JVC autoradio valt uit bij hoger volume

Even gekeken. Er horen 4 ohm boxen op en die Kenwoods zijn inderdaad 4 ohm.

Overigens dank voor al jullie input.

Henry S.

Moderator

Je radio clipt clipper, en beschermt zichzelf en de speakers.
4x50W is trouwens BS. maakt niet uit of je nu een lichte of zware speaker gebruikt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 17 september 2005 22:49:01 schreef Kevinoud:
de radio schiet in een soort beveiliging omdat de speaker veel te sterk zijn en de radio te zwak als je opnieuw aanzet doet ie het weer

dat gaat zo ook met mij (binnen huis) versterker is net 40 watt te zwak enbij bijna 7 op 10 volume (ramen trillen) valt de muziek direct weg bij een *BASS Piek* omdat die het meest vermogen nodig hebben.

GR kevin

EDIT: lig ook vaak aan merk (kwaliteit)
en 220 watt speaker is ook veel te veel voor 50 watt uitgangen he LOL :P
dus redelijk logisch dat ie bij 23 al wegvalt

Net 40W te zwak... Goh, gemeten?

Hoezo een speaker te zwaar? bij het normaal behandelen van je versterker maakt dat niks uit. Of mag ik soms m'n zware speakers niet met zachte muziek bespelen.

Het rendement van je speaker zegt veel meer dan vermogen.

klepel-klok verhaal?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Maar als ik het goed begrijp kan hij dus gewoon niet zo hard in deze configuratie? Ik had verwacht dat het ook op een flink volume wel strak zou blijven.

Hoe krijg ik het wel strak? Hebben jullie ideetjes?

Ik dacht , naief misschien, dat iets steviger speakers wel iets zouden kunnen hebben. Is dat een denkfout?

Henry S.

Moderator

Is maar net wat je 'niet zo hard'noemt. :P 4x20W doet me anders genoeg in het oor piepen.

Je zal een versterker nodig hebben voor meer lawaai zodat je maten je vanaf 2 straten ver je al aan horen komen.

en dan aub geen Kijkshop spul of alles waar tech achter of mc voor staat, dan valt het resultaat toch tegen. Echte vermogens zijn belangrijk en dan toch snel in de 100-200W regio per kanaal. Kost wat maar dan heb je ook gegarandeerd een gehoorbeschadiging.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het gaat me niet eens zo om het volume, maar ik verbaas me een beetje over hoe snel de boel overstuurt. Net als je denkt, even knallen, pang, radio uit. Dat is kut.

Je radio kan prima vervormd signaal uitsturen zonder uit te gaan.

gaat de hele radio uit of knippert het display op de bass?

is je 12 volt goed? ik bedoel levert het genoeg stroom??

is het niet je 12volt die instort?

wat doen de lampjes van je dashbord?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Wat ik bij mijn autoradio nog wel eens heb sinds ik er 4 luidsprekers op aangesloten heb (waren er eerst maar 2) is dat de displayverlichting een beetje meeknipperd op de muziek, maar uitvallen heeft de mijn nog nooit gedaan. Ik heb een Sony Explod 4x45W met daaraan 4x100W pioneer speakers (die pastten in de standaard gaten van mijn auto). Dus dat verhaal van "te zware speakers" is een broodje aap verhaal. Heb eerder het idee dat je autoradio DC mee naar buiten stuurt om de een of andere reden en daardoor de versterker in protect springt om de luidsprekers te beschermen.

Dank voor je reactie. Wat is DC? Ik ben een totale debiel op dit gebied.

Op 18 september 2005 00:50:21 schreef Henry S.:
[...]
Net 40W te zwak... Goh, gemeten?

Hoezo een speaker te zwaar? bij het normaal behandelen van je versterker maakt dat niks uit. Of mag ik soms m'n zware speakers niet met zachte muziek bespelen.

Het rendement van je speaker zegt veel meer dan vermogen.

klepel-klok verhaal?

mag jij eens zeggen wat je van mijn speakers vind
en als ik een speaker minder aansluit kan ie opeeens wel harder dus zal toch aan de speakers liggen niet???

