Versterker voor Compressor Limiter.

Hallo,

Alwéér een mailtje van mijn kant, met dit keer geen vraag over mijn mengpaneel, maar over een compressor/limiter.

Deze, van SPI gekochte en zelfgebouwde compressor/limiter werkt hier (na reparatie) uit de kunst. Wat me echter opviel, was dat de uitgang hiervan, nogal aan de zachte kant was.

Door de techniek die gebruikt wordt, is de ruis die erin zit, er niet uit te halen, maar, het signaal zélf, wat dus uit de uitgang komt, is nogal zacht.

In het schema kan ik niks terug vinden om de uitgang op te krikken en ook SPI zegt dat dit alleen kan door een extern versterkertje.

Nou hoeft het ding alleen maar een harder signaal te geven. Toonregeling enzo, wil ik er niet op hebben, dat regel ik elders.

Heeft iemand een simpel schemaatje voor een dergelijk klein versterkertje? Het gaat dus NIET om een eindversterker, maar puur om een "tussen"-versterker, die aangesloten gaat worden op mijn stereo-toren die een line-in ingang heeft.

Het gaat dus slechts maar om een paar milliVolts...

Hopelijk weet iemand iets...

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Je zou gewoon een Opamp kunnen gebruiken, een handige schakeling op deze site is de microfoon voorversterker:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=10

Als je hoge eisen stelt aan de kwaliteit (maar je hebt al veel ruis, dus ik neem aan van niet) dan kun je in plaats van de 741 een ander Opamp gebruiken.

No pain no gain

Hallo,

ik heb het idee dat er iets niet in orde is, 1V audio moet voldoende zijn. En de ruis die je hoort mag niet hoorbaar zijn als je niets aangesloten hebt. Als je zorgt dat je niet te hard instuurd zal de ruis van het aangesloten apparaat niet hinderlijk zijn.

Rob (spi)

Hai Rob,

Ik dacht ik ik jou ook al gemailt had via SPI, klopt toch?

Maar 1 volt audio is niet genog :(
De line-ingang is doorgaans 2 Volt... Dus kom ik tekort...

Inmiddels heb ik een schemaatje van een versterkertje kunnen downloaden bij Conrad, dus dat zou ik er in kunnen bouwen.

En die ruis, die is er ook als er NIETS op aangesloten is. Tevens worden de lage tonen iets gedempt door de compressor/limiter.

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!