4 leds achter elkaar laten knipperen

Hallo Jan
Ik dacht dat ik het slim deed , maar ik denk -- ben er zeker van -- dat dit een dom ding was .
Dit is simpelder dan elke LED een eigen weerstand te geven , maar of het goed zal aflopen , daar vrees ik voor .
ipv iedere LED een eigen weerstand te geven , wilde ik het met 1 ( één ) enkele weerstand .....
Alle stromen van de LEDs bij elkaar tellen ,( voor een LED nam ik 10 mA en hiermede de weerstand berekenen ....Op 5 Volt wordt dat 5V -1,6=3,4 , ; 3,4 V / 0,05 = 68 Ohm
Als dus de vijf LEDs elk 10 mA verbruiken , valt over de weerstand 68 * 0,05 Ohm = 3,4 Volt .....
Zo te zien , op papier klopt dat hé , maar ....Er zal wel een of ander iemand zijn om me af te schieten ....
Ik vrees namelijk dat elke LED afzonderlijk een stroom gaat trekken gelijk aan I = U/R = 3,4 / 68 = 0,05 , 50 mA
Ik had gerekend op het feit dat de LEDs alweer de stroom eerlijk zouden verdelen ....Ik weet het echt niet .

Henry S.

Moderator

Zo te zien , op papier klopt dat hé , maar ....Er zal wel een of ander iemand zijn om me af te schieten ....

Pang!
Parallel schakelen van leds kan zo niet, 1 of meerdere leds nemen de overhand en gaan kapot, vervolgens de rest.
Parallele leds moeten elk hun eigen voorschakelweerstand hebben.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een of meerdere LEDs nemen de overhand . Tja , had ik al gevreesd . Ik, had zelfs erger gevreesd , dat ze allemaal zouden beginnen met 0,05 A en de boel doen ontploffen
( de tor oproken bedoel ik )

Ik geloof je wel , Henry , met lampjes voor de kerstboom gaat dat net zo . Ik heb dat eens gelezen in Elex . Een lampje dat in een serie schakeling van vele andere staat
en vervangen wordt door een exemplaar van een ander wattage , gaat onherroepelijk kapot . Ook bestaat Elex al heel lang niet meer , het komt me nu heel duidelijk voor de geest . Hoe dat komt ben ik inmiddels vergeten . K'zal dat artikel eens opzoeken . T'zal met LEDS dus wel idem zijn . Naar ik van jullie lees zijn die zelden hetzelfde
Als je echter naar " zoeken" gaat ,( hier op CO ) daar " serie schakelen LEDs typt , kom je op " LED SLINGER " ( of iets dergelijks)
Zes LEDs in de collector kring van een BC 547 .
Die zes LEDs konden als pinker gebruikt worden met een pinker LED .Het szchema stond ook bij CO schakelingen Het gaat dus toch . Maar met wat je me verteld hebt ,denk ik dat het alleen gaat omdat die LEDS pinken , dus minder branden en minder warm worden .
In een AMV moet dat dan toch ook lukken ?

Henry S.

Moderator

http://www.circuitsonline.net/forum/view/26683
Elke serieschakeling van led's een voorschakelweerstand.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/84
Schakeling mist de weerstand... Er zijn meer CO-schema's met bugjes. Dat de leds knipperen maakt niets uit.

Zie ook deze reactie:

Op 20 oktober 2005 21:15:42 schreef Rd12tf:
Voor iedere rits leds een serie weerstand!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo Henry
Als ik het dus goed begrijp , kan men een beperkt aantal transistoren in serie zetten , zolang men er maar voor zorgt dat een weerstand zowel de minimum stroom als de maximale stroom garandeerd . Zelfs als alle LEDs kapot gaan , mag de stroom niet stijgen boven de maximum waarde
( als een der LEDS doorbrand is het sowiezo gedaan denk ik .... de kring zal dan wel onderbroken zijn )

Ik weet niet of bij serie schakelen op deze wijze het risico bestaat dat de LEDs vlug zullen sneuvelen ??
Ze worden nu stroom gestuurd , en niet meer op een vaste
spanning . Maar na alles wat je me gezegt hebt ....
Normaal gebruikt men deze LED slierten met transistoren
Als men dus de tor als stroombron instelt ,met een vaste collector stroom , ( emitter stroom wordt collectorstroom en verandert niet , ongeacht de weerstand ) , dat is toch even goed als weerstanden ?. Beiden beknotten de stroom

groetjes

Mon

Henry S.