PRO
Mobile Authority
Model: PMA 8
4 Ohm impedance
200 Watts
Made in USA

Een zak tuinaarde opescheuren

Op 18 september 2005 12:17:16 schreef Clipper:
Dank voor je reactie. Wat is DC? Ik ben een totale debiel op dit gebied.

Het lijkt er op dat de gelijkspanning op je uitgangen komt te staan. Normaal is dit wisselspanning. Gelijkspanning door je luidsprekers is vrij dodelijk voor ze (ik denk aan mij zelfbouw versterker die dit ook had). Hierdoor kan je luidspreker doorbranden en dus schakelt de versterker zijn eindtrap uit.

Op 18 september 2005 12:17:16 schreef Clipper:
Dank voor je reactie. Wat is DC? Ik ben een totale debiel op dit gebied.

DC = Direct Current, ofwel gelijkstroom
AC = Alternating Current, ofwel wisselstroom

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

En dat er DC wordt meegestuurd, kan dat komen door een verkeerd aangesloten draad of een verkeerde instelling, of is dat echt een defect in de radio?

(langzaam doemt er wel een beeld op. Het heeft gevoelsmatig wel iets te makken met de spanning of zoiets)

KT88

Overleden

Veel klokken en klepels hier. :-)
Een autoradio met 4 x 50 watts (hoeveel het dan ook echt mogen zijn, is minder belangrijk) werkt volgens de BTL mthode.
Dat is een zgn. brugversterker, dus de speaker hangt tussen 2 uitgangen in.
Dat houdt automatisch in dat de uitgangen tov. massa op de halve voedingsspanning staan.

En dat houdt weer in dat als er ergens ook maar een draadkern contact maakt met massa, de versterker in de radio zichzelf zal afschakelen. Dat doet-ie dan op alle kanalen.

Controleer dus de bedrading op sluiting, hetzij tegen massa, hetzij tegen elkaar.
Ook een leuke is de speakeraansluitingen op de speaker, die kunnen in een metalen hoedenplank of uitgezaagd deurgat ook prima sluiten tegen de carosserie.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Klinkt ook weer logisch, maar dan snap ik niet waarom dit pas optreedt als het volume over een kritische grens heen gaat. Door de trilling een bepaald contact?

KT88

Overleden

Nee, simpelweg door een te grote stroom.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 18 september 2005 12:23:38 schreef Kevinoud:
[...]

mag jij eens zeggen wat je van mijn speakers vind

Niks, ik moet ze horen.

en als ik een speaker minder aansluit kan ie opeeens wel harder dus zal toch aan de speakers liggen niet???

hoe een speaker minder?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als ik zoiets zou hebben, dan zou ik eerst eens een dikke kabel (met zekering natuurlijk) rechtstreeks op de accu aansluiten.
Want het zou zo kunnen zijn dat de bestaande kabel te dun is en de spanning op dat moment onder een drempelwaarde zakt en de radio gewoon uitgaat.
Is alleen de draad naar de radio te dun, dan gaat volgens mij de dashboard verlichting niet meeknipperen, want die zitten op een eigen aftakking vanaf de accu.

Als je te weinig hebt aan de standaard stroomvoorziening van de autoradio ben je behoorlijk veel stroom aan het trekken. Idd werkt dan een dikkere GEZEKERDE lijn direct vanaf de accu beter.

Komt het vaak voor bij bass-pieken dan kun je een 1f C (condensator) op de voedingslijn plaatsen om de stroompieken op te vangen.

Maar ik zou eerst eens kijken naar mogelijke sluitingen zoals KT88 al zei... Standaard speakers van de dealer en andere merkspeakers hebben vaak net genoeg verschil om te lijken te passen, maar dat doen ze dan net niet met als gevolg een doorgesneden draadje o.i.d.

