Tesla coil en dergelijke Deel 7

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 20 oktober 2005 21:39:22 schreef wvenis:
diodes heb ik niet veel, nu wil ik 5 thyristors in serie gaan zetten,

Thyristors !?

No no no no !

veel simpeler, een 1n4007 doet al 1kV bij 1A, zet er daar een paar ( teveel, ze kosten toch niks ) van in serie met een bleeder weerstandje ( 1meg oid ) eroverheen.

ik dacht dat de 1n4007 400 volt was???
bij 1 amp. maar inderdaad,een hoop in serie en je bent safe. maar ik lees allemaal over peaks van kA en dus dacht ik van laat ik het even grof groot maken ook al is het maar een ..uS.Sec of wat.

ik heb ook nog 1600 volt diode's van ???A
ze zijn heel klein, ik vertrouw het niet dat al die vlammen uiteindelijk door zo'n klein halfgeleidertje kan gaan, maar goed, we gaan het proberen.

[Bericht gewijzigd door tritium op donderdag 20 oktober 2005 22:43:21

en die brug is continu kortgesloten, mn nst is 50mA bij 8700 volt, maar ik denk dat de piekstromen zo hoog zijn dat de diode sterft.

Sine

Moderator

In mijn Vttc houden ze zich anders prima, Alleen directe inslagen op de voeding kunnen ze niet tegen :P

we hebben het toch over het zelfde hoop ik, het schema wat ik een blad terug gepost heb, die wil ik bouwen

4007 is inderdaad 1000 volt 1 ampare, nou, moet goed gaan dan, hoop ik, die pieken betwijfel ik.

en wat was vttc ook alweer

[Bericht gewijzigd door tritium op donderdag 20 oktober 2005 22:51:18

Op 20 oktober 2005 22:50:12 schreef wvenis:
4007 is inderdaad 1000 volt 1 ampare, nou, moet goed gaan dan, hoop ik, die pieken betwijfel ik.

en wat was vttc ook alweer

Vacuum Tube tesla coil, een tesla waar je de spoel aanstuurt met een buis ipv een sparkgrap

http://research.microsoft.com/~swinder/sparks/vac_images2/pic00054.jpg

[Bericht gewijzigd door Bertrix op donderdag 20 oktober 2005 22:56:50

waar ik mee bezig ben:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=tesla+dc.JPG

2e post maar dan weet je het, het is voor de gelijkrichter.

edit:
heet dit dan een dcsgtc??

@bertrix, leuk dingetje trouwens..........

Fry, ik dacht dat je de neiging maakte om mijn vragen over MOTs te beantwoorden en toen naar werk moest :P Of begreep ik dit helemaal verkeerd?

Sorry, druk enzo.
Een mot is gemaakt voor 2kv ac dus 2,8kv piek. Dat is voor de isolatie van de secondaire zelf. de secondaire tenpzichte van de kern en de primaire. De primaire hangt aan de fase en de nul, allebei nagenoeg het zelfe als aarde, slechts en paar honderd volt verschil.
Stel je zet zet 6 mot's in serie. =16 kv piek.
Je legt mot1 aan aarde en stapelt verder. Mot6 heeft gewoon 2kv of 3 kv piek over de secondaire staan maar wel 16 kv tenopzichte van aarde/kern/primaire. Daar is die niet voor gemaakt.
Je kan ook de mots in twee groepjes van drie in serie zetten, en het midden aan aarde leggen. Nu zien de twee buitenste mots slechts 8 kv tenopzichte van aarde, nog steeds veel maar onder olie is dat vaak net okay.
Zo zijn nst's ook geisoleerd, bijv 2*4kv. Dat betekent totaal 8 kv en je moet het midden aan aarde leggen. De isolatie hoeft maar tegen 4kv tekunnen terwijl je er 8 kv tussen de uitgangen staat.

