transfo

hallo, ik heb een vraagje, ik zou een symetrische voeding willen maken met een transformater, voor de TDA7294 Ic, nu is mijn vraag, kan ik de transformator stabiliseren naar +-20V of +-40 door middel van condesatoren, of moet ik gebruik maken van een LM78xx?ik hoop van niet, want ik heb een max stroom van 10A nodig.
Of heeft iemand een eventueel schema van een soort gelijke voeding?

dank u

Voor audio eindversterker wordt gewoonlijk een niet-gestabiliseerde voeding gebruikt. Dat wil zeggen dat je voldoende hebt aan een trafo, een stevige bruggelijkrichter en een paar zware elco's.

Ik raad je aan om de versterker geschikt te maken voor 4 Ohm belasting. De maximale voedingsspanning mag dan ca. + en - 30V zijn. Om deze spanning te bereiken gebruik je een trafo van 2*22V. Na gelijkrichting en afvlakking krijg je een gelijkspanning van ca. 1.4 * 22V = 30.8V.

Bij deze voedingsspanning kan de TDA7294 versterker volgens de datasheet het volgende vermogen leveren (bij 0.5% vervorming):
* ca. 55W in 8 Ohm belasting
* ca. 84W in 4 Ohm belasting
Bedenk wel dat de versterker goed gekoeld moet worden!

Voor een mono versterker neem je dan een trafo 2*22V, 160VA, voor een stereo versterker 2*22V, 300VA.

Hieronder een schema van een symmetrische voeding voor een stereo versterker:

http://sound.westhost.com/p04_fig1.gif
Dit schema is afkomstig uit dit artikel: http://sound.westhost.com/project04.htm. Voor een goede kanaalscheiding tussen het linker en rechter kanaal is hier gebruik gemaakt van twee gelijkrichters en aparte bufferelco's voor links en rechts.

Nog even als aanvulling: deze discussie gaat ook over een voeding voor een versterker met de TDA7294. Zie ook mijn bijdrage aan deze discussie. Ik suggereer hier een 2*18V trafo voor +/- 25V voedingsspanning. Het afgegeven vermogen wordt dan wat minder, en je kunt een iets lichtere (en goedkopere) trafo gebruiken.

Weet iemand het nut van die diodes en andere componenten in de aardleiding?

Op wo 30-10-2002 19:06:58 schreef nachtuil:
Weet iemand het nut van die diodes en andere componenten in de aardleiding?

Volgens de beschrijving in het aangehaalde artikel, dient het als een soort isolatie tussen de signaalaarde en de kastaarde. Quote uit het artikel:

"Where it is possible, the signal and power ground should be the same (this prevents the possibility of an electric shock hazard should the transformer develop a short circuit between primary and secondary). Where this will give rise to ground loops and hum in other equipment, use the method shown.

The resistor isolates the low-voltage high-current ground loop circuit, and the diodes provide a protective circuit in the event of a major problem. These diodes need only be low voltage, but a current rating of 5A or greater is required. The 100nF capacitor acts as a short circuit to radio frequency signals, effectively grounding them."

Voor een mono versterker neem je dan een trafo 2*22V, 160VA, voor een stereo versterker 2*22V, 300VA.

Volgens mij is er bij een een spanning van 2 x 22 Volt slechts een 80VA transfo nodig, voor een mono versterker. Die levert al 2 x 1,81 Ampère.
En voor een stereoversterker één van 160VA.

Wanneer je van 8 Ohm belasting uitgaat, dan is een 160VA trafo inderdaad wat overdreven, maar een trafo van 80VA voor een versterker die 55 Watt moet leveren vind ik wat aan de magere kant. Ik zou dan eerder kiezen voor 120VA voor een mono versterker, en 225VA voor een stereo versterker, zoals ik ook al in deze TDA7294 discussie heb gezegd:

Als je 6 of 8 Ohm luidprekers gebruikt mag het vermogen van de trafo wat minder zijn, 120VA voor mono en 225VA voor stereo is dan genoeg.

Overigens verwacht ik ook geen problemen bij gebruik van 4 Ohm luidsprekers, je levert alleen een paar Watt in omdat bij volle uitsturing aan 4 Ohm de voedingsspanning iets in zal zakken. En de meeste mensen zullen hun versterker maar heel zelden vol uitsturen.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op woensdag 6 november 2002 10:41:17

ik maak de high effeciency schakeling van de tda7294, deze werkt met 2 spanningen. zouden jullie aub kunnen uitleggen hoe jullie aan dat vermogen berekenen, ik bedoel waar zie je wat wat is, wat de stroom dat hij opneemt? dank u