4 leds achter elkaar laten knipperen

Alleen berichten met de trefwoorden “led weerstand” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo mensen.
Ik ben al een tijdje aanwezig op dit forum, en ik heb al veel vragen beantwoord gekregen.
ten eerste wil ik iedereen hiervoor bedanken.
(betere service dan bij mijn elektroboer, en die gast krijgt er ook nog voor betaald.......)
OP dit moment zit ik echter met een probleempje waarvan de meeste mensen hier zullen denken:
IS DIE JONGE DOM?
nou op het gebied van elektronica misschien wel:$
Ik kan wel wat ledjes aansluiten en weerstanden berekenen, maar dan houdt het toch echt op.
Nu zou ik het fijn vinden als iemand mij kon helpen aan een schema waarmee ik 4 leds van 3 volt achter elkaar kon laten knipperen.
dus led 1 knippert, led 2 knippert, led 3 knippert, en vervolgens led 4 knippert.
dit alles moet op 12v aangesloten worden.
kan iemand mij een schema geven, met de benodigde onderdelen, en misschien ook de functie en werking van het onderdeel zodat ik de volgende keer alles zelf kan proberen?

TIA GR Robin...

Op 31 oktober 2005 14:24:50 schreef Stynus:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14
maar dan met de reset pin aan Q4 ipv Q5

Bijna goed...

Laat bij het schema wat Stynus noemt de even pinnen leeg en zet op Q1, 3, 5 en 7 je transistoren. Q9 hang je aan Reset. Feitelijk heb je dan een 8 kanaals looplicht waarbij je om de LED er eentje weg laat. Dat geeft het knipper effect wat jij beschrijft.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

om hier even op in te steken: ik ben bezig met een verlichting van een bar, met 3 led-schijnwerpers. dus elke schijnwerper heeft dsan ongeveer 15 led's. kan ik dan gewoon dezelfde transistor gebruiken? (als ik er dan een grotere voedingsstroom op zet?)
omdat 15 ledjes natuurlijk iets meer stroom trekken...

groeten JanD

wat niet kan is nog nooit gebeurt...

Op 31 oktober 2005 15:21:43 schreef JanD:
om hier even op in te steken: ik ben bezig met een verlichting van een bar, met 3 led-schijnwerpers. dus elke schijnwerper heeft dsan ongeveer 15 led's. kan ik dan gewoon dezelfde transistor gebruiken? (als ik er dan een grotere voedingsstroom op zet?)
omdat 15 ledjes natuurlijk iets meer stroom trekken...

groeten JanD

Een BC547 kan 100mA hebben. Een 'gewoon' rood ledje is 20mA, als je hem op volle sterkte laat branden. Als je felle leds gebruik, dan trekken ze waarschijnlijk iets meer. Met een BC547 kan je er dus 5 ledjes op zetten, anders gaat de transistor stuk. Een andere transistor is dus noodzakelijk.

Kijk even in de datasheet Jan. De 547 kan dacht ik 100mA hebben, dus trek zelf je conclusie.

Overigens: als die 15 LEDs uit 3 strings van 5 LEDs bestaan, het 'normale' LEDs zijn en je komt met je spanning uit, heb je maar 60mA nodig. Dus...

Overigens zou ik dan wel de schakeling wat veranderen. Torren lekker met een voorschakelweerstand in de basis en met de E aan GND. Nadeel is wel dat je dan nog ergens een inverter nodig hebt, wellicht een 2de trapje erachter.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

ik gebruik groene leds. en groene zijn tog ook 20 mA? stel dat ik 5 groene leds per uitgang gebruik, dan zou dat dus kunnen. 5 x 20mA = 100mA. als ik dan de weerstand moet berekenen die ik over de leds zet is dat dus bij 9Volt: R=U/I -> 9/0.1=900 ohm?is dat goed? (ben nog niet zon ster in electronica....)en dan zou ik die dus op 3 uitgangen kunnen zetten van de IC met de 4e poot aan de reset?

wat niet kan is nog nooit gebeurt...