Bij de buitenste mots van zo'n 6pack wil je de kern niet aan aarde hebben. Ze zien de hoogste spanning en omdat je ze laat zweven pak je de isolatie van kern naar primaire erbij. dus 8kv tussen seconmdaire en kern samen met kern en primaire. 2 keer iso. leg je de kern aan aarde is het direct 8kv secondaire naar kern.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@ Fry: als ik een flyback gebruik, moet dat schema nog wel gewoon intact blijven.
en leg dat nog eens uit, van de diodes?
en dan heb ik dus een flyback van 5kV nodig?
en wat als ik een andere vindt, kan ik dan beter de tesla aanpassen of gewoon een nieuwe tesla maken?(zonder det hele schema eraan)

ik dacht dat ik gewoon beter een flyback kon gaan zoeken, en daar een nieuwe tesla omheen gaan maken, ipv dat hele ding aanpassen enzo (ik raak nogal snel in de war:p).

ps. ik wist al dat er niks van het schema klopte: kijk eens naar het 12 volt gedeelte, er zit niet eens een min aan:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

tnx fry :) Tis nog steeds een raar verhaal, maar klinkt best logisch. Maar kon ik nu ook MOTs van verschillende outputspanningen in serie zetten?

En waar moet ik die aarde op aansluiten? Gewoon op huis stopcontact, of een paal in de aarde rammen stukje bij secondary aarde vandaan.

(En nog maar een wijziging :P)
Een reden waarom ik denk dat ik het niet snap, is dat ik niet weet wth een kern voor functie heeft in een spoel (don't hit me :P)

Waarom zit er sowieso één kern met de aarde verbonden, en waarom is deze (iig in de plaatjes die ik tegenkwam) ook verbonden met de secundaire. Oftewel.. wat zou er gebeuren als je alles laat zweven.

Zou je ook een stack van 5 mots kunnen maken? oftewel, de middelste aarden en de rest laten zweven en niet aarden?

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op vrijdag 21 oktober 2005 14:08:08

ik heb dus net een flyback uit een monitor gehaald.
weet iemand hoe ik deze aan moet sluiten?
er zitten aan de onderkant 10 pinnetjes in een halve cirkel en twee pinnetjes erlangs, aan elk van de twee zit een draadje, een rode en een grijze.
de twee pinnetjes aan de zijkant zijn waarschijnlijk dus de 12V input?
er zit ook nog een rood draadje bovenop met een zuignap eraan. kan het zijn dat deze aan een van de 10 pinnetjes vast zit? (effe doormeten?)

er staat dit op:

TLF099-01-3
7Y19A

en op het stickertje:

3138 128 78211
LCE CF1009 A
LOT NO. HK24
^beetje vaag tekentje, lijkt meest op een H

ik ga even google, dan weet ik mss de spanning van dat ding.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Sine

Moderator

Je kunt niet zomaar 12V op een flyback gooien en dan verwachten dat er hoogspanning uit komt, er moet een oscillator aan om het eea aan de gang te slingeren,

Google maar eens op flyback driver

die heb ik al verschillende gevonden.

maakt het nog uit welke ik gebruik? er staan zoveel verschillende op google.
ik heb nu een half uur op google gezocht, niks geonden (zoekterm = LCE CF1009)

weet iemand hoe ik te weten kom hoeveel kV eruit springt?

edit: misschien door te kijken bij hoeveel cm er een vonk komt? (draadjes steeds dichter bij elkaar...)

deze lijkt erop:
http://members.aol.com/__121b_EbYWpcytVf1Wok0dPWdLOgO/m+c1LHBf

is deze driver goed?
http://www.uashem.com/images/miscellaneous/flyback.gif

[Bericht gewijzigd door muddy op vrijdag 21 oktober 2005 14:56:53

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

kan het ook zijn dat die 10 pinnetjes gewoon aftap pinnen zijn, of is er een secundaire in 5 delen?(elk pinnenpaar is een wikkellaag.)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