Moderator

Op 2 november 2005 02:24:34 schreef Mon1935:
Hallo Henry
Als ik het dus goed begrijp , kan men een beperkt aantal transistoren in serie zetten , zolang men er maar voor zorgt dat een weerstand zowel de minimum stroom als de maximale stroom garandeerd . Zelfs als alle LEDs kapot gaan , mag de stroom niet stijgen boven de maximum waarde
( als een der LEDS doorbrand is het sowiezo gedaan denk ik .... de kring zal dan wel onderbroken zijn )

Zullen we er leds van maken? ;)
Correct, maar een defecte led kan ook geleiden.

Ik weet niet of bij serie schakelen op deze wijze het risico bestaat dat de LEDs vlug zullen sneuvelen ??
Ze worden nu stroom gestuurd , en niet meer op een vaste
spanning . Maar na alles wat je me gezegt hebt ....

Gaat prima zo.

Normaal gebruikt men deze LED slierten met transistoren
Als men dus de tor als stroombron instelt ,met een vaste collector stroom , ( emitter stroom wordt collectorstroom en verandert niet , ongeacht de weerstand ) , dat is toch even goed als weerstanden ?. Beiden beknotten de stroom

groetjes

Mon

Gaat goed zolang de spanning over de leds niet te hoog wordt, vandaar het idee om die weerstand er toch in te zetten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo Henry
Ik weet niet of je het op die andere topick gelezen hebt , maar ik heb het getest ; een LED op 9 Volt gezet . Ik miste de mannen die by F1 races de tijd opneman om te weten hoelang de led het uithield ...
Ik wilde alleen maar weten wat anode en wat kathode was
( ik vergeet altijd welk pootje wat is ) . Nu was ik weer de weerstand er vergeten bij te zetten .
Ik ben dus te weten gekomen wat de anode was , maar het was niet meer nodig .
OK , ik had er nog enige , ditmaaal met weerstand getest .
Een led kan dus branden op minder dan 5 mA . Ik mat hier om de 2 mA , berekend was dat 2,3 mA . Het is dus nog gemakkelijker meerdere leds in serie te zetten . Als je 5mA neemt kan de werstand groter en heb je meer ruimte .
Hoe komt het toch dat velen vast houden aan 20mA ??
Ok , ik weet nu wel genoeg over leds , zullen we het hierbij laten ? We zitten allebei op die andere topic ,en die gaat ook over leds ( AMV uitbreiden ) . Hopenlijk geraakt die arme Doompie de kluts niet kwijt ....
Bedankt alleszins
Mon 1935

D'r zijn low current leds (1-2mA) en 'normale' leds (10-20mA)

Woei! *heeft etsbak*

Mijn leds beginnen goed zichtbaar te branden bij 2 mA en misschien nog iets minder ,bij 10 mA branden ze heel helder en bij 20 nog helderder . Als ze maar 2 mA krijgen zul je ze in de felle zon niet zien .
Op 9 Volt met R = 2K7 had ik 2,7 mA . Berekend moest het 3,3 mA zijn ( geen te beste meter) , en de LED brandde al zeer goed .
Heb ik low current leds ? Indien zo , weet ik het niet . Ik heb nooit naar low current leds gevraagt
Als je er kerstboom verlichting van wil maken of de aandacht trekken van voorbijgangers zal 2mA te weinig zijn , maar op R = 1K8 was het al heel fel

Mon