He , als 5 LEDS in serie staan loopt er toch overal de zelfde stroom door , dus overal 10 , of 15 mA
Bij parallel schakelen moet je de stromen bij elkaar tellen .Met 160 Volt collector stroom kun je toch 100 LEDs
in serie gfeschakeld doen branden zonder voorschakel weerstand , en de stroom blijft 10 of 20 mA . of heb ik het verkeerd ? Ik denk het niet
AUB : ik ga dit niet doen , alleen als vorbeeld bedoeld . Niet zoals gisteren he
Mon

of heb ik het verkeerd ?

Ja

Ik denk het niet

Ik denk het wel.

LEDs zijn zolang als ze bestaan stroom gestuurd. Maar dat schijnt voor velen een heel moeilijk begrip te zijn... Argh!

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 31 oktober 2005 15:50:15 schreef Marco69:
[...]Eh.. Het licht is Rood. Nietus, het is rood. Volgens mij is het rood![...]Je was wat sneller dan ik. Heb je met oudere mensen he :)

haha, 36:P

@JanD, de manier waarop jij je weerstanden berekend is niet helemaal correct. Je moet ook rekening houden met de spaningsval over de LED's.

dat doe je zo:
http://members.lycos.nl/electrojan/voorschakelweerstand.JPG

voorbeeld:

een led trekt 20mA, en heeft een spanningsval van 2 volt. (dit moet jij dus even nakijken)

9 volt - 2 volt = 7volt

de spanning die moet vallen over de weerstand is dus 7 volt, bij 20mA.

7/0,02 = 350ohm

MvG Jan Bot

nog leuker
om het te laten doen en mischien meer dingen mee te doen

is het maken met een pic erin
hier hoef je alleen
5 volt terug te brengen naar 2.2 of 2.1 volt wat jij wilt met een weerstand
en de leds aan te sluiten op de portb voorbeeld
je kunt zelfs een interupt erin programeren zodat je een soort licht show krijgt :D
dan knipperen ze zoo
en dan een loop licht
of dan een loading effecht van windows
of een knight rider effect

om bijv. de knight rider effect en het loading windows effect nog leuker te maken
prop je een pot meter tussen de adc van een pic
en programeren maar
zo kun je hem sneller en langzamer laten knipperen

ow ja in het begin is het moeilijk om een pic te programeren
maar later is het simpel
ik ben zelf 19 en ik begon met programeren een half jaar geleden
en ik kan bijna alles doen met een pic

groetjes,
justin

MARCO 69 : Leds zijn stroom gestuurd , dat begrijp ik niet
Doet er niet toe . Wat ik wel weet is , dat je als je een LED wil plaatsen je dan de spanning van de LED moet aftrekken van de voedings spanning waarop de Led geschakeld is . voorbeeld AMV van 16 Volt - 1,6 = 14,4V
Die weerstand wordt dan 14,4 / 0,010 = 1440 Ohm

Als men in plaats van een LED en voorschakel weerstand in dit geval 10 LEDS neemt , 10 LEDs van ieder 1,6 Volt , LEDs van dezelfde kleur die ieder dezelfde stroom verbruiken , is dat dan niet hetzelfde als 44 lampjes van 5 volt in serie te plaatsen als kerst verlichting ?
Zulllen die LEDs dan anders reageren ? Me dunkt dat die zich ook op een voor hen gunstige stroom gaan instellen .

Dat denk ik toch ....

Henry S.

Moderator

MARCO 69 : Leds zijn stroom gestuurd , dat begrijp ik niet

Een 20mA led trekt 20mA bij 2V en bij 10V, de levensduur zal wel 'wat' inkorten ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

HENRY S : Als j e op 16 Volt een LED aansluit gaat die natuurlijk kapot . Je moet een voorschakel weerstand gebruiken hé ?
Maar als je die resterende spanning opvult met 9 andere LEDS ,ipv die weerstand , heeft dat dan niet hetzelfde effect ?

10 LEDs op 16 Volt behoeven geen weerstand volgens mij
De spanning verminderen zal misschien lukken , maar veel kan dat niet zijn ( ALS het al gaat) . de spanning opvoeren wel , zolang men maar de veilige stroom ( 0,020 of iets meer misschien ?) niet overschrijd .
Een voorschakel weerstand werkt toch op deze werkwijze ?
met andere woorden , de tien in serie geschakelde LEDs ( op 16 volt) gedragen zich ieder afzonderlijk als een weerstand en zullen de stroom op een voor hen gunstige waarde instellen . Net zoals de kerst verlichting die we in kerst bomen hangen .
groetjes ,
Mon 1935

uuhm en als die weerstanden 2A een mooie stroom vinden?
Wiewatwaar welke weerstand?

