Tesla coil en dergelijke Deel 7

Dit topic is gesloten

Op 12 september 2005 21:31:13 schreef Bertrix:
Wat ik me nu al altijd heb afgevraagd maar niet echt dierf vragen om een discussie over veiligheid te vermijden(ik zou het toch nooit zelf doen! Ik zou zoiets al nie tmaken,maar toch)

Als je nu zo'n kleine SSTC hebt (bv http://www.roffesoft.com/tesla/nt/nanotess.htm)

Kan dat dan eigenlijk kwaad als je de uitgang vastpakt?

Als ik dat schema nareken levert het ongeveer 2.1W, ik zou verwachten dat het lage vermogen+HF het ongevaarlijk(RF-BURNS daar gelaten) maakt, klopt dit eigenlijk?

Omdat ze op school een zeiden dat hoe hoger de spannign hoe gevaarlijker zei ik dat het om de stroom ging, maar toen zei die, ja stroom of spanning das toch hetzelfde

stroom en spanning is dus absoluut niet hetzelfde het gaat in principe om het vermogen wat de tc levert

volgens mij is het enige verband tussen volt en ampere dat ze equivalent aan elkaar zijn.

ik wil tiny tess gaan nabouwe, (schema op pagina 10 van dit forum), maar ik heb 2 vraagjes:
-hoeveel mA moet die nst zijn (of maakt dat niks uit)?
-waar kan ik een nst kopen? op marktplaats, gewoon in iedere onlinewinkel of bijv. bij de conrad?

alvast bedankt
(ps. als alles meezit wil ik julie eind herfstvakantie kunnen trakteren op foto's)

[Bericht gewijzigd door muddy op woensdag 14 september 2005 19:09:20

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Zo ik heb een iets beter resultaat behaald met mijn kleine coil.
Input 500 watt
Eeerst drie nst's maar 1 is geroostert dus verder gegaan met 2 nst's

Hoogste resultaat 80 cm :D:P

Ik leer het nog wel eens.
Nu zien dat de monster coil een vergelijkbaar resultaat krijgt input versus sparklengte :P

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=DSCF0016.JPG

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 14 september 2005 18:54:17 schreef tommynunen:
volgens mij is het enige verband tussen volt en ampere dat ze equivalent aan elkaar zijn.

ik wil tiny tess gaan nabouwe, (schema op pagina 10 van dit forum), maar ik heb 2 vraagjes:
-hoeveel mA moet die nst zijn (of maakt dat niks uit)?
-waar kan ik een nst kopen? op marktplaats, gewoon in iedere onlinewinkel of bijv. bij de conrad?

alvast bedankt
(ps. als alles meezit wil ik julie eind herfstvakantie kunnen trakteren op foto's)

Tinytess heeft geen nst nodig. Je bouwt daar de hoogspannings voeding zelf daarom kan hij ook op 12 volt draaien. Misschien slim om eerst wat meer theorie door te lezen zodat je wat beter weet waar je mee bezig bent. Maar om toch nog maar antwoord te geven op je vragen.
Tinytess gebruikt zoals al gezecht geen nst maar daarom kun je er nog wel een nst aanhangen. Iets van 5 kv en 10 mA is wel genoeg voor een coil van dat formaat wil je een grotere coil bouwen dan is het beter om een nst te nemen met een hoger vermogen.
Nst's zijn bij conrad te koop jah. Ze hebben er daar 1 te koop wie veel te duur is. Beter is om op marktplaats rond te kijken of je er 1 kunt vinden en om winkels waar ze met neon werken in de buurt te bellen. Zo ben ik ook aan mijn nst gekomen.

@sparks
mooi resultaat dat gaat al een stuk meer de goede kant op :) en nu inderdaad hetzelfde doen met je grote tc en het vermogen wat opvoeren ;)

ja ik dacht er eerst ook over om zelf de transformer te bouwen (4t @1mm & 2000t @0.125 on an ETD49 core).
maar ik heb even contact opgenomen met een ervaren vriend en die zegt dat het gevaarlijk is, dat ik moet weten of er isolatie om de draden moet (staat er niet bij) en dat de (ferriet)kern precies goed moet zijn.

dus weer een vraagje : moet er isolatie om de draden, moet ik over elkaar heen rollen en welke draad moet ik dan als eerste om de kern doen?

EDIT: ik heb de ETD49 kern inmiddels gevonden bij conrad: 1,49 euro, is vind ik wel te doen.
en nog een vraagje: waar vind ik um gottes wil 0.125 koperdraad (gister de hele avond gezocht in onlineshops maar niks gavonden).

[Bericht gewijzigd door muddy op donderdag 15 september 2005 16:56:41

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Bloemschikken is ook leuk....

