pic na 3 keer prog. stuk

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Ondertussen heb ik enkele nieuwe exemplaren binnengekregen en ben weer eens aan de slag gegaan. De nieuwe laten zich probleemloos programmeren. Van de 4 "ouwe" heb ik er nog twee kunnen programmeren maar de andere twee heb ik moeten afschrijven. Nu is dat tegen die prijs niet zo erg. 1,70 euro.
Wat er nu precies is misgegaan kan ik niet echt zeggen maar ik ben er wel achter gekomen dat in mn breadboard enkele contacten "versleten" zijn waardoor misschien de voeding van de pic is weggevallen tijdens het programmeren. Misschien dat dit de pic heeft verwoest.

elmowww

Golden Member

Breadboards geven bij mij ook altijd problemen. Contacten houden er snel mee op als je ook dikkere onderdelen erop plaatst. Probeer het even op experimenteerprint ofzo.

PS: wie wil 10 euro verdienen en even een PIC voor mij schieten? mijn programmers zijn dood :(

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Een breadboard gaat lang mee maar kan inderdaad niet tegen dikke draden.
Van een TO-220 behuizing zoals de 7805 moet je de pootjes met een tang even een kwart slag verdraaien.
Dan gaan die er wel makkelijk in.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Wouter,

het probleem heeft zich grotendeels opgelost.
Twee van de vier pics heb ik opnieuw kunnen programmeren. Ik heb de TIP vervangen door een nieuw exemplaar. Bij de derde PIC was de HEX code beschadigd en de vierde is helaas overleden. Waarschijnlijk door een slecht contact in mn breadboard waardoor de voeding tijdens het proggen uitviel.
Ik weet precies meer wat de melding was maar het was zoiets als: can not identify type ID. Pic not connected or defect. Check connections.
Zoiets was het.
Ik heb hierna nog twee pics geprogrammeerd en beide functioneren goed.
Bedankt voor je mail nog.

Ik heb mijn eerste PIC 16F628A ook binnen een paar keer naar de eeuwige programmeervelden geholpen.
Waarschijnlijk omdat ik een beetje zat te stoeien met de aangelegde (gemeten) spanning op de PortA.5 Die had een of ander doel (zit ook een gele draad op van de WISP)
Ergens is het toen fout gegaan.
Ik kon hem niet meer wissen en hij werd ook niet meer herkend.
Ik heb wel eens gehoord dat een (toegewezen met bijvoorbeeld TRISA) uitgang nooit een aangelegde spanning (5v) mag krijgen. Dan zou hij ook overlijden. Het zou hier om een 16F84 gaan.

Mijn 2e PIC by the way, draait al ca 120 prog- en wissessies en kan nog wel een paar keer mee.
100 punten trouwens voor de Wisp628 omdat ik niet steeds het IC uit mijn Breadboard hoef te peuteren. :-P

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)