iets goedkoops

Alleen berichten met de trefwoorden “rozen bracht zij” worden getoond. Alle berichten tonen

ik wil graag een klein led lampje maken ik heb de ledjes al
en het moet klein zijn

Anoniem

je kent de kleurencode niet? Ik dacht dat zoiets een van de éérste dingen was die je leerde?
Een led en een weerstand te moeilijk voor een tweedejaars techniekstudent? Dat begrijp ik dan weer niet.
Ah maar ik snap het, je bent psychisch mindervalide en werkt in een beschutte werkplaats. Het ineensteken van wasspelden ging wat moeilijk, en toen dacht
je: laat ik voor electronica kiezen, dat is vast makkelijk.
Als dat zo is mag je daar gerust voor uitkomen,niemand zal daar mee lachen en je zult verbaasd zijn hoeveel hulp je zult krijgen.
Maar als je daarentegen normaal begaafd bent, frons ik toch zeer mijn wenkbrauwen, en zou je aanraden gewoon de moeite te nemen ,eerst eens een boek open te slaan vooraleer je de tijd van anderen verbeuzelt.

Op 14 november 2005 14:44:22 schreef grotedikken:
je kent de kleurencode niet? Ik dacht dat zoiets een van de éérste dingen was die je leerde?
Een led en een weerstand te moeilijk voor een tweedejaars techniekstudent? Dat begrijp ik dan weer niet.
Ah maar ik snap het, je bent psychisch mindervalide en werkt in een beschutte werkplaats. Het ineensteken van wasspelden ging wat moeilijk, en toen dacht
je: laat ik voor electronica kiezen, dat is vast makkelijk.
Als dat zo is mag je daar gerust voor uitkomen,niemand zal daar mee lachen en je zult verbaasd zijn hoeveel hulp je zult krijgen.
Maar als je daarentegen normaal begaafd bent, frons ik toch zeer mijn wenkbrauwen, en zou je aanraden gewoon de moeite te nemen ,eerst eens een boek open te slaan vooraleer je de tijd van anderen verbeuzelt.

ik doe nu 2 jaar kleine dingen ik zit in de eerste

ezelsbrugetje voor de kleuren:

Zij Bracht Roode roozen Op GErrits GRaf Bij Vies Grauw Weer, ofwel

zwart 0
bruin 1
rood 2
oranje 3
geel 4
groen 5
blauw 6
violet 7
grijs 8
wit 9

de laatste ring is de nauwkeurigheid, die weet ik ff niet uit mn hoofd, kleuren daarvoor zijn goud (0.05%?) zilver (0.1%?) en groen (op aflopende volgorde van nauwkeurigheid)

succes

de laatste ring is de nauwkeurigheid, die weet ik ff niet uit mn hoofd, kleuren daarvoor zijn goud (0.05%?) zilver (0.1%?) en groen (op aflopende volgorde van nauwkeurigheid)

goud = 5%
zilver = 10%
bruin = 1%
rood = 2%
groen = 0.5%
blauw = 0.25%
violet = 0.1%

en er mag/kan daarachter nog een kleurbandje staan met de temp coëf. maar dit komt bijna niet voor.

grtzzzzzzzzzzzzzz

goud 0.05%???
het zou wa zijn zeg...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 14 november 2005 20:55:42 schreef muddy:
goud 0.05%???
het zou wa zijn zeg...

oke nu weet ik hoe ik het moet uitrekenen bedankt

Op 14 november 2005 18:07:34 schreef compardo:
ezelsbrugetje voor de kleuren:

Zij Bracht Roode roozen Op GErrits GRaf Bij Vies Grauw Weer, ofwel

zwart 0
bruin 1
rood 2
oranje 3
geel 4
groen 5
blauw 6
violet 7
grijs 8
wit 9

de laatste ring is de nauwkeurigheid, die weet ik ff niet uit mn hoofd, kleuren daarvoor zijn goud (0.05%?) zilver (0.1%?) en groen (op aflopende volgorde van nauwkeurigheid)

succes

Zoek Beter Rond Opdat GEen Gissen Bestaat Per Gegeven Weerstand.

Is nog relevanter ook, maar wel iets ouder.

en de wet v ohm: R=U/I, ofwel weerstand is spanning gedeeld door stroom.

klein is fijn

Moderator

Lijkt me sterk... Kijk eens naar de startpost:

hoi ik doe al twee jaar techniek weet iemand iets goedkoops om te maken en niet veel te moeilijk ik heb veel spullen motortjes ledjes en weerstanden

Afgezien van de interpunctie staan er eigenlijk geen spelfouten in. Dat zou Gerhard nooit voor elkaar krijgen.

Maar, als je wat wil maken dan zijn transistors ook wel heel handig, trommel daar eens een legertje van op.

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 november 2005 14:44:22 schreef grotedikken:
je kent de kleurencode niet? Ik dacht dat zoiets een van de éérste dingen was die je leerde?
Een led en een weerstand te moeilijk voor een tweedejaars techniekstudent? Dat begrijp ik dan weer niet.
Ah maar ik snap het, je bent psychisch mindervalide en werkt in een beschutte werkplaats. Het ineensteken van wasspelden ging wat moeilijk, en toen dacht
je: laat ik voor electronica kiezen, dat is vast makkelijk.
Als dat zo is mag je daar gerust voor uitkomen,niemand zal daar mee lachen en je zult verbaasd zijn hoeveel hulp je zult krijgen.
Maar als je daarentegen normaal begaafd bent, frons ik toch zeer mijn wenkbrauwen, en zou je aanraden gewoon de moeite te nemen ,eerst eens een boek open te slaan vooraleer je de tijd van anderen verbeuzelt.

wie zegt dat die 2 jaar aan het studeren is? hij kan ook 14 jaar oud zijn, en vanaf z'n 12e interesse in elektronica hebben, maar er niet in gestudeert hebben.

ik ben geen mod, maar desondanks vind ik dergelijke post niet erg mede-forumgebruiker-respecterend.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)