experimenteer bord

Hallo,

Ik ben bang dat ik een experimenteerbord nodig ben, die krokodilleklemmetjes ben ik zat!
Ik moet het maar bij Conrad bestellen, nu had ik de 526835 op het oog, maar hoe werkt zoiets nou voordat ik het bestel.

Hoe zet ik de ''draadbruggen'' erin, gewoon 0.14 mm masief draad?

Iemand informatie?

Mvg,

Laurens

ik zou opzoek gaan naar elektronica winkel, daar hebben ze ook bread bordjes, en geen 20 euro verzend kosten.

ik ben even te lui om te kijken welke het precies is, maar bij het gemiddelde experimenteerbord kan je gewoon draden van alle standaardafmetingen erin steken. Meestal zijn de draden van 1n4001 diodes (kweet nie precies hoeveel mm dat is) het dikste wat erin gaat. Dunner gaat meestal wel goed, maar erg dunne draadejes, zoals wikkeldraad voor spoelen krijg je er ook niet goed in. Heeft dat breadboard een voedingsrail? dat is namelijk wel ontzettend handig. Ik moet zeggen dat er heel veel kwaliteitsverschil in breadboards zit. Ik heb zelf ook zo'n conrad dingetje (ik weet niet of het dezelfde is) maar daar ben ik niet zo heel tevreden over. De beste die ik heb is er eentje die ik gratis gekregen heb van mn electroboer (Verhagen electronica Zaltbommel (hij heeft wel een complimentje verdiend :))

Free the whales!

http://www.elektronica-onderdelen.nl/?page=producten&id=86

Zijn helaas even niet leverbaar maar hou het ff in de gaten. Alles goedkoper dan die achterlijk hoge kosten van Conrad.

Ik gebruik gewoon (1 aderig) telefoondraad voor breadbordjes. Zal eens even meten...
Draaddikte van 0.6mm

Diodedraadjes van 1N4007: 0.8mm gaat zoals gezegd ook.

De pootjes van en regelaar à la 78XX zijn nog ietsje dikker: 0.85mm en dat gaat nog juist, met een beetje kracht.

Ga er maar vanuit dat je de meeste componenten op zo'n breadboard kwijt kan, maar natuurlijk kan je er geen printkroonstenen of zekeringshouders inrammen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ach ja conrad, ik moet zowiso wat bestellen dus bestel ik dat zo mee, maar hoe werkt zoiets nou precies?

je steekt de draden en de componenten erin, dat spreekt voorzich, maar hoe zit dat nou, ik snap het niet.

Bij b.v. een baantjesprintplaat heb je baantjes, is dat net zoiets?

Anoniem

Baco verkoop ze geloof ik ook meende vorige week zoiets gezien te hebben volgens mij was het bij baco maar het kan ook van dijken zijn geweest

www.baco-army-goods.nl/index.html
www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php4

Je hebt steeds rijtjes van 4 of 5 onderling doorverbonden gaatjes. Je steekt in ieder gaatje een onderdeel, en aan de onderkant wordt dan het eene onderdeel naar het andere verbonden. Bij sommige breadboards, zoals die van mij, kan je meerdere onderdelen in één gaatje stoppen (max 3) dit is zeer handig, maarja dergelijke kwaliteit breadboards worden niet meer gemaakt...

Free the whales!
Anoniem

laat maar

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 27 oktober 2005 21:02:08

Ik heb er een van futurlec, ong dezelfde kost bij de elektronika zaak ong 1 eurie duurder.

Woei! *heeft etsbak*

Op 27 oktober 2005 21:03:01 schreef jossie14:
Ik heb er een van futurlec, ong dezelfde kost bij de elektronika zaak ong 1 eurie duurder.

Is een euro duurder, of kost een euro meer :P.

Op 27 oktober 2005 20:58:37 schreef zweetvoetje:
Je hebt steeds rijtjes van 4 of 5 onderling doorverbonden gaatjes. Je steekt in ieder gaatje een onderdeel, en aan de onderkant wordt dan het eene onderdeel naar het andere verbonden. Bij sommige breadboards, zoals die van mij, kan je meerdere onderdelen in één gaatje stoppen (max 3) dit is zeer handig, maarja dergelijke kwaliteit breadboards worden niet meer gemaakt...