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ja, dat is waar, zal ik eens een foto van mijn mooie tuintje maken?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ik ben effe op internet wezen kijken, en deze foto moet je zien: http://www.bigdayout.com/images/photogallery/photo_340.jpg
hij is welliswaar niet in action maar wel zupa groot...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 15 september 2005 17:36:03 schreef tommynunen:
ik ben effe op internet wezen kijken, en deze foto moet je zien: http://www.bigdayout.com/images/photogallery/photo_340.jpg
hij is welliswaar niet in action maar wel zupa groot...

Heb je die foto rechtstreeks van de site geplukt of via Google?
Die gasten hebben daar wat staan :p

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 15 september 2005 16:47:15 schreef tommynunen:
dat ik moet weten of er isolatie om de draden moet

Natuurlijk moet dat!, anders sluit je al de wikkelingen kort!

Mijn vttc doet echt helemaal niets, snap er echt niets van.
straks nog eens de bedrading nalopen.

@Sparks
Ben het met jou eens over dat bloemschikken.

Probeer eens om de aansluitingen van de grid coil om te draaien.

gewoon ompolen

edit ik zag op een voorgaande foto je grid coil onder de primaire heb je hem zo ook opgestelt?

[Bericht gewijzigd door Sparks op vrijdag 16 september 2005 06:40:19

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@ bertix
ja tussen de lagen moey isolatie, maar om de draden zelf toch niet?
als ik naar een oude zpoel uit een computer kijk zit er ok geen isolatie om de draden...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Er moet isolatie om de draden hoor.. anders hou je maar 1 stuk draad over eigenlijk.

En ik zou echt eens heel snel wat gaan lezen over tesla coils... want tesla coil secundaires bestaan maar uit ÉÉN laag, en er moet gewoon isolatie op het draad zitten.

Vergeet trouwens ook geen epoxy o.i.d. als je je secondaire gewikkeld hebt, dan blijven de wikkelingen op z'n plaats en heb je extra isolatie.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

sorry, maar misschien is het je ontgaan, maar de vraag ging over een transformer van 12v naar 5kV op een ETD 49 core.
en bij een secundaire spoel (dat is toch de toren?) hoeft er toch ook geen isolatie per draad: alle plaatjes die ik heb gezien hebben dat niet...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

volgens mij kent ie het begrip wikkeldraad nog niet....
gelakte koperdraad....

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ah, ook handig...
en moet ik die wikkeldraad ook bij mijn transformer gebruiken?

[Bericht gewijzigd door muddy op vrijdag 16 september 2005 15:09:09

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

wat denk je zelf...

laat ik het zo zeggen als je trafo's gaat wikkelen met ongeisoleerde draad wordt alleen je voedings kabel warm.

Anders wordt elektrisch immers een stuk koper!

hier een linkje waar het 1 en ander wordt uitgelegd

http://clicks.ilse.nl/reg.jspx?rid=RES2&pid=Ilse&search_for=cu…

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

nee, die link hoeft niet > ik heb al een mooie tuin.
ik heb ook al eea gevonden over spoelen hoor.

maar heeft iemand een idee war ik zo'n 100 meter en zo'n 20 meter 0.125 wikkeldraad kan kopen?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 16 september 2005 15:21:49 schreef tommynunen:
nee, die link hoeft niet > ik heb al een mooie tuin.
ik heb ook al eea gevonden over spoelen hoor.

maar heeft iemand een idee war ik zo'n 100 meter en zo'n 20 meter 0.125 wikkeldraad kan kopen?

Nieuw kopen(duur) of bedrijven die trafo's en motoren wikkelen...

http://clicks.ilse.nl/reg.jspx?rid=RES2&pid=Ilse&search_for=cu…

Ja, daar was ik al lang naar opzoek

[Bericht gewijzigd door Bertrix op vrijdag 16 september 2005 18:13:23

Ik ben is op zoek gegaan naar een N.S.T voor mijn tesla spoel.
Had wat moeite om er eentje te vinden, maar heb hem toch gevonden! :9~
6225 volt / 0,1 ampere.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=nst-2.JPG

En opengewerkt.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=nst-1.JPG

Nu alleen nog 0.5mm wikkeldraad zien te vinden.
Heb ik 400m van nodig. Heb dit nog niet gevonden.
En kan je dat nou nergens op internet bestellen?
Ik heb namelijk al een paar keer tevergeefs geprobeerd om het draad bij bedrijven die motoren wikkelen te kopen.
Ik kreeg gewoon emails terug dat ze me niet konden helpen. :(
Dus als iemand nog wat weet.....

beter één led in de hand, dan tien de lucht in. homepage

@Dipswitch
Ik ben gewoon naar een wikkelbedrijf gegaan, uitgelegd waar het voor was en kreeg het voor een vriendenprijs mee.
(geen bon :) )

edit: Mooie NST

Dit topic is gesloten