Woei! *heeft etsbak*
Henry S.

Moderator

@Mon1935: Al vul je de rest van de spanning op met extra leds, een weerstand blijft nodig! Waarom? Omdat de spanningsval over de leds niet altijd gelijk is. Gevolg: 1 led brandt door, dan de volgende, enz, enz.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 november 2005 00:23:30

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Spijtig , ik heb hier maar drie of vier Leds en de batterij die ik heb is negen volt .Ik kan dus niets experimenteren ...
Ben ik dan verkeerd om te veronderstellen dat een LED een gewone diode is waarover steeds 1,6 Volt opgenomen wordt ? tien LEDS in serie is dus 16 Volt ....
Zolang de spannng niet hoger komt als 16 Volt .....
Ik zal het morgen eens proberen .....

Henry S.

Moderator

Een Led is anders dan een diode, ok het zijn 2 halfgeleiders met een anode en kathode, maar dat is het dan ook wel.

-Over een diode heb je een spanningsval van 0,6V nagenoeg onafhankelijk van de stroom.
-Door een led heb je een nagenoeg constante stroom onafhankelijk van de spanning over de led.

Zet maar eens 1 led op een 9V batterij, je meet de stroom van 20mA en ziet toch je led snel doven (en je ruikt hem ook).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dus , LEDS op zich beperken geen ( of onvoldoende ) stroom ? Het is dus enkel en alleen de weerstand die de stroom bepaalt ?
Dus , in dit geval , mijn voorbeeld van 16 Volt zou een weerstand van 800 Ohm nodig zijn , de rest kan in LEDs ( 5 dus)16 V / 800 = 20 mA .Daarvoor moeten ze al allemaal doorbranden .
Ik was er echt van overtuigt dat alleen het opvoeren van de spanning de stroom bepaalde ....
Dat weten we dan weeral . Bedankt alleszins

Op 31 oktober 2005 20:01:33 schreef sweet2108:
nog leuker
om het te laten doen en mischien meer dingen mee te doen

is het maken met een pic erin

nee ik wil het niet met een pic doen (ik weet geneens hoe je die kunt programmeren) maar met de schakeling van CO. (eerder genoemd) als ik een spanning van 12 volt gebruik, en ik wil per uitgang van de 4017 controller 5 ledjes laten branden, hoe bereken ik dan de stroom door de ledjes en de voorschakelweerstand? en ik denk dat ik dan ook een andere transistor moet gebruiken omdat de gebruike maar 100 mA kan hebben?

groetjes JanD

wat niet kan is nog nooit gebeurt...

Op 1 november 2005 09:41:31 schreef JanD:
[...]

nee ik wil het niet met een pic doen (ik weet geneens hoe je die kunt programmeren) maar met de schakeling van CO. (eerder genoemd) als ik een spanning van 12 volt gebruik, en ik wil per uitgang van de 4017 controller 5 ledjes laten branden, hoe bereken ik dan de stroom door de ledjes en de voorschakelweerstand? en ik denk dat ik dan ook een andere transistor moet gebruiken omdat de gebruike maar 100 mA kan hebben?

groetjes JanD

Deze werkt op 5 volt.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14

5 ledjes is samen 100mA dus dat kan net aan.

als je alle 5 de ledjes erop wil zetten dan kan het niet anders dan ze parallel te zetten, met ieder een eigen weerstand.

Dus gewoon uitrekenen wat de weerstand moet zijn en deze samen met een led is serie, parallel zetten aan de andere weerstanden en leds. Dus alle uiteindes van de weerstanden aan elkaar en alle uiteinden van de LED's aan elkaar knopen.

De weerstand kan je uitreken door te kijken in een van mijn post's hierboven.

