breadboard aansluiting (beginners vragen)

Hey lezertjes,

Ik ben helemaal totaal nieuw op het gebied van elektronica maar ben wel zeer geinteresseerd hoe het nou eigenlijk allemaal in elkaar steekt. Ik had dus een breadboardje gekocht, deze maar nu al mijn eerste probleempje; hoe sluit ik mijn adapter erop aan? Ik heb een adapter gekocht die je kan instellen hoeveel volt eruit komt en zo'n...euhm (dingetje?) die ik weer op dat plugje kan doen. Alleen daar zitten 3 rondjes op waar ik een kabeltje aan kan solderen (welke dikte moet ik eigenlijk hebben?) en moet ik een kabeltje aan alle 3 solderen of niet? Zonee welk draadje moet ik op welk oogje doen?

Een hele hoop vragen in deze post...

Alvast erg bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet,

- Vegettex

Je kunt gewoon een stukje draad om- en in een zon rond stekkertje steken, niet elegant, maar het werkt.
Hou er rekening mee dat een dergelijke adapter wel gelijkgericht is, maar niet gestabiliseerd. Dat betekent dat de adapter onbelast meer spanning geeft dan dat je insteld (meten!) dat kan componenten beschadigen. Het eerste wat ik dan ook altijd op een breadbordje zet is een beschermingsdiode (ompolen) en een spanningsregelaar zodat ik wel een gestabiliseerde spanning heb.
Ik zie dat je een tamelijk luxe uitvoering hebt, je kunt natuurlijk een stukje hoek profiel monteren en daarin een chassisdeel maken waarin weer de adapter past.

Ja... en toen ?

Bedankt voor je antwoord alvast!

Ik heb een 'regulated' adapter, betekend dat dan dat hij gestabiliseerd is of heeft dat er niets mee te maken? En op mijn boardje heb ik maar 2 aansluitingen (zwart en rood, plus en min denk ik) maar op dat adapter aansluiting ding zitten er 3...weet jij toevallig bij welke 2 ik de draadjes moet doen?

Groetjes,

- Vegettex

Lucky Luke

Golden Member

Op 5 november 2005 13:04:53 schreef Vegettex:
Bedankt voor je antwoord alvast!

Ik heb een 'regulated' adapter, betekend dat dan dat hij gestabiliseerd is of heeft dat er niets mee te maken? En op mijn boardje heb ik maar 2 aansluitingen (zwart en rood, plus en min denk ik) maar op dat adapter aansluiting ding zitten er 3...weet jij toevallig bij welke 2 ik de draadjes moet doen?

Groetjes,

- Vegettex

meet gewoon wat er uit de adapter komt.
en zoek dan de + en - uit
of heb je geen voltmeter?
zet dan je adapter op 4,5 v oid, en neem een led: weerstand.
led's laten maar in 1 richting stroom door, zo kun je uitzoeken wat + is en wat -

gokje: midden is min, beide anderen +

edit: taalfout verbeterd en commentaar toegevoegd

commentaar: "ik zeg toch gokje, dat wil zeggen dat ik het ook niet weet, maar maar wat gok!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

gokje: midden is min, beide anderen +

Zowel taalkundig als technisch: stierepoep.

Doorgaans is de + het midden. De - zit dan op een van de twee andere. Even kijken welke: zo'n connectortje heeft een klein schakelaartje aan boord om een evt. batterij (bij batterij gevoedde apparaten) uit te schakelen. Als je goed kijkt, zul je zien dat de ene contact maakt met het plugje wat je erin steekt, de andere 'zweeft' volkomen als het plugje ingestoken is.

Je kunt natuurlijk ook gewoon het plugje van het draadje van je adapter knippen :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2005 13:16:48 schreef Marco69:
Je kunt natuurlijk ook gewoon het plugje van het draadje van je adapter knippen :)

Hehehe, schuldig. Ik heb er gewoon een wirewrap pin aan gesoldeerd, zo kan ik hem in elk gat in m'n breadbord prikken.

Wat ik altijd doe als ik een nieuw breadboard heb is die witte delen erafschroeven en dan de vericale banen met draadjes verbinden met de meegeleverde bussen. Het is een beetje frees en boor werk maar het resultaat werkt uitstekend vind ik.

Vervolgens kun je een adapterbusje bedraden en via de bussen op je breadboard die verbinden. die bussen kun je namelijk als draaiklem gebruiken. Als je later een labvoeding gaat gebruiken kun je direct banaan stekkers gebruiken.

Op 5 november 2005 17:43:02 schreef Bliksem:
Wat ik altijd doe als ik een nieuw breadboard heb is die witte delen erafschroeven en dan de vericale banen met draadjes verbinden met de meegeleverde bussen. Het is een beetje frees en boor werk maar het resultaat werkt uitstekend vind ik.

Vervolgens kun je een adapterbusje bedraden en via de bussen op je breadboard die verbinden. die bussen kun je namelijk als draaiklem gebruiken. Als je later een labvoeding gaat gebruiken kun je direct banaan stekkers gebruiken.

Hmm klinkt wel heel vet ;) maar ik ga eerst proberen om normaal een ledje aan te sluiten ;)

editje:

ik ga eerst kijken hoe ik hem nou eigenlijk moet aansluiten :x

klein is fijn

Moderator

Je hebt ook breadbords waar standaard een banaanstekker opzit, das nog een stuk makkelijker.

De mijne is banaan, voedings en scope-probe proof:
http://home.tiscali.nl/frits_moring/co/breadbord.jpg

De twee zwarte draden die van links komen gaan naar de adapter toe. Banaanstekkers zijn ook handig om als min van de voltmeter te gebruiken, of om de klemmen van de scope-probe op te zetten.