk is een MAX2605??

Heb je de link gevolgd in de eerste reactie in deze discussie? Klik vervolgens op Schakelingen => FM muziekzender, en dan krijg je het volgende schema te zien:

http://users.pandora.be/ranzigen/td_circuits/circuits/fm_muziek_zender/fm_muziek_zender.gif

De MAX2606 is een FM zender IC'tje van de firma Maxim, meer info vind je hier. En dit is de datasheet: MAX2605-MAX2609.pdf. En om je volgende vraag voor te zijn, een VCO is een Voltage Controlled Oscillator.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zondag 5 juni 2005 17:17:42

Okee, het begint allemaal al wat duidelijker te worden :D. De oscillator is het apparaatje dat de golven opwekt, als ik me niet vergis. Dat klopt toch? En wat is het verschil tussen gewone oscillator en en voltage controlled oscillator?

Dan heb ik nog een vraagje over de audio-ingangen, wat dus tulp-stekkers zijn. De binneste cirkel stelt de pin voor en de buitenste cirkel de ring neem ik aan?

[Bericht gewijzigd door Alive FM op zondag 5 juni 2005 17:32:22

KT88

Overleden

Op 5 juni 2005 17:31:24 schreef Alive FM: En wat is het verschil tussen gewone oscillator en en voltage controlled oscillator?

Een gewone oscillator geeft een vaste frequentie af, afgezien van de eventuele modulatie.
Een voltage-controlled oscillator (VCO) is over een gedeelte afstembaar door middel van een extern aan te leggen controle spanning.
NB: een VCO is dus ook FM te moduleren over zijn control ingang!

Dan heb ik nog een vraagje over de audio-ingangen, wat dus tulp-stekkers zijn. De binneste cirkel stelt de pin voor en de buitenste cirkel de ring neem ik aan?

Correct. Binnenste is signaal, buitenste is ground.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -