bumblebee target data editor

Ik ben het even kwijt mensen...
Ergens doe ik iets fout en ik weet niet waar ik het moet zoeken omdat ik geen referentiepunten heb.

-Ik heb:
mijn Wisp16F628 aangesloten op mijn PC middels een seriele kabel. Alleen de contacten 5, 3 en 2 zijn verbonden (1 op 1)
Hoe controleer ik of de Wisp en zijn verbinding met mijn PC werken?

-Ik heb:
de andere kant van de Wisp aangesloten op mijn Target PIC. Een 16F628A. Deze laatste staat op mijn Breadboard dat ik rondom voorzien heb van spanning. Deze laatste is gecontroleerd en werkend.

-Ik gebruik:
Proton lite en heb daarmee een programmaatje trachten te schrijven. Omdat dit ook nogal wat hiaten geeft, heb ik een testprogje (.hex) toegstuurd gekregen om dit zelf-schrijven-en-compileren even uit te stellen.
Dit .Hex bestand wil ik laden via bumblebee.

-Ik krijg:
een foutmelding wanneer ik rechtstreeks mijn eigen progje compileer en programmeer (F10) De fout is dan een scherm van (volgens mij) Bumblebee met daarin de text "error" en "Write", klik ik die weg, krijg ik een Bumblebee schermpje voor me wat helemaal leeg is. Dwz, ik moet de volgende zaken invullen:
Name:
Abbreviation:
Code:
Data:
Protect:
ID:
En de meerkeuzeoptie "Algorithm" waarbijik kan kiezen uit een aantal PIC's

Waar gaat het fout???
Ik wil eindelijk wel eens los, maar tot nog toe zit het niet mee... ;-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
elmowww

Golden Member

beste Fantomaz,

Je hebt volgens mij het verkeerde progje nu ;) jij zit met de targetdata editor, en die heb je niet nodig bij de 16f628, deze is om PIC`s aan de library toe te voegen.

Doe nu precies wat ik in je andere topic heb gepost (dus ook bbcmd.exe gebruiken!). Ik heb je dat bestandje gemeild, zet die in dezelfde directory als de rest van bumblebee (program files/bumblebee waarschijnlijk).

---
Nu heb je ook de handmatige manier:
- Programma schtijven in proton
- Compileren (F9)

(nu maakt proton van je basic bestand een assembler code (asm), en proton start nu ook MPASM op om er een HEX van te maken)

- Bumblebee opstarten (dus niet bbcmd of target data editor!)
- bij settings de goede compoort instellen
- bij setting baudrate kiezen (probeer eerst met 9600, daarna kan je zo hoog mogelijk gaan)
- programmer --> identify

(nu werkt als het goed is je programmer, zorg dat hij spanning heeft!)

nu je file laden in bumblebee:
- file --> open --> (open het hex bestandje in dezelfde map als je basic bestandje)
- upload (icoontje)
- run (icoontje)

nu werkt als het goed is alles.

---
pfoehw, 10 minuten typen voor 1 post ;)

---
voeg me eventueel toe op msn: elmojongerius [apenkrul] hotmail.com

of ICQ: 134365900

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Even snel wat ICQ en MSN betreft
De eerste had ik ooit en volgens mij kanik die wel weer eens installeren, maar ook MSN zou ik eigenlijk eens moeten proberen. Het is alleen dat ik me liever niet te veel laat dwingen in een hoekje. Microsoft voor en na...

Ik heb waarschijnlijk de verkeerrde Bumblebee want ik kan geen BBCMD.exe vinden in de bumblebeemap. Ook niet met een andere extensie.
Ik denk dat daar de eerste prio ligt...

Begrijp me niet verkeerd, Elmowww, het is geen eigenwijsheid hoor. Ik probeer me alleen aan te passen aan de situatie die zich voordoet. Een Bumblebee zonder BBCMD doet mij al gouw overkomen als een nieuwere versie iod...

Bedankt overigens voor de tijd die je er in steekt

Fanto

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
elmowww

Golden Member

Op 4 juli 2005 22:16:13 schreef Fantomaz:
Even snel wat ICQ en MSN betreft
De eerste had ik ooit en volgens mij kanik die wel weer eens installeren, maar ook MSN zou ik eigenlijk eens moeten proberen. Het is alleen dat ik me liever niet te veel laat dwingen in een hoekje. Microsoft voor en na...

Ik heb waarschijnlijk de verkeerrde Bumblebee want ik kan geen BBCMD.exe vinden in de bumblebeemap. Ook niet met een andere extensie.
Ik denk dat daar de eerste prio ligt...

Begrijp me niet verkeerd, Elmowww, het is geen eigenwijsheid hoor. Ik probeer me alleen aan te passen aan de situatie die zich voordoet. Een Bumblebee zonder BBCMD doet mij al gouw overkomen als een nieuwere versie iod...

Bedankt overigens voor de tijd die je er in steekt

Fanto

Daarom heb ik bbcmd.exe gemaild naar je ;)

Ik ben een tijd terug flink bezig geweest met het werkend krijgen van bumblebee onder commandline, en weet nog dat dat niet zonder slag of stoot ging.

Vandaar dat ik je ook dat stukje programma gemails heb zodat je hem neer kan zetten.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik heb alleen Fantomaz.ams en fantomaz.exe van je gekregen...
Mogelijk weggegooit hierzo?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
elmowww

Golden Member

Op 4 juli 2005 22:38:52 schreef Fantomaz:
Ik heb alleen Fantomaz.ams en fantomaz.exe van je gekregen...
Mogelijk weggegooit hierzo?

Ik heb hem een uurtje geleden gemaild ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
elmowww

Golden Member

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ok bedankt.
Hij blijft nu niet hangen tijdens het laden.
Ik zie nog geen spannende resultaten, maar ik ben weer een stap verder

;-);-);-);-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
elmowww

Golden Member

Op 5 juli 2005 19:18:47 schreef Fantomaz:
Ok bedankt.
Hij blijft nu niet hangen tijdens het laden.
Ik zie nog geen spannende resultaten, maar ik ben weer een stap verder

;-);-);-);-)

Ok :) moooi :)

Probeer eens een paar poorten aan te zetten alleen.
(misschien oscillator fout?)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Maarrr iets te vroeg gejuigd...

;-(;-(;-(;-(

F9 werkt goed. (gisteren trouwens ook...)
F10 werkt nu dus ook, ik krijg nu geen foutmeldingen meer.

Maarrr..

- Bumblebee opstarten (dus niet bbcmd of target data editor!)
- bij settings de goede compoort instellen
- bij setting baudrate kiezen (probeer eerst met 9600, daarna kan je zo hoog mogelijk gaan)
- programmer --> identify

(nu werkt als het goed is je programmer, zorg dat hij spanning heeft!)

de stap van Programmer...
Ik krijg weer de I-O error.

Spanning is overigens aanwezig...

Waar slaat mijn PC die Hex en ASM bestanden eigenlijk op?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Sjips Elmowww
Ik had je reactie niet gezien omdat ik zelf druk aan het reageren was...

Goed... Even een update...
Seriele kabels zijn stom...
Zeker als ze kapot zijn ;-(

Ik had mijn WISP nu rechtstreex op de PC en toen was hij goed...
Dat wil zeggen er wordt tenminste gecommuniceerd en ik ken huwelijken waar dat minder voorkomt.

Ik heb het programma succesvol geladen, maar echt togglen doen de leds niet. Ook branden niet alle leds.
Dit zijn Hardware problemen die ik even ga nalopen met de soldeerbout.

Oja, voor de duidelijkheid.
Hier praten we over

test:
Toggle portb
delayms 500
goto test
end

Moet toch werken lijkt me?

Tot zover over...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

yipeekayee
Stuffs working!

En nu is het expirimenteren geblazen!
;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
elmowww

Golden Member

Gefeliciteerd, dit waren als het goed is de moeilijkste stappen in je PIC carriere ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

laat ik het hopen.
Klein vraagje over iets wat me niet direct verbaast maar wat me wel stoort.

Het laden van de PIC gaat over B6 en B7 toch?
Dus zijn die in beginsel hoog

Ik maak een looplichtje (hoe origineel;-) ) maar B6&b7 gedragen zich net andersom. Dwz ze gaan uit wanneer ik ze aan wil hebben.
Ik weet niet wat ik in het programma moet zetten om ze dat "af te leren"

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
elmowww

Golden Member

Op 5 juli 2005 21:47:06 schreef Fantomaz:
laat ik het hopen.
Klein vraagje over iets wat me niet direct verbaast maar wat me wel stoort.

Het laden van de PIC gaat over B6 en B7 toch?
Dus zijn die in beginsel hoog

Ik maak een looplichtje (hoe origineel;-) ) maar B6&b7 gedragen zich net andersom. Dwz ze gaan uit wanneer ik ze aan wil hebben.
Ik weet niet wat ik in het programma moet zetten om ze dat "af te leren"

Is handig als je in ieder geval je code even post bij zo`n vraag. Ik neem aan dat je de pinnen steeds toggelt?

In dat geval ergens in het begin van je programma neerzetten:
portb = 0

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dit heb ik erin gepropt:

clear
test:
Toggle portb.0
Toggle portb.6
delayms 200
Toggle portb.1
Toggle portb.7
delayms 200
Toggle portb.2
Toggle portb.0
delayms 200
Toggle portb.3
Toggle portb.1
delayms 200
Toggle portb.4
Toggle portb.2
delayms 200
Toggle portb.5
Toggle portb.3
delayms 200
Toggle portb.6
Toggle portb.4
delayms 200
Toggle portb.7
Toggle portb.5
delayms 200

goto test
end

De opzet was een looplichtje te bouwen van 2 lampjes lang.
Alleen gedragen de laatste 2 leds zich net andersom. Dwz Wanneer ze uit moeten gaan ze aan en andersom.

Ik denk dat het komt omdat tijdens het laden, de lampjes ook al licht knipperen (dataoverdracht) waardoor ze "hoog" worden waar ze "laag" zouden moeten zijn oid.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het is wat Elmowww schreef.

Zet vóór het label Test: het regeltje PORTB = 0.
Hierdoor worden alle uitgangen van PORTB laag gemaakt.

Als je namelijk toggled, dan kijkt de PIC dus eerst hoe de toestand van de poort op dat moment is en keert het dan om.
Bij het programmeren van de PIC zijn PORTB.6 en B.7 inderdaad al hoog dus die gaan net verkeerd om knipperen.

Dus:
PORTB = 0
Test:
bla bla
GOTO Test

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

inderdaad Frits, zo had ik het ook al uit je cursus gehaald. Alleen moet ik het natuurlijk weer helemaal peppie hebben dus maakte ik het mezelf alleen maar moeilijker.
Ik denk dat ik het al heb gevonden alleen kan ik het moeilijk onder woorden brengen.

Heeft te maken dat eehh...
Ach dat bedoel ik nou... ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)