EasyPic3

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik heb het bestaansrecht van die "development boards" nooit goed begrepen.
Het is toch meestal zo dat je een bepaalde applicatie voor ogen hebt die gerealiseerd moet worden. Kom je tot de conclusie dat een microcontroller de realisatie vergemakkelijkt, dan ga je eens kijken welk type van welke famillie daar het best bij past. Completeerd de schakeling, maakt een printlayout, bouwd de zooi op, drukt een in-circuit programmer erop en gaat programmeren.
Dan ga je toch niet eerst liggen worstelen met zo'n development board.

Wil je oefenen met een controller en/of programmeren, dan druk je een controller in een breadboard, knoopt er wat zooi aan, verbind deze met de in-circuit programmer en spelen maar.

Kan iemand mij uitleggen waarom die development boards bestaan.

elmowww

Golden Member

Op 5 september 2005 23:57:44 schreef Freddy:
Ik heb het bestaansrecht van die "development boards" nooit goed begrepen.
Het is toch meestal zo dat je een bepaalde applicatie voor ogen hebt die gerealiseerd moet worden. Kom je tot de conclusie dat een microcontroller de realisatie vergemakkelijkt, dan ga je eens kijken welk type van welke famillie daar het best bij past. Completeerd de schakeling, maakt een printlayout, bouwd de zooi op, drukt een in-circuit programmer erop en gaat programmeren.
Dan ga je toch niet eerst liggen worstelen met zo'n development board.

Wil je oefenen met een controller en/of programmeren, dan druk je een controller in een breadboard, knoopt er wat zooi aan, verbind deze met de in-circuit programmer en spelen maar.

Kan iemand mij uitleggen waarom die development boards bestaan.

Ik gebruik het om gemakkelijk te kunnen "proeven" van de diverse features. Ik heb een hekel om ergens iets te moeten bestellen, ergens anders een print enzo vandaan te halen, erachter komen dat compatibilliteit er niet is, en dan nog eens software vinden en dergelijke.

Als ik begin met de 8051, wil ik in 1 keer kunnen beginnen. Er moet (vooral in het begin!) zo weinig mogelijk fout kunnen gaan. Op het moment ik een eigen ontwerp maak met een voor mij onbekende controller, kom ik er tijdens het proggen achter dat ik de periferie niet zo kan gebruiken als ik wil. bijvoorbeeld

Dit is allemaal ontzettend voorgekauwd, met voorbeeldjes ook wel denk ik, dat het gewoon lekker snel te leren is, zonder eerst te moeten ploeteren.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 5 september 2005 23:57:44 schreef Freddy:
Ik heb het bestaansrecht van die "development boards" nooit goed begrepen.
Het is toch meestal zo dat je een bepaalde applicatie voor ogen hebt die gerealiseerd moet worden. Kom je tot de conclusie dat een microcontroller de realisatie vergemakkelijkt, dan ga je eens kijken welk type van welke famillie daar het best bij past. Completeerd de schakeling, maakt een printlayout, bouwd de zooi op, drukt een in-circuit programmer erop en gaat programmeren.
Dan ga je toch niet eerst liggen worstelen met zo'n development board.

Wil je oefenen met een controller en/of programmeren, dan druk je een controller in een breadboard, knoopt er wat zooi aan, verbind deze met de in-circuit programmer en spelen maar.

Kan iemand mij uitleggen waarom die development boards bestaan.

Het antwoord is simpel, het is gewoon leuk speelgoed en oefening zonder datje een applicatie nodig hebt.

Als je een doos duploblokken koopt heb je toch meestal vooraf ook geen applicatie behalve spelen?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Dat je wilt spelen/oefenen kan ik me voorstellen. Maar ik zie geen voordeel in zo'n development board vergeleken met een controller in een breadboard drukken en daar dan wat spulletjes aan knopen.

met een controller in een breadboard drukken en daar dan wat spulletjes aan knopen

En er dan bij de lokale elktroboer er achterkomen dat dat duurder is dan een kant en klaar board.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 6 september 2005 17:06:14 schreef Roland van Leusden:
[...]

En er dan bij de lokale elktroboer er achterkomen dat dat duurder is dan een kant en klaar board.

Klopt, en dan heb je de boel ook nog los op een breadboardje hangen, met het resultaat dat er vaak slechte kontakten zijn

Op 6 september 2005 00:51:49 schreef Freddy:
Dat je wilt spelen/oefenen kan ik me voorstellen. Maar ik zie geen voordeel in zo'n development board vergeleken met een controller in een breadboard drukken en daar dan wat spulletjes aan knopen.

Dat snap ik ook niet. Het is toch veel uitdagender om zelf met een controller in een experimenteer bordje aan de gang te gaan. Leer je ook veel meer van.

Als je uiteindelijk zo'n controller gaat toepassen in een schakeling zal je er toch ook zelf wat omheen moeten ontwerpen.

Ik ben in elk geval wel zo begonnen met een AVR. En wonderwel had ik dat ding zo aan de gang.

En het is nog veel goedkoper ook. Een beetje elektronicus heeft al een experimenteerbordje en een simpele voeding. Dan hoef je alleen nog maar een controller te kopen voor een paar euro en voor de programmer een kabeltje, een connector en een paar weerstanden, ook voor een paar euro.