RGB in een pingpongbal

Ik ben van plan iets leuks te doen met 25 rgb leds en pingpongballen. Zelf had ik bedacht om de aan te sturen met een pic. Dan stuur je ze per rij aan (5 rijen met 5 pingpongballen) en dan kun je ze laten faden (dat alles bijvoorbeeld groen is en dat ze dan langzaam van links naar rechts rood worden). Heeft iemmand nog een leuk idee/opmerking?

een soort display, bijv. voor de pingpongwedstrijden:p...
of aan de muur

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

rgb ledje in een ping pong bal maken zodat de pingpongbal oplicht ;)

ictje

Ik ben een kleine week ziek geweest door dat gas uit die ballen! Een afgrijselijke lucht.
Dat is 23 jaar geleden en ik word alweer misselijk als ik aan die geur terugdenk. :-(

Eehh ik wil daarmee aangeven dat je voorzichtig moet zijn wanneer je erin wilt gaan boren oid. ;-)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op maandag 3 oktober 2005 17:42:09

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 oktober 2005 17:41:22 schreef Fantomaz:
Ik ben een kleine week ziek geweest door dat gas uit die ballen! Een afgrijselijke lucht.
Dat is 23 jaar geleden en ik word alweer misselijk als ik aan die geur terugdenk. :-(

Eehh ik wil daarmee aangeven dat je voorzichtig moet zijn wanneer je erin wilt gaan boren oid. ;-)

Zit daar gas in?

Op 3 oktober 2005 17:43:16 schreef Bertrix:
[...]

Zit daar gas in?

In de meeste wel, zorgt ervoor dat de bal beter stuiterd

Jups, kweet niet precies welk gas, maar schijnt brandbaar te zijn.

Ooit ergens gelezen dat je een waxinelichtje onderin het karton van een keukenrol kon zetten, gaatje in pingpong balletje kon prikken en die dan in de buis gooien. Kon je schijnbaar pingpong balletjes mee wegschieten. Zelf nog nooit geprobeert eik.

De bedoeling was eigenlijk:
a b c d e
0 0 0 0 0
0 0 0 0 0
0 0 0 0 0
0 0 0 0 0
0 0 0 0 0

om a b c d en e individueel aan te sturen. Dan kun je bijvoorbeeld a geel b oranje c rood d paars e blauw maken. maar als iemmand nog een beter idee heeft
Dat van een bal die van kleur veranderd is wel leuk, maar hoe maak je hem dicht, waar haal je stroom van daan? De pingpong ballen waren eigenlijk bedoeld om het licht mooi te verspreiden zodat je de bal zelf van kleur kunt laten veranderen.

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

Op 3 oktober 2005 20:05:49 schreef MichielPH:
[...]Geen vacuüm??

Ik denk dat het ping-pong balletje het dan niet houdt hoor! Volgens mij drukt bovenliggende luchtkolom (=luchtdruk) het balletje dan volledig in één!

nerootje

klein is fijn

Moderator

De pingpongbal zelf die stinkt gewoon hoor. Omdat de lucht aan de binnenkant niet weg kan wordt deze vanzelf verzadigd met het oplosmiddeld dat uit het kunststof dampt.

De pingpongballen zelf zijn overgens ook nog eens vrij brandbaar.

Op 3 oktober 2005 20:12:33 schreef nerootje:
[...]

Ik denk dat het ping-pong balletje het dan niet houdt hoor! Volgens mij drukt bovenliggende luchtkolom (=luchtdruk) het balletje dan volledig in één!

nerootje

Ik weet het wel zeker eigenlijk. Als er geen 'speciaal' gas in zat, zou er wel gewone lucht inzitten.

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

Op 3 oktober 2005 20:13:33 schreef klein is fijn:
De pingpongbal zelf die stinkt gewoon hoor. Omdat de lucht aan de binnenkant niet weg kan wordt deze vanzelf verzadigd met het oplosmiddeld dat uit het kunststof dampt.

De pingpongballen zelf zijn overgens ook nog eens vrij brandbaar.

Het zijn inderdaad de pingpong balletjes zelf die stinken. Bij mythbusters gingen ze een keer een boot bergen met pingpongballetjes. Toen ze de dozen openden stonk het heel erg.

Op 3 oktober 2005 18:44:51 schreef Nicna:
De pingpong ballen waren eigenlijk bedoeld om het licht mooi te verspreiden zodat je de bal zelf van kleur kunt laten veranderen.

dat zal wel goed komen in een pingpongbal, maar dan moet je wel een hele grote stralingshoek hebben.

wil je alle balletjes naast elkaar maken of komt er nog ruimte tussen???

