Mengpaneel van klein tot groot???

Ik heb weer even wat, :)

Ik heb hier een Alecto mengtafeltje, een Pro-127. Dit is een standaard MT-tje, zonder bass of treble regeling en zonder crossfader.

Type Pro-137, heeft wél bass en treble regeling én ook een crossfader.

Zie ook http://www.alecto.info/meng/totmeng.html

Nou heb ik mijn MT al open gehad voor het aanpassen voor de ingangen en ik zag dus dat de printplaat die erin zit, wel de mogelijkheden heeft om een crossfader en extra regelaars in te bouwen...

Gheghe... nu de vraag, kan ik zelf geen potmeters op de print maken om er zelf een Pro-137 van te maken???

Of kan dit niet omdat er onderdelen ontbreken in de MT zelf??

Iemand ervaring hiermee?

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Roland,

Ik heb op die web-site gekeken en zag dat het schema van deze mengtafels in her user-manual (handleiding) staan.

Ik heb ze even geprint en bekeken en zag dat het volgens mij heel makkelijk is om de cross fader er bij te zetten.
Dit is niets meer dan een Stereo 100K fader.

De tone regeling zou er volgens het schema wel op moeten zitten maar alleen niet geimplementeerd op de PRO-127.
Misschien dat je een handje weerstanden en condensatoren en twee OPAMPjes er in moet zetten, maar dat kan toch niet moeilijk zijn. De benodigde componenten staan in het schema incl. de waardes.

De schema's van de 137 en 127 zijn, afgezien van de Crossfader, identiek waarschijnlijk zitten er ook dezelfde printplaten in. Dit is goedkoper in productie dan andere printplaten te ontwikkelen.

Veel suc6 met het upgrade van je 127 naar 137

groetjes Antonie Vonk

[Bericht gewijzigd door Antonie Vonk op 28 november 2002 14:04:28

So much to do and so little time!!

Hallo Antonie,

Dank voor je reactie. De printplaten van de 127 en 137 zijn volgens mij hetzelfde. De 127 is uitgerust met twee plaatsen voor de treble en bass-potmeters en ook een deel voor de crossfader. "Probleem" is echter, deze zitten er niet in, en ook de deksel/afdekplaat heeft deze uitsparingen niet.

Ik heb nog wel'n oud sloop-mengpaneel liggen, mijn vorige namelijk, en wellicht zijn die potmeters wel bruikbaar voor de upgrade, hi :)

Ik zal eens kijken naar de user-manuals, heb ze net even gedownload en ik kom hier nog even op terug.

Roland.

Naast het ontbreken van de potmeters, onbreken er nog enkele onderdelen, zoals elco's, gewone condensatoren en weerstanden. Ook een IC ontbreekt, de 4558, maar die heb ik nog terug gevonden op de oude regelaars van mijn oude mengtafel. Nieuw kosten ze ook niet veel.

Ik heb inmiddels de punten gevonden waar de regelaars in horen en kan, als ik dat wil, de boel ombouwen. De regeling is met simpele draadjes in het mengpaneel doorverbonden.

Alleen, op de tekening staat een potmeter, namelijk VR6 en die is zo te zien 50k. Echter, op de printplaat vond ik aleen een weerstand terug en geen potmeter.

Da's dus nog even vaag... Voor de rest is het me volkomen duidelijk en zou ik de boel kunnen verbouwen :)

[Bericht gewijzigd door PD2RLD op 28 november 2002 23:18:55

Die VR6 is een level/main potmeter voor de uitgang.

Ik geloof dat ik zag in een andere discussie dat je uitgang te hard was voor je versterker.
(Of was jij dat niet). In ieder gaval als je die potmeter er inzet dat kan je het uitgangsniveau regelen van de mengtafel, ik denk dat je de bestaande weerstand dan ff weg moet halen.
De meeste mengtafels noemen dit de MAIN faders.

Is een optie waarvan ik vind dat die onmisbaar is op een mengtafel.

('k heb zelf een 24+8+2 mengtafel staan.)

groetjes Antonie

So much to do and so little time!!

Hai Antonie,

Klopt, een andere discussie ging over de uitsturing van ditzelfde mengpaneel. Die leek te hard te zijn, maar het echte probleem was, dat de INgangen juist te gevoelig waren. Door de nodige weerstanden -28 stuks volgens mij- erin te proppen, was dat probleem al verleden tijd.

Hoewel ik nu weet dat de optie om de boel om te bouwen bestaat, zit ik nu te twijfelen of ik mijn bovenplaat van de mengtafel met succes kan bewerken. Ik ben niet zo'n held in metaal-bewerking, haha!

Nahja, ik zal wel eens kijken.

Dank voor de tips in elk geval!

Roland.

Op 29 november 2002 09:33:45 schreef Antonie Vonk:
Die VR6 is een level/main potmeter voor de uitgang.

Ik geloof dat ik zag in een andere discussie dat je uitgang te hard was voor je versterker.
(Of was jij dat niet). In ieder gaval als je die potmeter er inzet dat kan je het uitgangsniveau regelen van de mengtafel, ik denk dat je de bestaande weerstand dan ff weg moet halen.
De meeste mengtafels noemen dit de MAIN faders.

Is een optie waarvan ik vind dat die onmisbaar is op een mengtafel.

('k heb zelf een 24+8+2 mengtafel staan.)

groetjes Antonie

ge bedoelt de gain control die meestal terug te vinden is op PA mixers

My Tube is bigger then yours