Gelijkspanning op de uitgangen kan ook komen omdat de versterker clipt. deze stuurt dan een wisselspaning uit die eigenlijk groter moet zijn dan de voedingsspanning, maar omdat dat niet kan vlakt de sinusgolf af tot een soort van blokgolf. Ik weet niet of dit bij een autoradio ook zomaar kan, maar als ik je verhaal zo lees en er een beveiliging in de radio zou zitten zou deze inderdaad alleen bij hogere volumes (= meer spanning op je speakers) inkomen...

May The Force be with you...

Ik moet zeggen er wordt hier ook een hoop uitgekraamd wat niet klopt,

zoals idd het rms of piek vd radio, maar ook over dat een speaker te sterk zou zijn voor een versterker. nonsens

oko het verhaal van kortsluiting bij de speakerkabel, in principe is dit vaak wel een reden dat radio zich uitschakeld met een beveiliging, maar dan zou hij dit meteen moeten doen en niet bij een bepaald volume.

Wat je beschrijft doet een radio ook als de accu zo goed als leeg is, uitspringen, aanspringen enz

het zit hem dus hoogstwaarschijnlijk in de voeding van je radio. Maar om nu meteen een flinke dikke draad rechtstreeks naar je accu te trekken is denk ik ook wel een beetje overdreven en overbodig. Probeer eens een draad vanaf bijvoorbeeld je cigaretten aansteker (of als de radio al op deze groep zit een andere groep in de buurt) te halen. Mocht dit het probleem oplossen gooi er dan wel ff een zekeringetje tussen.

Ga hier nog eens reageren aangezien er geen oplossing werd geplaatst, het topic is dan wel geeeeel lang geleden maar ik zat daarstraks met het zelfde probleem, heel eenvoudig hoor, slechte massa op de radio,antenne gaf geen of bitterweging massa, kabeltje van de carrosserie naar de radio en alles werkt perfect nu.

Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 14:18:20 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Hallo,
Toch even een reactie.
Te meer al, omdat ik met precies hetzelfde probleem zat.

Mijn Pioneer DAB+ autoradio heeft het altijd perfect gedaan in mijn oude Ford Sierra.
Deze klassieker is overgenomen door mijn zoon, en ik heb sinds 18 februari een Skoda Octavia, Combi 1.6 SR van 2003.

Toen ik mijn Pioneer DAB+ autoradio had ingebouwd, en ik draaide de volume knop een flinke slag omhoog (dat kon in die Skoda heel goed, omdat er veel betere speakers in zaten.

Tot overmaat van ramp (je raadt het al) sprong ineens de autoradio helemaal uit. Ik dacht direct aan een zekering, dus ik wilde daar naar gaan kijken. Echter, voordat ik het contact uit kon zetten, sprong de radio ook weer vanzelf aan.
En als ik het volume op een laag pitje zet, was er helemaal niks aan de hand.Na zo'n 10 minuten draaide ik voorzichtig het volume omhoog. En ja hoor (je raadt het nu ook al), ineens sprong de radio weer spontaan uit, en ging na een paar seconden ook weer vanzelf aan.
Ik kon doen en laten wat ik wilde, geen resultaat.

Uiteindelijk heb ik de autoradio weer helemaal uitgebouwd en ben ik op onderzoek uit gegaan bij mijn autoradio. Toen ik de zkering gintg doormeten, leek deze in orde, maar plotseling zag ik toch een vreemde reactie van de multimeter: De wijzer bleef niet stabiel.
Toen viel het mij weer in, dat ik voor een hele tijd geleden bij het inbouwen in de Ford de zekering had gemold. En omdat dit zo'n kleine mini zekering was, die ik niet had, heb ik de zekering met een fijn draadje hersteld. Jaren geen last gehad.

Dus omdat ik deze zekeringtentjes nu wel had (zit de Skoda vol mee, en er zijn ook van alle waarden een reservezekering aanwezig), heb ik een nieuwe zekering (rode 10A) geplaatst.

Resultaat: Probleem opgelost...

Voor diegene die nog steeds niet weten wat het is, zou ik adviseren om (ook al is het een nieuwe radio) om de zekering eens te vervangen, of de stekker goed te controleren.

Ik hoop dat ik hiermee wat mensen blioj heb kunnen mkaken.

Groetjes van Johan.