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik moest even googlen, maar deze was ik ooit al eerder tegengekomen - de Cubatron:

http://www.nw.com/nw/projects/cubatron/

Je zult wel nét iets meer pingpongballetjes en RGB ledjes nodig hebben ;)

en dan de prof. stuff:
http://www.barco.com/events/en/products/product.asp?element=2808

dit spul is gebruikt op de U2 tour door de USA.
made in belgium ;) :D

http://www.barco.com/projection_systems/images/MiSPHERE2_L.jpg

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 3 oktober 2005 20:30:56 schreef muddy:
[...]
dat zal wel goed komen in een pingpongbal, maar dan moet je wel een hele grote stralingshoek hebben.

wil je alle balletjes naast elkaar maken of komt er nog ruimte tussen???

zou de weerkaatsing in de pingpongbal niet voor een mooie verspreiding van licht zorgen!?

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 3 oktober 2005 20:36:43 schreef Dennis:
Ik moest even googlen, maar deze was ik ooit al eerder tegengekomen - de Cubatron:

http://www.nw.com/nw/projects/cubatron/

Je zult wel nét iets meer pingpongballetjes en RGB ledjes nodig hebben ;)

dat is wel ongeveer de bedoeling maar dan kleiner denk ik. En ik ga ze denk ik per rij aansturen (minder draden/makkelijker)Of ik geef ze allemaal een eigen pic, wat best wel veel geld kost denk ik....

Op 3 oktober 2005 20:30:56 schreef muddy:
[...]
dat zal wel goed komen in een pingpongbal, maar dan moet je wel een hele grote stralingshoek hebben.

wil je alle balletjes naast elkaar maken of komt er nog ruimte tussen???

ze moeten het licht goed verspreiden. daarom gebuik ik ze. Ze komen gewoon tegen elkaar aan denk ik

een beetje aan het experimenteren geweest:

http://www.boere-adviseur.nl/jeroen/co/ball_additief.png
en
http://www.boere-adviseur.nl/jeroen/co/ball_subtractief.png

wat je hier ziet:
bovenste foto: Rood, Groen en Blauw (De additieve kleuren)
onderste foto: Magenta, Cyaan en Yellow (De Subtractieve kleuren)

Wat wel opgemerkt moet worden: niet de ideale weerstandswaardes gekozen, gewoon bij elke LED 220 ohm @ 5 volt.

Het licht op mijn kamer was aan.
de foto's zijn gemaakt met een Canon Ixus 40
DE kleuren zijn in het echt, echter (rood is dus rooder dan op de foto)

De licht opbrengst vind ik niet tegenvallen!

Alleen nog pingpongballen vinden zonder naad :)

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op dinsdag 4 oktober 2005 15:22:52

IF you can't convince them, then confuse them!

Gaat wel lukken met die pingpong ballen. Ziet er goed uit.
Lichtopbrengst valt niet tegen. Welke RGB leds heb je gebruikt?

Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

Op 4 oktober 2005 15:16:28 schreef Jeroen Boere:
een beetje aan het experimenteren geweest:

Alleen nog pingpongballen vinden zonder naad :)

Je hebt nu denk ik een gaatje in het balletje geboord,
Gaat dat goed en blijft dat goed zitten?

Op 4 oktober 2005 15:38:05 schreef Willie Worteltje:
Gaat wel lukken met die pingpong ballen. Ziet er goed uit.
Lichtopbrengst valt niet tegen. Welke RGB leds heb je gebruikt?

uhm... die ik een heeeeeeeeeeeele tijd terug ens bij een IA heb gekocht, goedkoop, dus er zijn nog wel sterkere LED's te krijgen denkik.

ojaa, een vergeten detail: ik heb een difuus LED gebruikt. Dit omdat je een "spot" krijgt als je een heldere LED neemt.

Op 4 oktober 2005 15:41:11 schreef Rickzz:
[...]

Je hebt nu denk ik een gaatje in het balletje geboord,
Gaat dat goed en blijft dat goed zitten?

Ja, een 5mm gaatje in de bal geboord, en dat ging prima. een pingpongball die is wat elastisch (anders is tie na éénmaal slaan niet meer bruikbaar) dus boren ging goed.
en de pingpongbal blijft prima op de LED zitten.

ten indicatie: als ik aan het balletje trek, dan trek ik de LED uit het breadboard ;)

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op dinsdag 4 oktober 2005 15:51:10

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 4 oktober 2005 15:48:54 schreef Jeroen Boere
ten indicatie: als ik aan het balletje trek, dan trek ik de LED uit het breadboard ;)

Dit is even offtropic:
is een breadboard waar je schakelingetjes op kunt maken en dan testen of ze het doen i.p.v meteen gaan soldeeren?
Zo ja dan wil ik misschien ook wel zo'n ding.
Ik ben best wel een n00b of nie? :p
Weer ontropic:
Jeroen, mooi effect!

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P