Eigen FM-zender

fzwart

Golden Member

Op 5 juni 2005 16:47:50 schreef klein is fijn:
[...]
Vroeguh, toen...;) Met de goede middelen is die MAX2606 nog prima te solderen hoor.

Bij mij is de kleinste SMD die ik nog kan doen van het formaat MAX038. De MAX2606 is weer een maat kleiner. Zelfs met een vergrootglas is het amper te zien en zo oud en slechtziend ben ik (nog) niet.
Ik denk dat de topicstarter zeker grote moeite zal hebben om met dit IC aan de gang te gaan.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
klein is fijn

Moderator

Uh, ja dat zeker, maar het idee van een profielwerkstuk is toch dat het een uitdaging is?:P

Nog even ter verduidelijking voor de topic starter:
De MAX2606 is dus een VCO (Voltage Controlled Oscillator). De frequentie op de uitgang wordt bepaald door de spanning op pen 3 van het IC. Potmeter R4 bepaalt de gelijkspanning op pen 3. Hiermee stem je de VCO af op een frequentie in de FM band. Met potmeter R5 stel je de frequentie-zwaai (modulatie-diepte) in. Deze potmeter moet zo ingesteld worden, dat de geluidsterkte ongeveer overeenkomt met andere zenders in de FM band.

Hey dank je CornelisJ, altijd handig om te weten.

Goed, die oscillator solderen zal dus erg moeilijk worden begrijp ik (hoewel het met een hoop geduld toch moet lukken denk ik), maar een eigen printplaat maken is denk ik nog een stuk moeilijker én duurder, als ik dat artikel zo las......

Nog andere suggesties?

klein is fijn

Moderator

Weet niet waar je precies woont, maar als het in de buurt is van Haarlem, kom eens langs bij de DJOH, voor een profielwerkstuk mag je daar wel een printje komen etsen, heb je meteen een deel chemie erbij zitten. Als je in de buurt woont, msn of mail me dan eens.

Mijdrecht, zo'n 20 km onder Amsterdam. Is wel te doen opzich, met de bus ben ik er in een uur.

Maar was nog niet van plan te beginnen met mn PWS hoor, pas over een jaar :P. Had een idee en als ik dat heb moet ik er gelijk iets mee doen... Maar ik houd je aanbod wel in gedachten, want het zal indruk maken denk ik. Een eigen printplaat klinkt toch interessant en multi-disciplinair wordt gewaardeerd :D.

Bedankt alvast!

Wat is DJOH precies?

Tedde

AKA ripkip

HF blijft kriebelen !!
klein is fijn

Moderator

Arg, ramp, wist helemaal niet dat die oude site nog online stond... Is overgens een betere nieuwe in de maak...

* klein is fijn is blij dat hij niet op die foto's staat, sterker nog, die foto's zijn zo oud dat niemand die erop staat nog bij de DJOH zit...

Lucky Luke

Golden Member

waren er geen printjes om zo'n klein smdtje op te solderen en dat ie vervolgens als dip paste, dus dat je aan de bovenkant van dat printje smd't, en dar onder dat printje pinnen ziten? dan kan het verder op de spijkermethode...

* Lucky Luke heeft een spijkerradio staan, geen zender helaas... maar ook geen echte spijkerradio: de spoel zit met schroeven op het hout, en met spijkers aan de erest van de electronica, die op punaises zit...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ja daar zat ik ook nog over na te denken; een dingetje maken met bijvoorbeeld hele dunne reepjes aluminiumfolie op een stukje karton plakken en daar alles aan vast solderen. Of ijzerstof op een lijntje lijm strooien, alleen heb ik dan het bijkomende probleem dat ik hele dunne streepjes lijm moet kunnen maken ;).

Als je het zelf in elkaar zet zou ik die hele MAX2606 vergeten eigenlijk - onnodig gepriegel (tenzij je het zo klein wilt hebben).

Een eenvoudige oscillator bouw je met nog geen 10 componenten, als actief element volstaat een HF transistor of FET. Schema's van oscillators slingeren zat rond trouwens.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 6 juni 2005 16:43:15 schreef Alive FM:
Ja daar zat ik ook nog over na te denken; een dingetje maken met bijvoorbeeld hele dunne reepjes aluminiumfolie op een stukje karton plakken en daar alles aan vast solderen...

Op aluminium kan je niet solderen (of toch heel moeilijk). Telkens het blootgesteld wordt aan zuurstof uit de lucht, komt er een aluminiumoxidelaagje van amper een paar micrometer groot op. Dit zorgt ervoor dat er geen soldeertin op kan hechten. Probeer maar eens, het zal niet lukken.

Op 6 juni 2005 16:45:58 schreef Ben_:
Als je het zelf in elkaar zet zou ik die hele MAX2606 vergeten eigenlijk - onnodig gepriegel (tenzij je het zo klein wilt hebben).

Een eenvoudige oscillator bouw je met nog geen 10 componenten, als actief element volstaat een HF transistor of FET. Schema's van oscillators slingeren zat rond trouwens.

Maar met dat IC heb je wel geen (moeilijk verkrijgbare) varicap meer nodig, die zit al geïntegreerd.

[Bericht gewijzigd door Thomas op maandag 6 juni 2005 17:25:50

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Tedde

AKA ripkip

Op 6 juni 2005 17:24:26 schreef Thomas:

Maar met dat IC heb je wel geen (moeilijk verkrijgbare) varicap meer nodig, die zit al geïntegreerd.

Er zijn ook zat oscillators zonder varicap hoor en anders kan je altijd nog wat gewone diode's of een transistor als varicap misbruiken :)

HF blijft kriebelen !!

Als ik zelf een oscillator zou bouwen, zou deze dan wel van goede kwaliteit zijn? En heeft iemand een suggestie van een schema van een goede oscillator?

En wat is een vericap?

een varicap is een diode die afhangeklijk van de "Reverse Voltage" een andere capaciteit heeft, parallel aan een L/C kring kun je daarmee dus fm maken

Op 6 juni 2005 21:59:19 schreef Bertrix:
een varicap is een diode die afhangeklijk van de "Reverse Voltage" een andere capaciteit heeft, parallel aan een L/C kring kun je daarmee dus fm maken

Juist! Het is dus een spanningsgestuurde variabele condensator.
Je kan een 1n4004 gebruiken maar je kan ze gewoon kopen bij je (al dan niet) lokale E-boer. Waarom die dingen de naam hebben moeilijk verkrijgbaar te zijn is mij een raadsel. (?)

MvgEat

Henry S.

Moderator

Snap ik ook niet, de BB911 is algemeen verkrijgbaar...en Barend Hendriksen heeft emmers vol in het programma ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.