Hallo Jan
Ik dacht dat ik het slim deed , maar ik denk -- ben er zeker van -- dat dit een dom ding was .
Dit is simpelder dan elke LED een eigen weerstand te geven , maar of het goed zal aflopen , daar vrees ik voor .
ipv iedere LED een eigen weerstand te geven , wilde ik het met 1 ( één ) enkele weerstand .....
Alle stromen van de LEDs bij elkaar tellen ,( voor een LED nam ik 10 mA en hiermede de weerstand berekenen ....Op 5 Volt wordt dat 5V -1,6=3,4 , ; 3,4 V / 0,05 = 68 Ohm
Als dus de vijf LEDs elk 10 mA verbruiken , valt over de weerstand 68 * 0,05 Ohm = 3,4 Volt .....
Zo te zien , op papier klopt dat hé , maar ....Er zal wel een of ander iemand zijn om me af te schieten ....
Ik vrees namelijk dat elke LED afzonderlijk een stroom gaat trekken gelijk aan I = U/R = 3,4 / 68 = 0,05 , 50 mA
Ik had gerekend op het feit dat de LEDs alweer de stroom eerlijk zouden verdelen ....Ik weet het echt niet .

Henry S.

Moderator

Zo te zien , op papier klopt dat hé , maar ....Er zal wel een of ander iemand zijn om me af te schieten ....

Pang!
Parallel schakelen van leds kan zo niet, 1 of meerdere leds nemen de overhand en gaan kapot, vervolgens de rest.
Parallele leds moeten elk hun eigen voorschakelweerstand hebben.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een of meerdere LEDs nemen de overhand . Tja , had ik al gevreesd . Ik, had zelfs erger gevreesd , dat ze allemaal zouden beginnen met 0,05 A en de boel doen ontploffen
( de tor oproken bedoel ik )

Ik geloof je wel , Henry , met lampjes voor de kerstboom gaat dat net zo . Ik heb dat eens gelezen in Elex . Een lampje dat in een serie schakeling van vele andere staat
en vervangen wordt door een exemplaar van een ander wattage , gaat onherroepelijk kapot . Ook bestaat Elex al heel lang niet meer , het komt me nu heel duidelijk voor de geest . Hoe dat komt ben ik inmiddels vergeten . K'zal dat artikel eens opzoeken . T'zal met LEDS dus wel idem zijn . Naar ik van jullie lees zijn die zelden hetzelfde
Als je echter naar " zoeken" gaat ,( hier op CO ) daar " serie schakelen LEDs typt , kom je op " LED SLINGER " ( of iets dergelijks)
Zes LEDs in de collector kring van een BC 547 .
Die zes LEDs konden als pinker gebruikt worden met een pinker LED .Het szchema stond ook bij CO schakelingen Het gaat dus toch . Maar met wat je me verteld hebt ,denk ik dat het alleen gaat omdat die LEDS pinken , dus minder branden en minder warm worden .
In een AMV moet dat dan toch ook lukken ?

Henry S.

Moderator

http://www.circuitsonline.net/forum/view/26683
Elke serieschakeling van led's een voorschakelweerstand.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/84
Schakeling mist de weerstand... Er zijn meer CO-schema's met bugjes. Dat de leds knipperen maakt niets uit.

Zie ook deze reactie:

Op 20 oktober 2005 21:15:42 schreef Rd12tf:
Voor iedere rits leds een serie weerstand!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo Henry
Als ik het dus goed begrijp , kan men een beperkt aantal transistoren in serie zetten , zolang men er maar voor zorgt dat een weerstand zowel de minimum stroom als de maximale stroom garandeerd . Zelfs als alle LEDs kapot gaan , mag de stroom niet stijgen boven de maximum waarde
( als een der LEDS doorbrand is het sowiezo gedaan denk ik .... de kring zal dan wel onderbroken zijn )

Ik weet niet of bij serie schakelen op deze wijze het risico bestaat dat de LEDs vlug zullen sneuvelen ??
Ze worden nu stroom gestuurd , en niet meer op een vaste
spanning . Maar na alles wat je me gezegt hebt ....
Normaal gebruikt men deze LED slierten met transistoren
Als men dus de tor als stroombron instelt ,met een vaste collector stroom , ( emitter stroom wordt collectorstroom en verandert niet , ongeacht de weerstand ) , dat is toch even goed als weerstanden ?. Beiden beknotten de stroom

groetjes

Mon