@muddy,
Als ik jouw was zou ik gewoon de zvs driver nemen.
Deze levert geen extreem hoge spanning (de meeste flyback drivers leveren rond de 15 tot 20 kv). Je wilt bij je tesla coil niet zo'n heel hoge spanning primair omdat je dan veel condensatoren nodig hebt. (hoge spanning dus veel in serie is weer lagere capaciteit dus meer parralel om hogere capaciteit te krijgen). Het voordeel van de zvs driver is dat de spanning dus niet zo hoog ligt. Ook levert de driver nog wel aardig wat stroom. Ze leveren meestal rond de 300 Watt. En daar kun je zeer leuke vonken mee maken (ik heb met een 400 watt nst 1.30 meter gehaald)
De driver kun je wel met google vinden.

Het mechanise deel van mijn drsstc is bijna af :). Komen aan het eind van de middag foto's van als alles goed gaat.

bedankt!
maar op zvs krijg ik geen driver.
(ik ben een beetje noob-achtig bezig, ik weet het...)

even op het forum ondgebazuind (handig, zo'n zoekfunctie), dit is hem:
http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/tht.htm

ga nu even meten, dan komt de driver later wel.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

nope dat is hem niet.
Dit is hem
zvs driver

En hier is er nog een topic over. Kijk vooral eens naar de plaatjes van blackplasma. Hij heeft iets zwaardere onderdelen genomen en kan er behoorlijke vonken mee trekken.
ZVS success

Zo en hier dan de foto's van mijn nieuwe drsstc.

Hier de plaat zonder secondaire en primaire.
http://home.hccnet.nl/g.heus/b1.JPG

En hier met de secondaire erin.

http://home.hccnet.nl/g.heus/B2.JPG

En hier ook met de primaire.

http://home.hccnet.nl/g.heus/drsstc2.JPG

Het onderste deel word ook nog helemaal van hmdpe gemaakt maar daar ga ik morgen denk ik mee verder.

Wordt een mooi ding Jorrit.
Ziet er netjes uit ik zal eind november eens inspecteren hoe ie er van dichtbij uitziet :P
Ik ben nog veel nieuwschieriger naar de resultaten van die kleine dikke coil.

@ Fry ben je er al achter wat er aan je coil mankeerd?
Voeding of los contact? of toch ernstiger?

Ik ga straks even mijn primaire voet afmaken voor de grote sgtc.
Even de zaak in elkaar schroeven de sg eronder de primaire erop.
Dan alleen nog een topload maken (is ook al gedeeltelijk klaar)
En een cap bank (rell heeft nog gebeld 2 weken zou ik ze moeten hebben)
Post vanaaf nog wel foto's van de eindelijk compleet klare sgtc voet.
Met een beetje geluk de complete coil(behalve capbank) zondag avond op foto.
Dan gaan we met vol gas verder met het afmaken van de vttc.
Heb al wat dingen bedacht over de opbouw.
Worden drie lagen
1-De filament trafo in een kist (loodzwaar)
2-de elektronica Buisje caps weerstandje etc
3-De primaire.coil en topload (dit een aparte demonteerbare verdieping om de buis te kunnen demonteren voor transport)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@jorrit:
ik heb hier nog een stel irf640's liggen, zouden die volstaan ipv de irfp250?
ze hebben ongeveer dezelfde spec's...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ZO Voila weer een deel klaar.
Hij is nu vanaf de grond 2.30 meter hoog.
Daar komt nog 50 cm bij met topload en wieltjes.
Dus het resultaat wordt 2.80 meter hoog
Het wordt wel enorm Nu maar hopen dat ik ook grouns strikes kan gaan maken ;)

De grote tc met de kleine Coil op de achtergrond (die heeft overigens max 90 cm gehaald)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+tc+001.jpg

Hier een kijkje in de machine kamer :P
Er staat nu alleen een srsg er komt nog een static bij en uiteraard de tankcap

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+tc+002.jpg

En een plaatje van de andere kant (hij blijft groot waar je ook staat :P )
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+tc+003.jpg

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Dit topic is gesloten