Breadboard overbelasten

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo daar!

Volgens de verpakking bij mijn breadboard kan deze maximaal met 3 ampere worden belast. Nu wil ik een schakeling testen waarbij de belasting zal varieren van 0 tot ongeveer 10 ampere (aansturing van 3 stappenmotoren, voor het schema zie :http://www.bbastrodesigns.com/cot/steppercircuit.html) Kan ik dit gewoon doen op mijn breadbord? Bij het schema wordt tevens uitgelegd dat bij "gesoldeerde draadverbindingen op een experimenteer printje" het schema tevens maar tot 3 ampere zal werken. Mijn tweede vraag is dus: waarom en hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt, een knutselende werktuigbouwkundige...

het schema tevens maar tot 3 ampere zal wereken

Gaat er nu 10 a lopen of 3?
Als er 10 A gaat lopen zou ik dat zeker niet op een breadboardje bouwen, grootte kans dat de draden doorbranden en/of het plastic smelt. Ik zou een printplaatje laten maken.
Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/25459

Ik kan me niet voorstellen dat je een hele schakeling op een breadboard zou prikken wanneer deze om de 10 ampere zit.
Pak dan alleen het aanstuur deel (er vanuitgaande dat er vast wel iets aan zwakstroom en/of electronica in zit) en laat de uitindelijke stuurdraden de zware voeding schakelen middels een relais of zoiets...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Je kunt ook een gaatjesprint pakken,
Je kunt ook 4 draden van je breadboard met elkaar verbinden
dan word 10 ampere over 4 draadjes verdeelt.

|||||||||||||||||||||||||||
---------------------------
|||||||||||||||||||||||||||
----
|
Bv deze 4 samen als 'een' draadje

Ik denk dat je dan veel meer kans maakt.
Kijk, zo'n breadboard is een expirmenteergereedschap.
Waar je vroeger pootjes aan elkaar draaide en krokodilleklemmen gebruikte, is er ooit iemand geweest die erg handig een breadboard heeft uitgevonden waar je "even" je hobbyproject kunt uitproberen voor je hem daadwerkelijk gaat maken op een print.
(al dan niet een expirimenteerprint).
Je moet je dan wel aan bepaalde regels houden. Omdat het een klemverbinging is, heb je een minimale overgangsweerstand. Die wel van zich laat horen als je er een flinke stroom edoorheen jaagt.
Anders dus dan een soldeerverbinding, die wat dat aangaat een meer solide verbinding geeft.
Zie een breadboard gewoon als gereedschap en puur als een tijdelijke oplossing.
Als je vanuit dat oogpunt werkt hoef ik je niets meer uit te leggen.

edit uit punctualiteit

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Mooi, ik ben weer wat verder gekomen met mijn kennis kenissen! Ik ga morgen de boel maar in elkaar solderen en mijn breadboard maar laten voor wat het is. De 10 ampere zijn tevens een beetje aan de hoge kant: dit komt alleen voor als alle 4 de spoelen van de 3 motortjes tegelijk worden aangestuurd. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Maar bij fout aansturen kan dit wel voorkomen. Ik weet het "zorg voor een goede aanstuuring"....