Oke, ik snap het, nu welke, jullie zijn niet zo te spreken over die van conrad(ik ben zelf ook niet te spreken over C)

Die van velleman vind ik weer te duur, waar vind ik die van baco?

Op 27 oktober 2005 21:05:53 schreef Mr GAmba:
[...]

Is een euro duurder, of kost een euro meer :P.

nee ik ben niet bij de gamma:P

NEE, het pleegt duurder te kosten; of het is expensiever.

Free the whales!

nu weer on topic, welk bortje is goedkoop en goed, die van conrad dan, ik bestel daar dus ik bestel er zo een mee, maar dan mag die niet direct weer kapot gaan of slecht werken.

ach, kapot gaan die dingen niet snel. Dat zal het probleem niet zijn. Het grootste verschil zit in het gemak waarmee de onderdeeltjes erin gaan, en hoe goed ze daarna blijven zitten.

Free the whales!

Iemand ervaring met die van conrad, heeft baco ereen, kan hem niet vinden op de site

Ik heb zelf ervaring met eentje van Conrad, maar die site is zo traag :( (owja, mijn verbinding is maar 56k :(:(:() Ik weet niet welke je wil nemen, maar neem niet die kleinste. Neem liever een iets grotere. Die werken wel goed.

Free the whales!

ja de grootste: even een plaatje voor jou:

http://www1.nl2.conrad.com/m/5000_5999/5200/5260/5268/526819_BB_00_FB.EPS.jpg

en dan die linker, die kost €10.95.

Is dat wat?

(conrad site is hier niet traag, maarja dan ook 100kb/s)

[Bericht gewijzigd door Laurens66 op donderdag 27 oktober 2005 21:24:34

Heb effe naar Conrad gesmurft: ze zien er wel degelijk uit, verzilverde contactjes enzo.

Zelf heb ik merk "K and H" ooit eens van iemand gekregen, is al dikwijls gebruikt en gaat nog steeds.

Kijk ook eens op http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?Ntt=breadboard&…
Die hebben er ook.
Zelfs K and H

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 27 oktober 2005 21:23:04 schreef Laurens66:

(conrad site is hier niet traag, maarja dan ook 100kb/s)

(Bij mij ook niet traag @200kbyte/s)

Woei! *heeft etsbak*

Ik zal er eens een meebestellen binnenkort, als de Conrad bestelling op de bus kan.

Ja, dat is precies hetzelfde conrad ding dat ik ook heb. Ik geef m als cijfer een 6.5. Ik heb nog een andere, soortgelijke van een electroexperimenteerdoos, die eigenlijk beter was, maar daar pasten alleen dunne draadjes in. Die krijgt dus ook een 6.5. Mijn Verhagen-bord, krijgt darentegen een dikke 8.5. Het enige nadeel aan dat ding is dat er geen DIP IC's in passen. Maarja, hij was ook nog uit de tijd dat DIP nog vrij zeldzaam was. En ik heb het toch niet zo heel erg op IC's.

Free the whales!

Op 27 oktober 2005 21:30:25 schreef zweetvoetje:
Ja, dat is precies hetzelfde conrad ding dat ik ook heb. Ik geef m als cijfer een 6.5. Ik heb nog een andere, soortgelijke van een electroexperimenteerdoos, die eigenlijk beter was, maar daar pasten alleen dunne draadjes in. Die krijgt dus ook een 6.5. Mijn Verhagen-bord, krijgt darentegen een dikke 8.5. Het enige nadeel aan dat ding is dat er geen DIP IC's in passen. Maarja, hij was ook nog uit de tijd dat DIP nog vrij zeldzaam was. En ik heb het toch niet zo heel erg op IC's.

Dan gaan To220 enz behuizing ook lastiger. Allemaal 2,54mm rooster. (0,1inc)

Woei! *heeft etsbak*

Toch een voldoende, Dit is mijn eerste bord, dus zolang ik geen betere heb gehad kan ik ook niet klagen