Welke microfoon-voorversterker???

Ik heb een stereomicrofoon waarmee ik via mn mp3speler opnamen in cd-kwaliteit wil maken (wav-48khz)
Nou staan hiervoor op deze site 3 van die schema's; en mn vraag is: welke heeft de beste kwaliteit?

Deze: IC microfoon versterker
Deze: Microfoon versterker
Of deze: Microfoonvoorversterker

Al vast bedankt!

[Bericht gewijzigd door Powerpinguin op 17 november 2002 14:08:12

Nou volgens mij doen ze het allemaal wel goed maar de eerste en de laatste die jij noemt zullen het beter doen dan die met de torren. Ik beredeneer namelijk ook altijd meer onderdelen is betere kwaliteit.Ik zou de voor jou makkelijkste te maken mic versterker gewoon bouwen. Ht zal volgens mij wel goed uitpakken. Ook is het geen gek idee om de datasheets eens te bestuderen. Veel succes !

Tja, moelijk te zeggen welk schema de beste performance geeft. Even mijn commentaar op de 3 schema's.

1. De IC microfoon versterker zou best goed kunnen werken, alleen de uA741 opamp ruist nogal. Dan zou ik eerder een OP27 opamp gebruiken, die is een stuk beter qua ruis. Schema lijkt me verder oke, alleen een betere opamp gebruiken.

2. De microfoonversterker met 2 transistoren. Zie dit topic voor een uitleg van de werking. Ik denk dat dit schema qua ruis beter is als het schema hierboven bij toepassing van een uA741 opamp.

3. De [url=]microfoonversterker met dual opamp[/url]. Dit is een recht toe recht aan schema, alleen zou ik R1 vervangen door 10k en P1 weglaten, deze heeft geen enkel nut. Met R1 en R2 beide 10k zullen de uitgangen van IC1a en IC1b beide op de halve voedingsspanning komen te staan.

Het maakt dus allemaal niet veel uit.
Ik denk dat ik eerst maar eens met die transistor-versie begin, en als die niet lekker werkt kan ik nog wel eens naar die ic-schema's gaan kijken

En Piet: Je kunt jouw filosofie ook van de andere kant bekijken: meer onderdelen --> meer verbindingen --> meer kwaliteitsverlies

Dat is ook bullshit. Als jij je verbindingen goed maakt zijn ze gewoon een lekkere doorstroming. Als je op die manier gaat beredeneren is alles een rem voor de kwaliteit. Hoe meer onderdelen hoe meer dingen er zijn om de kwaliteit te verbeteren, hoe beter ook de kwaliteit zal zijn van je geluid. (daar wel weer bij vermeld dat het wel de goede onderdelen zijn, maar daar mag je hier vanuit gaan). Maar je hebt gelijk dat het voor JOU makkelijker is met die torren.

High met Henk

Special Member

Hmm toch zit er wel een kern van waarheid in, maar de uitleg is niet goed, meer onderdelen in SERIE is niet goed. Elk onderdeel maakt een fout (ruis en niet perfectie) Deze foutfactor per component kun je in serie VERMENIGVULDIGEN!!!
Dus dat loopt lekker op. Parralel mag je ze optellen dus dat gaat wat minder snel, maar ook dan wordt de fout groter. Dit is toch wel heel erg simpele wiskunde. Maar met de verbindingen heb je (mits goed aangelegd en goed afgeschermd, DIT LIGT OOK AAN HET PRINT DESIGN) heb je weinig te maken wat betreft fout alleen met storing en die kun je dus wegnemen door goed af te schermen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???